Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Akehurst2 » 16. jan 2017, 12:31

Purple Haze skrev:Et opklarende spørgsmål:

Hvad er det veninderne får ud af at du tager dine børn med til fx brunch?
Jeg går ud fra at det er dig de er venner med, og ikke dine børn.

Spørger da det for mig er helt naturligt at når jeg laver ting med mine veninder, så er det mine veninder jeg vil være sammen med - og ikke alle mulige andre mennesker de lige synes de skal tage med.
Kan godt forstå at man måske ikke altid kan få børnene afsat, og de bliver nød til at være der hvis man vil se veninden - men det vil ikke nødvendigvis ikke være noget jeg vil være specielt begejstret for.


Jeg har det også sådan, at jeg gerne vil se mine veninder, og det er for at kunne tale med dem. Små babyer er ikke noget problem, og større børn er heller ikke - men der mellem 1-5 år, så er "voksensamvær" bare rigtig kedeligt for børn, fordi det er noget med at sidde læææænge og tale om kedelige ting, hvor det set fra min side ikke er interessant for hverken mig eller børnene.

Og det er ikke en kritik af hverken børn eller forældre, for det ville være urimeligt at forvente at en 3-årig skulle gide venindebrunch på voksenmåden, og jeg kan sagtens forstå, at forældre gerne vil bruge tid sammen med deres børn i weekenden. Men det er bare ikke samvær, der giver mig ret meget.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Thitida-No-Chey » 16. jan 2017, 12:32

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Der hvor tingene overlapper er nok sådan et sted som biografen. Jeg er helt med på, at den skal være åben for alle, også børn, men jeg forstår ikke, hvorfor forældrene ser stort på vejledningerne. Hvis ikke det er en decideret børnefilm, så synes jeg helt ærligt ikke, børn skal se den. Så nej, de må vente med at se Star Wars og Harry Potter og alle de der YA film, der tiltaler både unge og voksne indtil den kommer på DVD eller de er gamle nok til at se den i en biograf, hvor de ikke forstyrrer de andre gæster med højlydte kommentarer som "AAAAAAAAD, DE KYSSER!" eller lignende.


Hvilke biografer foregår det i? Jeg har ikke været ude for støjende børn i biografen en eneste gang i mit liv.


Jeg har oplevet et rædselsslagent barn, der skreg som besat under Harry Potter 3, da varulven dukkede op. Men der tænkte jeg faktisk mest, at det var synd for barnet, selvom min tolerance i biografen ellers er ret lav.

Det er egentlig også lidt min anke her... Hvis ikke det er en decideret børnefilm, så lad da være med at tage børn med ind at se dem... For der vil være ting, der kan skræmme børnene, eller der kan være ting, de ikke forstår og så stiller de spørgsmål.
Senest rettet af Thitida-No-Chey 16. jan 2017, 12:33, rettet i alt 1 gang.
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Akehurst2 » 16. jan 2017, 12:33

abcd skrev:Når jeg går i biografen er det som regel voksne mennesker der irriterer mig. De sidder og gnasker uhæmmet på deres popcorn, hvisker og tisker, eller snorker.


Som jeg skriver i startindlægget så synes jeg egentlig også, at alle mennesker er irriterende, så jeg var ikke helt klar over, om børn af andre opleves som særskilt uvelkomne, som det blev beskrevet i Information.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Hunkat » 16. jan 2017, 12:35

Thitida-No-Chey skrev:
Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Der hvor tingene overlapper er nok sådan et sted som biografen. Jeg er helt med på, at den skal være åben for alle, også børn, men jeg forstår ikke, hvorfor forældrene ser stort på vejledningerne. Hvis ikke det er en decideret børnefilm, så synes jeg helt ærligt ikke, børn skal se den. Så nej, de må vente med at se Star Wars og Harry Potter og alle de der YA film, der tiltaler både unge og voksne indtil den kommer på DVD eller de er gamle nok til at se den i en biograf, hvor de ikke forstyrrer de andre gæster med højlydte kommentarer som "AAAAAAAAD, DE KYSSER!" eller lignende.


Hvilke biografer foregår det i? Jeg har ikke været ude for støjende børn i biografen en eneste gang i mit liv.


Jeg har oplevet et rædselsslagent barn, der skreg som besat under Harry Potter 3, da varulven dukkede op. Men der tænkte jeg faktisk mest, at det var synd for barnet, selvom min tolerance i biografen ellers er ret lav.

Det er egentlig også lidt min anke her... Hvis ikke det er en decideret børnefilm, så lad da være med at tage børn med ind at se dem... For der vil være ting, der kan skræmme børnene, eller der kan være ting, de ikke forstår og så stiller de spørgsmål.


