Curlingtendenser i skolen?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 28. dec 2016, 13:38

Studsgaard skrev:Jeg syntes også vi er ressourse stærke forældre, vi prioritere eks at jeg arbejder halv tid for at der er tid til børnene, og for os vil vi ikke kunne prioritere sådan hvis vi også lige skulle samle penge til at putte tre børn i privatskole (hvis det er det eneste der regnes som resoursestærkt i andres øjne)

Men så vil jeg heller -i andres øjne- være resoursesvag og være der for børnene, frem for at være stærk og ikke have tid til dem.

Jeg syntes det er en meget stram fortolkning af det at være resoursestærk/svag.

Hvis vi boede et andet sted, med en anden skole, så er det ikke sikkert vi valgte som vi har gjort, men jeg syntes stadig ikke man kan sætte lighed imellem skolevalg og resourser.


Jeg har ikke sat lighedstegn, jeg har opsat en nødvendig betingelse. Hvis man ikke kan skaffe penge til at sende sit barn i privatskole, mener jeg ikke man er resursestærk. Jeg har ikke sagt at det er en tilstrækkelig betingelse. Dvs. jeg mener ikke nødvendigvis at man er resursestærk fordi man kan sende sit barn i privatskole. Resursestærkhed er en kombination af en række ting, f.eks. uddannelsesniveau og økonomiske muligheder.

Det lyder som om I har råd til at sende jeres børn i privatskole, I har bare valgt at bruge pengene på at du kun arbejder halv tid i stedet.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf icelady » 28. dec 2016, 13:45

Jeg kan forstå, jeg er en ressourcesvag forælder, eftersom jeg/min eks ikke havde råd til at sende vores 3 unger i privatskole.

Derimod har vi haft gevaldige ressourcer på det menneskelige område, og har dermed formået at opdrage normale unge mennesker, der formår at føle empati med andre og tage hensyn til andre, også selvom det hensyn sker på ens egen bekostning.

Dét er i min optik (og mine ungers) heldigvis mere værd, end om de gik i folkeskole eller privatskole.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 28. dec 2016, 14:01

icelady skrev:Jeg kan forstå, jeg er en ressourcesvag forælder, eftersom jeg/min eks ikke havde råd til at sende vores 3 unger i privatskole.

Derimod har vi haft gevaldige ressourcer på det menneskelige område, og har dermed formået at opdrage normale unge mennesker, der formår at føle empati med andre og tage hensyn til andre, også selvom det hensyn sker på ens egen bekostning.

Dét er i min optik (og mine ungers) heldigvis mere værd, end om de gik i folkeskole eller privatskole.


Jeg synes det er mærkeligt al det anstød der tages af om man hører i den ene eller anden kasse. Resursestærkhed handler om at have nogle resurser til rådighed, specifikt penge og uddannelse. Det siger ikke noget om hvorvidt man er et rart menneske. Hvis man er en fattigrøv uden uddannelse, er man altså bare ikke resursestærk, men det betyder jo ikke at ens børn er dømt til et liv i elendighed.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5775

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Tux » 28. dec 2016, 14:18

abcd skrev:
icelady skrev:Jeg kan forstå, jeg er en ressourcesvag forælder, eftersom jeg/min eks ikke havde råd til at sende vores 3 unger i privatskole.

Derimod har vi haft gevaldige ressourcer på det menneskelige område, og har dermed formået at opdrage normale unge mennesker, der formår at føle empati med andre og tage hensyn til andre, også selvom det hensyn sker på ens egen bekostning.

Dét er i min optik (og mine ungers) heldigvis mere værd, end om de gik i folkeskole eller privatskole.


Jeg synes det er mærkeligt al det anstød der tages af om man hører i den ene eller anden kasse. Resursestærkhed handler om at have nogle resurser til rådighed, specifikt penge og uddannelse. Det siger ikke noget om hvorvidt man er et rart menneske. Hvis man er en fattigrøv uden uddannelse, er man altså bare ikke resursestærk, men det betyder jo ikke at ens børn er dømt til et liv i elendighed.

