Navne: Er det absolut no-go?

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3730
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Danseprinsesse » 5. jan 2024, 18:38

Jeg ved, der er nogen, der har meget stærke følelser omkring (ens) navne.

Det er på ingen måde no-go for mig. Tværtimod, man kan ikke eje eller stjæle et navn.

Min kusine har kaldt sin søn det samme som min (og i øvrigt sin datter det samme som min afdøde mor). Min papbrors datter fik samme navn som jeg har (de spurgte mig først). Jeg betragter udelukkende det hele som en ‘ære’.
5
Dobbeltkonfekt
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. aug 2016, 15:24
Kort karma: 58
Likede indlæg: 440

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Dobbeltkonfekt » 5. jan 2024, 19:02

Jeg er også fra en familie (ja, jo i grunden to, for det gælder både på min far og mors side), hvor der er flere der hedder det samme både på tværs af og fra samme generation. Det er vitterligt først nu, jeg læser her i tråden, at det kunne være et problem for nogen. Det har det heldigvis aldrig været for mig. Jeg synes ikke, man kan have patent på et navn. Og hvis man er forelsket i er navn eller synes, det passer perfekt til ens barn, ville det på ingen måde holde mig tilbage.

Både min far og hans søster fik ikke det navn, mine bedsteforældre foretrak, fordi deres naboer kort forinden havde fået børn, der fik netop de navne - og det syntes mine bedsteforældre så ikke, man kunne dengang. Jeg har omvendt samme navn, som min onkels afdøde kone. Der var total berøringsangst om navnet, og min mor blev ringet op af en anden søskende, der ville sikre sig, om hun var bevidst om sammenfaldet. Onklen, det drejer sig om, er i øvrigt min allerbedste og tætteste onkel, som aldrig har haft et problem med det.

For mig er det lidt ligesom folk, der bliver sure over, at andre køber det samme tøj, møbler, som de selv har. Jeg har personligt altid opfattet det som en anerkendelse og kompliment. Det ville jeg også gøre ift. navn. Min bedste veninde overvejer mit (noget specielle) navn, hvis hun får en datter, og det ville jeg bare synes var for fedt.

Derudover er der også det (måske lidt pessimistiske?) perspektiv, at man jo faktisk ikke aner, om de kommer til at have en relation som voksne. Selv hvis de gør, så er der jo også en risiko for (med mindre man har er virkelig unikt navn), at man får venner eller veninder, der hedder det samme som en selv - og som man måske endda ser markant mere end kusinen.

Nu brugte vi selv virkelig lang tid på at vælge navne til vores børn, og jeg syntes, det var helt vildt svært! Og føltes som et kæmpeansvar. Jeg fik drenge, men havde vi fået en pige, har jeg nærmest hele mit liv vidst, hvad hun skulle hedde (hvis min mand var med på det selvfølgelig), og det navn ville jeg 100 pct. gå med, uanset hvad andre i min (nære) omgangskreds/familie kaldte deres børn. For for mig er det “mit” navn og har været det så længe, at jeg ville have umådelig svært ved at slippe det. Så hvis det ikke kunne blive fornavn, ville jeg også gå med den løsning andre nævner, hvor det evt. kunne være en del af er dobbeltnavn.
5
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2967
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8368

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Fru Himmelblå » 5. jan 2024, 19:08

Badesandalen skrev:
AFK skrev:Jeg har tilpas sort humor nok, til at jeg kunne finde på at kalde begge mine egne børn (hvis jeg havde nogen) det samme navn. Var der en dreng og en pige, ville jeg bare vælge et unisex navn


Ligesom George Foreman, han har fem sønner der alle hedder George. Og en datter der hedder Georgette.


Eller Knud Foldschack med sine sønner Knud Foldschack og Knud Foldschack :lol:
4
Vir prudens non contra ventum mingit
fisken80
Indlæg: 22435
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 52745

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2024, 19:23

Fru Himmelblå skrev:
Badesandalen skrev:
AFK skrev:Jeg har tilpas sort humor nok, til at jeg kunne finde på at kalde begge mine egne børn (hvis jeg havde nogen) det samme navn. Var der en dreng og en pige, ville jeg bare vælge et unisex navn


Ligesom George Foreman, han har fem sønner der alle hedder George. Og en datter der hedder Georgette.


Eller Knud Foldschack med sine sønner Knud Foldschack og Knud Foldschack :lol:


Hedder begge sønnerne seriøst Knud?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Vaniljestang
Indlæg: 141
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 421

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Vaniljestang » 5. jan 2024, 19:39

Jeg ville finde det mærkeligt, irriterende og ikke mindst upraktisk, at min søster brugte samme navn til deres barn. Der er så rigeligt med andre navne at vælge i mellem. Men jeg har nok heller aldrig helt forstået det der med, man slet ikke kan finde på et navn og barnet ender med at hedde blop i de første måneder, fordi DET HELT RIGTIGE navn mangler. Måske det hører til i "Det må man ikke sige tråden".
5
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2967
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8368

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Fru Himmelblå » 5. jan 2024, 19:41

fisken80 skrev:
Fru Himmelblå skrev:
Badesandalen skrev:
AFK skrev:Jeg har tilpas sort humor nok, til at jeg kunne finde på at kalde begge mine egne børn (hvis jeg havde nogen) det samme navn. Var der en dreng og en pige, ville jeg bare vælge et unisex navn


Ligesom George Foreman, han har fem sønner der alle hedder George. Og en datter der hedder Georgette.


Eller Knud Foldschack med sine sønner Knud Foldschack og Knud Foldschack :lol:


Hedder begge sønnerne seriøst Knud?