Jeg har set Syng (animationsfilm, helt klar børnefilm) i en biograf fuld af unger. Jeg vil stadig påstå at 1) man skal lade være med at tage en BABY med (lillebror åbenbart) og 2) der var stadig et barn som snakkede hele filmen og spurgte hvad der foregik og hvad ham gorillaen tænkte nu. De andre 99% klarede den fint men alle kunne høre den 1%
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Akehurst2 » 16. jan 2017, 12:40

ajnaM skrev:Jeg har sagt det hver gang. Altså, ikke blevet sur eller noget, men har sagt, at han spiser en reel portion, og at vi ikke tager mad med til ham.

Jeg tror ærligt talt, de glemmer det. Måske overvejer de ikke engang, at han også kommer med. Det er det, jeg mener med, at det er sådan lidt indirekte - de ville jo aldrig sige, at jeg ikke måtte tage mine børn med, men jeg er slet ikke i tvivl om, at de foretrak, at alle fester/middage/sammenkomster var uden børn.

Min veninde syntes, det var lidt pinligt nytårsaften og skyndte sig at lave et alternativ fra fryseren, men jeg blev sgu lidt irriteret over det alligevel.


Jeg kan fandme godt forstå, du bliver sur over det der. Det er lige så uforskammet, som hvis der ikke havde været mad til din mand.

Med børn fra 2 år eller sådan (kan godt være, det er helt skævt) regner jeg med, at de spiser almindelig mad og så prøver vi at sørge for, at der er noget, de kan lide. Vælger vi noget, der er decideret børneuvenligt (meget krydret mad, noget med alkohol og kaffe i desserten) sørger vi for noget alternativ til børnene. Det virker ikke altid, for mange børn er meget selektive, men jeg vil gerne vise god vilje. Og hvis der fx bare er brød, frugt, rå grøntsager og kød, der ikke er for mystisk, kan de fleste børn finde noget, de kan lide. Ellers har vi da altid mælk og havregryn :)
2
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Thitida-No-Chey » 16. jan 2017, 12:50

Hunkat skrev:Jeg har set Syng (animationsfilm, helt klar børnefilm) i en biograf fuld af unger. Jeg vil stadig påstå at 1) man skal lade være med at tage en BABY med (lillebror åbenbart) og 2) der var stadig et barn som snakkede hele filmen og spurgte hvad der foregik og hvad ham gorillaen tænkte nu. De andre 99% klarede den fint men alle kunne høre den 1%

Hvilket sikkert er irriterende, men lige præcis når det er henvendt til børn, så forventer jeg (som barnløs, mind you) at folk forstår, at der skal være plads til at børn er børn under en forevisning af en børnefilm. Ikke at de skal løbe skrigende omkring, de skal sidde og se filmen, æde popcorn, drikke sodavand, og tabe deres pinochiokugler på gulvet med et brag... OG de skal stille lavmælte spørgmål (hvilket jeg kan forstå måske ikke lige var tilfældet her)... Men der er en forskel mellem hvad der er acceptabel opførsel når man er i biografen som barn og som voksen, og det jeg vil anse som normal og ganske acceptabel opførsel hos børn når de ser en børnefilm i selskab med andre børn er ikke acceptabel opførsel når de ser en voksenfilm med voksne. Hvis de skal se voksenfilm, så skal de følge det (uskrevne) regelsæt, der er for voksne biografgængere der ser en voksenfilm, og det er sq urimeligt at forvente det af børn!
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Akehurst2 » 16. jan 2017, 12:53

Thitida-No-Chey skrev:
Hunkat skrev:Jeg har set Syng (animationsfilm, helt klar børnefilm) i en biograf fuld af unger. Jeg vil stadig påstå at 1) man skal lade være med at tage en BABY med (lillebror åbenbart) og 2) der var stadig et barn som snakkede hele filmen og spurgte hvad der foregik og hvad ham gorillaen tænkte nu. De andre 99% klarede den fint men alle kunne høre den 1%

Hvilket sikkert er irriterende, men lige præcis når det er henvendt til børn, så forventer jeg (som barnløs, mind you) at folk forstår, at der skal være plads til at børn er børn under en forevisning af en børnefilm. Ikke at de skal løbe skrigende omkring, de skal sidde og se filmen, æde popcorn, drikke sodavand, og tabe deres pinochiokugler på gulvet med et brag... OG de skal stille lavmælte spørgmål (hvilket jeg kan forstå måske ikke lige var tilfældet her)... Men der er en forskel mellem hvad der er acceptabel opførsel når man er i biografen som barn og som voksen, og det jeg vil anse som normal og ganske acceptabel opførsel hos børn når de ser en børnefilm i selskab med andre børn er ikke acceptabel opførsel når de ser en voksenfilm med voksne. Hvis de skal se voksenfilm, så skal de følge det (uskrevne) regelsæt, der er for voksne biografgængere der ser en voksenfilm, og det er sq urimeligt at forvente det af børn!


