Debattens mødregruppe

Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lulu » 3. jan 2019, 15:46

JoyNips skrev:Shit mand, hvor er jeg glad for at min unges version af drama er "jeg lægger mig ned og spiller død".


Min (den lille) løber dramatisk ind på sit værelse. Og efter nogle minutter kommer han gerne hen til den, der ikke er den dummeste forældre i hele verden, med krokodille tårer og synes at denne forældre skal synes det er vildt synd for ham.
Når dette ikke sker løber han fornærmet tilbage på sit værelse.

Det der gør mig nervøs er, at han kun er 2. Jeg fornemmer det kunne udvikle sig grimt.

Den store har aldrig haft sådanne nykker. Han sætter sig i et hjørne og surmuler, efter kort tid kommer han retur og vi kan snakke lidt, så undskylder vi overfor hinanden (hvis der er noget og undskylde for) og så er verden god igen.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lulu » 3. jan 2019, 15:50

Zonta skrev:Okay, jeg bliver simpelthen nødt til at høre jer kloge mødre om noget. Vi var jo til 5-mdrs undersøgelse hos lægen i dag og vi snakker lidt om rytme (og mangel på samme).

Vi er i den situation, at min mand tit møder sent (tidligst 8.45, senest 13.30 og så alt derimellem og ikke to dage er ens). Og vores søn er jo første barn, så vi har ikke et større barn, der skal ud ad døren på et bestemt tidspunkt. Derfor står vi ikke op hver dag kl. 6 f.eks. Derfor har vi også ladet Johan sove til han vågner. Det er typisk et sted omkring kl. 6 +/- en halv time og så er der selvfølgelig altid enkelte dage, hvor det hele fucker op og han står op kl. 4.45 :træt3:
Der var en herinde, der rådede mig til at tænke mere i tid mellem lurene fremfor søvn. Derfor har vi efterhånden fundet ud af, at Johan kan være vågen ca. 2-2½ time før han er træt igen og så bliver han lagt. Når han så sover lur, kan han tage alt mellem 30 minutter og 2 timer, men det er forskelligt fra dag til dag hvordan han sover og hvornår på dagen han sover godt.

Vores læge rådede os til, at vi begyndte at give en klarere rytme med 3 eller 4 lure i løbet af dagen - kort om formiddagen, lang efter frokost og så en eller to korte i løbet af eftermiddagen alt afhængig af hvor længe han sover. Indtil videre har jeg været meget tilhænger af bare at lade ham sove når han er træt, men kan man "søvntræne" en baby på den måde? Jeg tænker - han er jo kun lige blevet 5 måneder. Lægen påpegede, at det både skulle være for hans, men også vores skyld.


Begge mine har helt selv fundet deres rytme (og ændret den efterhånden som søvnbehov faldt). Jeg mener de har været mellem 6 og 7 måneder da det blev noget mere forudsigeligt, fordi de vågnede mere fast om morgenen.

Jeg ville ikke ændre noget på hans søvn, højst hvis du vil ændre noget, så din rytme, så du ex har vækkeuret fast til kl 6 (når det nu er hans rytme, ellers kunne kl 7 også være en mulighed, eller kl 5 hvis du gerne vil tidligt op) og du kan gå rundt og pusle lidt, det vil han nok registrere i søvne og dermed stille og roligt finde ind i en rytme.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 3. jan 2019, 15:52

Zonta skrev:
Vores læge rådede os til, at vi begyndte at give en klarere rytme med 3 eller 4 lure i løbet af dagen - kort om formiddagen, lang efter frokost og så en eller to korte i løbet af eftermiddagen alt afhængig af hvor længe han sover. Indtil videre har jeg været meget tilhænger af bare at lade ham sove når han er træt, men kan man "søvntræne" en baby på den måde? Jeg tænker - han er jo kun lige blevet 5 måneder. Lægen påpegede, at det både skulle være for hans, men også vores skyld.

Det råd fik vi også, men det fungerede aldrig. Han sov når han var træt, og så fik han langsomt en rytme selv, men ikke allerede ved 5 måneder. Vi gik også efter hvor længe han kunne være vågen, og puttede når han var træt.
Jeg mener han først fik en helt fast rytme, da han var nede på 2 lure om dagen omkring de 9-10 måneder.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 3. jan 2019, 15:57

Shit, har aldrig oplevet noget mere grænseoverskridende end at skulle holde mit barn fast mens han skriger, for at give ham øjendråber. Tror vi begge er mærket for livet.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf alfe » 3. jan 2019, 16:43

vibbsen skrev:Here we go again.....