Du vrøvler, at være ressourcestærk kan antage mange forskellige former. Men en ting er sikkert, at uddannelse i sig selv er ikke en ressource.

Man kan sagtens være ''fattig'' når det gælder økonomisk formåen, men være ressourcesestærk i form af åndelig formåen..

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ressourcestærk
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 28. dec 2016, 14:20

Tux skrev:
abcd skrev:
icelady skrev:Jeg kan forstå, jeg er en ressourcesvag forælder, eftersom jeg/min eks ikke havde råd til at sende vores 3 unger i privatskole.

Derimod har vi haft gevaldige ressourcer på det menneskelige område, og har dermed formået at opdrage normale unge mennesker, der formår at føle empati med andre og tage hensyn til andre, også selvom det hensyn sker på ens egen bekostning.

Dét er i min optik (og mine ungers) heldigvis mere værd, end om de gik i folkeskole eller privatskole.


Jeg synes det er mærkeligt al det anstød der tages af om man hører i den ene eller anden kasse. Resursestærkhed handler om at have nogle resurser til rådighed, specifikt penge og uddannelse. Det siger ikke noget om hvorvidt man er et rart menneske. Hvis man er en fattigrøv uden uddannelse, er man altså bare ikke resursestærk, men det betyder jo ikke at ens børn er dømt til et liv i elendighed.

Du vrøvler, at være ressourcestærk kan antage mange forskellige former. Men en ting er sikkert, at uddannelse i sig selv er ikke en ressource.


Resursestærk er et meget konkret begreb i statistik, og i den forbindelse er uddannelse en resurse. Det er ikke noget vi kan diskutere, det er bare sådan det er.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf LaScrooge » 28. dec 2016, 15:26

abcd skrev:Resursestærk er et meget konkret begreb i statistik, og i den forbindelse er uddannelse en resurse. Det er ikke noget vi kan diskutere, det er bare sådan det er.


Jo, det er godt noget, man kan diskutere. At være ressourcestærk vil sige, at man har ressourcer man kan trække på i forhold til at overkomme tilværelsen og gøre den til det man gerne vil have. Bourdieu gør brug af et kapital-begreb til at beskrive hvilke forskellige ressourcer (kapitaler) et menneske kan være i besiddelse af, og hvad disse kapitaler åbner op for, for det enkelte menneske. Økonomisk kapital, som er det du snakker om, er blot en ud af flere, og lagt fra den mest vigtige. Høj social og kulturel kapital giver fx langt bedre forudsætninger for at et menneske kan begå sig succesfuldt i en given sammenhæng, fx på arbejdsmarkedet, i uddannelsesverdenen etc.

I forhold til forældreskab handler det om, hvilke ressourcer man kan tilbyde sit barn, så det kan klare livets udfordringer. Men at klare livets udfordringer handler i lige så høj grad om hvilke redskaber man får med fra sine forældre til fx at klare modgang og til at forfølge sine mål, som det handler om at komme på skiferie, gå på privatskole eller aldrig at stå tilbage som den eneste der ikke er iklædt månedens trend. Penge et redskab, men ikke et specielt fundamentalt redskab sammenlignet med menneskelige ressourcer, som fx personligt overskud, rummelighed, omsorg, kærlighed, opbakning og at lære barnet gode sociale egenskaber. Man kan ikke købe sig til, at tab gør mindre ondt og man kan ikke betale sig til en højere karakter i skolen, men man kan lære vedholdenhed, arbejdsomhed, venlighed, empati og man kan danne et godt selvværd på fundamentet af en stærk tryghedsfølelse. Forældrenes uddannelsesbaggrund giver gode forudsætninger for, at de kan hjælpe deres unger med lektierne, men hvis de ikke gider og hvis de ikke orker eller hvis de ikke prioriterer at læse lektier med ungen, kommer den uddannelsesbaggrund ikke barnet direkte til gavn.
9
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 28. dec 2016, 15:39

LaScrooge skrev:
abcd skrev:Resursestærk er et meget konkret begreb i statistik, og i den forbindelse er uddannelse en resurse. Det er ikke noget vi kan diskutere, det er bare sådan det er.


