Debattens mødregruppe

Phaiak
Kort karma: 13
Likede indlæg: 129

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Phaiak » 16. jul 2018, 08:43

twinkle skrev:Lige siden vi startede op med rigtig mad, har jeg været så bange for at Benjamin skulle blive kvalt i et eller andet. Jeg fatter ikke dem der kører blw, jeg ville gå ud af mit gode skind af bekymring.
Dog blender jer ikke Benjamins grøntsagsmos længere, det bliver bare most med en gaffel og det spiser han uden problemer. Måtte jo indse, at jeg ikke kunne blende hans grøntsager for evigt :genert:

Til min datter var det et miks af blw og mos/grød.
Og for mig hjalp det rigtig meget at have været til et førstehjælpsdemonstration og lært hvordan man hjælper barnet hvis det får noget galt i halsen.

Og samtidig også se videoer af hvor gode de små reelt er til at hoste mad op. Det ser voldsomt ud og tager længere tid end man som mor synes er rart. Men de klarer det meste selv og skal sjældent have hjælp.

Og så ellers sørge for at de har god fodstøtte så hele kroppen kan hjælpe til med at hoste.
0
Aesel82
Kort karma: 39
Likede indlæg: 493

Indlægaf Aesel82 » 16. jul 2018, 09:08

AgentPixie skrev:Jeg har også hørt at der kan være en fordel i at introducere peanuts tidligt, i form af smooth peanutbutter eller peanutbutterpulver blandet i grød.

Jeg ville ikke give små børn peanuts overhovedet:

https://www.bt.dk/danmark/peanuts-sendt ... sfarlige-n

Jeg ved godt, at der er tale om hele nødder, men jeg ville ikke turde tage chancen.
1
JoyNips
Kort karma: 569
Likede indlæg: 8649

Indlægaf JoyNips » 16. jul 2018, 10:41

Aesel82 skrev:
AgentPixie skrev:Jeg har også hørt at der kan være en fordel i at introducere peanuts tidligt, i form af smooth peanutbutter eller peanutbutterpulver blandet i grød.

Jeg ved godt, at der er tale om hele nødder, men jeg ville ikke turde tage chancen.

Men det er jo fejlsynkning og efterreaktion. Fejlsynkning af andre fødevarer, fx modermælk, kan også give lungebetændelse.

Peanutbutter kan faktisk medvirke til at modvirke allergi. http://livsstil.tv2.dk/sundhed/2016-03- ... aa-allergi
0
godtnavn
Kort karma: 411
Likede indlæg: 3423

Indlægaf godtnavn » 16. jul 2018, 10:44

twinkle skrev:Lige siden vi startede op med rigtig mad, har jeg været så bange for at Benjamin skulle blive kvalt i et eller andet. Jeg fatter ikke dem der kører blw, jeg ville gå ud af mit gode skind af bekymring.
Dog blender jer ikke Benjamins grøntsagsmos længere, det bliver bare most med en gaffel og det spiser han uden problemer. Måtte jo indse, at jeg ikke kunne blende hans grøntsager for evigt :genert:

Det eneste Luna har fået galt i halsen nogensidne ahr været vand, havregrød og kartoffelmos, så jeg synes det ville være langt mere skræmmende at skulle give grød/mos hver dag :lol:
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3761

Indlægaf Zinde » 16. jul 2018, 12:26

Phaiak skrev:

Og for mig hjalp det rigtig meget at have været til et førstehjælpsdemonstration og lært hvordan man hjælper barnet hvis det får noget galt i halsen.

Og samtidig også se videoer af hvor gode de små reelt er til at hoste mad op. Det ser voldsomt ud og tager længere tid end man som mor synes er rart. Men de klarer det meste selv og skal sjældent have hjælp.

Og så ellers sørge for at de har god fodstøtte så hele kroppen kan hjælpe til med at hoste.

Grød og mos kan også være blw, så længe baby selv indtager det. Men man kan ikke mikse blw og madning. Blw indebærer, at baby kun får det i munden, hun selv putter derind. Når man mader baby, flyttes brækrefleksen længere bagud på tungen, og hvis man så lader hende sidde med fx stykker af kød selv, så kan det blive farligt. Et blw-barn, der aldrig har været madet, har brækrefleksen længere fremme på tungen, og kan derfor selv styre maden uden at blive kvalt i det.
1
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 443
Likede indlæg: 9589

Indlægaf Sangius » 16. jul 2018, 12:36

Aesel82 skrev:

Men hvad skulle der ske ved noget nøddesmør?

