Curlingtendenser i skolen?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 11:53

Rakel skrev:Mange resdourcestærke forældre har iøvrigt ikke råd til privatskole - det er farligt, synes jeg, at sætte lighedstegn meller penge og ressourcer,


Det koster ca. 1500,- om måneden at sende et barn i privatskole. Hvis man ikke kan skaffe det, vil jeg ikke umiddelbart mene at man er resursestærk. Resurser er ikke kun penge, men det er også penge.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf LaScrooge » 27. dec 2016, 12:00

abcd skrev:
Rakel skrev:Mange resdourcestærke forældre har iøvrigt ikke råd til privatskole - det er farligt, synes jeg, at sætte lighedstegn meller penge og ressourcer,


Det koster ca. 1500,- om måneden at sende et barn i privatskole. Hvis man ikke kan skaffe det, vil jeg ikke umiddelbart mene at man er resursestærk. Resurser er ikke kun penge, men det er også penge.


Jeg synes dit syn på ressourcer er meget snævert.
3
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 12:15

Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Mange resdourcestærke forældre har iøvrigt ikke råd til privatskole - det er farligt, synes jeg, at sætte lighedstegn meller penge og ressourcer,


Det koster ca. 1500,- om måneden at sende et barn i privatskole. Hvis man ikke kan skaffe det, vil jeg ikke umiddelbart mene at man er resursestærk. Resurser er ikke kun penge, men det er også penge.



Det er mange penge om måneden for masser af mennesker med helt almindelige jobs.
Det må man godt respektere, synes jeg. Eller jeg kan ikke se, at man nødvendigvis skal kategoriseres som ressourcesvag, hvis man har børn i gratis folkeskole.
Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan koble skolevalg og forældreressourcer som en generalisering.


Der er flere og flere forældre der vælger privatskolen fordi de ikke kan se deres børn i folkeskolen. Se f.eks. her: http://www.folkeskolen.dk/63340/flere-v ... folkeskole. I artiklen nævnes netop detailstyring som et problem. Vi er formentlig enige om at det typisk er resursestærke forældre der vælger privatskole. Om vi så er enige om hvad der præcis skal til for at være resursestærk, synes jeg er mindre interessant, bundlinjen er at folkeskolen ender med færre børn af resursestærke forældre.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. dec 2016, 12:16

Jeg var ansat et sted, hvor vi skulle tjekke madpakker og drikkedunke. Fandme nej, om jeg ville.
Det er godt nok ikke mit ansvar som lærer, hvad forældrene vælger at give børnene med lige som det på ingen måde var pædagogernes opgave at blande sig i mine børns madpakker i børnehaven.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 12:22

Rakel skrev:Det ændrer ikke på, at mange ressourcestærke forældre er nødt til at vælge folkeskolen på grund af økonomi. Man behøver ikke generalisere så groft, at børn i folkeskolen er lig med ressourcesvage forældre. Jeg synes, at det er en helt urimelig sammenkobling, men jeg kan godt læse, at du er uenig og helt fair.


Der er også masser af resursestærke forældre der flytter til områder med gode folkeskoler - de findes heldigvis stadig. Men hvis man er nødt til at sende sit barn i en ghetto-folkeskole fordi man ikke har økonomi til andet, så er man i mine øjne ikke resursestærk. Resursestærkhed fordrer et vist minimum af økonomiske resurser.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 12:30

Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Det ændrer ikke på, at mange ressourcestærke forældre er nødt til at vælge folkeskolen på grund af økonomi. Man behøver ikke generalisere så groft, at børn i folkeskolen er lig med ressourcesvage forældre. Jeg synes, at det er en helt urimelig sammenkobling, men jeg kan godt læse, at du er uenig og helt fair.


Der er også masser af resursestærke forældre der flytter til områder med gode folkeskoler - de findes heldigvis stadig. Men hvis man er nødt til at sende sit barn i en ghetto-folkeskole fordi man ikke har økonomi til andet, så er man i mine øjne ikke resursestærk. Resursestærkhed fordrer et vist minimum af økonomiske resurser.


Nå. Nu handler det om ghettoskoler og ikke bare om at gå i folkeskole. Ja, så reducerer man da feltet en del og fornærmer færre.