Jo, det er godt noget, man kan diskutere. At være ressourcestærk vil sige, at man har ressourcer man kan trække på i forhold til at overkomme tilværelsen og gøre den til det man gerne vil have. Bourdieu gør brug af et kapital-begreb til at beskrive hvilke forskellige ressourcer (kapitaler) et menneske kan være i besiddelse af, og hvad disse kapitaler åbner op for, for det enkelte menneske. Økonomisk kapital, som er det du snakker om, er blot en ud af flere, og lagt fra den mest vigtige. Høj social og kulturel kapital giver fx langt bedre forudsætninger for at et menneske kan begå sig succesfuldt i en given sammenhæng, fx på arbejdsmarkedet, i uddannelsesverdenen etc.

I forhold til forældreskab handler det om, hvilke ressourcer man kan tilbyde sit barn, så det kan klare livets udfordringer. Men at klare livets udfordringer handler i lige så høj grad om hvilke redskaber man får med fra sine forældre til fx at klare modgang og til at forfølge sine mål, som det handler om at komme på skiferie, gå på privatskole eller aldrig at stå tilbage som den eneste der ikke er iklædt månedens trend. Penge et redskab, men ikke et specielt fundamentalt redskab sammenlignet med menneskelige ressourcer, som fx personligt overskud, rummelighed, omsorg, kærlighed, opbakning og at lære barnet gode sociale egenskaber. Man kan ikke købe sig til, at tab gør mindre ondt og man kan ikke betale sig til en højere karakter i skolen, men man kan lære vedholdenhed, arbejdsomhed, venlighed, empati og man kan danne et godt selvværd på fundamentet af en stærk tryghedsfølelse. Forældrenes uddannelsesbaggrund giver gode forudsætninger for, at de kan hjælpe deres unger med lektierne, men hvis de ikke gider og hvis de ikke orker eller hvis de ikke prioriterer at læse lektier med ungen, kommer den uddannelsesbaggrund ikke barnet direkte til gavn.


Det ændrer alt sammen ikke ved at når man statistisk måler på børn og deler dem op i børn af resursestærke og resursesvage forældre, indgår uddannelse som en parameter. Ligesom økonomi gør. Det er selvfølgelig ikke hele historien om et barns vilkår. Hvis en forælder er dybt alkoholiseret hjælper det ikke så meget at han har en Phd og millioner på bankkontoen. Det svarer vel til BMI når man taler om effekten af overvægt. BMI er et udmærket mål for sundhed set over en population, men for den enkelte borger kan der være valide grunde til at et højt BMI ikke er udtryk for lav sundhed, eller man kan være meget usund selv om man har et normalt BMI.

Det med at betale for privatskole er min personlige vinkling af det økonomiske aspekt. En privatskole koster ikke ret mange penge, og hvis man ikke på den ene eller anden måde kan stampe de penge op ad jorden, kan jeg ikke se man kan være resursestærk. Hvis man har de positive egenskaber du beskriver, har man også mulighed for at tjene tilstrækkeligt med penge til at betale for en privatskole. Mange her i tråden forveksler det så tilsyneladende med faktisk at have pengene, men det er ikke det samme. Hvis man f.eks. har valgt at den ene forælder går hjemme og man derfor lever af en lav indkomst, har man måske ikke råd til privatskolen, men hvis privatskole var vigtigt for en, ville man med de resurser der gør en resursestærk, kunne skaffe pengene. Det er et spørgsmål om prioriteter.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5775

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Tux » 28. dec 2016, 16:13

abcd skrev:
Tux skrev:
abcd skrev:
icelady skrev:Jeg kan forstå, jeg er en ressourcesvag forælder, eftersom jeg/min eks ikke havde råd til at sende vores 3 unger i privatskole.

