Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 21. jul 2016, 10:17

Stars skrev:
Tux skrev:
Stars skrev:
BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.


Med det forbehold, at der er et slip på op til 3 måneder, fra barnet fylder 18, til det er SU-berettiget, og SU for 18-19 årige på ungdomsuddannelser er forældre-indtægts-bestemt.

Min 19-årige får 2.600 kr/md og betaler de 1000 kr til mig (hvoraf de 400 er kompensation for lavere boligsikring grundet hans indtægt) og får til gengæld kost og logi (men betaler selv tøj, telefon, transport, lommepenge osv.)


Det har man så haft 18 år til at forberede sig på, og hvis man tager dit tilfælde som eksempel er udbetalingen jo faktisk langt højere per måned, end børnepengene var da han var 17.. Så alt i alt er økonomien faktisk potentielt forbedret hvis han afleverede hele sin SU, og til gengæld fortsatte på 'den gamle ordning' :)


Bum bum bum ...

Børnecheck: 928 kr/md
Børnebidrag fra far: 1.307 kr/md
Børnetilskud (enlig forsørger): 453 kr/md (1.358 kr/kvartal)
Mistet boligsikring: 900 kr.
Nedgang ialt: 3.588 kr/md

Hvis han havde været yngste barn, ville der desuden være:
Børnetilskud (enlig forsørger): 461 kr/md (1.384 kr/kvartal)
Evt. mistet boligsikring grundet loftet på ca. 1.000 kr/md for ikke-forsørgere.

Det løber for øvrigt fint rundt, så det er ikke en klage - blot en konstatering.

Og det er selvfølgelig fordi jeg er enlig forsørger med lav indkomst i lejebolig.
For par med ejerbolig er det kun de 928 kr/md :)


I forhold til boligsikring virker det dog uretfærdigt, at et hjemmeboende barn under 18 år må tjene 20.000 kr/året, før indtægten medregnes i husstanden, mens hjemmeboende børn over 18 år bare har at bidrage til husholdningen fra først tjente krone.


Jeg havde ikke lige taget børnebidrag og andet halløj med i beregningen, men tænkte 928 + 400 < 2600 :)

For nogen vil regnestykket som du ganske rigtigt skriver se anderledes ud, men pointen var egentlig også bare, at der stadig kommer penge ind i form af SU eller andet bare direkte til barnet, og som oftest opvejer det mistede. Hos os ville det f.eks. gå ca. lige op..
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf decibell » 21. jul 2016, 10:35

Stars skrev:
Tux skrev:
Stars skrev:
BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.


Med det forbehold, at der er et slip på op til 3 måneder, fra barnet fylder 18, til det er SU-berettiget, og SU for 18-19 årige på ungdomsuddannelser er forældre-indtægts-bestemt.

Min 19-årige får 2.600 kr/md og betaler de 1000 kr til mig (hvoraf de 400 er kompensation for lavere boligsikring grundet hans indtægt) og får til gengæld kost og logi (men betaler selv tøj, telefon, transport, lommepenge osv.)


Det har man så haft 18 år til at forberede sig på, og hvis man tager dit tilfælde som eksempel er udbetalingen jo faktisk langt højere per måned, end børnepengene var da han var 17.. Så alt i alt er økonomien faktisk potentielt forbedret hvis han afleverede hele sin SU, og til gengæld fortsatte på 'den gamle ordning' :)


Bum bum bum ...

Børnecheck: 928 kr/md
Børnebidrag fra far: 1.307 kr/md
Børnetilskud (enlig forsørger): 453 kr/md (1.358 kr/kvartal)
Mistet boligsikring: 900 kr.
Nedgang ialt: 3.588 kr/md

Hvis han havde været yngste barn, ville der desuden være:
Børnetilskud (enlig forsørger): 461 kr/md (1.384 kr/kvartal)
Evt. mistet boligsikring grundet loftet på ca. 1.000 kr/md for ikke-forsørgere.

Det løber for øvrigt fint rundt, så det er ikke en klage - blot en konstatering.

