Min søn har været slem... :ked:

Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Evapeva » 14. nov 2016, 22:30

Okay. A på 4½ har måske været med til at klemme en piges arm i en dør i børnehaven i dag. :( Jeg siger jer, armen er fuldstændig deform, og forældrene har sågar fremvist røntgenbillede af to brækkede knogler i pigens underarm!!! Forældreparret er meget Facebook-mindede og deler alt fra deres hverdag; det er her, jeg har set det. Mormoren til pigen skrev i en kommentar, at to "unavngivne drenge" havde skubbet en dør i hovedet på hende og klemt armen. Pigen er muligvis besvimet af smerte, for hun husker ikke at være hjulpet væk derfra.

Jeg ved, at det nok desværre er A, for efter mormorens bemærkning skrev jeg direkte til moren, som jeg har et spirende veninde-forhold til. Vi var i mødregruppe sammen med min mindste A og hendes mindste.
Hun skrev, at hun var ked af at skulle sige det, men at hendes datter efter at have fået armen i gips i eftermiddags og fået noget morfin havde nævnt A og en anden dreng... :(

Jeg er så dybt ulykkelig, hvis det er rigtigt, for hvordan kan VORES barn finde på den slags?!?! :(
To ting bekymrer mig:
Dørene i børnehaven, særligt dem ind til puderummene, er pisse tunge (!). Ingen voksne har set noget. De sagde ved afhentning af pigen, at hun nok er faldet, men det er så tydeligt på billedet af armen, at den er blevet klemt helt deform.

Jeg skammer mig virkelig. A har intet nævnt her til eftermiddag. Det er vitterligt først her efter kl. 22, at jeg har fået kendskab til episoden.
Vi bor i en rigtig lille sladre-by, så jeg ser også allerede et sort stempel i panden på både mig, A og min mand nu. Alle ved det jo i morgen, og jeg ville da også selv små-skule efter sådan en dreng et stykke tid efter, må jeg indrømme....
Jeg er sygemeldt i øjeblikket, så jeg holder A hjemme i morgen og prøver at finde hoved og hale i det hele sammen med ham, hvis han da overhovedet er klar over, hvad der er sket.

Og så kommer tankerne styrtende: Aktiverer vi ham for lidt herhjemme, opdrager vi ikke ordentligt/nok, viser vi ham nogle gode værdier osv osv. Puha. Og fuck. Jeg er jo som sagt sygemeldt, og mit overskud til nærvær, sådan rigtigt nærvær med små hygge-hobby-projekter har været på et lille sted siden efterårsferien. Derfor har der været flere fjernsyn/iPad-eftermiddage, end jeg normalt ville finde ok.

I morgen holder jeg som nævnt A hjemme, og så skal vi have os en snak. Stille og roligt. Ellers får jeg det aldrig ud af ham. Men hvis han selv er klar over, hvad der er sket, så bliver jeg så dybt skuffet, at ord ikke kan beskrive det. For så er det jo mere eller mindre i ond handling. Og det kan jeg næsten ikke bære.

Hvad gør jeg i forhold til pigen og forældrene? Laver en hygge-kurv med noget til hende? Giver en buket blomster? Hvad ville I gøre?
Jeg har sagt alt det til hende, der kan siges, synes jeg selv. Jeg skrev som afsluttende besked i vores samtale følgende:

"Sov nu rigtig godt, hvis du altså kan. Hils D (far) og sig undskyld for vores (måske) lorteunges handlinger. Vi er oprigtigt kede af det, og tager en alvorssnak med A i morgen. Han bliver hjemme, tror jeg. Rigtig god bedring med hende den lille søde og pøj pøj i Århus. Tusind kram og tanker fra en dybt rystet A-mor ❤"
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf JoyNips » 14. nov 2016, 22:41

Jeg vil bare lige sige, at jeg synes, du reagerer helt rigtigt! :kys:
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Luffegås » 15. nov 2016, 06:45

Du reagere som du nu føler er bedst, er sikker på han bare ikke har sagt noget fordi han ikke har set hans handling som noget der kunne give hende en konsekvens. Du ved hvor tung den dør er, og hvad den kan, og du ved hvad en brækket arm er, det gør han ikke nødvendigvis, han er jo tæt på usårlig i mange år endnu i hans hoved.
Og synes da klart A eller du selv skal komme med en gave til pigen, hvad end det er en dukke eller en sygekurv, og så, hvis du føler A kunne have gjort det, så også en undskyldning.
4
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Allmost_Famous » 15. nov 2016, 07:40

Åh, det lyder ikke rart! :ar:

Husk, din søn er lille, og næppe har tænkt videre over konsekvenserne. Havde han været ti år og gjort det, havde der været grund til bekymring.

