Drop madpakken

Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Drop madpakken

Indlægaf HappyPaww » 3. apr 2016, 20:34

^ Det er mit indtryk, at de fleste der arbejder i institutionskøkkener er uddannet i sundhed og ernæring. Derudover er det ofte vegetarisk mad pga omkostningshensyn.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Drop madpakken

Indlægaf Delfin » 3. apr 2016, 20:39

Jeg har arbejdet i vs med madordning, og der var altid et eller andet, de ville spise, og forældre gav ofte udtryk for overraskelse over ting, deres børn havde spist. Var der endelig en dag, hvor et barn stod helt af, så var der jo rugbrød i køleskabet. Det blev bare serveret på bordet som tilbud til alle den dag, så børnene opfattede det ikke som et særtilbud.
Børn med allergi eller andre diæthensyn blev der naturligvis også taget hensyn til. Vi havde dog på et tidspunkt et enkelt barn med PKU/Føllingssyge, og her valgte forældrene, at barnet havde egen mad med, da diæten ret omfattende, og det havde de vores fulde opbakning til.
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Drop madpakken

Indlægaf godtnavn » 3. apr 2016, 21:04

HappyPaww skrev:^ Det er mit indtryk, at de fleste der arbejder i institutionskøkkener er uddannet i sundhed og ernæring. Derudover er det ofte vegetarisk mad pga omkostningshensyn.


Okay :) Den vuggestue jeg arbejdede i som vikar var madmoren ikke uddannet inden for ernæring, men det er også mange år siden så det er da godt hvis de er i dag. Jeg ville stadig ikke være fan, men havde madmoren tid til at lave en masse forskellige ernæringskorrekte måltider, i og med der ofte er mere end et barn med specialkost så kan det gå. Jeg er nok bare glad for at kunne vælge det fra, deraf er jeg glad for det som i dag hvor man selv kan vælge om man søger en børnehave med eller uden mad :)
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Drop madpakken

Indlægaf Olaf » 3. apr 2016, 21:11

Vi har pt madordning i bh (der stemmes om det hvert 2. år) og det er rigtigt fint til Rosa. Hun spiser langt mere end da hun havde madpakke med. Storebror er en rugbrødsdreng og da han ikke spiste ret meget af maden og derfor tit fik rugbrød i stedet, ville jeg have foretrukket selv at smøre madpakke (da jeg synes at 700 kr om mdr var dyrt når han mest bare fik rugbrød)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Drop madpakken

Indlægaf Delfin » 3. apr 2016, 21:27

Angelina skrev:Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)


Omend daginstitutioner har svingende kvalitet, tvivler jeg stærkt på, at det der ville finde sted i en dansk vs eller bhv.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Drop madpakken

Indlægaf Tux » 4. apr 2016, 05:53

Mit indtryk er at en madordning fungerer rigtig godt for langt de fleste, at specialhensyn (allergi med videre) tages fint hensyn til og at der er rigtig mange positive effekter ved det.

Det fåtal af børn der er abnormt kræsne eller hvor kun 99% økologi er godt nok, må kunne få dispensation for ordningen eller vælge en anden bh.

Vi vil helt klart vælge en børnehave med madordning, da det er langt nemmere og at der vil blive langt mere sendt og varieret end de madpakker vi vil kunne lave.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Drop madpakken

Indlægaf Tux » 4. apr 2016, 05:58

Svigerforældrene er i øvrigt dagplejere, og her er meldingen at langt de fleste de såkaldt 'kræsne' børn fint spiser med og ikke behøver noget andet end de andre (til stor forbløffelse for forældrene)
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Drop madpakken

Indlægaf vibbsen » 4. apr 2016, 06:24

Angelina skrev:
Så du tror de ville lave specialmad til det kræsne barn?


Selvfølgelig vil de da ikke lave specialmad til det kræsne barn. Men jeg har meget meget svært ved at se at et barn i en af nutidens vuggestuer/bh. få lov til at nøjes med at spise knækbrød hver evig eneste dag. Det ville man tage en dialog med forældrene om, så man sammen fandt en løsning.

