Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf lulu-p » 2. sep 2016, 10:16

I den nye 2025-plan er der forslag om at børnefamileydelsen kun skal dække de første 2,75 børn.

Det her er ikke et oplæg til diskussion om, hvorvidt det er rimeligt eller ej, men mere et fokus på en af begrundelserne. Netop at der er stordriftsfordele ved at have flere børn.

Jeg har 3 børn. Og det er korrekt at noget tøj kan gå i arv. Det holder dog sjældent til alle 3. Og det er korrekt at det kan være billigere at købe stort ind, end til en mindre familie. Men den mulighed har man jo også som mindre familie og så fryse ned. Det gjorde vi i hvert fald da vi "kun" havde 1 og 2 børn.

Men pasning, fritidsinteresser osv er jo ikke kun forbeholdt de første 2 børn.

Hvilke stordriftsfordele ser I ved familier med 3+ børn? Jeg er ikke sikker på at jeg ser supermange, men jeg vil være glad for en øjenåbner :-D
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 10:21

Får man ikke rabat på pasning på de to billigste? Eller er det kun ved 1 barn (for så er det jo ikke bedre end ved to børn)?

Efter min datter er startet i børnehave er der i øvrigt ikke ret med tøj at arve. Det er vist en fejl hvis der ikke er kommet en plet på, der ikke kan gå af :genert:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 10:22

Og jeg ved godt det ikke er til debat, men jeg kan ikke lade det passere: Jeg synes virkelig det er en dårlig ide! :genert:
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf lulu-p » 2. sep 2016, 10:27

Bøtte skrev:Får man ikke rabat på pasning på de to billigste? Eller er det kun ved 1 barn (for så er det jo ikke bedre end ved to børn)?

Efter min datter er startet i børnehave er der i øvrigt ikke ret med tøj at arve. Det er vist en fejl hvis der ikke er kommet en plet på, der ikke kan gå af :genert:


Der er søskenderabat. Man betaler fuld pris for den yngste og halv pris for alle ældre søskende. Men der er ikke pludselig gratis pasning når man passere 2,75 :lol:
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 10:30

lulu-p skrev:
Bøtte skrev:Får man ikke rabat på pasning på de to billigste? Eller er det kun ved 1 barn (for så er det jo ikke bedre end ved to børn)?

Efter min datter er startet i børnehave er der i øvrigt ikke ret med tøj at arve. Det er vist en fejl hvis der ikke er kommet en plet på, der ikke kan gå af :genert:


Der er søskenderabat. Man betaler fuld pris for den yngste og halv pris for alle ældre søskende. Men der er ikke pludselig gratis pasning når man passere 2,75 :lol:


Nej nej selvfølgelig ikke, men nu bad du jo om fordele, og det må vel betragtes som en af dem :)
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Akehurst2 » 2. sep 2016, 10:44

Der er jo også større anskaffelser - autostole, børnemøbler, barne- og klapvogne. Er det noget, der kan genbruges, eller kræver det at man får børnene med en vis afstand?
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Flora » 2. sep 2016, 10:49

En del af legetøjet kan vel også gå i arv? De 2 første når vel ikke at smadre det hele.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 10:55

Man kan få dem med så tilpas stor afstand at de kan passe hinanden og dermed sparer man penge til en barnepige :devil:
5
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf ina » 2. sep 2016, 11:07

Det lyder helt skørt. Stordriftsfordele.. :lol:

Jeg glemmer forresten lige at nævne det for min mand, for ellers får jeg ham aldrig overtalt. :genert: :D
3
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf lulu-p » 2. sep 2016, 11:16

Vi har genbrugt en del legetøj. En del er også gået tabt, forsvundet, gnavet i stykker. Jeg synes generelt ikke at vi har haft mange udgifter til legetøj.
Vi har også brugt den samme barnevogn til alle 3, og vi har kun en trip-trap stol. Det er så ret usædvanligt i vores omgangskreds hvor alle børn (uanset aldersforskel) har fået deres egen trip-trap stol. Og mange har også købt ny barnevogn ved barn nummer 2 (det synes jeg er helt bims hvis den gamle stadig er i god stand..men altså..smag og behag).

I virkeligheden synes jeg ikke det er de materielle ting, som er dyre i forhold til børn. Det er driften. Maden, pasningen, fritidsinteresserne, buskort, de store pigers lange bade :lol: . Det er næsten alle punkter som kan skrues på, men man kan ikke skrue nogle børns forbrug væk. De spiser alle, de skal alle have vasket tøj, de skal alle have et bad. Og jeg vil gerne have dem alle med på ferie.

Barnevogn, legetøj, stol synes jeg efterhånden er peanuts i det store "børneregnskab".

Og så skal jeg lige understrege at det ikke er en hyletråd fordi min familie kan blive ramt på børne-familieydelsen. Det er det på ingen måde. Vi vil så rigelig blive kompenseret af skattelettelser. Det er bare for at få gennemtænkt hvad der menes med stordriftsfordele når man har 3+ børn. det er i øvrigt et underligt ord at bruge i forhold til familier...det lyder lidt som en fabrik.
4
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Torn » 2. sep 2016, 11:55

Jeg har undret mig. Hører man ikke altid, at første barn er det dyreste (alt skal anskaffes) og at fjerde barn er næstdyrest (bil, rejser, huse er alle typisk indrettet efter 2-3 børn).
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Sangius » 2. sep 2016, 11:58

I babytiden er der da lidt at spare. Barnevogn, senge, store dele af tøjet, klapvogn, kørepose, badekar... :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf lulu-p » 2. sep 2016, 12:52

Sangius skrev:I babytiden er der da lidt at spare. Barnevogn, senge, store dele af tøjet, klapvogn, kørepose, badekar... :)


Ja. Men i det lange børneperspektiv (18 år) er det en forsvindende lille udgift. Selvom jeg godt ved at det er en stor engangsudgift for nybagte forældre.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf godtnavn » 2. sep 2016, 13:04

Mange af de ting i nævner tænker jeg er en besparelse ved nummer 2 men ikke nødvendigvis nummer 4. Altså en barnevogn kan snildt holde til to børn, men det er ikke sikkert den overlever 4, og det fjerde barn får man jo ingen tilskud til. Er det logikken burde det være andet barn man ikke fik tilskud til, men det ville nok ramme for mange til de vil turde at forslå det.

Når man ser på det oprindeligt er et personfradrag per barn så er det mærkeligt at sige at barn nummer 1 ikke længere er en person når det fjerde barn bliver født. Og da der pt bliver født for få børn i Danmark er forslaget fjollet. Ved godt debatten ikke var om det, kunne bare ikke lade vær, undskyld.
1
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 329
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 763

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf Ekliptika » 2. sep 2016, 16:19

Efter min mening er der ingen stordriftsfordele.
Når de er små så ja, der kan det meste bruges til både 2. Og 3. Barn. Men når de når skolealderen, så er det slut. De få ting, der overlever mine to store drenge, er i hvert fald slidt, når nr 3 er færdig med det. Bortset fra meget holdbart legetøj som LEGO etc. Eller ting ingen af dem har brudt sig om.
Hvis vi skulle have haft nr 4, så ville det næsten tangere nr 1 i forhold til indkøb af nye ting. Og de ting der ville kunne genbruges, er kun ting fra babytiden.
Som mange andre skriver så er der mange udgifter, hvor du ikke kan gøre fordel af stordrift. Hvis 4 børn skal gå til svømning, skal der betales 4 gange kontingent. Tror ikke vores svømmeklub vil gå med til 2,75 kontingent for 4 børn.
2
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.

Tilbage til "Forældre"