Jeps. Og mindst én af dem er ligeledes advokat. Meget forvirrende når en Knud Foldschack interviewes. Den ene er talsperson for Christiania den anden var inde over Panama papirerne.

Det er dog med to forskellige kvinder.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13026
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1561
Likede indlæg: 21797

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Pandesteg » 5. jan 2024, 20:04

Fru Himmelblå skrev:
fisken80 skrev:
Fru Himmelblå skrev:
Badesandalen skrev:
AFK skrev:Jeg har tilpas sort humor nok, til at jeg kunne finde på at kalde begge mine egne børn (hvis jeg havde nogen) det samme navn. Var der en dreng og en pige, ville jeg bare vælge et unisex navn


Ligesom George Foreman, han har fem sønner der alle hedder George. Og en datter der hedder Georgette.


Eller Knud Foldschack med sine sønner Knud Foldschack og Knud Foldschack :lol:


Hedder begge sønnerne seriøst Knud?



Jeps. Og mindst én af dem er ligeledes advokat. Meget forvirrende når en Knud Foldschack interviewes. Den ene er talsperson for Christiania den anden var inde over Panama papirerne.

Det er dog med to forskellige kvinder.


Det må være lidt forvirrende juleaften. Fra Knud til Knud :-D
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Frampagne
Indlæg: 37
Tilmeldt: 16. maj 2022, 07:13
Kort karma: 0
Likede indlæg: 58

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Frampagne » 5. jan 2024, 20:08

Det ville jeg godt nok være ked af. Jeg synes, at det er for tæt på, og for mig ville det markere en afstand.
0
Sorenspige
Indlæg: 7120
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9493

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Sorenspige » 5. jan 2024, 20:18

Jeg kender også en mand, hvis to døtre har samme navn. Det er med to forskellige kvinder, og det var åbenbart deres begges yndlingsnavn.

Den yngste bliver dog kaldt et kælenavn af de fulde navn.
1
Undtagelsen
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4601

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Undtagelsen » 5. jan 2024, 20:49

Sorenspige skrev:Jeg kender også en mand, hvis to døtre har samme navn. Det er med to forskellige kvinder, og det var åbenbart deres begges yndlingsnavn.

Den yngste bliver dog kaldt et kælenavn af de fulde navn.


Er det ikke også Klaus Riskjær, hvis sønner med to forskellige kvinder, hedder det samme? Dog med forskellig stavemåde.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8955
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25652

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. jan 2024, 21:53

jeg ville ikke selv gøre det, - men jeg ville heller ikke blive sur hvis det skete, - omend jeg nok ville synes det var lidt mærkeligt.
Mine børn er ret tætte med fætter og kusiner på min side, så det ville nok allermest ha været lidt kludret i mange henseender.
Eller givet anledning til at det ene af børnene havde fået et permanent kælenavn, anvendt bredt i familien.

Jeg ville personligt synes at et dobbeltnavn hvor navnet indgår ville være helt fint, og som mellemnavn.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
ajnaM
Indlæg: 10044
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27505

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf ajnaM » 5. jan 2024, 23:18

Fru Himmelblå skrev:
Badesandalen skrev:
AFK skrev:Jeg har tilpas sort humor nok, til at jeg kunne finde på at kalde begge mine egne børn (hvis jeg havde nogen) det samme navn. Var der en dreng og en pige, ville jeg bare vælge et unisex navn


Ligesom George Foreman, han har fem sønner der alle hedder George. Og en datter der hedder Georgette.


Eller Knud Foldschack med sine sønner Knud Foldschack og Knud Foldschack :lol:


Er det ikke hans bror, der også hedder Knud Foldschack? Eller har han seriøst OGSÅ børn, der begge hedder det?

Jeg troede faktisk, det var ulovligt at navngive sine børn ens. :gruble:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10044
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27505

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf ajnaM » 5. jan 2024, 23:21

Nå, men jeg havde synes, det var virkelig sært, hvis min bror ringede og spurgte, om de måtte kalde deres kommende barn det samme som en af vores.

Min første følelse ville være, at han på en eller anden måde antog eller forventede, at vi/de ikke ville være/blive så tætte. Hvis man er tæt på hinanden, ønsker man i mine øjne ikke at hedde det samme. Så for mig ville det være et signal om distance, og det ville jeg nok faktisk blive lidt ked af. Ville sikkert ikke sige noget, hvis han spurgte, men bare sige ja. Synes det er svært at sige nej til den slags spørgsmål - man har jo ikke patent på navne.

Med venner ville jeg være mere ligeglad. Men min bror regner jeg da med at være tæt på hele mit liv. Forhåbentlig bliver vores børn også ved med at have en tæt relation, når de vokser op.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10044
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27505

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf ajnaM » 5. jan 2024, 23:30

Er det ikke også lidt… spøjst, at man har lyst til at kalde sit barn et navn, der allerede er et barn i den nære familie, der hedder? Altså, min bror har eksempelvis en Hannah - og det er jo hende, der er Hannah? Når jeg lukker øjnene og tænker ‘Hannah’, står hun lysende klart på min nethinde. Det ville derfor være supermærkeligt for mig at kalde min egen baby det navn…

Måske er det anderledes med mere brugte navne. Vi har ingen i familien, der hedder noget i top 10, og mit eget navn har jeg nærmest for mig selv, så jeg er ikke vant til, at folk hedder det samme.
7
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
MOGA
Indlæg: 4054
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf MOGA » 5. jan 2024, 23:38

Jeg synes det er no-go.
Selvom jeg ser min bror en håndfuld gange om året, så tror jeg faktisk, at det mest af alt ville irritere mine forældre, hvis de pludselig havde to børnebørn med samme navn.
1

Tilbage til "Forældre"