Curlingtendenser i skolen?

ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf ajnaM » 19. dec 2016, 21:04

Akehurst2 skrev:
Delfin skrev:Der var af gode grunde ikke noget intranet, men selv i 70erne fik vi en seddel med hjem i skoletasken, når der var skoleudflugt, bla så man vidste at skoletasken skulle blive hjemme, og man kunne have relevant tøj på og evt en drikkedunk. I stedet for Intra havde vi en kontaktbog, så der røg skam også beskeder frem og tilbage dengang, dog nok i mindre omfang end i dag, men hvorfor dog ikke benytte sig af lettere adgang til forældresamarbejde, når det nu findes?



Selvfølgelig er det oplagt at kommunikationen i skole/hjem-samarbejdet er digital - det er al kommunikation jo i dag.

Derfor synes jeg godt, men kan overveje om forældreintra i sin nuværende form kræver for meget forældreinvolvering (jf. også den ph.d., ajnaM skrev om) og om det fjerner for meget ansvar fra eleverne.

For det er da lettere at slippe for de der fedtede sedler, børnene skulle huske at aflevere om klasseudflugt og skolemælk, men på den anden side er det efter min mening ikke hensigtsmæssigt, at det nu er forældrene, der skal holde styr på lektierne. Det skal børnene da selv - det er dem, der går i skole.

Jeg kan bare ikke rigtig se, at det har noget med curling at gøre.


Det er vel nærmest definitionen på curling, når forældrene overtager ansvaret for noget, børnene selv burde kunne holde styr på.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf lulu-p » 20. dec 2016, 11:36

Da jeg gik i skole i 80erne havde vi ikke pakkeleg. Men der var regler for leg i sne.

Jeg kan ikke huske hvor mange sedler jeg transporterede frem og tilbage mellem skole og hjem, men det var sikkert flere end mine børn gør i dag. Lektier havde vi (som også i dag) som udgangspunkt selv ansvaret for at huske og få lavet. Men det var ikke anderledes end at mine forældre mindede mig om lektierne, eller spurgte om jeg havde lektier for. For jeg (som mine børn også gør i dag) glemte det ofte, fordi jeg var et barn og tit i gang med en god leg.

Jeg er enormt glad for forældreintra. Der er formodentlig væsentlig mere kommunikation mellem skole og hjem end i 80erne. Men jeg tænker det lige så meget drejer sig om et større engagement i skolelivet og de sociale aktiviteter end min generations forældre havde. Det er også mit indtryk at lærerne i dag er væsentlig mere fokuseret på det sociale element i skolen end kun det faglige. Da jeg var barn var det sociale aspekt i skolegangen lidt en by i Rusland. Forældreintra er efter min bedste overbevisning en god platform for det.
Og så er man også selv ansvarlig for, hvor mange informationer man gider forholde sig til. Mange forældre bruger beskedforummet lidt som et debatforum. Og de tråde kan man jo holde sig fra hvis det ikke har relevans for ens eget barn. Lige der er der meget jeg sletter eller bare hopper over.

Endnu en af de store fordele ved forældreintra er, at de vigtige beskeder og datoer ikke bliver væk. De er samlet og tilgængelige det samme sted. Jeg tænker en del af os kan huske vigtige selder som er blevet væk i tasken, eller på vej ned i tasken eller, eller..
Jeg synes ikke forældreintra understøtter curlingtendenser. Jeg synes det understøtter og især synliggør en stor interesse for vores børns skolegang.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Akehurst2 » 20. dec 2016, 11:41

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:Derfor synes jeg godt, men kan overveje om forældreintra i sin nuværende form kræver for meget forældreinvolvering (jf. også den ph.d., ajnaM skrev om) og om det fjerner for meget ansvar fra eleverne.

For det er da lettere at slippe for de der fedtede sedler, børnene skulle huske at aflevere om klasseudflugt og skolemælk, men på den anden side er det efter min mening ikke hensigtsmæssigt, at det nu er forældrene, der skal holde styr på lektierne. Det skal børnene da selv - det er dem, der går i skole.

Jeg kan bare ikke rigtig se, at det har noget med curling at gøre.


Det er vel nærmest definitionen på curling, når forældrene overtager ansvaret for noget, børnene selv burde kunne holde styr på.