Vi har givet stort set alt - men selvfølgelig ikke hele nødder. Synes lidt det giver sig selv, med små, hårde fødevarer der ikke kan ændre form eller blødes op. :)
1
Shmartiesh
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1083

Indlægaf Shmartiesh » 18. jul 2018, 17:51

Zinde skrev:
Phaiak skrev:

Grød og mos kan også være blw, så længe baby selv indtager det. Men man kan ikke mikse blw og madning. Blw indebærer, at baby kun får det i munden, hun selv putter derind. Når man mader baby, flyttes brækrefleksen længere bagud på tungen, og hvis man så lader hende sidde med fx stykker af kød selv, så kan det blive farligt. Et blw-barn, der aldrig har været madet, har brækrefleksen længere fremme på tungen, og kan derfor selv styre maden uden at blive kvalt i det.

Vi har madet med mos og grød og ladet hende spise selv og J’s brækrefleks fungerede nu fint når den skulle. Hun er aldrig blevet kvalt i mad. Hun har ikke engang været tæt på.

Ikke at jeg siger det ikke passer det du skriver, men børn kan nu fint lære at spise selv, uden at blive kvalt, selvom de er blevet madet.
1
Shmartiesh
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1083

Indlægaf Shmartiesh » 18. jul 2018, 17:59

Twinkle jeg var også virkelig nervøs i starten da J fik mad. Også selvom vi startede med grød, for alt efter konsistens, der påvirkede det gag-refleksen. Men så startede jeg ud med bløde ting, pandekager, avocado og søde kartofler og det kunne hun selv mose med gummerne. Hvis du prøver lidt ad gangen og ser hvor god han nok skal være til at få maden op igen selv, så skal du nok blive rolig ved det.

Og jeg hører rigtig mange snakke om de manglende tænder og dem bruger de faktisk ikke. Johanne har alle fortænder men tygger med gummerne.
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3761

Indlægaf Zinde » 18. jul 2018, 18:46

Shmartiesh skrev:
Zinde skrev:
Phaiak skrev:

Vi har madet med mos og grød og ladet hende spise selv og J’s brækrefleks fungerede nu fint når den skulle. Hun er aldrig blevet kvalt i mad. Hun har ikke engang været tæt på.

Ikke at jeg siger det ikke passer det du skriver, men børn kan nu fint lære at spise selv, uden at blive kvalt, selvom de er blevet madet.

Altså, selvfølgelig kan de det? Det er bare ikke blw så.
0
Mann tracht und Gott lacht
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 19. jul 2018, 08:45

Shiiit, jeg er træt af 18-mdrs søvnspring eller hvad fanden det nu er. Det har altid været nemt at amme min søn i søvn og han har været meget rutine-nem, selvom han aldrig har været den store syvsover. Men lige for tiden vil han ikke sove i vuggestuen, måske lige 10-20 minutter på gode dage, og alligevel tager det 1½ time at amme ham i søvn om aftenen, hvor han derfor først sover ved 22-tiden. Til gengæld vågner han rigtig meget om natten og hvor han tidligere bare lige skulle ammes 10 minutter og så retur i seng, så kan det snildt tage 45 minutter i de her dage.
Så det er jo bare skønt. :rulle:

Jeg overvejer næsten at sove på gæsteværelse nogle nætter og så lade faren tage putning og nattetjans. Måske det kan nulstille det lidt... Og så håber jeg at det snarlige vuggestueskift fordi vi er flyttet måske kan nulstille den manglende middagslur, for han kan sagtens tage 1½-2 timer i weekenden hjemme...

Til gengæld er han megasjov og begyndt at drille bevidst, fx ved at ville række os ting og så lige før man tager dem trække hånden tilbage og sige "naaaaarj!" og skraldgrine. Og han forstår helt vildt meget. Vi har et boldbassin, som han elsker at tømme udover hele stuegulvet og så kan vi bede ham om at hente "den gule bold henne ved bogreolen" og "den lyserøde bold under bordet" og sådan noget. Det er fandme sejt!
1
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 19. jul 2018, 09:05

JoyNips skrev:Shiiit, jeg er træt af 18-mdrs søvnspring eller hvad fanden det nu er. Det har altid været nemt at amme min søn i søvn og han har været meget rutine-nem, selvom han aldrig har været den store syvsover. Men lige for tiden vil han ikke sove i vuggestuen, måske lige 10-20 minutter på gode dage, og alligevel tager det 1½ time at amme ham i søvn om aftenen, hvor han derfor først sover ved 22-tiden. Til gengæld vågner han rigtig meget om natten og hvor han tidligere bare lige skulle ammes 10 minutter og så retur i seng, så kan det snildt tage 45 minutter i de her dage.

