Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 30. nov 2018, 05:38

Kæmpe kram, Moxy. Har desværre ikke så mange input. Vi havde giga kolik problemer med den førstefødte, og kan kun krydse fingre for, at det ikke sker igen med Lillebror.

Men Zoe er jo også kommet lidt før tid, det kan altså også have noget at sige ift. maven? Synes bestemt der skal lægeøjne på hende, og du er ikke en 'pyleet førstegangsmor', du er MOR, og din baby har ondt - selvfølgelig reagerer du...!!!
KÆMPE KRAM - og jeg er enig med Zonta, du gør alt, der står i din magt på dit barns vegne :kys:
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Aquadorable » 30. nov 2018, 06:00

Det er altså ikke rigtigt, at afføringsmiddel ikke er problematisk. Der er børn, der har fået det som babyer, som stadig er nødt til at tage det som 5-6-7-årige, fordi brug af det gør tarmen doven. Jeg ville være meget varsom med det, og hvis jeg endelig skulle give noget, ville jeg vælge Movicol, som lægen alene ikke anbefaler, fordi man som regel siger, at de skal have en vis alder, før de må få det. Jeg ved dog fra en børnelæge, at det er det klart mest skånsomme for dem.

Jeg vil også gå med sukkervand, og i min optik er det langt bedre at give det ofte end at give afføringsmiddel. Derudover ville jeg være ekstremt påpasselig med at bruge vatpind/termometer i numsen på hende. Du kan ende med at lave skader på tarmen.

Jeg ved, det er det værste råd, men tiden arbejder for jer. Det er SÅ hårdt i den periode, hvor deres tarmsystem er umodent, men det bliver bedre og bedre. Vi døjede virkelig meget med mavekneb herhjemme de første tre måneder af baby Ks liv.
4
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15171

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 30. nov 2018, 06:09

Aquadorable skrev:Det er altså ikke rigtigt, at afføringsmiddel ikke er problematisk. Der er børn, der har fået det som babyer, som stadig er nødt til at tage det som 5-6-7-årige, fordi brug af det gør tarmen doven. Jeg ville være meget varsom med det, og hvis jeg endelig skulle give noget, ville jeg vælge Movicol, som lægen alene ikke anbefaler, fordi man som regel siger, at de skal have en vis alder, før de må få det. Jeg ved dog fra en børnelæge, at det er det klart mest skånsomme for dem.

Jeg vil også gå med sukkervand, og i min optik er det langt bedre at give det ofte end at give afføringsmiddel. Derudover ville jeg være ekstremt påpasselig med at bruge vatpind/termometer i numsen på hende. Du kan ende med at lave skader på tarmen.

Jeg ved, det er det værste råd, men tiden arbejder for jer. Det er SÅ hårdt i den periode, hvor deres tarmsystem er umodent, men det bliver bedre og bedre. Vi døjede virkelig meget med mavekneb herhjemme de første tre måneder af baby Ks liv.

Vi giver i øvrigt også Movicol herhjemme fordi der ellers ikke sker noget som helst. Og som du skriver til sidst - tiden arbejder. Vi så en klar forbedring i hans mave efter ca. 3 måneder og håber på, at maven arter sig bedre, når han engsng begynder på grød og mos.
For mig er afføringsmiddel også sidste udvej - vi cyklede med benene, kasserede, gav kogt vand, prøvede forskellige MME, gav mælkesyrebakterier ved siden af og der skete intet. Vores SP anbefalede også Movicol - det er det de også bruger på børneafdelingen.

Jeg har selv prøvet med termometer på Johan, fordi jeg blev så desperat, men jeg holdt fingeren på termometerspidsen, så jeg vidste, at den kun kunne komme 1 cm op eller noget i den dur. Det hjalp i øvrigt ikke en hujende fis.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 30. nov 2018, 06:09

Jeg er fuldstændig enig i at man skal være varsom med afføringsmidler og særligt sådan en lille en som hun er. Der mange andre ting der kan prøves inden man gør det. Det samme med at stikke ting op i tarmen.