Det er selvfølgelig rigtigt - jeg tænker bare mere curling som noget den enkelte forælder gør, ikke som sådan noget institutionaliseret curling som når skolen beslutter at en opgave på den måde lægges over til forældrene.
0
fisken80
Indlæg: 22015
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf fisken80 » 20. dec 2016, 17:18

Animi skrev:Hehe, vores familie er nok en curlingfamilie så - vi har en regel om at man ikke må tage pakker fra en der kun sidder med en, så på den måde får alle i hvert fald én pakke :P Den regel kan jeg ret godt lide :D


Den regel har vi også, og jeg kan afsløre, at den blev indført i en tid før der kom børnebørn (og det var overhovedet ikke fordi undertegnede blev totalt muggen og sur, hvis folk tog hendes sidste pakke.... nej det var så ikke... :blush: )
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7460
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Animi » 20. dec 2016, 17:42

fisken80 skrev:
Animi skrev:Hehe, vores familie er nok en curlingfamilie så - vi har en regel om at man ikke må tage pakker fra en der kun sidder med en, så på den måde får alle i hvert fald én pakke :P Den regel kan jeg ret godt lide :D


Den regel har vi også, og jeg kan afsløre, at den blev indført i en tid før der kom børnebørn (og det var overhovedet ikke fordi undertegnede blev totalt muggen og sur, hvis folk tog hendes sidste pakke.... nej det var så ikke... :blush: )


Jeg tror også selv jeg ville blive ret irriteret hvis jeg efter at have købt gode, brugbare gaver slet ikke fik nogen :lol:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf ajnaM » 20. dec 2016, 20:02

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:Derfor synes jeg godt, men kan overveje om forældreintra i sin nuværende form kræver for meget forældreinvolvering (jf. også den ph.d., ajnaM skrev om) og om det fjerner for meget ansvar fra eleverne.

For det er da lettere at slippe for de der fedtede sedler, børnene skulle huske at aflevere om klasseudflugt og skolemælk, men på den anden side er det efter min mening ikke hensigtsmæssigt, at det nu er forældrene, der skal holde styr på lektierne. Det skal børnene da selv - det er dem, der går i skole.

Jeg kan bare ikke rigtig se, at det har noget med curling at gøre.


Det er vel nærmest definitionen på curling, når forældrene overtager ansvaret for noget, børnene selv burde kunne holde styr på.


Det er selvfølgelig rigtigt - jeg tænker bare mere curling som noget den enkelte forælder gør, ikke som sådan noget institutionaliseret curling som når skolen beslutter at en opgave på den måde lægges over til forældrene.


Jeg tror nu heller ikke, det entydigt er noget, skolen har besluttet skal lægges over på forældrene. Jeg tror nærmere, det er sådan en glidende - og i øvrigt ubevidst - overgang, hvor forældrene pludselig har fået/taget en ny rolle.

Jeg tror både, det hænger sammen med generelle tendenser i samfundet, manglende ressourcer i skolen, nye opdragelsesformer, ny teknologi og sikkert alt muligt andet.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Zombie » 26. dec 2016, 23:24

Jeg kan ikke lade være med at se noget af den manglende forståelse som en slags privilegie blindhed.

Eksempelvis arbejdede jeg i en børnehave på Østerbro, hvor børnene havde madpakker med. Der stod i "reglerne", at børnene ikke måtte have toastbrød eller nutellamadder med.
Det blev nogle forældre fortørnet over. De lavede sund, økologisk mad til børnene, så ville børnene have nutellamadder en fredag, hvad var så problemet?

Problemet var nogle forældre, der var pisse ligeglade med ungernes mad. Det handlede mindre om manglende overskud, og mere om... ja, jeg ved det ikke helt. Indifference? Jeg har ret meget erfaring med at kende forskellen, men de her forældre, det ragede dem en papand hvad ungerne spiste. Efter reglerne kom, fik børnene lidt leverpostej på rugbrød med og den slags, men inden da fik de konsekvent det hvideste, næringsløse toastbrød med, ofte kun med nutella.
Hverken henstillinger eller info eller noget som helst hjalp, kun da det blev gjort til en "regel".

Men hvordan forklarer man den form for ligegyldighed over for forældre, der bager spinatpizzasnegle og tager børnene med til gymnastik og børneyoga? At man kan være så uinvolveret i sine egne børn, at den slags regler kan gøre god gavn, faldt dem slet ikke ind. Det fandtes ikke i deres verden, og de nærmest nægtede at tro på det.

