Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 20. jul 2016, 13:09

En ekspert mener, at børnefamilieydelsen skal sættes ind på en konto til barnet, og ikke bør indgå i familiens økonomi som enhver anden indtægt.

http://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-07-2 ... s-oekonomi

Hvad gør I derude, og har eksperten ret?
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55523
Kontakt:

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Ado » 20. jul 2016, 13:16

Min søn bliver 18 år i september, så børnepengene er snart slut her.
Da mine børn var mindre, indgik børnepengene i budgettet. Men fra de var hhv. 14 og 16, begyndte jeg at fase dem ud af budgettet igen. Så de sidste par år, har børnepengene egentlig bare været øremærket til "unødvendig shopping" og forkælelse.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Bøtte » 20. jul 2016, 13:26

Nej ikke umiddelbart.
De første år gik de til autostol, klapvogn og hvad der ellers var af dyre udgifter. Ofte er de også brugt til flyverdragt, vinterjakke og støvler.
Jeg plejer bare at sætte dem over på vores opsparing og så bruger vi dem efterhånden.

Nu venter vi barn nummer to, og der står jeg vi bruger børnepengene til et tilskud til institution, men fortsætter med at lade pengene fra den store gå ind på opsparingen.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2582
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 176
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3854

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Anlewi » 20. jul 2016, 13:28

Her er de indregnet i hverdagen, dog er min ældste overgået til månedsvis udbetaling og 2/3 vil blive overført til hans tøjkonti
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf BlueBunny » 20. jul 2016, 13:29

Jeg tænker børnepengene er beregnet til børnene. Stort som småt. Om de indberegnes i husholdningen kan jeg ikke se nogen forskel i. De har jo brug for mad, logi, tøj osv. Så børnepengene dækker ikke de reelle udgifter.

Vi har en stor sammenblanding og bruger iforhold til behov. Jeg adskiller ikke det ene fra det andet.

(Har ikke læst linket. Burde jeg måske ha gjort før jeg svarede. Det læser jeg lige...)
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf BlueBunny » 20. jul 2016, 13:39

Ok nu har jeg læst artiklen. Jeg synes ikke Susanne har ret i sine betragtninger.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf HappyPaww » 20. jul 2016, 13:45

Hos os er det nødvendigt at de går ind på budgettet. De giver lidt ekstra luft lige i tiden omkring, men ellers køber jeg ting til vores søn efter behov, og ikke når der tilfældigvis er kommet penge ind. Min kæreste er på SU så vi har brug for hver en øre der kommer ind. Feriepenge, bonus, skattepenge o.lign. går også bare indimellem husholdningen.

Synes til gengæld det er mærkeligt og prollet at man fx kan købe på kredit i børne websites, med betaling når der er kommet børnepenge... Det lugter af Leasy, kviklån og spillehallen.dk...
0
Chloecat
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. dec 2015, 07:39
Kort karma: 8
Likede indlæg: 154

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Chloecat » 20. jul 2016, 13:49

Det da en god ide, jeg vil fra nu af sætte pengene på en særskilt konto og så lade mit barn på 2 år råde over hvad de skal bruges til :)

Jeg kan forstå ved ældre børn at man bruger dem som en form for lommepenge, men så det jo stadigvæk en del af budgettet. Så jeg har svært ved at se logikken.

Måske artiklen henvender sig til luksusfælde typer, og ala undgå at sæt dig til halsen, men så det jo nok ikke børnepengene der er det eneste problem.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf decibell » 20. jul 2016, 13:54

Jeg har det lidt svært med "eksperter". Ekspert i hvad? I at få penge til at yngle? I at spare op? For så er hun sikkert ekspert...i at give gode råd, der passer med hendes holdninger. Men hun er næppe ekspert i, hvad der er rigtigt og forkert for den enkelte børnefamilie, og om det er farligt at gøre det modsatte af, hvad hun råder til. For resultatet afhænger også af så mange andre faktorer.

Hendes holdning om, at pengene skal gå til børnene og derfor sættes ind på separat konto, kan jeg blive ret irriteret over. For hvem i alverden siger, at pengene ikke går til børnene, hvis de indgår i budgettet? Børn skal da også have tøj, sko og andre fornødenheder på andre tidspunkter end den 20. i hvert kvartal. Det er nok en gammel diskussion, for den kørte også, da min datter var barn, og hun er 21 år nu, men den er ikke mindre trættende - og her mener jeg ikke tråden om det her på debatten, men den overordnede diskussion i samfundet om børnepenge, og hvad de skal (bør) gå til, hvis det står til andre.