Mor og MiniVibbsen kommer hjem. MiniVibbsen vil gerne i bad. Mor siger OK. MiniVibbsen og mor går ned i kælderen for at fylde badekarret.
MiniVibbsen spørger om hun må se ipad imens. Mor siger ja. MiniVibbsen går op ovenpå igen. Mor kommer op igen. Mor får sat sig ned. MiniVibbsen kommer og meddeler at hun er sult. Mor spørger om hun har spist sin madpakke. MiniVibbsen flipper ud og råber dramatisk at hun faktisk bare gerne vil have noget frugt. Mor finder et stykke frugt. MiniVibbsen går ud for at se ipad. Mor sætter sig igen. MiniVibbsen kan ikke få ipad til at virke og kræver at mor OMGÅENDE fikser problemet. Mor fikser problemet. MiniVibbsen sætter sig til at se IPAD. Mor sætter sig (Igen-igen). Badekar er fyldt op. Mor siger til MiniVibbsen at hendes bad er klar. Og at hun lige skal slukke for Ipad. MiniVibbsen sætter kursen mod kælderen uden at slukke for ipad. Mor gør opmærksom på at MiniVibbsen hun skal slukke Ipad og fjernsyn inden hun går i bad.
MiniVibbsen flipper totalt skråt og råber at det er MEGA uretfærdigt at hun bare altid skal gøre alting. Mor siger roligt at selvfølgelig skal hun slukke for Ipad inden hun går i bad. MiniVibbsen kræver at mor slukker for ipad. Mor nægter. MiniVibbsen påstår at hun ikke kan finde ud af at slukke for tv og ipad. Mor siger at selvfølgelig kan hun det. Ude af sig selv af arrigskab slukker Minivibbsen for fjernsyn og Ipad mens hun råber at det bare SÅ meget er mors skyld at hun nu ikke kan genoptage sin film. Mor siger at det går nok.
Mor og MiniVibbsen kommer ned til badekarret. MiniVibbsen påstår at nu er dette blevet koldt. Fordi mor ikke ville slukke for ipad og tv. Mor siger at det er det selvfølgelig ikke. MiniVibbsen siger arrigt at det er det ihvertfald. Og at det er mors skyld. Hun stikker hånden i vandet. Som ikke er koldt. Og konstaterer at vandet ikke var koldt.
Mor siger at MiniVibbsen skal have skyllet sit hår. MiniVibbsen flipper ud og nægter at få sæbe i. Mor siger at det skal hun heller ikke. Det skal bare skylles....MiniVibbsen opfører sig som om mor forsøger at drukne hende (En tanke som faktisk strejfede mor)....

MiniVibbsen sidder nu i bad. Mens mor lige tager en slapper inden dagens drama opførsel af teaterstykket "Lige meget hvad du har lavet til aftensmad så kan jeg ikke lide det"....


Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er bedre eller værre med min teenager fra helvede på 13, som ikke orker at stå op klokken 13, ikke orker at smøre mad, ikke orker ditten og datten. Faktisk orker han ikke rigtig andet end at spille computer og se youtube. Helvede bryder dog først løs, når jeg kapper internetforbindelsen. Især fra midt på måneden, når han forlængst er løbet tør for data på telefonen :devil:
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 3. jan 2019, 16:54

Zonta skrev:Okay, jeg bliver simpelthen nødt til at høre jer kloge mødre om noget. Vi var jo til 5-mdrs undersøgelse hos lægen i dag og vi snakker lidt om rytme (og mangel på samme).

Vi er i den situation, at min mand tit møder sent (tidligst 8.45, senest 13.30 og så alt derimellem og ikke to dage er ens). Og vores søn er jo første barn, så vi har ikke et større barn, der skal ud ad døren på et bestemt tidspunkt. Derfor står vi ikke op hver dag kl. 6 f.eks. Derfor har vi også ladet Johan sove til han vågner. Det er typisk et sted omkring kl. 6 +/- en halv time og så er der selvfølgelig altid enkelte dage, hvor det hele fucker op og han står op kl. 4.45 :træt3:
Der var en herinde, der rådede mig til at tænke mere i tid mellem lurene fremfor søvn. Derfor har vi efterhånden fundet ud af, at Johan kan være vågen ca. 2-2½ time før han er træt igen og så bliver han lagt. Når han så sover lur, kan han tage alt mellem 30 minutter og 2 timer, men det er forskelligt fra dag til dag hvordan han sover og hvornår på dagen han sover godt.