Jeg synes, du reagerer helt rigtigt. Hvis det var mig, ville jeg - som du selv siger - tage en god snak med sønnen, og så tage ham med ud at finde en gave og noget guf til pigen. Desuden ville jeg sige til forældrene, at jeg håbede, de ikke ville holde sig tilbage med at kontakte mig hvis de havde på fornemmelsen, at der var optræk til noget en anden gang. Det er lidt skidt, at du kun ved det fordi nogen har smidt noget på facebook, altså..
2
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Evapeva » 15. nov 2016, 08:26

Rakel skrev:Du har ikke noget at skamme dig over. Børnehaven har et forklaringsproblem af en sjælden dimension. Der er svigtet fatal fra pædagogerne, når man ikke opdager, at et barn er så slemt i klemme. Uanset, hvad dit barns andel er. Det har intet med jeres opdragelse at gøre - efter min mening.

Jeg ville kontakte forældrene, men også børnehavelederen omgående.


Det har du helt ret i.

Da jeg hentede i går eftermiddags, hang der en seddel på døren om, at de havde været underbemandede pga, sygdom. Rygdækning, måske? :gruble:

Jeg ved ikke, om sedlen først er klasket op efter episoden (jeg hentede selv en times tid efter, kan jeg regne mig frem til). Kunne være rigtig smagløst, hvis det er tilfældet!
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Studsgaard » 15. nov 2016, 13:03

Du skriver den er tydeligt den er klemt da den er deform. Men det kan den også blive af to brækkede knogler selvom de ikke er klemt. Bare lige hav det i baghovedet at det ikke nødvendigvis er sket fordi drengene har stået længe og trykket armen på pigen.
Min søn faldt ned af en armgang og brækkede underarmen 4 steder, to gange på hver underarmsknogle, og der var den også tydelig deform selvom den ikke var klem men brækket ved et grumt fald.

Jeg forstår så ikke at pædagogerne ikke har talt med jer om episoden da i hentede. selvom de måske ikke mener jeres dreng har været direkte involveret, så har pigen jo sagt de har været der, og de har jo oplevet det. Så syntes jeg pædagogerne burde ha snakket med jer ved afhentning.

Og sidst vil jeg sige at i ikke skal tage skylden på jer, det er ikke jeres skyld, jeg er overbevist om at ingen børn i den alder gør sådan noget med vilje. HVIS drengene har smækket døren, mon så ikke det har været i kådhed i en leg?
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Slettet bruger » 15. nov 2016, 13:05

Hvis det var mig, ville jeg nok have brug for at vende det med en professionel - sundhedsplejersken, en børnelæge eller et eller andet - for at høre om der var noget jeg skulle være opmærksom på i forhold til mit barn.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Allmost_Famous » 15. nov 2016, 13:08

abcd skrev:Hvis det var mig, ville jeg nok have brug for at vende det med en professionel - sundhedsplejersken, en børnelæge eller et eller andet - for at høre om der var noget jeg skulle være opmærksom på i forhold til mit barn.

Fordi de har fået klemt en piges arm i en dør? Og helt uden at vide hvordan det er sket?
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Daflo » 15. nov 2016, 13:13

Jeg synes du håndterer det rigtig fint. Det er en svær situation, og det er aldrig til at vide hvad pigens forældre synes er den rigtige reaktion fra jer. Du kan kun beklage overfor dem og spørge om pigen har lyst til besøg hvor I siger undskyld.

Noget lidt andet er, er I sikre på det er din dreng der har været involveret? Pigen siger det er sket i døren, men pædagogerne siger hun er faldet. Er der mulighed for at spørge mere ind til det i børnehaven, for at være sikre på hun ikke bare er faldet?
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Slettet bruger » 15. nov 2016, 13:16

Allmost_Famous skrev:
abcd skrev:Hvis det var mig, ville jeg nok have brug for at vende det med en professionel - sundhedsplejersken, en børnelæge eller et eller andet - for at høre om der var noget jeg skulle være opmærksom på i forhold til mit barn.

Fordi de har fået klemt en piges arm i en dør? Og helt uden at vide hvordan det er sket?


