Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 20. okt 2018, 07:11

Mi55y skrev:Sofie sover rigtig fint om natten lige nu. I nat fra 01 til 05.30, hvor hun så blev skiftet og fik lidt at spise og så tog vi lige 2 timer mere. Men det har en pris. Fra sidst på eftermiddagen til omkring midnat er det kun brystet, der duer. Jeg sidder seriøst og ammer uafbrudt i op til 4 timer! I går sov hun 50 min fra kl 16 til 01 og kun fordi det var på mit bryst, da hun vågner så snart, man prøver at flytte hende. Er det bare at holde ud, eller skal vi forsøge at ændre på noget? Med al den vågenhed om aftenen, så får hun kun 10-12 timers søvn i døgnet, det synes jeg virker som lidt...?

Fuzzy evenings. Super super normalt - meget meget frustrerende! Det er tit der, de bearbejder dagens indtryk og så søger de ekstra trøst og det gør de tit i nærhed og mad.
Edit: det har intet at gøre med, at hun har sovet "for meget" om natten. Og så er det meget forskelligt hvor meget de små pus sover om dagen. Hvis hun ellers er tilfreds, med gode bleer, så er der ikke noget problem.
1
J, juli 2018.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 20. okt 2018, 08:44

alfe skrev:
Zonta skrev:Øv altså, Johan bøvler sådan med maven. Det har han jo gjort længe, men det går så meget op og ned, at det er umuligt at finde system i hvad der gør det værre og bedre. De sidste to aftener er han faldet helt omkuld pga. udmattelse til sidst :( og så sover han så tungt, at det er umuligt at få Movicol i ham. Vi har også prøvet at give om morgenen, men så skider han om natten. Måske skal vi bare give det i løbet af dagen. Jeg synes det er så synd for ham. Håber det bliver bedre, når han engang kan få grød :kryds:


Hvis du har overskud til det, så vil jeg altså lige slå et slag for Katrine Birks bog ‘tryk og glad’. Jeg er ret sikker på, at hun også har lagt nogle ondt-i-maven-punkter op på Instagram.


Fup og humbug, hedder den herhjemme :lol:
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 20. okt 2018, 08:56

Mi55y skrev:Sofie sover rigtig fint om natten lige nu. I nat fra 01 til 05.30, hvor hun så blev skiftet og fik lidt at spise og så tog vi lige 2 timer mere. Men det har en pris. Fra sidst på eftermiddagen til omkring midnat er det kun brystet, der duer. Jeg sidder seriøst og ammer uafbrudt i op til 4 timer! I går sov hun 50 min fra kl 16 til 01 og kun fordi det var på mit bryst, da hun vågner så snart, man prøver at flytte hende. Er det bare at holde ud, eller skal vi forsøge at ændre på noget? Med al den vågenhed om aftenen, så får hun kun 10-12 timers søvn i døgnet, det synes jeg virker som lidt...?


De første par måneder stod den også på maratonamning om aftenen her. Så meget at jeg pga tåget ammehjerne ikke hverken nu eller dengang kan huske hvor meget hun sov når det stod på. Mener dog nok hun gik kold mellem 21-23. Men ellers samme mønster med god nattesøvn og ammeshow fra den eftermiddag til hun faldt i søvn. Vi gav så en natflaske også. Måske derfor hun sov lidt tidligere.
1
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf alfe » 20. okt 2018, 09:09

JoyNips skrev:
alfe skrev:
Zonta skrev:Øv altså, Johan bøvler sådan med maven. Det har han jo gjort længe, men det går så meget op og ned, at det er umuligt at finde system i hvad der gør det værre og bedre. De sidste to aftener er han faldet helt omkuld pga. udmattelse til sidst :( og så sover han så tungt, at det er umuligt at få Movicol i ham. Vi har også prøvet at give om morgenen, men så skider han om natten. Måske skal vi bare give det i løbet af dagen. Jeg synes det er så synd for ham. Håber det bliver bedre, når han engang kan få grød :kryds:


Hvis du har overskud til det, så vil jeg altså lige slå et slag for Katrine Birks bog ‘tryk og glad’. Jeg er ret sikker på, at hun også har lagt nogle ondt-i-maven-punkter op på Instagram.


Fup og humbug, hedder den herhjemme :lol:


Sådan kan man også se på det :lol: Uanset hvad har den virket helt eminent her. Både på forstoppelse - der var lortegaranti efter max ti minutter, og også hoste, det er vist de eneste punkter, jeg har forsøgt med mig. Jeg var ret overrasket over, at det rent faktisk virkede.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 20. okt 2018, 09:11

Dejligt at vide, at det er helt normalt med konstant aftenamning. Så er det bare at holde ud!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 20. okt 2018, 10:12

Mi55y skrev:Dejligt at vide, at det er helt normalt med konstant aftenamning. Så er det bare at holde ud!

Og i øvrigt, så er det også normalt, at din mælkeproduktion vil dale lidt om aftenen. Bare så du ikke tænker, at du ikke har nok mælk til hende. Det har du, men det udsving er helt normalt :)
1
J, juli 2018.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 20. okt 2018, 10:13

Zinde skrev:
godtnavn skrev:
Zinde skrev:
godtnavn skrev:
Zinde skrev:Jeg forstår, hvad du mener, men hvis det er alvorligt, gør Panodil alligevel ingen forskel :)


Men er der ikke smerter grundet panodil reagerer man jo senere end hvis smerterne fortsatte. Kan godt være det er en fjollet tankegang...