Og det er selvfølgelig fordi jeg er enlig forsørger med lav indkomst i lejebolig.
For par med ejerbolig er det kun de 928 kr/md :)


I forhold til boligsikring virker det dog uretfærdigt, at et hjemmeboende barn under 18 år må tjene 20.000 kr/året, før indtægten medregnes i husstanden, mens hjemmeboende børn over 18 år bare har at bidrage til husholdningen fra først tjente krone.



Med den mistede boligsikring inkluderet var forskellen omkring de 5000 for os. Det kunne da mærkes; jeg ville lyve, hvis jeg sagde andet. Men ved at hun betaler hjemme (i starten 2300 og nu 3000, men hun arbejder nu også) og selv betaler alt ud over maden, kan vi godt klare det. Og sådan skal det også være. Det var skønt at få den støtte, mens det var muligt, så jeg er glad for at bo i et land, hvor det kan lade sig gøre.

Jeg har det dog på samme måde som dig hvad angår hjemmeboende børn og boligsikring. De flytter jo ikke bare fordi, de lige bliver 18 år. Det virker også ret selvmodsigende, at de her regnes for voksne med egne indtægter og udgifter, men det gælder sørme ikke i SU-øjemed, hvor de som hjemmeboende får SU'en beskåret alene fordi, de har en adresse hos forældrene. Det virker ikke særligt logisk. Og når man som forældre i forvejen "mister" alle de penge, når de bliver 18 år, så er der jo netop ikke noget at give dem af, så de kan klare sig for en beskåret SU. Men det med SU er vist en helt anden diskussion.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf FruKuk » 21. jul 2016, 18:49

Alle indtægter går ind på samme konto. Alle de penge, der ikke bliver brugt på faste udgifter, står tilbage og kan bruges på det, der nu mangler/vi har brug for/lyst til.

De penge, der kom her den anden dag, blev brugt til at købe flybilletter til min årlige venindetur.
1
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf FrkRød » 21. jul 2016, 19:13

Det håber jeg da ikke, for så har jeg da levet livet på kanten de sidste 20 år, og vil gøre det de kommende 9 også :D

Jeg er endda et af de der sære mennesker, som kun har en konto - hvor alle indtægter og udgifter går til og fra. Det fungerer rigtig fint for os. Og mine børn kan sjovt nok også godt finde ud af styre deres økonomi, på trods af at de aldrig har haft en konto med deres børnepenge på ;)
2
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf ajnaM » 21. jul 2016, 19:19

Delfin skrev:
Wizzze skrev:Så det er farligt fordi børnepengene forsvinder om 18år ?? :forvirret: :stoned:

Der er jo mange store udgifter der forsvinder længe før, skal man så øge forbruget på de tidspunkter?
Så når der ikke længere skal betales bleer, eller vuggestue/børnehave osv- hvad så ??


Det virker som om artiklen har været skrevet, og så skulle der findes en "ekspert" til at underbygge? :gruble:

Den anden artikel de har lyder mere interessant, må mor bruge nogen af børnepengene på tøj/sko til sig selv?
Lad blodbadet begynde :devil:

Beløbet falder med alderen


Og det burde det så meget ikke gøre...

Bevares, vuggestuepladsen koster - men det er jo SÅ meget dyrere at være mor til en 4-årig end en 1-årig. Og jeg har ladet mig fortælle, at det ikke bliver billigere af, at de kommer i skolealderen. :wink3:

Får man gældssanering er det i øvrigt omvendt. Altså, der sætter man flere penge af til børnene, jo ældre de er.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf BlueBunny » 22. jul 2016, 05:46

Helt grundlæggende bør man selv kunne forsørge sine børn. Og så se det som et ekstra gode at modtage børnebidraget.
Sådan har jeg det med alle ydelser. Synes mange er så forventede.
Jeg synes vi er heldige at der gives rundt omkring. Jeg så gerne visse ydelser og bidragssatser var højere, men i bund og grund taknemmelighed over at andre betaler hvad dem med færre midler har behov for.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf HappyPaww » 22. jul 2016, 06:08

BlueBunny skrev:Helt grundlæggende bør man selv kunne forsørge sine børn. Og så se det som et ekstra gode at modtage børnebidraget.
Sådan har jeg det med alle ydelser. Synes mange er så forventede.
Jeg synes vi er heldige at der gives rundt omkring. Jeg så gerne visse ydelser og bidragssatser var højere, men i bund og grund taknemmelighed over at andre betaler hvad dem med færre midler har behov for.