Jeg synes iøvrigt at det er værd at bemærke at det trods alt er nogen år siden at du fik lov til at nøjes med knækbrød i 8 år....Der er sket en del på det kost politiske område i institutionerne siden da. Man kan måske derfor ikke helt sammenligne.
9
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Drop madpakken

Indlægaf godtnavn » 4. apr 2016, 08:16

Tux skrev:Mit indtryk er at en madordning fungerer rigtig godt for langt de fleste, at specialhensyn (allergi med videre) tages fint hensyn til og at der er rigtig mange positive effekter ved det.

Det fåtal af børn der er abnormt kræsne eller hvor kun 99% økologi er godt nok, må kunne få dispensation for ordningen eller vælge en anden bh.

Vi vil helt klart vælge en børnehave med madordning, da det er langt nemmere og at der vil blive langt mere sendt og varieret end de madpakker vi vil kunne lave.


Hvilket jo ogås er grunden til at det er rart at man i dag kan vælge en børnehave med eller uden (selvfølgelig er der ingen garanti for man får den man helst vil). Så som det er i dag hvor alle instutitioner ikke har madordning er jo optimalt, så kan dem der ønsker det søge de steder der har det og dem der ikke gør søge andre steder.

Jeg er helt overbevist om at jeg kan lave mindst lige så sunde madpakker som de ville gøre i børnehaven. Nu hjælper det så også at jeg vil være under uddannelse, og dermed alligevel skulle lave til mig selv, så jeg er inde i "lav sund madpakke"-rutinen, og det tager ikke meget længere at lave to end en.

Jeg regner med at økologi-kommentaren var mærket på mig. Og 10% økologi ville være godt nok til mig, så længe at det var 100% af alle produkter hvor dyr var indblandet, så er agurkens økologi eller ej mindre vigtig. Så er ikke øko-freak men nærmere dyrevelfærdsfreak :) Så med tvungen madordning ville mit barn være nødt til at være veganer i børnehaven, hvilket jeg på ingen måde ville være fan af, men leve med når det trods alt kun var frokost.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 08:31

Jeg mener ikke man skal tage højde for "kræsenhed".
En frokostordning, vil sikre nogle børn får mad, hvor familier er så ressoursesvage, at madpakken er uoverskuelig. Det vil jeg heller støtte, end at tage højde for kræsne børn.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Drop madpakken

Indlægaf Akehurst2 » 4. apr 2016, 09:15

kidkomb skrev:En af de ting jeg også tænkte, var netop dét der med snacks efter hentning. For har barnet ikke rigtig spist noget, så vil det være sultent. Det giver unægtelig en lang ulvetime!
Og de forældre, der ikke kan finde ud af, at lave en sund og nærende madpakke, de vil formentlig ikke vente derhjemme med gulerodsstave og hummus....


Men det er vel netop deres børn, der så vil kunne profitere mest af en madordning?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Drop madpakken

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. apr 2016, 09:31

Vi undgik madordningen med vores store børn - og det var jeg glad for.
Da vi første gang skulle stemme om madordning, var det en ordning til 550 kr/mdr, maden lavet i nærliggende plejehjems centralkøkken, leveret til institutionen 2 gange ugentligt. Det ville være 50-50 fordeling imellem smurte madder, og varme retter.

Det var helt hul i hovedet, for 550 kr kommer man LANGT med madpakker, meget langt. Og Mad leveret 2 x ugentligt, ellers tak.
Dertil ville man kun kunne fravælge mad ved ferie og fridage, for minimum 2 dage, og med mindst 2 ugers varsel, så altså.
Så bliver det altså noget dyrt mad!

Senere indførte kommunen så, da vores barn nr. 3 var i børnehaven, tvungen madordning, hvor de lavede maden centralt i insitutionerne, frisk og fa bunden, uden nogen omkostninger for forældrene! - :stoned: Det var tilgengæld en fin ordning, og der var stor bevidsthed omkring økologi, mad efter årstider, og der var alternativer til allergikere og eventuelle meget kræsne børn.