Jeg ville lave benøvelser med hende til min arme krammede, blid mavemassage og så være virkelig obs på hvad du selv indtager. Spis så uforarbejdet som muligt, ingen kaffe og sort/rød te, ingen sukker osv osv. De kan reagere på de mindste ting.

Hvilken D-vitamin får hun? Jeg kan anbefale at bruge spray som er et pust der skal i munden og optages i slimhinderne. Mange babyer får mavekneb af de typiske pga olien.

Og hendes tarmsystemet kan sagtens være umodent endnu. Jeg ville derfor også prøve at pumpe lidt mm ud og blande mælkesyrepulver fra Udo infant i og give i en lille sprøjte eller med teske. Det er den bredeste med flest stammer til den alder.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 30. nov 2018, 06:17

Moxy-lady skrev:Fik tjekket Zoe for det der kvælningsnoget I dag, og det blev vurderet til at være refluks, der sad i hvert fald hverken noget i lunger eller svælg der kunne udløse det.

Hun har så forstoppelse igen i dag og neg er ved at sætte mig ned og tude sammen med hende. Hun er SÅ ulykkelig og har så ondt. Hun presser og presser og der sker bare ingenting. Jeg har prøvet mave massage på alverdens måder,og at stikke et termometer smurgt ind i vaseline ind i numsen for at "prikke hul' hvis der sad noget og blokerede, men intet virker. Hun har skiftevis skreget og grædt hele aftenen. Nu er hun faldet i søvn på Mn arm, men presser og klynker stadig. Hun har haft refluks nogle gange undervejs og så går det helt galt fordi hun prøver at presse den ene vej og er ved at kløjes i sit eget spyt i den anden ende. Jeg er simpelthen så ulykkelig og desperat. Min lille pige altså. Hvis jeg havde råd, havde jeg en læge siddende herhjemme 24/7 bare til at berolige mig og hjælpe hende. Jeg er bange for at give hende mad, fordi jeg frygter at forværre situationen fordi så er der bare endnu mere der skal ud igen, på den anden side, så er det det eneste der nogle gange hjælper hende til ikke at græde.


Hvis det er, så send mig en Pb med din mail, så sender jeg dig nogle papirer fra min uddannelse- BørneSundhedsVejleder, omkring hvordan og hvorledes. Måske det giver et bedre overblik.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 30. nov 2018, 06:26

FormerlyKnownAs skrev:Hvilken D-vitamin får hun? Jeg kan anbefale at bruge spray som er et pust der skal i munden og optages i slimhinderne. Mange babyer får mavekneb af de typiske pga olien.


Jeg har fået at vide, at sundhedsplejen fraråder spray, da man ikke ved nok om, om den optages korrekt.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 30. nov 2018, 06:28

Mi55y skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Hvilken D-vitamin får hun? Jeg kan anbefale at bruge spray som er et pust der skal i munden og optages i slimhinderne. Mange babyer får mavekneb af de typiske pga olien.


Jeg har fået at vide, at sundhedsplejen fraråder spray, da man ikke ved nok om, om den optages korrekt.


Det gør min sundhedsplejerske ikke. Tværtimod.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 30. nov 2018, 06:49

Vi valgte helt D dråberne fra, fordi han fik så ondt i maven af dem. SP syntes tydeligvis vi var uansvarlige, men det blev simpelhen for synd for ham.
De første 3-4 måneder er deres tarme bare vildt sarte og umodne.
2
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 30. nov 2018, 06:52

AgentPixie skrev:Vi valgte helt D dråberne fra, fordi han fik så ondt i maven af dem. SP syntes tydeligvis vi var uansvarlige, men det blev simpelhen for synd for ham.
De første 3-4 måneder er deres tarme bare vildt sarte og umodne.