Jeg kunne også godt tænke mig, at tilskuddet var indkomstbetinget. Synes egentlig ikke det er nødvendigt for folk der tjener en million om året at de lige skal modtage pengene oveni..
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12122

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf achillaxedprune » 22. jul 2016, 06:36

HappyPaww skrev:
BlueBunny skrev:Helt grundlæggende bør man selv kunne forsørge sine børn. Og så se det som et ekstra gode at modtage børnebidraget.
Sådan har jeg det med alle ydelser. Synes mange er så forventede.
Jeg synes vi er heldige at der gives rundt omkring. Jeg så gerne visse ydelser og bidragssatser var højere, men i bund og grund taknemmelighed over at andre betaler hvad dem med færre midler har behov for.

Jeg kunne også godt tænke mig, at tilskuddet var indkomstbetinget. Synes egentlig ikke det er nødvendigt for folk der tjener en million om året at de lige skal modtage pengene oveni..


Der bliver også reguleret ned... Jeg var nemlig lige inde og tjekke i går pga. denne tråd.

https://www.borger.dk/Sider/Boerne-unge ... telse.aspx
Hvis din og/eller din eventuelle ægtefælles topskattegrundlag er over 732.900 kr., så vil din børne- og ungeydelse blive sat ned med 2 pct. af det beløb, hvert af jeres topskattegrundlag overstiger 732.900 kr. med. Hvis begge jeres årlige topskattegrundlag er under 732.900 kr., vil børne- og ungeydelse ikke blive sat ned.

Indkomstgrænsen på 732.900 kr. er satsen for 2016. Den ændres hvert år.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Spjaerten » 22. jul 2016, 06:40

Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.
3
Tryk på * :slem:
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Kirstenkp » 22. jul 2016, 06:53

Spjaerten skrev:Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.


Det vil bare gå ud over de fattigste, tænker jeg....de har jo allerede gratis børnepasning i dag
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Spjaerten » 22. jul 2016, 06:57

Kirstenkp skrev:
Spjaerten skrev:Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.


Det vil bare gå ud over de fattigste, tænker jeg....de har jo allerede gratis børnepasning i dag


Det var tiltænkt som den alm. Børne og unge ydelse. Ekstra tillæg og hvad der måtte tilfalde dårligere bemidlede og enlige er ikke med i mit forslag.
0
Tryk på * :slem:
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Lilleluftballon » 22. jul 2016, 06:57

achillaxedprune skrev:
HappyPaww skrev:
BlueBunny skrev:Helt grundlæggende bør man selv kunne forsørge sine børn. Og så se det som et ekstra gode at modtage børnebidraget.
Sådan har jeg det med alle ydelser. Synes mange er så forventede.
Jeg synes vi er heldige at der gives rundt omkring. Jeg så gerne visse ydelser og bidragssatser var højere, men i bund og grund taknemmelighed over at andre betaler hvad dem med færre midler har behov for.

Jeg kunne også godt tænke mig, at tilskuddet var indkomstbetinget. Synes egentlig ikke det er nødvendigt for folk der tjener en million om året at de lige skal modtage pengene oveni..


Der bliver også reguleret ned... Jeg var nemlig lige inde og tjekke i går pga. denne tråd.

https://www.borger.dk/Sider/Boerne-unge ... telse.aspx
Hvis din og/eller din eventuelle ægtefælles topskattegrundlag er over 732.900 kr., så vil din børne- og ungeydelse blive sat ned med 2 pct. af det beløb, hvert af jeres topskattegrundlag overstiger 732.900 kr. med. Hvis begge jeres årlige topskattegrundlag er under 732.900 kr., vil børne- og ungeydelse ikke blive sat ned.

Indkomstgrænsen på 732.900 kr. er satsen for 2016. Den ændres hvert år.