Vores læge rådede os til, at vi begyndte at give en klarere rytme med 3 eller 4 lure i løbet af dagen - kort om formiddagen, lang efter frokost og så en eller to korte i løbet af eftermiddagen alt afhængig af hvor længe han sover. Indtil videre har jeg været meget tilhænger af bare at lade ham sove når han er træt, men kan man "søvntræne" en baby på den måde? Jeg tænker - han er jo kun lige blevet 5 måneder. Lægen påpegede, at det både skulle være for hans, men også vores skyld.


Tror det var mig med tid mellem lurene. Det var i hvert fald megafedt for os da vi regnede det ud og derfor blev bedre til at hjælpe ham med at fange søvntoget.

Vi fik som jeg husker det ret tidligt en rytme med en lille kort morgenlur og så typisk 2 lidt længere lure formiddag og eftermiddag. Men Ulrik stod også op ret præcist samme tid hver dag, så det gjorde det nemt at få en rytme når vi så også havde regnet ud hvor længe han var vågen før han havde brug for lur igen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 3. jan 2019, 17:16

twinkle skrev:Shit, har aldrig oplevet noget mere grænseoverskridende end at skulle holde mit barn fast mens han skriger, for at give ham øjendråber. Tror vi begge er mærket for livet.


Vores skulle syes i panden. Vi var tre voksne om at fastholde ham. Det var MODBYDELIGT :trist:
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf vibbsen » 3. jan 2019, 18:07

I forbindelse med det der med at skulle holde sit barn fast og "gøre dem ondt" så vil MiniVibbsen gerne lige have lov til at indsparke, at hendes mor faktisk holdt hende fast i morges da hun skulle rede hende hår...Og det endda på trods af gentagne "Slip mig. Det gør ondt. Jeg vil ikke have redt hår af dig. Min far skal gøre det. Hvorfor skal du altid gøre ting der gør ondt på mig. Jeg kan bare gå i SFO uden at få redt hår" :fløjt: Der kan man fandme snakke om traumatiserende grænseoverskridende modbydelig adfærd :cuss:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 3. jan 2019, 19:20

Hvordan ved I at jeres babyer er stået op? Altså Zoe sover mere eller mindre på samme måde hele døgnet. Ej, det passer ikke helt, men hun sover først 4 timer og så 3 timer om natten. I løbet af dagen er lurene omkring 2-3 timer lange for det meste af tiden. Hun er sjældent vågen i længere tid af gangen før kl 9, og faktisk ofte først kl. 11-12. Altså, b-mennesket her passer det fint nok, men jeg bliver lidt bekymret for om jeg gør noget forkert. Men altså, denne tråd er vel et levende bevis på at hvis babyen ikke vil sove/ikke er træt, så kan man ikke tvinge hende til det?
0
My world 12-10-18 :lun:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lulu » 3. jan 2019, 19:38

Moxy-lady skrev:Hvordan ved I at jeres babyer er stået op? Altså Zoe sover mere eller mindre på samme måde hele døgnet. Ej, det passer ikke helt, men hun sover først 4 timer og så 3 timer om natten. I løbet af dagen er lurene omkring 2-3 timer lange for det meste af tiden. Hun er sjældent vågen i længere tid af gangen før kl 9, og faktisk ofte først kl. 11-12. Altså, b-mennesket her passer det fint nok, men jeg bliver lidt bekymret for om jeg gør noget forkert. Men altså, denne tråd er vel et levende bevis på at hvis babyen ikke vil sove/ikke er træt, så kan man ikke tvinge hende til det?


Når de vågner?

Begge mine er relativt hurtigt kommet ind i en nat ane, således at de vågnede om natten, fik lidt mad, måske en ren ble, hvis det var nødvendigt, og så sov de igen. Hvorimod de om morgenen når de var "færdige" med at sove, var mere aktive. Kiggede rundt, var opmærksomme på mig, pludrede.
Zoe er vidst lige lille nok til at der er den helt store forskel, specielt hvis hun også vågner meget op om natten ved sult, jeg syntes det var nemmere at vurdere efterhånden som vågen tiden også var længere.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 3. jan 2019, 19:42

Max ligger sig til at sove efter hver amning om natten. Mellem 7 og 8 falder han ikke i søvn af amningen mere. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 3. jan 2019, 19:55

Moxy-lady skrev:Hvordan ved I at jeres babyer er stået op? Altså Zoe sover mere eller mindre på samme måde hele døgnet. Ej, det passer ikke helt, men hun sover først 4 timer og så 3 timer om natten. I løbet af dagen er lurene omkring 2-3 timer lange for det meste af tiden. Hun er sjældent vågen i længere tid af gangen før kl 9, og faktisk ofte først kl. 11-12. Altså, b-mennesket her passer det fint nok, men jeg bliver lidt bekymret for om jeg gør noget forkert. Men altså, denne tråd er vel et levende bevis på at hvis babyen ikke vil sove/ikke er træt, så kan man ikke tvinge hende til det?