Hvis historien om at de har skubbet en dør i hovedet på pigen og klemt hendes arm, er rigtig. Det er ret voldsom adfærd som jeg ville have brug for en professionel vurdering af. Det kan være knægten går og tumler med et eller andet. Men hvis det viser sig hun er faldet, er det selvfølgelig ikke relevant. Det kan også være det ville være en helt overflødig henvendelse, jeg er ikke ekspert i børnepsykologi, jeg siger bare hvad jeg ville gøre - om ikke andet så for ro i sjælen. For jeg kan da godt forstå det er ubehageligt at ens barn gør sådan noget, og det kan vel hjælpe at tale med nogen om det.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Evapeva » 15. nov 2016, 14:16

abcd skrev:Hvis historien om at de har skubbet en dør i hovedet på pigen og klemt hendes arm, er rigtig. Det er ret voldsom adfærd som jeg ville have brug for en professionel vurdering af. Det kan være knægten går og tumler med et eller andet. Men hvis det viser sig hun er faldet, er det selvfølgelig ikke relevant. Det kan også være det ville være en helt overflødig henvendelse, jeg er ikke ekspert i børnepsykologi, jeg siger bare hvad jeg ville gøre - om ikke andet så for ro i sjælen. For jeg kan da godt forstå det er ubehageligt at ens barn gør sådan noget, og det kan vel hjælpe at tale med nogen om det.


Jeg har altså ikke en "knægt". Jeg bryder mig ikke om det udtryk.

Her kommer en all round update på tråden:
Da vi endelig fik lejlighed til at tale med ham om det hele i morges, så virkede han meget forvirret omkring hele situationen, men indrømmede straks at have været til stede og forklarede, hvordan pigen havde stået mellem døren og væggen i en gemmeleg. Da jeg fortalte, at pigen har brækket armen og skulle opereres i dag, begyndte han spontant at græde. Og han ville ikke hen i børnehaven mere, men vi tog derhen for at få afklaring. Pædagogen, som vi mødte på stuen, fortalte, at hvis børn kommer til at skade hinanden eller oplever andet voldsomt, så er det normalt, at de gemmer sig, fordi de ikke kan håndtere situationen.

Om det bare er mit moderhjerte, der snyder mig her, så tror jeg inderst inde ikke på, at han har gjort noget af ond vilje. Jeg har scannet alle oplysninger igennem i mit hoved igen og igen. Han er altså ikke den udfarende type normalt - tværtimod. Han er typen, der kan være fuldstændigt optaget af sin egen stille, fantasifulde leg, hvilket pædagogerne ofte roser ham for. Desuden er han typen, der siger "stop!" og til sidst begynder at græde, når børn slår, i stedet for at slå igen. Jeg har været vidne til det adskillige gange. Selv over for sin lillebror på 2, som godt kan drille ham; ham kunne han jo let kanøfle retur.

Derfor kan han selvfølgelig godt komme til at gøre noget slemt af kådhed og uden at kunne overskue konsekvenserne, men at han skulle gøre det med overlæg ville passe meget dårligt til den dreng, han ellers er.
Senest rettet af Evapeva 15. nov 2016, 14:42, rettet i alt 2 gange.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Evapeva » 15. nov 2016, 14:20

abcd skrev:Hvis det var mig, ville jeg nok have brug for at vende det med en professionel - sundhedsplejersken, en børnelæge eller et eller andet - for at høre om der var noget jeg skulle være opmærksom på i forhold til mit barn.


Det giver god mening lige at forhøre mig, om han har ændret adfærd. Det kan jo sagtens være oven på min sygemelding. Men så er det gået hurtigt. :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Evapeva » 15. nov 2016, 14:26

Studsgaard skrev:Du skriver den er tydeligt den er klemt da den er deform. Men det kan den også blive af to brækkede knogler selvom de ikke er klemt. Bare lige hav det i baghovedet at det ikke nødvendigvis er sket fordi drengene har stået længe og trykket armen på pigen.
Min søn faldt ned af en armgang og brækkede underarmen 4 steder, to gange på hver underarmsknogle, og der var den også tydelig deform selvom den ikke var klem men brækket ved et grumt fald.

Jeg forstår så ikke at pædagogerne ikke har talt med jer om episoden da i hentede. selvom de måske ikke mener jeres dreng har været direkte involveret, så har pigen jo sagt de har været der, og de har jo oplevet det. Så syntes jeg pædagogerne burde ha snakket med jer ved afhentning.