Derimod har vi haft gevaldige ressourcer på det menneskelige område, og har dermed formået at opdrage normale unge mennesker, der formår at føle empati med andre og tage hensyn til andre, også selvom det hensyn sker på ens egen bekostning.

Dét er i min optik (og mine ungers) heldigvis mere værd, end om de gik i folkeskole eller privatskole.


Jeg synes det er mærkeligt al det anstød der tages af om man hører i den ene eller anden kasse. Resursestærkhed handler om at have nogle resurser til rådighed, specifikt penge og uddannelse. Det siger ikke noget om hvorvidt man er et rart menneske. Hvis man er en fattigrøv uden uddannelse, er man altså bare ikke resursestærk, men det betyder jo ikke at ens børn er dømt til et liv i elendighed.

Du vrøvler, at være ressourcestærk kan antage mange forskellige former. Men en ting er sikkert, at uddannelse i sig selv er ikke en ressource.


Resursestærk er et meget konkret begreb i statistik, og i den forbindelse er uddannelse en resurse. Det er ikke noget vi kan diskutere, det er bare sådan det er.

Det er jo ikke uddannelsen i sig selv der er ressourcen, den er blot ofte korreleret med stærke personlige kompetencer, hvilket er grunden til at det bruges i statistik. Igen ignorerer du fuldstændig åndelige ressourcer, som alt andet lige er de primære..
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. dec 2016, 16:31

Børn træder ind i skolegangen med et tal - baseret på sociøkonomiske variabler, hvor allerede det at være dreng er en faktor, der trækker ned.
Skolerne har en værdiforudsætning på hvad hver enkelt barn forvente at forlade skolen 10 år efter rent karaktermæssigt.
Og fordi man har penge til privatskole eller ej - er det ikke ensbetydende med at privatskolen er bedre en ghettoskolen - tværtimod.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. dec 2016, 16:34

abcd skrev:Resursestærk er et meget konkret begreb i statistik, og i den forbindelse er uddannelse en resurse. Det er ikke noget vi kan diskutere, det er bare sådan det er.


Det bare en lille bitte og ret ubetydelig del af de socioøkonomiske variabler, der tilsammen giver det enkelte barn et total på den "ressourcestærke" familiedel.
Det kan være at du er neurokirurg men arbejdsløs, og så er man i minus
Det kan være du er skilt = minuspoint uanset om du er den bedst uddannede i hele verden.

Det er en ressouce, men en der ikke har den store betydning.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 28. dec 2016, 17:08

Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:
abcd skrev:
icelady skrev:Jeg kan forstå, jeg er en ressourcesvag forælder, eftersom jeg/min eks ikke havde råd til at sende vores 3 unger i privatskole.

Derimod har vi haft gevaldige ressourcer på det menneskelige område, og har dermed formået at opdrage normale unge mennesker, der formår at føle empati med andre og tage hensyn til andre, også selvom det hensyn sker på ens egen bekostning.

Dét er i min optik (og mine ungers) heldigvis mere værd, end om de gik i folkeskole eller privatskole.


Jeg synes det er mærkeligt al det anstød der tages af om man hører i den ene eller anden kasse. Resursestærkhed handler om at have nogle resurser til rådighed, specifikt penge og uddannelse. Det siger ikke noget om hvorvidt man er et rart menneske. Hvis man er en fattigrøv uden uddannelse, er man altså bare ikke resursestærk, men det betyder jo ikke at ens børn er dømt til et liv i elendighed.

Du vrøvler, at være ressourcestærk kan antage mange forskellige former. Men en ting er sikkert, at uddannelse i sig selv er ikke en ressource.


Resursestærk er et meget konkret begreb i statistik, og i den forbindelse er uddannelse en resurse. Det er ikke noget vi kan diskutere, det er bare sådan det er.

