Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 08:51

Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er ligesom at sige, at det er farligt at indregne lønnen i budgettet.

Faste indtægter er faste indtægter.
3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf icelady » 21. jul 2016, 08:53

Om det kaldes børne/unge-ydelse, børnefamilieydelse, eller børnecheck er vel underordnet ift den skal dække nogle af de ekstraudgifter der er ved at have børn.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf icelady » 21. jul 2016, 08:54

Akehurst2 skrev:Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er ligesom at sige, at det er farligt at indregne lønnen i budgettet.

Faste indtægter er faste indtægter.


Helt enig.

Problemet for nogle kan dog være, at de mister den faste indtægt når deres børn runder 18 år. Men dét ved man jo, og kan indrette sig efter det.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 09:05

icelady skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er ligesom at sige, at det er farligt at indregne lønnen i budgettet.

Faste indtægter er faste indtægter.


Helt enig.

Problemet for nogle kan dog være, at de mister den faste indtægt når deres børn runder 18 år. Men dét ved man jo, og kan indrette sig efter det.


Ja, men det er jo ikke anderledes end at man en dag går fra løn til pension.

Har man fx boet i lejebolig som enlig forsørger med lav indtægt er det selvfølgelig et betydeligt beløb, man mister, og det skal man som du skriver indrette sig på.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Delfin » 21. jul 2016, 09:11

icelady skrev:
Helt enig.

Problemet for nogle kan dog være, at de mister den faste indtægt når deres børn runder 18 år. Men dét ved man jo, og kan indrette sig efter det.


Jeg forberedte mig på det, men det blev min oplevelse, at det endte med at udligne sig selv med færre udgifter i budgettet, da tøsen flyttede hjemmefra.
2
14 11 14
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf BlueBunny » 21. jul 2016, 09:13

Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 09:16

BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.


Man kan jo være nødt til at flytte, når boligsikringen også falder, men igen - det har jo ikke noget at gøre med om man har indregnet børnepengene i budgettet eller ladet dem stå på en konto for sig.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf BlueBunny » 21. jul 2016, 09:20

Akehurst2 skrev:
BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.


Man kan jo være nødt til at flytte, når boligsikringen også falder, men igen - det har jo ikke noget at gøre med om man har indregnet børnepengene i budgettet eller ladet dem stå på en konto for sig.


Nej det er en anden problematik :) som forælderen bør være opmærksom på
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Stars » 21. jul 2016, 09:28

BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.


Med det forbehold, at der er et slip på op til 3 måneder, fra barnet fylder 18, til det er SU-berettiget, og SU for 18-19 årige på ungdomsuddannelser er forældre-indtægts-bestemt.

Min 19-årige får 2.600 kr/md og betaler de 1000 kr til mig (hvoraf de 400 er kompensation for lavere boligsikring grundet hans indtægt) og får til gengæld kost og logi (men betaler selv tøj, telefon, transport, lommepenge osv.)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 21. jul 2016, 09:33

JoyNips skrev:
Tux skrev:Og ret beset gives de jo slet ikke til barnet, men til familien heraf navnet 'børnefamilieydelse'..


Det hedder da" børne- og ungeydelse"?
Aar ja det er det nye navn, frem til 2010 hed det børnefamilieydelse. Men min pointe er stadig den samme..
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 21. jul 2016, 09:46

Stars skrev:
BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.


Med det forbehold, at der er et slip på op til 3 måneder, fra barnet fylder 18, til det er SU-berettiget, og SU for 18-19 årige på ungdomsuddannelser er forældre-indtægts-bestemt.

Min 19-årige får 2.600 kr/md og betaler de 1000 kr til mig (hvoraf de 400 er kompensation for lavere boligsikring grundet hans indtægt) og får til gengæld kost og logi (men betaler selv tøj, telefon, transport, lommepenge osv.)