Jeg overvejer næsten at sove på gæsteværelse nogle nætter og så lade faren tage putning og nattetjans. Måske det kan nulstille det lidt... Og så håber jeg at det snarlige vuggestueskift fordi vi er flyttet måske kan nulstille den manglende middagslur, for han kan sagtens tage 1½-2 timer i weekenden hjemme...

Til gengæld er han megasjov og begyndt at drille bevidst, fx ved at ville række os ting og så lige før man tager dem trække hånden tilbage og sige "naaaaarj!" og skraldgrine. Og han forstår helt vildt meget. Vi har et boldbassin, som han elsker at tømme udover hele stuegulvet og så kan vi bede ham om at hente "den gule bold henne ved bogreolen" og "den lyserøde bold under bordet" og sådan noget. Det er fandme sejt!

Det lyder som en dejlig periode :D

Den var vi også igennem. Jeg kan så trøste med, at vi de sidste par måneder som regel kun har 1 eller 2 opvågninger om natten, og at det tager omkring 30 minutter for hende at falde i søvn på babsen. Hun er 22 måneder :)
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 19. jul 2018, 09:07

Vi har lige bestilt en tid til en ørelæge i august. Theas sprog er ikke så udviklet som det skal være, så det er standard at få tjekket hørelsen i sådan en situation.
Så må vi jo se, om der skulle være noget der.

Folk tror altid hun er væsentlig yngre end hun er - da hun jo bruger str 80/86, vejer 9,8 kg og ikke rigtig snakker så meget, i hvert fald ikke forståeligt. Ellers står munden sjældent stille på hende, hun pludrer vildt meget.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 19. jul 2018, 18:59

Sangius skrev:
JoyNips skrev:Shiiit, jeg er træt af 18-mdrs søvnspring eller hvad fanden det nu er. Det har altid været nemt at amme min søn i søvn og han har været meget rutine-nem, selvom han aldrig har været den store syvsover. Men lige for tiden vil han ikke sove i vuggestuen, måske lige 10-20 minutter på gode dage, og alligevel tager det 1½ time at amme ham i søvn om aftenen, hvor han derfor først sover ved 22-tiden. Til gengæld vågner han rigtig meget om natten og hvor han tidligere bare lige skulle ammes 10 minutter og så retur i seng, så kan det snildt tage 45 minutter i de her dage.

Det lyder som en dejlig periode :D

Den var vi også igennem. Jeg kan så trøste med, at vi de sidste par måneder som regel kun har 1 eller 2 opvågninger om natten, og at det tager omkring 30 minutter for hende at falde i søvn på babsen. Hun er 22 måneder :)

Det er helt vildt fedt.

Men idag sov han 3,5 timers frokostlur hjemme med far, så jeg håber han er nulstillet nu. Vi får se. Lige nu aftenammer jeg...
0
Brugeravatar
Vixen
Kort karma: 300
Likede indlæg: 2252

Indlægaf Vixen » 21. jul 2018, 12:34

Altså, den her hede :gisp: Det er ikke til at holde ud i længden! En tur med barnevognen føles jo som en gåtur igennem Sahara, og jeg stresser simpelthen så meget over, om Nora (7,5 mdr) pludselig overopheder eller et eller andet...
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 97
Likede indlæg: 1598

Indlægaf twinkle » 21. jul 2018, 13:57

Vixen skrev:Altså, den her hede :gisp: Det er ikke til at holde ud i længden! En tur med barnevognen føles jo som en gåtur igennem Sahara, og jeg stresser simpelthen så meget over, om Nora (7,5 mdr) pludselig overopheder eller et eller andet...

Benjamin har næsten ikke noget tøj på, når det er så varmt. En body uden ærmer er det vildeste det bliver til.. Jeg har ham ikke til at sove i barnevognen når det er så varmt, han sover lur i vores seng, for der kan jeg skabe bedre gennemtræk og der er mere luft og plads omkring ham. Her den anden dag faldt han i søvn i barnevognen på vej hjem fra mødregruppe - 31 grader sagde babyalarmen. Og det var i skyggen.
0

Tilbage til "Forældre"