Det er jo ikke uddannelsen i sig selv der er ressourcen, den er blot ofte korreleret med stærke personlige kompetencer, hvilket er grunden til at det bruges i statistik. Igen ignorerer du fuldstændig åndelige ressourcer, som alt andet lige er de primære..


Jeg ignorerer ikke noget. Jeg siger bare at hvis man er resursestærk, kan man også skaffe et par tusinde om måneden til privatskole plus sfo pr. barn. Åndelige resurser er meget brugbare når man skal skaffe penge, så tingene er ikke uafhængige.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 28. dec 2016, 17:08

LaScrooge skrev:
abcd skrev:Resursestærk er et meget konkret begreb i statistik, og i den forbindelse er uddannelse en resurse. Det er ikke noget vi kan diskutere, det er bare sådan det er.


Jo, det er godt noget, man kan diskutere. At være ressourcestærk vil sige, at man har ressourcer man kan trække på i forhold til at overkomme tilværelsen og gøre den til det man gerne vil have. Bourdieu gør brug af et kapital-begreb til at beskrive hvilke forskellige ressourcer (kapitaler) et menneske kan være i besiddelse af, og hvad disse kapitaler åbner op for, for det enkelte menneske. Økonomisk kapital, som er det du snakker om, er blot en ud af flere, og lagt fra den mest vigtige. Høj social og kulturel kapital giver fx langt bedre forudsætninger for at et menneske kan begå sig succesfuldt i en given sammenhæng, fx på arbejdsmarkedet, i uddannelsesverdenen etc.

I forhold til forældreskab handler det om, hvilke ressourcer man kan tilbyde sit barn, så det kan klare livets udfordringer. Men at klare livets udfordringer handler i lige så høj grad om hvilke redskaber man får med fra sine forældre til fx at klare modgang og til at forfølge sine mål, som det handler om at komme på skiferie, gå på privatskole eller aldrig at stå tilbage som den eneste der ikke er iklædt månedens trend. Penge et redskab, men ikke et specielt fundamentalt redskab sammenlignet med menneskelige ressourcer, som fx personligt overskud, rummelighed, omsorg, kærlighed, opbakning og at lære barnet gode sociale egenskaber. Man kan ikke købe sig til, at tab gør mindre ondt og man kan ikke betale sig til en højere karakter i skolen, men man kan lære vedholdenhed, arbejdsomhed, venlighed, empati og man kan danne et godt selvværd på fundamentet af en stærk tryghedsfølelse. Forældrenes uddannelsesbaggrund giver gode forudsætninger for, at de kan hjælpe deres unger med lektierne, men hvis de ikke gider og hvis de ikke orker eller hvis de ikke prioriterer at læse lektier med ungen, kommer den uddannelsesbaggrund ikke barnet direkte til gavn.


Billede

:)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 28. dec 2016, 17:11

Men OK han klarer sig jo med økonomisk kapital.

Har aldrig været vild med kapital-teorien fordi den er så elastisk man altid kan nævne en eller anden kapital for at forklare at nogen klarer sig godt. A la det er svært at forestille sig et modeksempel der ikke passer med den. Måske Sydney Lee ville være svær at forklare?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf LaScrooge » 28. dec 2016, 19:25

eks-Maupassant skrev:Men OK han klarer sig jo med økonomisk kapital.

Har aldrig været vild med kapital-teorien fordi den er så elastisk man altid kan nævne en eller anden kapital for at forklare at nogen klarer sig godt. A la det er svært at forestille sig et modeksempel der ikke passer med den. Måske Sydney Lee ville være svær at forklare?


Sidney Lee er et curiosum, ligesom DUM-mødrene og dem man kiggede på i de omrejsende cirkus i gamle dage. Berømmelse er ikke det samme som indlemmelse og accept. Berømmelse er også et positivt begreb, han er nok snarere berygtet. Eller bare 'kendt', man ved hvem han er. Men jeg vil ikke sige, at hans modus åbner mange døre for ham, eller at han er respekteret og vellidt.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Forældre"