I øvrigt faldt der to underretninger på de børn, hvis forældre jeg snakker om her, i den tid jeg var der. Men jeg ved ikke, hvad det endte med.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 27. dec 2016, 09:19

Så vidt jeg husker, så var der ingen regler for leg med sne i min folkeskoletid, andet end at det skulle foregå på boldbanerne, langt væk fra skolens vinduer.

Og som jeg også husker det, så startede jeg en kampagne i 1. eller 2. klasse om blandt eleverne at få indført uskrevne regler om, at leg med sne på boldbanerne var kasten med snebolde og ingen tyren og ingen vasken (nok mest af alt fordi jeg selv ofte var offer for det...) Da det kom lærerne for øre, hvad jeg havde gang i, bakkede de op om det og ville gøre det officielt, og så blev jeg pænt upopulær. Needless to say, så gravede jeg snehuler i dyngerne i skolegården de næste mange år...

Mht. curling forældre... Jeg tror heller ikke, det er så slemt, som folk automatisk antager. Selvfølgelig vil en god forælder sit barn det bedste og give dem de bedste vilkår for en god fremtid. Men derfra og så til at de nærmest er isbrydere for deres børn, der ser jeg godt nok få. Og jeg arbejder med "børn" på et tidspunkt i deres liv, hvor curlingtendenserne virkelig, virkelig kommer til udtryk, fordi forældrene i gymnasieårene er nødt til at slippe tøjlerne helt på deres unge mennesker i og med at de bliver myndige og de dermed ikke har ret til at følge dem! Og nogle børn håndterer det fint, og andres FORÆLDRE klarer det knap så fint *mumler et eller andet om en far der ville have ALLE terminsprøverne flyttet en uge så sønnike kunne komme med moster Oda på ferie til Tenerife....*
Senest rettet af Thitida-No-Chey 27. dec 2016, 09:23, rettet i alt 1 gang.
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 09:19

Flora skrev:Jeg forstår altså heller ikke pointen i at spille pakkespil, hvis man bare fordeler gaverne ligeligt bagefter. "Næh, jeg slog en sekser. Så må jeg have en pakke liggende foran mig, men selvfølgelig kun midlertidigt for ellers er det synd for lille Tobias der ikke slog en sekser". Det er der da ikke noget sjovt ved. :forvirret:


Hvis jeg vinder mandelgaven til risalamandespisning, og det er noget chokolade eller lignende, deler jeg det da også ud til selskabet, jeg sidder ikke og spiser det selv. Jeg kan ikke se at det skulle trække fra det sjove i at konkurrere om gaven.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf LaScrooge » 27. dec 2016, 09:41

Zombie skrev:Jeg kan ikke lade være med at se noget af den manglende forståelse som en slags privilegie blindhed.

Eksempelvis arbejdede jeg i en børnehave på Østerbro, hvor børnene havde madpakker med. Der stod i "reglerne", at børnene ikke måtte have toastbrød eller nutellamadder med.
Det blev nogle forældre fortørnet over. De lavede sund, økologisk mad til børnene, så ville børnene have nutellamadder en fredag, hvad var så problemet?

Problemet var nogle forældre, der var pisse ligeglade med ungernes mad. Det handlede mindre om manglende overskud, og mere om... ja, jeg ved det ikke helt. Indifference? Jeg har ret meget erfaring med at kende forskellen, men de her forældre, det ragede dem en papand hvad ungerne spiste. Efter reglerne kom, fik børnene lidt leverpostej på rugbrød med og den slags, men inden da fik de konsekvent det hvideste, næringsløse toastbrød med, ofte kun med nutella.
Hverken henstillinger eller info eller noget som helst hjalp, kun da det blev gjort til en "regel".

Men hvordan forklarer man den form for ligegyldighed over for forældre, der bager spinatpizzasnegle og tager børnene med til gymnastik og børneyoga? At man kan være så uinvolveret i sine egne børn, at den slags regler kan gøre god gavn, faldt dem slet ikke ind. Det fandtes ikke i deres verden, og de nærmest nægtede at tro på det.

I øvrigt faldt der to underretninger på de børn, hvis forældre jeg snakker om her, i den tid jeg var der. Men jeg ved ikke, hvad det endte med.