Det har man så haft 18 år til at forberede sig på, og hvis man tager dit tilfælde som eksempel er udbetalingen jo faktisk langt højere per måned, end børnepengene var da han var 17.. Så alt i alt er økonomien faktisk potentielt forbedret hvis han afleverede hele sin SU, og til gengæld fortsatte på 'den gamle ordning' :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Wizzze » 21. jul 2016, 09:50

Så det er farligt fordi børnepengene forsvinder om 18år ?? :forvirret: :stoned:

Der er jo mange store udgifter der forsvinder længe før, skal man så øge forbruget på de tidspunkter?
Så når der ikke længere skal betales bleer, eller vuggestue/børnehave osv- hvad så ??

Det virker som om artiklen har været skrevet, og så skulle der findes en "ekspert" til at underbygge? :gruble:

Den anden artikel de har lyder mere interessant, må mor bruge nogen af børnepengene på tøj/sko til sig selv?
Lad blodbadet begynde :devil:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Delfin » 21. jul 2016, 09:56

Wizzze skrev:Så det er farligt fordi børnepengene forsvinder om 18år ?? :forvirret: :stoned:

Der er jo mange store udgifter der forsvinder længe før, skal man så øge forbruget på de tidspunkter?
Så når der ikke længere skal betales bleer, eller vuggestue/børnehave osv- hvad så ??


Det virker som om artiklen har været skrevet, og så skulle der findes en "ekspert" til at underbygge? :gruble:

Den anden artikel de har lyder mere interessant, må mor bruge nogen af børnepengene på tøj/sko til sig selv?
Lad blodbadet begynde :devil:

Beløbet falder med alderen
0
14 11 14
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Stars » 21. jul 2016, 10:07

Tux skrev:
Stars skrev:
BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.


Med det forbehold, at der er et slip på op til 3 måneder, fra barnet fylder 18, til det er SU-berettiget, og SU for 18-19 årige på ungdomsuddannelser er forældre-indtægts-bestemt.

Min 19-årige får 2.600 kr/md og betaler de 1000 kr til mig (hvoraf de 400 er kompensation for lavere boligsikring grundet hans indtægt) og får til gengæld kost og logi (men betaler selv tøj, telefon, transport, lommepenge osv.)


Det har man så haft 18 år til at forberede sig på, og hvis man tager dit tilfælde som eksempel er udbetalingen jo faktisk langt højere per måned, end børnepengene var da han var 17.. Så alt i alt er økonomien faktisk potentielt forbedret hvis han afleverede hele sin SU, og til gengæld fortsatte på 'den gamle ordning' :)


Bum bum bum ...

Børnecheck: 928 kr/md
Børnebidrag fra far: 1.307 kr/md
Børnetilskud (enlig forsørger): 453 kr/md (1.358 kr/kvartal)
Mistet boligsikring: 900 kr.
Nedgang ialt: 3.588 kr/md

Hvis han havde været yngste barn, ville der desuden være:
Børnetilskud (enlig forsørger): 461 kr/md (1.384 kr/kvartal)
Evt. mistet boligsikring grundet loftet på ca. 1.000 kr/md for ikke-forsørgere.

Det løber for øvrigt fint rundt, så det er ikke en klage - blot en konstatering.

Og det er selvfølgelig fordi jeg er enlig forsørger med lav indkomst i lejebolig.
For par med ejerbolig er det kun de 928 kr/md :)


I forhold til boligsikring virker det dog uretfærdigt, at et hjemmeboende barn under 18 år må tjene 20.000 kr/året, før indtægten medregnes i husstanden, mens hjemmeboende børn over 18 år bare har at bidrage til husholdningen fra først tjente krone.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 21. jul 2016, 10:15

Det KAN være farligt, hvis man er decideret afhængig af dem.

Min far (førtidspensionist) var alene med min bror og jeg, og vi havde kun råd til at bo, hvor vi boede (og det var bestemt ikke et prangende palads, skulle jeg hilse at sige) fordi min bror og jeg fik børnepenge. Den dag vi ikke fik det mere, måtte vi betale husleje svarende til det, der nu manglede i budgettet... Hvilket egentlig er fair nok. Men min far endte med at stå med et kæmpe problem, den dag min bror og jeg flyttede ud...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Forældre"