Curlingtendenser i skolen?

HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf HerErJeg » 18. dec 2016, 19:48

Vi har en dreng i 3 klasse. Som afslutning til juleferien afholdes der pakkespil i SFO'en. Så står der sørme at der spilles efter voksenregler, så der er ingen garanti for at få en gave med hjem. Et eller andet sted tænker jeg, at det det er utroligt at det overhovedet skrives. Er det så forældrene skal skærme barnet for en frygtelig oplevelse og droppe hele arrangementet?
I centerrummet er det ligeså komisk. Så snart sneen falder, så er der opslået et 7 punkts regelsæt for hvordan man leger eller afholder sneboldkampe. Naturligvis er det skrevet så uendeligt knudret for at undgå samtlige misforståelser, at ingen fatter en skid, men hvorfor gøre sig den ulejlighed overhovedet at skrive det?

Er det bare vores skole som pakker rigtig meget ind, så verden ikke er så ond og væmmelig?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Sangius » 18. dec 2016, 20:06

Da jeg gik i skole i 90'erne var der da også regler for sneboldskampe, og et barn fik ikke lov at åbne 6 pakker i pakkeleg mens et andet fik 0. Kan dog ikke huske hvordan vi fordelte pakkerne, men det gjorde vi.

Synes det er ok.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf ajnaM » 18. dec 2016, 20:14

I min folkeskoletid i 80'erne og 90'erne var der også regler. Forskellen er måske, at det ikke dengang var relevant at involvere forældrene.

Måske er det bare de nye teknologiske muligheder? :gruble: Jeg tænker, forældreintra er lidt en dræber i den sammenhæng. Man bliver virkelig over-informeret om ting, der normalt bare blev løst på skolen.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 18. dec 2016, 20:20

ajnaM skrev:I min folkeskoletid i 80'erne og 90'erne var der også regler. Forskellen er måske, at det ikke dengang var relevant at involvere forældrene.

Måske er det bare de nye teknologiske muligheder? :gruble: Jeg tænker, forældreintra er lidt en dræber i den sammenhæng. Man bliver virkelig over-informeret om ting, der normalt bare blev løst på skolen.


Jeg tror det er svært at sammenligne med sin egen skoletid fordi man ikke som barn ved hvor meget ens forældre ved. Der har jo været masser af kommunikation til vores forældre som vi aldrig har hørt om.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf ajnaM » 19. dec 2016, 07:21

abcd skrev:
ajnaM skrev:I min folkeskoletid i 80'erne og 90'erne var der også regler. Forskellen er måske, at det ikke dengang var relevant at involvere forældrene.

Måske er det bare de nye teknologiske muligheder? :gruble: Jeg tænker, forældreintra er lidt en dræber i den sammenhæng. Man bliver virkelig over-informeret om ting, der normalt bare blev løst på skolen.


Jeg tror det er svært at sammenligne med sin egen skoletid fordi man ikke som barn ved hvor meget ens forældre ved. Der har jo været masser af kommunikation til vores forældre som vi aldrig har hørt om.


Der er meget mere forældreinddragelse i dag, end der var, da jeg gik i skole. Der er lavet en del forskning på området - blandt andet kom der en ny ph.d. her i starten af december.
Min mor er i øvrigt erfaren lærer og siger det samme - forældrene er mere aktive, på godt og på ondt, men man kan ikke skyde skylden på curlingforælder-tendensen. Det er lige så meget skolen, der forventer mere og andet, som forældrene så føler, de skal leve op til.

Måske fordi børnene har sværere ved nogle af de sociale ting i dag? :gruble: Det kan jeg så ikke underbygge, men jeg synes, jeg hører/ser en tendens til, at børnene bliver fagligt stærkere, men socialt svagere og altså har brug for mere hjælp og støtte.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf ajnaM » 19. dec 2016, 07:21

Men nej, selvfølgelig kan jeg ikke huske, hvor mange sedler jeg fik med hjem i skoletasken i slut-80'erne. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Sangius » 19. dec 2016, 08:34

Jeg havde fandme ikke turde gå i skole, hvis der ikke var regler for sneboldskampe :tie:
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf HerErJeg » 19. dec 2016, 08:39

Jeg ser det lidt som om at ALT er til diskussion. Eller også skal det dokumenteres i hoved og røv.
Det er ikke længe siden at klassen skulle på en udflugt til kunstmuseum, en helt almindelig formiddag. I gamle dage var den slags bare sket uden videre, forældrene ville nok knapt blive informeret, hvis det var skemalagt i normal undervisning.
I dag bliver hele programmet penslet ud, og hvis man nu ikke synes at ens barn må køre i bus (?), så kunne det selvfølgelig arrangeres at ungen kunne køres med en lærer i egen bil bagved bussen. For en tur på 22 km. hver vej...