I vores nuværende børnehaver er der også madordning, det koster 375 kr/mdr
Fokus er efter ny leder flyttet over på økologisk, groft og grønt.
Man har i den ene af børnehaverne valgt at servere det som buffet. Udmeldingen er at de oplever meget få "problemer" med kræsenhed, der er nogle børn der bare ikke kan lide enkelte ting, men ellers er der stor åbenhed og nysgerrighed, og børnene skeler meget til de øvrige og tør springe ud i det.
Der er altid basis-varer blandt maden, så det er sikkert at der er noget alle kan lide.

jeg er både for og imod, - jeg kan godt lide at mine børn er en del af et mad-fællesskab, og at det er med til at gøre dem åbne og nysgerrige, fremfor afvisende. Og det er min oplevelse af det! Og i bund og grund er det da dejligt at slippe for at smøre madpakken.
Men jeg har også savnet at kunne lave madpakker til dem, jeg kan godt lide at lave madpakker, jeg synes det er hyggeligt, og der kan ligge enormt meget omsorg i en madpakke.
Jeg elsker når de store kommer hjem og siger "uhm lækker madpakke mor"
Jeg elsker at nr. 3 nu er SFO barn, og han bare jubler over endelig at måtte få madpakke med.
Han ville smøre den til i dag, allerede fredag aften :lun:

Jeg kunne godt se en mellemløsning. Så det f.x. var børnehaven der serverede mad 2-3 dage ugentligt, og man selv havde madpakke med de øvrige dage. Men det ville nok være noget rod.
Men det kunne også være sådan noget med at man ved at køkkenpersonalet har 3 ugers sommerferie, og i de 3 uger har man selv madpakke med agtig.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 15:18

Dikus skrev:
thomassneum skrev:Jeg mener ikke man skal tage højde for "kræsenhed".
En frokostordning, vil sikre nogle børn får mad, hvor familier er så ressoursesvage, at madpakken er uoverskuelig. Det vil jeg heller støtte, end at tage højde for kræsne børn.


Hvis man fratager forældrene muligheden for at sikre, at deres børn får nærende mad i løbet af dagen, så er det ens forbandede pligt at overtage det ansvar og sikre, at alle børn får ordentlig mad. Der kan man ikke tabe nogle børn, uanset hvad årsagen er til, de har udfordringer med at spise det, der bliver serveret.


Jeg ser ikke problemet?

Ordningen skal naturligvis leve op til krav om ernæring.
Hvis man ikke vil håndterer "kræsenhed" i hjemmet, så vil der næppe komme forbud imod madpakker hjemmefra.

Igen ser jeg det vigtigere at imødese udfordringerne med de ressoursesvage familier.
0
Med bov skal man mad lave, men...
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Drop madpakken

Indlægaf fisken80 » 4. apr 2016, 15:19

thomassneum skrev:Jeg mener ikke man skal tage højde for "kræsenhed".
En frokostordning, vil sikre nogle børn får mad, hvor familier er så ressoursesvage, at madpakken er uoverskuelig. Det vil jeg heller støtte, end at tage højde for kræsne børn.


Hvorfor har du kræsenhed i ""? Mener du, at det er påtaget og ikke et reelt problem for nogen børn? For så tager du fejl. Jeg var allerede som 3-årig ekstremt bevidst om, hvad jeg ville spise og ikke spise. Og jeg fraveg det ikke, ligegyldigt hvor meget jeg blev presset, drillet, skammet ud (ja sådan gjorde nogen dengang) eller lokket.
Hvis en madordning ikke havde taget hensyn til min kræsenhed, så havde jeg simpelthen ikke fået mad hele dagen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 15:23

fisken80 skrev:
thomassneum skrev:Jeg mener ikke man skal tage højde for "kræsenhed".
En frokostordning, vil sikre nogle børn får mad, hvor familier er så ressoursesvage, at madpakken er uoverskuelig. Det vil jeg heller støtte, end at tage højde for kræsne børn.


Hvorfor har du kræsenhed i ""? Mener du, at det er påtaget og ikke et reelt problem for nogen børn? For så tager du fejl. Jeg var allerede som 3-årig ekstremt bevidst om, hvad jeg ville spise og ikke spise. Og jeg fraveg det ikke, ligegyldigt hvor meget jeg blev presset, drillet, skammet ud (ja sådan gjorde nogen dengang) eller lokket.
Hvis en madordning ikke havde taget hensyn til min kræsenhed, så havde jeg simpelthen ikke fået mad hele dagen.


Ja, jeg mener, langt hen ad vejen, at det er en indstilling som man kan arbejde på.
Jeg skal ikke anfægte, at der findes eksempler på børn, hvor det kan tilskrives nogle fysiske forhold. I det tilfælde, så mener jeg heller ikke "kræsen" er et dækkende ord.
2
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Forældre"