Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Lulu » 20. jul 2016, 18:57

godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Dikus skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes egentlig, man bør oprette en separat konto til de penge, så de kan bruges til ting til barnet.


Hvorfor? Det vil jo ikke dække de udgifter, der er til ting til barnet alligevel?


Netop fordi børn er pissedyre i drift.


Men hvad forskel gør det om det står på den ene eller anden konto? Altså, jeg vil da bruge lige så mange penge på mit barn om det har en børnepenge konto eller pengene bare skal tages fra den samlede pulje :)


Efter min mening er det fornuftigt at have en opsparing til barnets udgifter. Men jeg er også typen, der godt kan lide at have både en budgetkonto og en opsparingskonto. Synes man det hele bare skal i én stor pulje kan man jo bare gøre det sådan.



Selvfølgelig skal der være penge til tingene :) Men det kræver jo, som du selv skriver, ikke en seperat konto, så det kommer nok an på hvordan man synes overblikket er bedst, jeg er glad for vi kun har 4 kontoer (en opsparing, en budget og en kort-konto hver), mere end det ville forvirre mig mere end at gavne.


I min bank (sydbank) skal man have en konto til barnet hvis man vil lave en børneopsparingskonto til barnet. Eftersom vi så alligevel skulle have en konto til knægten kunne jeg ligeså godt overføre børnepengene til den.
Børnepengene er langt fra nok til at sække udgifter til barnet, men når de står på den konto synes jeg personligt det giver et super overblik over hvor meget vi egentlig bruger på ham. Børnepengene rækker fra gang til gang til tøj, overtøj, sko, fødselsdagsgaver og legetøj. Alt der ikke er indenfor disse kategorier er der taget højde for i budgetten. Det passer os herhjemme ganske fint at det er sådan det skal være.
1
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2016, 19:02

Tobywan skrev:
JoyNips skrev:Jeg forudsatte ikke lige præmissen med at det var overlevelse eller barn, pengene skulle bruges på...


Er det virkelig nødvendigt med en disclaimer, eller prøver du bevidst at misforstå mig? Er det i orden at komme med generelle enkeltstående eksempler, uden at det skal tages bogstaveligt og ud af den samlede kontekst. Overdrivelse fremme ofte forståelsen, men beklager hvis ikke du fangede den.

Personligt har jeg fint styr på min økonomi og kan sagtens overskue en budget, dankort og opsparingskonto, uden at skulle oprette ekstra konti til børn, bil, ferie og hvad man ellers kan øremærke penge til. Budget og opsparing er RIGELIGT til at skabe det overblik.


Hvis forudsætningen var, at man måtte vælge mellem mad eller at sætte pengene til side, så ja, det havde været nødvendigt at skrive det fra start.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2016, 19:05

primle skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Dikus skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes egentlig, man bør oprette en separat konto til de penge, så de kan bruges til ting til barnet.


Hvorfor? Det vil jo ikke dække de udgifter, der er til ting til barnet alligevel?


Netop fordi børn er pissedyre i drift.


Men hvad forskel gør det om det står på den ene eller anden konto? Altså, jeg vil da bruge lige så mange penge på mit barn om det har en børnepenge konto eller pengene bare skal tages fra den samlede pulje :)


Efter min mening er det fornuftigt at have en opsparing til barnets udgifter. Men jeg er også typen, der godt kan lide at have både en budgetkonto og en opsparingskonto. Synes man det hele bare skal i én stor pulje kan man jo bare gøre det sådan.


Men det kommer vel også an på hvad man ser som 'barnets udgifter'? For det første dækker børnefamilieydelsen på ingen måde det det koster at have et barn - ikke her i huset i hvert fald. For det andet ville jeg synes det var enormt omstændigt, hvis jeg skulle overføre fra en anden konto hver gang jeg havde brugt penge på noget der havde med mit barn at gøre. Det ville nærmest være dagligt så. For hun spiser hver dag, bruger vand hver dag, osv.