Og sidst vil jeg sige at i ikke skal tage skylden på jer, det er ikke jeres skyld, jeg er overbevist om at ingen børn i den alder gør sådan noget med vilje. HVIS drengene har smækket døren, mon så ikke det har været i kådhed i en leg?


Uh hvor jeg håber, du har ret i dette. Var armen nærmest bøjet som et c? Sikke en voldsom forskrækkelse for din søn, det må have været rigtig pinefuldt. :(

Måske fik jeg ikke beskrevet det ordentligt, men der var sygdom i går, så der manglede en del pædagoger på stuerne. Derfor har de simpelthen ikke set episoden. Det er jo frygtelig pinligt for dem - og pinefuldt for både familien af den, der er kommet til skade og dem, der har forvoldt skade. Så her skal rejses et tydeligt kritikpunkt - der SKAL bare være vikarer ved massiv sygdom en anden gang!
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Studsgaard » 15. nov 2016, 15:43

Evapeva skrev:
Studsgaard skrev:Du skriver den er tydeligt den er klemt da den er deform. Men det kan den også blive af to brækkede knogler selvom de ikke er klemt. Bare lige hav det i baghovedet at det ikke nødvendigvis er sket fordi drengene har stået længe og trykket armen på pigen.
Min søn faldt ned af en armgang og brækkede underarmen 4 steder, to gange på hver underarmsknogle, og der var den også tydelig deform selvom den ikke var klem men brækket ved et grumt fald.

Jeg forstår så ikke at pædagogerne ikke har talt med jer om episoden da i hentede. selvom de måske ikke mener jeres dreng har været direkte involveret, så har pigen jo sagt de har været der, og de har jo oplevet det. Så syntes jeg pædagogerne burde ha snakket med jer ved afhentning.

Og sidst vil jeg sige at i ikke skal tage skylden på jer, det er ikke jeres skyld, jeg er overbevist om at ingen børn i den alder gør sådan noget med vilje. HVIS drengene har smækket døren, mon så ikke det har været i kådhed i en leg?


Uh hvor jeg håber, du har ret i dette. Var armen nærmest bøjet som et c? Sikke en voldsom forskrækkelse for din søn, det må have været rigtig pinefuldt. :(

Måske fik jeg ikke beskrevet det ordentligt, men der var sygdom i går, så der manglede en del pædagoger på stuerne. Derfor har de simpelthen ikke set episoden. Det er jo frygtelig pinligt for dem - og pinefuldt for både familien af den, der er kommet til skade og dem, der har forvoldt skade. Så her skal rejses et tydeligt kritikpunkt - der SKAL bare være vikarer ved massiv sygdom en anden gang!


Min søns arm var nærmest et s - og det var et fald.

Det var meget smertefuldt for ham. Det var som om armen først brækkede den ene vej og så retur den vej armen skal vende (håber det giver mening)
Det var grimt at se på ens søns arm på den måde.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Min søn har været slem... :ked:

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2016, 17:59

Rakel skrev:
Evapeva skrev:
Rakel skrev:Du har ikke noget at skamme dig over. Børnehaven har et forklaringsproblem af en sjælden dimension. Der er svigtet fatal fra pædagogerne, når man ikke opdager, at et barn er så slemt i klemme. Uanset, hvad dit barns andel er. Det har intet med jeres opdragelse at gøre - efter min mening.

Jeg ville kontakte forældrene, men også børnehavelederen omgående.


Det har du helt ret i.

Da jeg hentede i går eftermiddags, hang der en seddel på døren om, at de havde været underbemandede pga, sygdom. Rygdækning, måske? :gruble:

Jeg ved ikke, om sedlen først er klasket op efter episoden (jeg hentede selv en times tid efter, kan jeg regne mig frem til). Kunne være rigtig smagløst, hvis det er tilfældet!


Underbemanding er aldrig nogen sinde en undskyldning for ulykker. Og det er det, når et barn kommer til skade så slemt. Det er jo et total fravær af overblik og opsyn fra børnehavepædagogerne.

Børnehavelederen burde gøre rede for det forløb og få styr på det i forhold til at undgå lign hændelser. Ellers var jeg ikke tryg ved at have mit barn der.


Men problemet er alt andet lige jo : underbemanding.
Måske ikke en undskyldning, men den udslagsgivne faktor.
Hvis lederen ikke kan ansætte mere personale, så kan lederen jo heller ikke få styr på at undgå lignende hændelser = du må som alle andre leve med den utryghed det er at aflevere i dagtilbud med dårlig normering.
0

Tilbage til "Forældre"