Generelt er det sådan efterhånden, at det er unødvendigt at spørge om hvad der er sket i skolen i dag, for forældrene ved alt om alting.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Sangius » 19. dec 2016, 08:51

Jeg er også lidt træt af 'curling debatten'. Jeg tror slet ikke det er så slemt, som det udgives for.

Desuden ville jeg sgu også forvente at blive fortalt hvis mit barn opholder sig et helt andet sted end forventet, synes det er givent.

At nogen så ikke vil have deres børn kører i bus, det lyder mærkeligt.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Delfin » 19. dec 2016, 08:57

Der var af gode grunde ikke noget intranet, men selv i 70erne fik vi en seddel med hjem i skoletasken, når der var skoleudflugt, bla så man vidste at skoletasken skulle blive hjemme, og man kunne have relevant tøj på og evt en drikkedunk. I stedet for Intra havde vi en kontaktbog, så der røg skam også beskeder frem og tilbage dengang, dog nok i mindre omfang end i dag, men hvorfor dog ikke benytte sig af lettere adgang til forældresamarbejde, når det nu findes?

Pakkespil havde vi ikke noget af, og det havde de heller ikke, da mit barn gik i skole, men jeg ville nok vælge noget andet end pakkespil, så man ikke behøver stå i valget mellem voksen og børneregler.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Delfin » 19. dec 2016, 09:01

Det var forøvrigt helt forbudt at slås med sne i skolegården i min skoletid :panik:
Jeg regner med, de ikke gad smadrede ruder
0
14 11 14
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. dec 2016, 09:02

Jeg synes det er fint at melde regler og rammer ud, så forældrene kan være med til at forberede børnene på de allerede fastlagte vilkår.
Jeg tror man kan spare meget energi og ressourcer i skolen ved at børnene også hjemmefra kan møde opbakning i at SÅDAN er reglerne, så er de både forberedte og trygge.

Om det så handler om det mere bløde, i form af det egocentriske vs. skuffelse i f.x. en pakkeleg eller andet i den boldgade.
Eller om det handler om nogle helt specifikke rammer for f.x. sneboldkampe, hvilket for mange kan ende i noget der bliver et decideret overgreb.


Jeg synes først disse udmeldinger fra skolens side bliver et problem, hvis såvel forældre som børn tænker at de står til debat.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Luffegås » 19. dec 2016, 09:10

Kæft hvor jeg hadede når det sneede. Var et giga mobbe-offer, og vi måtte bare ikke være inde i frikvarterene.. Jeg havde så meget angst for at gå igennem skolegården, ås jeg prøvede at begrænse min leg til et andet sted lidt væk fra det hele. Skolen prøvede også at lave nogle regler, men de var mundtlige, og ikke skrevet ned, og børn "glemmer" jo hurtigt. Og så kan skolen jo ikke gøre for om man bliver vasket ned på vej til eller fra skole. Alle vidste, at 1m. væk fra skolen betød frit land..
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Luffegås » 19. dec 2016, 09:12

Og hvad angår pakkeleg, det er ikke alle familier der er gode til at involvere børnene fra tidlig alder til hvad pakkeleg er, eller slet ikke har pakkeleg. SÅ for nogen er det måske allerførste gang de prøver legen, men for andre er det 100. gang. Derfor synes jeg det er lettest at forholde sig til de "officielle" regler, for børnenes skyld, og det er fint at melde det ud til forældrene, så de kan snakke om det inden evt.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Hunkat » 19. dec 2016, 09:12

Jeg synes det er helt fair at der er indført regler for f.eks. sneboldskamp. Når den første elev må en tur på skadestuen pga. for voldsom behandling, så er det faktisk ikke sjovt længere, og har ikke været det længe. Der sætter regler nogle helt klare grænser og konsekvenser i stedet for at det bliver sådan noget ad hoc noget med en advarsel agtigt.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Forældre"