Det er et virkelig godt indlæg, det her. Jeg synes det giver mening at reflektere over, hvem og hvad reglerne mon gavner, i stedet for automatisk at se dem som meningsløs detailstyring.
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 09:46

LaScrooge skrev:Det er et virkelig godt indlæg, det her. Jeg synes det giver mening at reflektere over, hvem og hvad reglerne mon gavner, i stedet for automatisk at se dem som meningsløs detailstyring.


Det er bare et skridt på vejen imod resursestærke forældres valg af private institutioner frem for offentlige når man laver regler der rammer alle for at hjælpe få. Det er dog nok mere udtalt i skolerne hvor privatskolerne har stor fremgang.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf LaScrooge » 27. dec 2016, 10:29

abcd skrev:
LaScrooge skrev:Det er et virkelig godt indlæg, det her. Jeg synes det giver mening at reflektere over, hvem og hvad reglerne mon gavner, i stedet for automatisk at se dem som meningsløs detailstyring.


Det er bare et skridt på vejen imod resursestærke forældres valg af private institutioner frem for offentlige når man laver regler der rammer alle for at hjælpe få. Det er dog nok mere udtalt i skolerne hvor privatskolerne har stor fremgang.


Da kun, hvis de ressourcestærke forældre ikke magter at interessere sig for andre.
1
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 10:36

LaScrooge skrev:
abcd skrev:
LaScrooge skrev:Det er et virkelig godt indlæg, det her. Jeg synes det giver mening at reflektere over, hvem og hvad reglerne mon gavner, i stedet for automatisk at se dem som meningsløs detailstyring.


Det er bare et skridt på vejen imod resursestærke forældres valg af private institutioner frem for offentlige når man laver regler der rammer alle for at hjælpe få. Det er dog nok mere udtalt i skolerne hvor privatskolerne har stor fremgang.


Da kun, hvis de ressourcestærke forældre ikke magter at interessere sig for andre.


Resursestærke mennesker er ikke villige til at gå på kompromis med deres egne børns opvækst for at hjælpe de resursesvage. Det ses f.eks. når Mette Frederiksen og Helle Thorning trodser idealerne og sender deres børn i privatskole.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf LaScrooge » 27. dec 2016, 10:47

abcd skrev:
LaScrooge skrev:
abcd skrev:
LaScrooge skrev:Det er et virkelig godt indlæg, det her. Jeg synes det giver mening at reflektere over, hvem og hvad reglerne mon gavner, i stedet for automatisk at se dem som meningsløs detailstyring.


Det er bare et skridt på vejen imod resursestærke forældres valg af private institutioner frem for offentlige når man laver regler der rammer alle for at hjælpe få. Det er dog nok mere udtalt i skolerne hvor privatskolerne har stor fremgang.


Da kun, hvis de ressourcestærke forældre ikke magter at interessere sig for andre.


Resursestærke mennesker er ikke villige til at gå på kompromis med deres egne børns opvækst for at hjælpe de resursesvage. Det ses f.eks. når Mette Frederiksen og Helle Thorning trodser idealerne og sender deres børn i privatskole.


Det er noget af en generalisering.
Bortset fra det, så går man ikke med kompromis med noget, fordi der laves regler om at ungerne ikke må have nutella på hvidt brød med i madkassen.
1
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 11:10

LaScrooge skrev:
abcd skrev:
LaScrooge skrev:
abcd skrev:
LaScrooge skrev:Det er et virkelig godt indlæg, det her. Jeg synes det giver mening at reflektere over, hvem og hvad reglerne mon gavner, i stedet for automatisk at se dem som meningsløs detailstyring.


Det er bare et skridt på vejen imod resursestærke forældres valg af private institutioner frem for offentlige når man laver regler der rammer alle for at hjælpe få. Det er dog nok mere udtalt i skolerne hvor privatskolerne har stor fremgang.


Da kun, hvis de ressourcestærke forældre ikke magter at interessere sig for andre.


Resursestærke mennesker er ikke villige til at gå på kompromis med deres egne børns opvækst for at hjælpe de resursesvage. Det ses f.eks. når Mette Frederiksen og Helle Thorning trodser idealerne og sender deres børn i privatskole.


Det er noget af en generalisering.
Bortset fra det, så går man ikke med kompromis med noget, fordi der laves regler om at ungerne ikke må have nutella på hvidt brød med i madkassen.


Det gør man jo åbenbart, ellers ville der ikke have været brok over det.
0

Tilbage til "Forældre"