Har I jeres barn til minikonfirmand?

Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf lulu-p » 23. sep 2016, 08:10

DD_81 skrev:
Det kan virkeligt ikke hidse mig op at det er tænkt ind i skolens skema, for der er jo ikke mødepligt. Derimod hjælper det på logistikken imellem skole og fritid, særligt i en landkommune som vores hvor mange af de unge mennesker skal med skolebus for at komme ud og hjem.


Jeg gik også til konfirmationsundervisning fra 8-10 om morgenen. Dem der ikke skulle konfirmeres mødte så først klokken 10, det tror jeg så ganske bestemt heller ikke generede dem. Jeg kan huske at en enkelt på mit konfirmationshold overvejede at stoppe fordi tanken om at sove længe om torsdagen var alt for fristende :lol: . Så konfirmationsundervisningen fandt ikke sted i skoletiden.

I dag går min ældste datter til konfirmationsforberedelse, og undervisningen ligger fra 14.30 - 16.00. Indtil den nye skolereform lå konfirmationsundervisningen også om morgenen, men det kunne de ikke passe ind i heldagsskolen-
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf ajnaM » 23. sep 2016, 09:02

Rakel skrev:
ajnaM skrev:
LadyFox skrev:Jeg kan ikke se hvad jeg ellers skulle sende dem afsted for?
Altså havde jeg børn ville jeg da håbe de blev religiøse hvis det kunne give dem en masse godt. Men så må det være ud fra deres eget ønske, ikke fordi de er blevet påduttet det, eller på anden måde presset i en retning. Det ville da være lettest for mig hvis mit fiktive barn ikke troede lige som jeg selv, men jeg håber da at mit fiktive barn vil træffe de beslutninger der vil gøre det lykkeligt uanset om det er der valg der er nemmest for mig.

Dog forstår jeg ikke at det at gå til minikonfirmand skulle mindske risikoen for at barnet valgte en religiøs vej?


Det kommer nok lidt an på, hvilket barn man har. Personligt gik mit møde med kirken fuldkommen, som mine forældre havde regnet med. Jeg er opdraget til at sætte spørgsmålstegn ved alt, og havde især som teenager ikke den store forståelse for autoriteter.

Sender jeg et barn, der minder om mig selv som barn, afsted, tror jeg, sandsynligheden for at det barn ligeledes ville fravælge religionen, er ret stor.



Men altså, jeg vil sige det sådan, at jeg på alle måder ville respektere, hvis mine børn rent faktisk troede! Jeg giver dem også alle muligheder for det herhjemme, hvor vi har mange filosofiske snakke - også om tro. Mit problem er ikke med troen, men med en kirke, hvor det handler om alt muligt andet end troen.

Hvis børnene faktisk troede, sådan fuldt og fast troede, var hvervekampagner som 'minikonfirmand' unødvendige. Men kirken står i en situation, hvor man har behov for medlemmerne - og åbenbart føler behov for at missionere ekstra hårdt blandt de yngste borgere...



Dåbsoplæring må jo siges at være et kirkeligt anliggende. Det er et tilbud om støtte til den dåbsoplæring, som man må formode, at forældre står for, da de har valgt dåben til. Dertil er undervisningen på linje med andre aktiviteter åben for ikke medlemmer/døbte.

Dertik kan man vel ikke være overrasket over, at en kirke missionerer (formidler/oplyser). Det må siges at ligge i dens natur.


Selvfølgelig skal kirken medvirke i barnets religiøse opdragelse, hvis man kan kalde det det. Jeg undrer mig bare, når forældre giver udtryk for, at det er dér, det 'oplyste grundlag' skal komme fra.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. sep 2016, 09:19

ajnaM skrev:
Selvfølgelig skal kirken medvirke i barnets religiøse opdragelse, hvis man kan kalde det det. Jeg undrer mig bare, når forældre giver udtryk for, at det er dér, det 'oplyste grundlag' skal komme fra.


Det er vel heller ikke kun DÉR det skal komme fra, men også der der skal komme fra.

Jeg kan hjælpe mine børn med mange ting, jeg kan lære dem mange ting, men derfor er der da stadig mennesker der besidder en større kompetance og ekspertise på mange områder, hvorfor de kan tilbyde mit barn en bedre læring.
Og sådan har jeg det bestemt med den konfirmations forberedende undervisning, at præsten har nogle helt andre ting at byde ind med, som er vigtige og væsentlige, og dermed udgør et langt bedre oplysende grundlag, end hvad jeg selv kan byde ind med.

Og så er det, i mine øjne, ret væsentligt at de unge mennesker er sammen i den her læring, for mig er det væsentligste i kristendommen fællesskabet og værdierne, og det er de sammen om at lære, og i plenum kan de udtrykke skepsis, forvirring, begejstring, de kan gå i dialog om værdier i livet.
Det er også derfor at jeg gerne vil have at vores drenge går til konfirmations forberedelse, selvom de måske ikke ønsker at blive konfirmeret, fordi jeg ønsker at de får den læring med i deres bagage.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Forældre"