Jeg har aldrig sagt at man er resursesvag fordi man har sine børn i folkeskole. Jeg har sagt at man er resursesvag hvis man ikke kan stampe 1500,- op ad jorden om måneden til at sende sine børn i privatskole. At læse og forstå forskellen har sikkert noget med resurser at gøre.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. dec 2016, 12:39

abcd skrev:
Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Det ændrer ikke på, at mange ressourcestærke forældre er nødt til at vælge folkeskolen på grund af økonomi. Man behøver ikke generalisere så groft, at børn i folkeskolen er lig med ressourcesvage forældre. Jeg synes, at det er en helt urimelig sammenkobling, men jeg kan godt læse, at du er uenig og helt fair.


Der er også masser af resursestærke forældre der flytter til områder med gode folkeskoler - de findes heldigvis stadig. Men hvis man er nødt til at sende sit barn i en ghetto-folkeskole fordi man ikke har økonomi til andet, så er man i mine øjne ikke resursestærk. Resursestærkhed fordrer et vist minimum af økonomiske resurser.


Nå. Nu handler det om ghettoskoler og ikke bare om at gå i folkeskole. Ja, så reducerer man da feltet en del og fornærmer færre.


Jeg har aldrig sagt at man er resursesvag fordi man har sine børn i folkeskole. Jeg har sagt at man er resursesvag hvis man ikke kan stampe 1500,- op ad jorden om måneden til at sende sine børn i privatskole. At læse og forstå forskellen har sikkert noget med resurser at gøre.

Jeg har aldrig været resursesvag, men jeg har været for fattig til privatskole.
De to ting hænger ikke altid sammen.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 12:55

Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Nå. Nu handler det om ghettoskoler og ikke bare om at gå i folkeskole. Ja, så reducerer man da feltet en del og fornærmer færre.


Jeg har aldrig sagt at man er resursesvag fordi man har sine børn i folkeskole. Jeg har sagt at man er resursesvag hvis man ikke kan stampe 1500,- op ad jorden om måneden til at sende sine børn i privatskole. At læse og forstå forskellen har sikkert noget med resurser at gøre.



Du behøver ikke antyde, at jeg er dum og ikke er i stand til at læse af den grund, at jeg mener, at man kan være resursestærke forældre uden at have økonomi at kunne bruge 1500 kr om måneden i 10 år på privatskole for hvert barn. Det er okay at være uenige.


Ja, men det er ikke ok at skyde andre ting i skoene de aldrig har sagt. Og det var for det du fik den spydige bemærkning, ikke fordi du er uenig med mig om de 1500,- om måneden, det er fair nok.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf billiebean » 27. dec 2016, 13:14

Heh. Jeg gik i børnehave i 80erne. Og ved I hvad man gjorde med mad? Pædagogerne samlede al mad sammen fra ungerne og så arrangerede de store fade med madder og så delte vi al maden. Bum. Fungerede fint.

Sikkert helt utænkeligt i dag.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 754
Likede indlæg: 12359

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Joe » 27. dec 2016, 18:46

Curlingforældre og speltmødre er generelt begreber, de bliver brugt i alle mulige sammenhænge, der ikke har noget med begreberne at gøre. F.eks. i oplægget til tråden her.
4
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Delfin » 27. dec 2016, 18:54

Med hensyn til madpakker, mener jeg ikke, at vejen frem er at lave en masse regler for hele dynen af børn. De fleste forældre kan godt håndtere at give en udmærket madpakke med, som måske af og til indeholder en chokolademad eller en danone, uden at barnet lider synderlig skade af det.Hvis der er et par stykker, som skiller sig ud med dårlige madpakker, må pædagogerne tage tyren ved hornene og tage fat i dem, det drejer sig om. Det giver desuden et lettere ufarligt udgangspunkt for at tage fat i evt problemer i familien, som madpakken ofte kun er et symptom på.
3
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Slettet bruger » 27. dec 2016, 20:14

TheAuthor skrev:Vi giver heller ikke 6000 kr til institution. Vi har to børn i hhv børnehave og vuggestue. Vi giver 3800 i alt inkl. kostordning. Og der er uden eventuelle fripladstilskud.


