Tråden for enlige forældre

Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Tråden for enlige forældre

Indlægaf canoodle » 26. jun 2016, 17:56

Kære debat,

Jeg savner en tråd hvor vi kan udveksle erfaringer som enlige forældre. Hvor vi kan læsse af, dele vores glæder og tale om hvad netop vores situation gør ved forældreskabet. Jeg håber i vil være med :blush2:
1
All Adventurous women do
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf canoodle » 26. jun 2016, 17:58

I dag har jeg søndags-nedtur igen. Jeg føler mig ensom- en følelse jeg har svært ved at slippe efter jeg er blevet mor. Hvad har i gjort for at ændre på den følelse, eller hvad har i gjort for at lære at acceptere det vilkår som enlig forælder?
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Pyjamas » 26. jun 2016, 18:33

God idé med tråden :)
Jeg bor med min dreng på knap 4 år, han er hos sin far ca hver anden weekend.
Jeg føler mig ret tit ensom, især når min søn ikke er hjemme, eller når han sover. Han bliver puttet mellem 18 og 19, så tit har jeg meget aften til at glo ud i luften :genert: Jeg har det egentlig fint nok i mit eget selskab, men det er det at være bundet til mit hjem, der godt kan føles ensomt for mig.
Jeg gør ikke voldsomt meget for at ændre det. Jeg synes i forvejen ikke, at jeg har særlig meget tid sammen med min søn, så det prioriterer jeg lige nu og laver ikke de store sociale ting i hverdagen. Nu er han blevet så stor, at han får noget ud af, at vi er sammen med andre forældre med børn, og det har vi et par venner med, så der får jeg tiltrængt voksenkontakt. Ellers skriver jeg med veninderne i løbet af aftenen, men det er ikke det samme.
1
Brugeravatar
Minjamus
Indlæg: 35
Tilmeldt: 29. sep 2015, 07:06
Kort karma: 3
Likede indlæg: 50

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Minjamus » 27. jun 2016, 13:02

Jeg er alene med en dreng på 9 år.

Jeg kan også nikke genkendende til den der ensomheds-følelse, der kan opstå en gang imellem. I og for sig er jeg ret god til at underholde mig selv i mit eget selskab, men det er ikke det samme man får ud af at snakke med en 9-årig som med en anden voksen :sarkasme: . Jeg har selv gjort meget for at melde mig ind i nogle foreninger for andre med børn og har derigennem oprettet nogle madklubber, som gav mig flere venner/bekendte. Jeg har også lært nogen at kende via min søn, idet f.eks. en af hans venners mor og jeg med jævne mellemrum tager på ture med børnene som f.eks. Sommerland Sjælland og lign. Men det er ikke så nemt, det må jeg sige. Det kræver, at man selv tager en del initiativer og selv rækker hånden ud, men det kan godt være lidt grænseoverskridende til tider, når man som mig godt kan være lidt nervøs for at blive afvist :genert: .
1
“But I don't give up; I forget why not.”
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Pyjamas » 27. jun 2016, 19:53

Minjamus skrev:Jeg er alene med en dreng på 9 år.

Jeg kan også nikke genkendende til den der ensomheds-følelse, der kan opstå en gang imellem. I og for sig er jeg ret god til at underholde mig selv i mit eget selskab, men det er ikke det samme man får ud af at snakke med en 9-årig som med en anden voksen :sarkasme: . Jeg har selv gjort meget for at melde mig ind i nogle foreninger for andre med børn og har derigennem oprettet nogle madklubber, som gav mig flere venner/bekendte. Jeg har også lært nogen at kende via min søn, idet f.eks. en af hans venners mor og jeg med jævne mellemrum tager på ture med børnene som f.eks. Sommerland Sjælland og lign. Men det er ikke så nemt, det må jeg sige. Det kræver, at man selv tager en del initiativer og selv rækker hånden ud, men det kan godt være lidt grænseoverskridende til tider, når man som mig godt kan være lidt nervøs for at blive afvist :genert: .


Jeg er også ret nervøs for at blive afvist, og jeg tror, jeg har brændt mig en del på det gennem årene, fordi jeg i mange situationer ikke tager en oplagt chance :genert:

Vi holder ferie denne uge og skal ikke en skid. Det er ganske rart ikke at have planer, men jeg føler dæleme, at jeg skal være på overfor min dreng konstant :D Når de ting, der skal ordnes, skal gøres (såsom at lave mad eller klare den værste rengøring), savner jeg godt nok at have en, der kunne have ansvaret for ham, så jeg kunne være i fred :genert: Han ser mere fjernsyn i de situationer, end jeg helt vil indrømme, og det ærgrer mig - også når det er skønt vejr, hvor jeg er afhængig af at skulle have aftensmad klar kl 17, så er han også nødt til at komme ind (vi bor i lejlighed).
I kender vel også til de begrænsninger?
1
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf MilleMercy » 27. jun 2016, 21:57