Præcis. Jeg ville også tage det væk som det første og se om det hjalp og hvis det hjælper, så tage den derfra og finde alternativer. Vi droppede det også, men boede jo også i Asien hvor der ligesom var rigeligt sol året rundt :D
0
Undtagelsen
Indlæg: 2244
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4592

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Undtagelsen » 30. nov 2018, 06:54

Moxy, sæt dig ned med hende på skødet med ryggen ind mod din mave - så I kigger samme vej.
Så holder du om hendes ben/knæ og trækker dem ind mod dig og opad. Det er også en god øvelse for at få gang i maven.

Giver det mening? Måske andre kan forklare det bedre. Du skal selvfølgelig ikke tvinge, men følge hendes naturlige "bøjning" i leddene.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15171

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 30. nov 2018, 07:13

Denne her teknik kunne måske også hjælpe lidt: https://youtu.be/MrLPD20P80c. Den hedder I Love You :stoned: Men skulle altså også kunne hjælpe på forstoppelse.
0
J, juli 2018.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bergen » 30. nov 2018, 07:24

Nogle steder er der private erfarne komptente jordemødre, der vejleder babyfamilier i alle mulige problemstillinger den første tid.
Det koster penge, desværre, men de kan være afsindig godt give ud mod målet at trives far, mor og barn.

Moxy jeg ville overveje et forløb Det, hvis I overhovedet har råd og overskud til det. Måske vedkommende kan spille med på faropgsven.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 30. nov 2018, 07:53

godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
Buller skrev:
godtnavn skrev:Det med overtøj havde jeg slet ikke tænkt på... Hvordan kan det være de ikke må det når de godt må have overtøj på i en cykelstol? Kan se jeg glemte at nævne at den skal bruges i ladcyklen og ikke i bil, men det tænker jeg umiddelbart ikke gør en forskel, sikkerheden er vel den samme? Men det betyder at vægt er mindre vigtigt da vi ikke skal bære rundt på den men den skal sidde fast i cyklen.

Men må de ikke have overtøj på så er en cykelstol nok smartere, men kan ikke se hvorfor sikekrheden er forskellig med overtøj i cykelstol i forhold til autostol... Ellers må en god dyne ovenover være vejen frem.


Folk cykler sjældent med 80-100km/t. Der er helt andre kræfter i spil ved en bilulykke.


Det er selvfølgelig rigtigt, omvendt tænker jeg bilen beskytter lidt, og på cykel kan man jo sagtens blive ramt af en bil med 100 km/t, selvom vi sekv kun kører 25-30 km/t :) Synes i hvert fald tit man hører om cyklister der kommer slemt tilskade efter at være blevet ramt af en bil :)


Det handler jo ikke kun om påkørsel men også om den skade, selve selen kan påføre samt risikoen for at barnet slynges ud af stolen og kastes rundt inde i bilen.


Men barnet kan vel også slynges ud af stolen hvis stolen sidder i en cykel? Og så er det jo ikke optimalt, for så er barnet jo slet ikke beskyttet...


Naturligvis. Der er bare lidt forskel på om barnet slynges ud med 130 km/t på motorvej eller om det slynges ud i cykeltempo.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Æble » 30. nov 2018, 08:39

Hvis autostolen er til en cykel så ville jeg ikke være så hys med om de har vintertøj på. Der skal barnet jo lissom bare holdes fast til cyklen. Det er noget helt andet i en bil ved høje hastigheder. En cykel der tammes af en bil ved høj hastighed der er man fucked uanset om man har sele eller ej i cyklen.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 30. nov 2018, 09:35

Nå, vi har fået en talepædagog på Thea nu. Og de vil have at hun får tjekket ørerne. Sagde at hun fik dem tjekket i slut august, men de vil have dem tjekket igen.
Det synes jeg sgu er lidt fjollet, men fair nok.

Jeg tror heller ikke at talrpædagogen kan gøre nogen forskel, ærlig talt :D

Men vi tager gerne imod al hjælp, men jeg tror nu bare det er tid der skal til :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Forældre"