Men man får stadig penge når man tjener en million. Og hvis det er faderen der tjener en million og han ikke er gift med moderen, blot bor sammen og har fælles forældremyndighed, så nedreguleres der ikke... Det er lidt sort.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12122

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf achillaxedprune » 22. jul 2016, 07:10

Lilleluftballon skrev:
achillaxedprune skrev:
HappyPaww skrev:
BlueBunny skrev:Helt grundlæggende bør man selv kunne forsørge sine børn. Og så se det som et ekstra gode at modtage børnebidraget.
Sådan har jeg det med alle ydelser. Synes mange er så forventede.
Jeg synes vi er heldige at der gives rundt omkring. Jeg så gerne visse ydelser og bidragssatser var højere, men i bund og grund taknemmelighed over at andre betaler hvad dem med færre midler har behov for.

Jeg kunne også godt tænke mig, at tilskuddet var indkomstbetinget. Synes egentlig ikke det er nødvendigt for folk der tjener en million om året at de lige skal modtage pengene oveni..


Der bliver også reguleret ned... Jeg var nemlig lige inde og tjekke i går pga. denne tråd.

https://www.borger.dk/Sider/Boerne-unge ... telse.aspx
Hvis din og/eller din eventuelle ægtefælles topskattegrundlag er over 732.900 kr., så vil din børne- og ungeydelse blive sat ned med 2 pct. af det beløb, hvert af jeres topskattegrundlag overstiger 732.900 kr. med. Hvis begge jeres årlige topskattegrundlag er under 732.900 kr., vil børne- og ungeydelse ikke blive sat ned.

Indkomstgrænsen på 732.900 kr. er satsen for 2016. Den ændres hvert år.


Men man får stadig penge når man tjener en million. Og hvis det er faderen der tjener en million og han ikke er gift med moderen, blot bor sammen og har fælles forældremyndighed, så nedreguleres der ikke... Det er lidt sort.


Jeg har ikke lige regnet på, hvor meget man skulle tjene før end nedreguleringen lander på 0. Og eftersom jeg har ferie gider jeg heller ikke. :-p

Men ja, intet skal være nemt længere... Der skal altid være en justering til alting nu om stunder. Suk, det er simpelthen en jungle. Make it simple, burde være det offentliges nye motto. Ja, og der kom lige en personlig kæphest. Jeg et så freaking træt af, at der overreguleres i det offentlige. :nej:
Men det er vist lidt af et sidespring.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40537

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Akehurst2 » 22. jul 2016, 07:43

achillaxedprune skrev:Jeg har ikke lige regnet på, hvor meget man skulle tjene før end nedreguleringen lander på 0. Og eftersom jeg har ferie gider jeg heller ikke. :-p

Men ja, intet skal være nemt længere... Der skal altid være en justering til alting nu om stunder. Suk, det er simpelthen en jungle. Make it simple, burde være det offentliges nye motto. Ja, og der kom lige en personlig kæphest. Jeg et så freaking træt af, at der overreguleres i det offentlige. :nej:
Men det er vist lidt af et sidespring.


Hvis det vigtigste er, at det skal være nemt, så er det nok billigere bare at udbetale samme beløb til alle. Lige så snart der skal differentieres og udbetales forskelligt, så stiger udgifterne til administration.

Men det er selvfølgelig en anden sag og ret langt fra trådens egentlige emne :)
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Tux » 22. jul 2016, 09:45

Spjaerten skrev:
Kirstenkp skrev:
Spjaerten skrev:Jeg er stadig af den holdning at ydelsen burde afskaffes og der i stedet var gratis pasning/institution/uddannelse til det 18. År og man så selv skulle sørge for mad, tøj og lign.


Det vil bare gå ud over de fattigste, tænker jeg....de har jo allerede gratis børnepasning i dag


Det var tiltænkt som den alm. Børne og unge ydelse. Ekstra tillæg og hvad der måtte tilfalde dårligere bemidlede og enlige er ikke med i mit forslag.


Men de fattigste mister vel stadig selve grundydelsen, mens de til gengæld ikke sparet noget på pasningen da de i forvejen har hel eller delvis friplads..

En anden ting er jo så, at børnepengene ingenlunde dækker egenbetalingen i en daginstitution. Vi betaler 3000 om måneden for dagpleje, og får ca 1500 i børnepenge den anden vej. Så hvis det realiseres er der jo så nogln der skal betale for at det kan lade sig gøre, det går ikke lige op..
0

Tilbage til "Forældre"