For os indgår de i budgettet. Ikke som en 'vi kan ikke leve uden', men som en indtægt. Og det er ikke i nærheden af bare at dække institutionsplads eksempelvis.


Altså, nu skriver jeg jo heller ikke at hvert familiemedlem ligefrem skal have separate madbudgetter... :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2016, 19:08

Lulu skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Dikus skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes egentlig, man bør oprette en separat konto til de penge, så de kan bruges til ting til barnet.


Hvorfor? Det vil jo ikke dække de udgifter, der er til ting til barnet alligevel?


Netop fordi børn er pissedyre i drift.


Men hvad forskel gør det om det står på den ene eller anden konto? Altså, jeg vil da bruge lige så mange penge på mit barn om det har en børnepenge konto eller pengene bare skal tages fra den samlede pulje :)


Efter min mening er det fornuftigt at have en opsparing til barnets udgifter. Men jeg er også typen, der godt kan lide at have både en budgetkonto og en opsparingskonto. Synes man det hele bare skal i én stor pulje kan man jo bare gøre det sådan.



Selvfølgelig skal der være penge til tingene :) Men det kræver jo, som du selv skriver, ikke en seperat konto, så det kommer nok an på hvordan man synes overblikket er bedst, jeg er glad for vi kun har 4 kontoer (en opsparing, en budget og en kort-konto hver), mere end det ville forvirre mig mere end at gavne.


I min bank (sydbank) skal man have en konto til barnet hvis man vil lave en børneopsparingskonto til barnet. Eftersom vi så alligevel skulle have en konto til knægten kunne jeg ligeså godt overføre børnepengene til den.
Børnepengene er langt fra nok til at sække udgifter til barnet, men når de står på den konto synes jeg personligt det giver et super overblik over hvor meget vi egentlig bruger på ham. Børnepengene rækker fra gang til gang til tøj, overtøj, sko, fødselsdagsgaver og legetøj. Alt der ikke er indenfor disse kategorier er der taget højde for i budgetten. Det passer os herhjemme ganske fint at det er sådan det skal være.


Og det er lige nøjagtig sådan her, jeg synes det er rigtig fint at gøre det.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf godtnavn » 20. jul 2016, 19:17

Men så længe barnet får alt hvad det mangler uden at familien skal leve af havregrød så kan jeg ikke se hvorfor det er mere rigtig at have en seperat konto end at gøre det på en anden måde.

Det vigtige er jo bare at alle er glade for deres model :)
1
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf primle » 20. jul 2016, 19:24

JoyNips skrev:
primle skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Dikus skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes egentlig, man bør oprette en separat konto til de penge, så de kan bruges til ting til barnet.


Hvorfor? Det vil jo ikke dække de udgifter, der er til ting til barnet alligevel?


Netop fordi børn er pissedyre i drift.


Men hvad forskel gør det om det står på den ene eller anden konto? Altså, jeg vil da bruge lige så mange penge på mit barn om det har en børnepenge konto eller pengene bare skal tages fra den samlede pulje :)


Efter min mening er det fornuftigt at have en opsparing til barnets udgifter. Men jeg er også typen, der godt kan lide at have både en budgetkonto og en opsparingskonto. Synes man det hele bare skal i én stor pulje kan man jo bare gøre det sådan.


Men det kommer vel også an på hvad man ser som 'barnets udgifter'? For det første dækker børnefamilieydelsen på ingen måde det det koster at have et barn - ikke her i huset i hvert fald. For det andet ville jeg synes det var enormt omstændigt, hvis jeg skulle overføre fra en anden konto hver gang jeg havde brugt penge på noget der havde med mit barn at gøre. Det ville nærmest være dagligt så. For hun spiser hver dag, bruger vand hver dag, osv.

For os indgår de i budgettet. Ikke som en 'vi kan ikke leve uden', men som en indtægt. Og det er ikke i nærheden af bare at dække institutionsplads eksempelvis.