Her kan det også være lidt svært. Han plejer nu bare (om morgenen) at åbne øjnene lige så stille og roligt og måske begynde at møffe lidt rundt og ligge og pludre. I løbet af dagen er det straks værre, for der kan han møffe og græde i søvne med lukkede øjne i lang tid uden at vågne :forvirret:
Nyd endelig, at du har en baby der står lidt sent op - det gad jeg godt :lol:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf girl_beat » 3. jan 2019, 19:58

Moxy-lady skrev:Hvordan ved I at jeres babyer er stået op? Altså Zoe sover mere eller mindre på samme måde hele døgnet. Ej, det passer ikke helt, men hun sover først 4 timer og så 3 timer om natten. I løbet af dagen er lurene omkring 2-3 timer lange for det meste af tiden. Hun er sjældent vågen i længere tid af gangen før kl 9, og faktisk ofte først kl. 11-12. Altså, b-mennesket her passer det fint nok, men jeg bliver lidt bekymret for om jeg gør noget forkert. Men altså, denne tråd er vel et levende bevis på at hvis babyen ikke vil sove/ikke er træt, så kan man ikke tvinge hende til det?

Det lyder ret meget som søvnmønstret hér :)

Ca. 4 timers stræk først på natten, så 3 timer, og så kortere tid fra klokken 6 og op ad formiddagen. Som regel står vi op mellem klokken 8 og 9, hvilket passer mig fint :) I løbet af dagen bliver det til én lang lur midt på dagen og så flere korte - men ikke rigtigt nogen rytme endnu.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 3. jan 2019, 21:12

Moxy-lady skrev:Hvordan ved I at jeres babyer er stået op? Altså Zoe sover mere eller mindre på samme måde hele døgnet. Ej, det passer ikke helt, men hun sover først 4 timer og så 3 timer om natten. I løbet af dagen er lurene omkring 2-3 timer lange for det meste af tiden. Hun er sjældent vågen i længere tid af gangen før kl 9, og faktisk ofte først kl. 11-12. Altså, b-mennesket her passer det fint nok, men jeg bliver lidt bekymret for om jeg gør noget forkert. Men altså, denne tråd er vel et levende bevis på at hvis babyen ikke vil sove/ikke er træt, så kan man ikke tvinge hende til det?


I starten var dag og nat ret ens, men senere hen var der tydelig forskel. Om natten vågnede han lige op til amning og sov så videre, om dagen forblev han vågen efter amning.

I dag er det blevet meget nemt. Når han vågner om morgenen lægger han ud med “moar, moar, moar, moar, moar, moar, faa-aaar?” Efterfulgt af at han knækker sammen af grin, kravler ud af sengen og begynder at løbe rundt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 3. jan 2019, 21:34

Lulu skrev:
JoyNips skrev:Shit mand, hvor er jeg glad for at min unges version af drama er "jeg lægger mig ned og spiller død".


Min (den lille) løber dramatisk ind på sit værelse. Og efter nogle minutter kommer han gerne hen til den, der ikke er den dummeste forældre i hele verden, med krokodille tårer og synes at denne forældre skal synes det er vildt synd for ham.
Når dette ikke sker løber han fornærmet tilbage på sit værelse.

Det der gør mig nervøs er, at han kun er 2. Jeg fornemmer det kunne udvikle sig grimt.

Den store har aldrig haft sådanne nykker. Han sætter sig i et hjørne og surmuler, efter kort tid kommer han retur og vi kan snakke lidt, så undskylder vi overfor hinanden (hvis der er noget og undskylde for) og så er verden god igen.


Vores den lille, som jo er på alder med F, sladrer også helt vildt, fx da jeg her til aften slukkede for tv’et. Hun kastede sig hulkende omkring halsen på sin far og sagde ‘mor, lukkede for lille sesse’.
Jeg frygter også hvor det ender. Især fordi hun virkelig kopierer storesøster :genert:
0

Tilbage til "Forældre"