Jeg vil også gerne være med :)
1
Brugeravatar
Minjamus
Indlæg: 35
Tilmeldt: 29. sep 2015, 07:06
Kort karma: 3
Likede indlæg: 50

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Minjamus » 28. jun 2016, 05:52

[quote="Pyjamas] Jeg er også ret nervøs for at blive afvist, og jeg tror, jeg har brændt mig en del på det gennem årene, fordi jeg i mange situationer ikke tager en oplagt chance :genert:

Vi holder ferie denne uge og skal ikke en skid. Det er ganske rart ikke at have planer, men jeg føler dæleme, at jeg skal være på overfor min dreng konstant :D Når de ting, der skal ordnes, skal gøres (såsom at lave mad eller klare den værste rengøring), savner jeg godt nok at have en, der kunne have ansvaret for ham, så jeg kunne være i fred :genert: Han ser mere fjernsyn i de situationer, end jeg helt vil indrømme, og det ærgrer mig - også når det er skønt vejr, hvor jeg er afhængig af at skulle have aftensmad klar kl 17, så er han også nødt til at komme ind (vi bor i lejlighed).
I kender vel også til de begrænsninger?[/quote]

Nu er din dreng selvfølgelig ikke så gammel endnu, men allerede dengang mindes jeg at være ret god til at lave legeaftaler med andre børn. Det synes jeg nemlig giver lidt aflastning. Godt nok er der en mere at "servicere", men det bliver så rigeligt opvejet af, at de underholder sig selv, så man måske lige kan få tid til at gøre nogen ting for sig selv, såsom at læse, se en film eller lignende. Og så har jeg erfaret, at jeg synes det er mindre hårdt at tage ud af huset og lave noget sammen, end det er at være derhjemme, hvor min søn i hvert fald er ekstremt dårlig til at underholde sig selv. I næste uge er vi også hjemme på ferie, men så tager vi i Sommerland Sjælland, Zoologisk Have og biffen og den slags. Det synes jeg er både sjovere og nemmere.

Og ugen efter skal vi på Familiehøjskole. Her er der masser af andre forældre/bedsteforældre med børn (ofte også enlige forældre), som man ofte kommer i snak med, og børnene finder som regel også hurtigt hinanden. Der er masser af aktiviteter sammen (og ved nogle højskoler også hver for sig noget af tiden), men maden står højskolen for, og så skal man ikke selv hele tiden finde på. Jeg synes, det er en super ferie, hvis man er alene med barn/børn. Voksne for mig at tale med og børn for min søn at lege med og til pauserne/aftenen har jeg gerne min bærbare pc med, og så kan jeg se en film el.lign. når han leger/sover. Det kan jeg virkelig anbefale :gogo: . Der er familiehøjskoler til de fleste aldersgrupper og med mange forskellige temaer.
3
“But I don't give up; I forget why not.”
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Panton » 28. jun 2016, 09:09

Jeg er også enlig forældre til en dreng på 11 og har været det siden han var et par måneder. Jeg kæmper ikke med ensomheden, men måske det også handler om at man skal vænne sig til at være selv de fleste aftener og det tager tid. Jeg har det ret godt i mit eget selvskab og er nok også introvert. Det betyder en del.

Min søn fik ferie i fredags og er stadig i det der trælse "jeg har fået ferie mode og skal irritere min mor"

Jeg vil gerne være med :gogo:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Pyjamas » 28. jun 2016, 18:16

Minjamus:

Jeg har lige googlet familiehøjskole, hvor er det en god idé! Jeg har før kigget på familiecamping og lejr, men det er ikke lige min favorit-ferietype :ninja: Det bliver ikke en mulighed i år, men jeg vil klart have det i tankerne fremover.

Min dreng er faktisk sådan rimelig til at underholde sig selv, det er dog det at være på og til rådighed konstant, der godt kan "genere" mig. Nu er han i en alder, hvor han rent faktisk leger med andre børn, og det varer vel egentlig ikke så længe, før han selv efterspørger at komme hjem til andre. Jeg savner at kunne rende i netto efter mælk kl 21, men det er heldigvis ikke værre, end at så må vi undvære mælk. Eller tage på spontane dates :Ninja:

Når det er sagt, så hold da kæft hvor elsker jeg også at være alene med min dreng :D Ingen at diskutere vasketøj med, ingen til at ævle om alt muligt ligegyldigt, når sønnike er gået i seng, og jeg sover multi-længe hver anden weekend :D
1
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf FrkRød » 28. jun 2016, 20:34

Jeg vil også gerne være med. Jeg bor alene med en datter på knap 9 år (som aldrig ser sin far) samt hendes brødre på 17 og 20 år (men de går vel ikke helt ind under kategorien børn :D )

Jeg har været alene med hende i 5 år, og kender godt den der ensomhedsfølelse, der opstod de lange aftener hvor hun bare sov.