Altså, nu skriver jeg jo heller ikke at hvert familiemedlem ligefrem skal have separate madbudgetter... :)


Nej :) Men jeg starter også med at skrive, at jeg synes det handler om at finde ud af, hvad man mener er 'barnets udgifter'. Hvis det 'kun' er tøj, gaver, legetøj osv - og det er vigtigt for én, at man kan sige at en bestemt konto har betalt for det, så fint.

For os er det nok bare ikke så vigtigt hvilke penge der betaler hvad. Alle har og får hvad de har brug for :)
1
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf TomKah » 20. jul 2016, 19:32

Det kan godt være jeg er forkvaklet, men jeg ser nu børnepenge som mine egne penge.
Jeg har tre børn og det er sommerferie. Det er dælme dyrt. Jeg ville bo på et 5 stjernet spa hotel og have døgnbehandling hvis det ikke var for dem.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Delfin » 20. jul 2016, 19:54

Hos mig røg de bare i puljen, og barnet blev på ingen måder snydt. Det viste sig da også at løbe ganske glimrende rundt, da både børnepenge og barn var ude af hytten. Hvis hun var blevet boende hjemme efter 18 år havde hun fået lov at betale for at bo hjemme, så det var sikkert også gået fint i hak

Jeg ville finde det meget besværligt at køre separate konti. Indkøb i Føtex: 2 l mælk og en pakke gulerødder, 10 par sokker til mor, en bluse til barnet osv, skal man så hjem og flytte penge frem og tilbage i netbank?
3
14 11 14
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf godtnavn » 20. jul 2016, 19:59

Delfin skrev:Jeg ville finde det meget besværligt at køre separate konti. Indkøb i Føtex: 2 l mælk og en pakke gulerødder, 10 par sokker til mor, en bluse til barnet osv, skal man så hjem og flytte penge frem og tilbage i netbank?


Ja! Andet ville være decideret farligt :lol:
2
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2016, 20:38

Åhr, hold da op :rulle:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Animi » 20. jul 2016, 20:42

Nu har jeg ikke selv børn, men børnepengene for mine søskende og jeg, blev indregnet i husholdningen. Vi var mange børn, så de penge fik hurtige ben at gå på, til mad, tøj, osv. Jeg var nærmest også den eneste i min omgangskreds uden en børneopsparing, som de andre havde fået igennem deres børnepenge, men det var fint nok, jeg klarede den trods alt alligevel :P
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 20:44

Her blev de indregnet i budgettet.
Det gav mest mening for mig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 21. jul 2016, 06:52

Kan slet ikke se meningen i at det skulle stå på en separat konto, pengene er jo ikke øremærket til f.eks. Tøj eller legetøj, men gives for at kompensere en smule for de udgifter der er ved at have barn, og derigennem gøre det lidt lettere at have dem. Og ret beset gives de jo slet ikke til barnet, men til familien heraf navnet 'børnefamilieydelse'..

Her ryger de ind på vores opsparing når de kommer, som så kan bruges på både børnerelaterede og ikke børnerelaterede ting. Det kunne være større anskaffelser til barnet såvel om en ferie eller en ny vaskemaskine. Og i øvrigt bruger vi som de fleste andre langt mere på den lille, end hvad børnefamilieydelsen beløber sig til..
4
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf achillaxedprune » 21. jul 2016, 07:09

Nåh ja... Børnepenge. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Tænk at man får penge, uden man skal gøre noget for det. Hvilket herligt land vi lever i. :love:

Pengene her vil gå ind på vores budgetkonto... Der vil ikke blive oprettet en særskilt konto, da penge til udgifter til barnet vil blive brugt, når behovet opstår.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf JoyNips » 21. jul 2016, 08:41

Tux skrev:Og ret beset gives de jo slet ikke til barnet, men til familien heraf navnet 'børnefamilieydelse'..


Det hedder da" børne- og ungeydelse"?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"