Men dejligt at se, alle de mennesker her i tråden, der kan kloge sig på andres liv og økonomi og "de kan da bare...." :sarkasme:


Der er rigtigt mange mennesker der kan finde penge til at sende deres børn i privatskole. Det er nu hvert sjette barn der går i privatskole. Om 9 år vil det være hvert femte barn. Ud over de børn vil der selvfølgelig være en del forældre som har midlerne, men som alligevel vælger Folkeskolen. Det er inden for mange menneskers økonomiske rækkevidde, almindelige mennesker med mellemlange uddannelser, lærere, sygeplejersker, politibetjente osv.

Kilde: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2014-10-0 ... rivatskole
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Myresluger » 27. dec 2016, 20:58

Der er stor forskel på skoler - både private og folkeskoler. Mine børn går på privatskole - de gik i folkeskole indtil 5. Klasse. Det var en ganske fin folkeskole. Den privatskole de går i nu slår folkeskolen med mange længder - den er alle pengene værd. Omkring priser - koster vores skole 2045 kr/måned incl SFO der er søskende rabat men ikke af samme størrelse som kommunal pasning. Rakel skriver om sportstøj og fastelavnskostumer og hvad ved jeg - der er ikke andre udgifter end de månedlige udgifter -og fødselsdage etc. er på helt samme niveau som i folkeskolen. Mærketøj er der ikke fokus på overhovedet - men det er der tilgengæld i den lokale folkeskole - så fordommene holder altså ikke nødvendigvis..
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf decibell » 28. dec 2016, 09:44

Rakel skrev:
Dikus skrev:
TheAuthor skrev:
Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Mange resdourcestærke forældre har iøvrigt ikke råd til privatskole - det er farligt, synes jeg, at sætte lighedstegn meller penge og ressourcer,


Det koster ca. 1500,- om måneden at sende et barn i privatskole. Hvis man ikke kan skaffe det, vil jeg ikke umiddelbart mene at man er resursestærk. Resurser er ikke kun penge, men det er også penge.



Det er mange penge om måneden for masser af mennesker med helt almindelige jobs.
Det må man godt respektere, synes jeg. Eller jeg kan ikke se, at man nødvendigvis skal kategoriseres som ressourcesvag, hvis man har børn i gratis folkeskole.
Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan koble skolevalg og forældreressourcer som en generalisering.


Jeg har kigget privatskole til børnene, hvilket koster 13-1500 her, alt efter klassetrin. Plus 1500 ca til SFO. Der er to år mellem mine børn, så de vil gå i SFO på samme tid.
Så skal vi betale op omkring 2 x 1500 for skole, samt 2 x 1500 for SFO = 6000 kr hver måned. De fleste har behov for at få børnene i SFO, for at kunne passe sit arbejde. Det er godt nok en stor udgift.


Lige som da de gik i vuggestue og børnehave... ikke at ønske at finde pengene er ikke det samme som ikke at kunne.


Der er tilskud til betaling efter indkomst til vuggestue/børnehave.
Det er der ikke til privatskole - der er samme pris uanset indkomst.


Der kan sagtens være tilskud, bare fra skolerne selv. Min datter gik i privatskole alle årene, hvor jeg fik delvis friplads (enlig mor, kun en lønindtægt). Men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er sådan på alle privatskoler, kun at nogle skoler har det sådan.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Curlingtendenser i skolen?

Indlægaf Studsgaard » 28. dec 2016, 10:35

Jeg syntes også vi er ressourse stærke forældre, vi prioritere eks at jeg arbejder halv tid for at der er tid til børnene, og for os vil vi ikke kunne prioritere sådan hvis vi også lige skulle samle penge til at putte tre børn i privatskole (hvis det er det eneste der regnes som resoursestærkt i andres øjne)

Men så vil jeg heller -i andres øjne- være resoursesvag og være der for børnene, frem for at være stærk og ikke have tid til dem.

Jeg syntes det er en meget stram fortolkning af det at være resoursestærk/svag.

Hvis vi boede et andet sted, med en anden skole, så er det ikke sikkert vi valgte som vi har gjort, men jeg syntes stadig ikke man kan sætte lighed imellem skolevalg og resourser.
4

Tilbage til "Forældre"