Jeg løste det ved bla. at melde mig ind i single+ og har den vej mødt mange i samme båd. Et par stykker er nu blevet til nære venner, og har også en rimelig flok bekendte, som jeg kan lave noget børnerelateret med. Det var det netværk jeg trængte til efter en hård skilsmisse.

Min situation er blevet lettere med årene, idet mine drenge nu kan agere barnepige, hvis jeg skal noget. Det er udover at være penge-besparende også dejligt for min samvittighed, nu hun ikke skal pakkes sammen og afleveres, og at jeg ikke skal trække på min mor og mine veninder så tit.

Spændende tråd :)
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Panton » 29. jun 2016, 07:38

Pyjamas skrev:Minjamus:

Jeg har lige googlet familiehøjskole, hvor er det en god idé! Jeg har før kigget på familiecamping og lejr, men det er ikke lige min favorit-ferietype :ninja: Det bliver ikke en mulighed i år, men jeg vil klart have det i tankerne fremover.

Min dreng er faktisk sådan rimelig til at underholde sig selv, det er dog det at være på og til rådighed konstant, der godt kan "genere" mig. Nu er han i en alder, hvor han rent faktisk leger med andre børn, og det varer vel egentlig ikke så længe, før han selv efterspørger at komme hjem til andre. Jeg savner at kunne rende i netto efter mælk kl 21, men det er heldigvis ikke værre, end at så må vi undvære mælk. Eller tage på spontane dates :Ninja:

Når det er sagt, så hold da kæft hvor elsker jeg også at være alene med min dreng :D Ingen at diskutere vasketøj med, ingen til at ævle om alt muligt ligegyldigt, når sønnike er gået i seng, og jeg sover multi-længe hver anden weekend :D



Med undtagelse af det sidste så er jeg med dig her :klap: (jeg har min søn næsten hele tiden og sover aldrig længe)

Jeg synes også man bliver mere effektiv når man først er inde i rytmen om at være selv. Det går pludselig bedre med de huslige pligter fordi man ved man er selv og man kan gøre det på sin egen måde.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf MilleMercy » 30. jun 2016, 21:18

MilleMercy skrev:Jeg vil også gerne være med :)


Nåmen, jeg vil også gerne fortælle lidt :D

Jeg er mor til to, en på knap 10 og en på knap 7, jeg deler dem med deres far i en fleksibel 8/6 løsning. Vi har et meget velfungerende og venskabeligt forhold, det er lidt over to år siden bruddet.

Min ældste har Aspergers og det medfører selvfølgelig nogle særlige udfordringer, men han er simpelthen det dejligste barn i verden og han er heldigvis meget social og vellidt, så selvom det at få en diagnose på et barn er hårdt, så har det jo ændret ikke mit barn. Det er "blot" et værktøj. Men det fylder meget i mit hoved, det er klart.

Jeg har i øvrigt også haft min ivrige gang på det gamle sted, dog under et andet navn :)
2
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Giraffie » 1. jul 2016, 14:08

Jeg er alene med min søn på 4,5, men hans far og mig har 7/7 ordning. Vi gik fra hinanden i oktober.
Jeg føler mig (endnu) ikke ensom og nyder stilheden i de uger han er hos hans far.

Natten tirsdag vågnede jeg i panik og opdagede at Elliot var væk. Jeg tændte lyset, kiggede hele hytten igennem, indtil jeg kom i tanke om at han er hos hans far.
Men da det stod på oplevede jeg nogen følelser jeg aldrig har prøvet før. Det var meget ubehageligt.
0
Valmue
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15. nov 2015, 21:29
Kort karma: 1
Likede indlæg: 69

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Valmue » 1. jul 2016, 19:27

Jeg vil os gerne være med :)
Jeg bor alene med min datter på 15 mdr, og har været alene med hende siden hun var 6 mdr.
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Tråden for enlige forældre

Indlægaf Panton » 1. jul 2016, 21:25

Allmost_Famous skrev:Sønnike kommer hjem fra lejr i morgen. Årh, hvor jeg savner ham. Jeg har virkelig været godt booket mens han har været væk, for jeg kan ikke helt finde ud af ikke at have ham her, hvis jeg ikke har noget at lave. Men i dag har jeg ikke haft så mange planer, så jeg har gået og glædet mig meget til at få ham hjem igen.



Kender godt det med at savne de efterhånden store unger :kram: hvor mange dage har han været væk?

Min er pt på noget computer gaming festival med små 1200 andre unger :nerve: Han er ikke så god til at sove ude, så jeg håber han klarer den :genert: han har haft en dårlig oplevelse og når han bliver overtræt, så kommer det :mellow:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Forældre"