Hvis Panodil fjerner smerterne, er det ikke alvorligt. Paracetamol er ikke potent nok til at maskere noget alvorligt.


Men det kan jo stadig udskyde en reaktion da smerterne er mindre og ikke virker så alvorlige (panodil tager jo stadig toppen). Da min bror havde menigitis var vagtlægens forslag i telefonen bare at give ham en panodil og lade ham sove, heldigivis fulgte mine forældre ikke rådet. Måske er det derfor jeg er lidt bange for abre at bruge smertestillende til at tage toppen når jeg ikke vedom der er noget mere alvorligt bag. Synes det er pisse svært med børn der er så små at de ikke selv kan sige hvad der er galt...

Det ville ikke have virket på din bror, Panodil kan ikke maskere meningitis.


Han havde så også været død da han en time efter blev hastet på hospitalet da en anden læge tilså ham. Men panodil kan få en til at virke mere rask end man er. Jeg er nok bare opvokset med at hverken børn eller voksne får smertestillende når man ikke ved hvad der er galt, og normalt ved jeg også hvorfor min datter har det skidt, eller har i hvert fald stærke indicider, så det med ikke at ane det overhovedet er ukendt land og gør mig nervøs.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 20. okt 2018, 11:12

:genert: Okay, det her mor-noget er kraftstjertme syret. Jeg her lige taget mig selv i at have lyst til at slikke på min datter?! :tie: jeg sad og kyssede hende på panden, og så dukkede tanken op, og selvom jeg synes at det er super underligt har jeg stadig lyst til at give hendes pande et ordentligt ko-slik.

:nerve: :forvirret:
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Joe » 20. okt 2018, 12:28

Kan I rådgive mig om prævention? :D
Jeg har 8 ugers tjek om 4 uger og overvejer at få en spiral sat op. Men hvad er fordele og ulemper ved hhv hormon- og kobberspiral? Jeg ønsker ikke p-piller eller minipiller.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 20. okt 2018, 16:46

Joe skrev:Kan I rådgive mig om prævention? :D
Jeg har 8 ugers tjek om 4 uger og overvejer at få en spiral sat op. Men hvad er fordele og ulemper ved hhv hormon- og kobberspiral? Jeg ønsker ikke p-piller eller minipiller.


Hvorfor ønsker du ikke p-piller? Er det grundet hormonpåvirkningen så er det vidst ret meget det samme med en hormonspiral :) Der er dog den ulempe at man ikke kan styre sin mens som man kan med piller, min veninde havde non-stop mens på hormonspiral, så efter 4 måneder med konstant småblødning fik hun den fjernet.

Har hørt at kobberspiral skulle give kraftiger mens-smerter, men ellers har jeg ikke hørt skidt om sådan en :)
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 20. okt 2018, 16:48

Joe skrev:Kan I rådgive mig om prævention? :D
Jeg har 8 ugers tjek om 4 uger og overvejer at få en spiral sat op. Men hvad er fordele og ulemper ved hhv hormon- og kobberspiral? Jeg ønsker ikke p-piller eller minipiller.

Kobberspiral: Ingen hormoner, til gengæld får man tit øget blødningsmængde og flere smerter. Har hørt 50% oveni det man er vant til, men aner ikke om der er hold i dét. Desuden er den billig i forhold til hormonspiral.

Hormonspiral: indeholder hormoner (doh...), men de frigives kun lokalt. Mange ender med ikke rigtig at have blødninger, men til gengæld kan der nemt gå et halvt år efter opsætning hvor man pletbløder.

Det skal lige siges, at jeg ikke har prøvet nogen af delene, men ovenstående er hvad jeg har læst/lyttet mig frem til.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 20. okt 2018, 18:15

Vi er stadig på kondomer, selv om jeg synes det er nederen. Kan bare slet ikke forholde mig til tanken om spiral, og p-piller er helt udelukket. Jeg gider ikke det hormon-show igen
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 20. okt 2018, 18:28

Der er en øget risiko for, at en spiral graver sig fast i livmodervæggen hvis man ammer. Ved dog ikke hvor øget.

Jeg tænker at få en hormonspiral efter fødslen her. Jeg kan ikke få kobberspiral grundet mine tidligere voldsomme smerter, og fibromerne i livmoderen.
P-piller dur jo ikke når man ammer.
Kondom fungerer slet ikke for os.
Så jeg ser ikke så mange andre muligheder, måske et pessar? De er vist udmærket, dem man kan købe nu til dags.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 21. okt 2018, 00:21

Jeg skiftede fra p-piller til hormonspiral før graviditeten og mærkede en stor bedring angående pms. Efter ca 3 måneder med mere eller mindre konstant småblødning stoppede jeg næsten med at bløde helt - pletblødte kun et par dage hver måned. Så jeg vil helt sikkert gerne have en sådan igen.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Aquadorable » 21. okt 2018, 05:02

Joe skrev:Kan I rådgive mig om prævention? :D
Jeg har 8 ugers tjek om 4 uger og overvejer at få en spiral sat op. Men hvad er fordele og ulemper ved hhv hormon- og kobberspiral? Jeg ønsker ikke p-piller eller minipiller.


Du behøver ikke tage stilling så tidligt, hvis du er i tvivl :) Min læge rådede os faktisk til at afvente lidt og bruge kondom i mellemtiden, så vi lige kunne finde os selv og finde ud af, hvad vi gerne ville.

Så her kører vi stadig med kondom på fjerde måned. Overvejer hormonspiral på sigt. Vi ved ikke, om vi vil have flere børn.
0
K - 12.06.18 :love:

Tilbage til "Forældre"