Det er som om, eksperterne, både de i medierne nævnte og de selvbestaltede (hvis de ikke er en og samme), har fået ejerskab over børnepengene - især hvis de mener, de har fundet de vises sten og synes, de kan fremgå som et perfekt eksempel. Måske hænger det sammen med, at det er en ydelse, vi får af staten. Så bliver det akkurat som med kontanthjælpen, og hvad den bruges til, fordi det er "mine skattepenge", der går til det. Lad dog folk benytte pengene, som det nu passer bedst i hver familie, uden at prøve at ensrette alt. Nogle vil kunne sætte dem til side, og andre vil have brug for dem for i det hele taget at overleve hverdagen, og sådan er det. Uanset hvad udgør de den hjælp, som det vel for pokker var hensigten med dem? Og får folk problemer, når barnet bliver 18 år, så er det også deres sag. Ja, det gør ondt at miste så mange penge, men så er der noget, der hedder at lade barnet betale hjemme eller i hvert fald selv betale for de fleste fornødenheder, som børnepengene før dækkede.

Til gengæld er jeg enig med hende i, at de unge ofte ikke aner en dyt om økonomi, nu som for år tilbage. Men det er der altså råd for - også uden at sætte børnepenge til side - for det er et spørgsmål om at inddrage børnene i indkøb og budgetlægning fra en tidlig alder.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf LadyFox » 20. jul 2016, 13:57

Da jeg var barn røg de bare ind i budgettet. Vi havde meget af tiden ikke særlig mange penge at bruge af, og så giver det vel mest mening at bruge pengene der hvor udgifterne var. Det koster jo penge at have børn, nogengange mere end andre. Men det er da ret at sikre at budgettet holder til ikke kun mad og vand, men også halv-dyre fritidsaktiviteter, gaver til vennernes fødselsdage, lidt ferie om sommeren, lejrskoler, ridelejr, feriekoloni, tøj og skole ting, og måske også en tur i biffen i ny og næ. Nogengange var der råd til flere biografture end andre, andre gange måtte vi nøjes med mad, sport og tøj på kroppen.

Så ja, jeg synes det giver mening at bruge dem der hvor de giver mest gavn, også selvom det er i f.eks. madbudgettet.
1
...
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Hunkat » 20. jul 2016, 13:58

Nu har jeg ikke børn men jeg tænker at der også er nogle grundlæggende udgifter der stiger, varme, lys, mad, osv. Det er vel (også) det børnepenge skal gå til? At der KUN skulle gå til tøj og lommepenge lyder forstokket i min verden.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf icelady » 20. jul 2016, 14:03

Hos mig/os røg børnepengene bare ind på den almindelige konto.

Der blev løbende købt tøj/sko/andre fornødenheder ind til dem.


Jeg kan på sin vis godt forstå hende; for der er godt nok mange unge, der ikke aner en dyt om økonomi, når de flytter hjemmefra. Men jeg kan ikke se, at de fik deres børnepenge på en særskilt konto skulle ændre på det.
Dét skal jo ændres via snak med sine børn.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Bøtte » 20. jul 2016, 14:19

Jeg tænker i øvrigt også det er markant mindre farligt st lade dem indgå i budgettet end at bruge løs den dag, de kommer. Vi har mere end en gang holdt på Bilkas p-plads og spekuleret over hvilke fantastiske tilbud vi har misset, siden der har været proppet med biler, blot for at komme i tanke om det er børnepengedag - om jeg fatter det.

Jeg var i øvrigt noget bekymret over at skulle i Bilka i dag :panik: heldigvis var det ikke så slemt :-D
3
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Lulu » 20. jul 2016, 14:25

Vi har fra starten af sat dem ind på en særskilt konto. Pengene var små da han var helt lille så det var rart at man vidste de penge der stod der kunne frit bruges til tøj/sko, aktiviteter mm. Og der var afsat penge til alt andet i budgettet på en anden konto.

De fleste jeg kender lader dem indgå direkte i deres budget. Jeg synes man skal gøre som man føler for.
0
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf godtnavn » 20. jul 2016, 14:40

Altså vi har ikke børn endnu (en på vej), men regner da bestemt med at børn koster mere end hvad man får i børnepenge, så hos os kommer pengene til at ryge ind på vores normale konto, der bliver så købt alt hvad barnet mangler, og mon ikke vi på det ender med at bruge børnepengene og mere til?

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet :) Selvfølgelig skal ens budget ikke bygges op omkring børnepenge, slet ikke hvis man har et barn på 17, men jeg ser ingen grund til at holde det adskilt.
1

Tilbage til "Forældre"