Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 11:12

Tux skrev:
Jeg er enig, men jeg mener nu alligevel 61'000 om måneden er en virkelig god løn.. Kan ikke forestille mig det overhoved kan betale sig at lave den aftrapning når grænsen er så høj..


Det er en rigtig god løn, og ganske som du skriver, så er der for få der har den til at det rigtig batter at sætte grænsen der.
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Lilleluftballon » 22. jul 2016, 14:06

Dikus skrev:
Akehurst2 skrev:
Tux skrev:
Jeg er enig, men jeg mener nu alligevel 61'000 om måneden er en virkelig god løn.. Kan ikke forestille mig det overhoved kan betale sig at lave den aftrapning når grænsen er så høj..


Det er en rigtig god løn, og ganske som du skriver, så er der for få der har den til at det rigtig batter at sætte grænsen der.


Omvendt... Så prøv at regn på, hvad det svarer til, når man mister børnepengene og skal tjene det mistede ind med topbeskattede penge.

I Grønland er der i det mindste flad skat, men det kan da i den grad mærkes på rådighedsbeløbet/værdien af lønnen, at der ikke er børnepenge.


Man mister ikke børnepengene, de bliver nedtrappet meget lidt.

Det er klart at det er en fin løn. Men det føles alligevel lidt uretfærdigt at det gifte par hvor far tjener godt, mens mor er studerende/hjemmegående bliver beskåret, mens det samlevende par hvor mor tjener 700.000 og far tjener 2 mio ikke bliver beskåret en krone. Ej heller det gifte par hvor begge tjener 700.000.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. jul 2016, 18:43

Hos os har de altid været regnet ind som værende en indtægt, og de er dermed også gået ind på den almindelige konto, og havnet i summen af alt ind- og udgående. Det ser jeg ikke nogen former for farligheder i, vi er bekendte med at BFY løbende vil falde som børnene bliver ældre, og det er fint nok. Det har ikke været et problem for os at de har været en del af det daglige budget, og det er heller ikke et prpblem den dag de er 18 og der ikke længere lander en godt sjat penge på kontoen hver 3. måned.

ungerne får hvad de har behov for, når de har behov for det, og det er på ingen måde bundet op på BFY, og ej heller milimeterdemokrati.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23096

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 19:11

HappyPaww skrev:
BlueBunny skrev:Helt grundlæggende bør man selv kunne forsørge sine børn. Og så se det som et ekstra gode at modtage børnebidraget.
Sådan har jeg det med alle ydelser. Synes mange er så forventede.
Jeg synes vi er heldige at der gives rundt omkring. Jeg så gerne visse ydelser og bidragssatser var højere, men i bund og grund taknemmelighed over at andre betaler hvad dem med færre midler har behov for.

Jeg kunne også godt tænke mig, at tilskuddet var indkomstbetinget. Synes egentlig ikke det er nødvendigt for folk der tjener en million om året at de lige skal modtage pengene oveni..

Yes - en "ekstra" topskat til dem, der har en god indtægt og børn...
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf MOGA » 31. jul 2016, 21:25

Her er børnepengene familiens penge, jeg sørger for, at alle får hvad de har behov for.

Men - jeg er ikke tilhænger af systemet. Dog kan jeg ikke se, hvordan man skulle kunne ændre dét system uden også at ændre det generelle skatte- og afgiftssystem, dels for ikke at ramme nogen unødigt hårdt, dels for ikke at fratage topskattesegmentet encitamentet til at arbejde ekstra.

Og så synes jeg helt personligt, og den hører nok ikke til her, at man skulle fokusere lidt på, at begge forældre skal forsørge et barn ligeligt, fremfor at en del af den opgave ligger hos det offentlige.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 1. aug 2016, 08:34

MOGA skrev:Her er børnepengene familiens penge, jeg sørger for, at alle får hvad de har behov for.

Men - jeg er ikke tilhænger af systemet. Dog kan jeg ikke se, hvordan man skulle kunne ændre dét system uden også at ændre det generelle skatte- og afgiftssystem, dels for ikke at ramme nogen unødigt hårdt, dels for ikke at fratage topskattesegmentet encitamentet til at arbejde ekstra.

Og så synes jeg helt personligt, og den hører nok ikke til her, at man skulle fokusere lidt på, at begge forældre skal forsørge et barn ligeligt, fremfor at en del af den opgave ligger hos det offentlige.


Jeg synes det er rimeligt nok, at børn også har et personfradrag lige som alle andre, og det så kan overføres til forældrene. I og med, det giver problemer i forhold til lave indkomster kan jeg også godt se ideen med, at det er et tilskud i stedet - nogle af dem med lavest indkomst er folk på SU, og vi vil jo gerne opmuntre folk til at få børn nogenlunde tidligt og gerne mens de læser.

Det sidste er jeg så helt enig i - der er en mærkelig skævvridning i, hvor stor en del af forsørgeropgaven, der pludselig ligger hos det offentlige, hvis forældrene går fra hinanden. Men du har ret i, at det nok hører hjemme et andet sted.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf lulu-p » 10. aug 2016, 12:42

DD_81 skrev:Hos os har de altid været regnet ind som værende en indtægt, og de er dermed også gået ind på den almindelige konto, og havnet i summen af alt ind- og udgående. Det ser jeg ikke nogen former for farligheder i, vi er bekendte med at BFY løbende vil falde som børnene bliver ældre, og det er fint nok. Det har ikke været et problem for os at de har været en del af det daglige budget, og det er heller ikke et prpblem den dag de er 18 og der ikke længere lander en godt sjat penge på kontoen hver 3. måned.

ungerne får hvad de har behov for, når de har behov for det, og det er på ingen måde bundet op på BFY, og ej heller milimeterdemokrati.


Vi kører det meget på samme måde. Og vores sum af udgifter til børn (vi har 3) er meget større end BFY. Så selvom vi mister BFY engang, så vil der reelt være tale om en ret stor stigning i vores rådighedsbeløb når børnene er flyttet hjemmefra.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Forældre"