Helt enig.

Når jeg gerne vil se børnefilm (og jeg er ret pjattet med Disney/Pixar), så ser jeg dem altid på engelsk og så sent som det er muligt, fordi jeg gerne vil undgå selv de ret velopdragne børn, og hvis jeg går derind lørdag eftermiddag kl. 15, så har jeg altså selv bedt om at der er mange børn.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Thitida-No-Chey » 16. jan 2017, 12:56

Akehurst2 skrev:Helt enig.

Når jeg gerne vil se børnefilm (og jeg er ret pjattet med Disney/Pixar), så ser jeg dem altid på engelsk og så sent som det er muligt, fordi jeg gerne vil undgå selv de ret velopdragne børn, og hvis jeg går derind lørdag eftermiddag kl. 15, så har jeg altså selv bedt om at der er mange børn.

Bingo! Animation ser jeg også helst på engelsk, og der slipper man oftest for børnene, fordi der findes en dansk... It's win/win all around!
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf vibbsen » 16. jan 2017, 12:57

Thitida-No-Chey skrev:
Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Der hvor tingene overlapper er nok sådan et sted som biografen. Jeg er helt med på, at den skal være åben for alle, også børn, men jeg forstår ikke, hvorfor forældrene ser stort på vejledningerne. Hvis ikke det er en decideret børnefilm, så synes jeg helt ærligt ikke, børn skal se den. Så nej, de må vente med at se Star Wars og Harry Potter og alle de der YA film, der tiltaler både unge og voksne indtil den kommer på DVD eller de er gamle nok til at se den i en biograf, hvor de ikke forstyrrer de andre gæster med højlydte kommentarer som "AAAAAAAAD, DE KYSSER!" eller lignende.


Hvilke biografer foregår det i? Jeg har ikke været ude for støjende børn i biografen en eneste gang i mit liv.


Jeg har oplevet et rædselsslagent barn, der skreg som besat under Harry Potter 3, da varulven dukkede op. Men der tænkte jeg faktisk mest, at det var synd for barnet, selvom min tolerance i biografen ellers er ret lav.

Det er egentlig også lidt min anke her... Hvis ikke det er en decideret børnefilm, så lad da være med at tage børn med ind at se dem... For der vil være ting, der kan skræmme børnene, eller der kan være ting, de ikke forstår og så stiller de spørgsmål.


Her tænker jeg at det ikke handler om at børn er uvelkomne gæster. Det handler jo om at der findes nogen forældre som ganske enkelt ikke kan sætte deres egne behov for at se en given film til side. Og derfor tager deres børn med. Og kalder det familietid :rulle: :rulle: :rulle: :rulle: :rulle:
Det ser også mega overskudsagtigt ud når man søndag eftermiddag checker ind i Nordisk Films Biografter og har "Familietid" i sin status...

Og ja, jeg lyder mega fordomsfuld og fordømmende. Men jeg bliver simpelthen så provokeret når jeg hører om alt for små børn som bliver slæbt med ind og se film som de overhovedet ikke har forudsætningerne for at se. De kan være både på det "forståelsesmæssige" såvel som på det sproglige plan.
Hvem fanden slæber et barn som ikke forstå engelsk og som ikke problemfrit kan følge med i undertekster med i biffen til en engelsk film ??? Det bliver jeg virkelig provokeret af :tie: :tie:

suredame.dk
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf LadyFox » 16. jan 2017, 12:59

abcd skrev:
Purple Haze skrev:Et opklarende spørgsmål:

Hvad er det veninderne får ud af at du tager dine børn med til fx brunch?
Jeg går ud fra at det er dig de er venner med, og ikke dine børn.

Spørger da det for mig er helt naturligt at når jeg laver ting med mine veninder, så er det mine veninder jeg vil være sammen med - og ikke alle mulige andre mennesker de lige synes de skal tage med.
Kan godt forstå at man måske ikke altid kan få børnene afsat, og de bliver nød til at være der hvis man vil se veninden - men det vil ikke nødvendigvis ikke være noget jeg vil være specielt begejstret for.


Så må du jo lade være med at invitere. Børn er ikke "alle mulige andre mennesker", det er de vigtigste mennesker i din venindes liv. Det er ikke anderledes end at du er nødt til at give plads til din veninders kærester selv om du måske synes de har dårlig smag i mænd.

Hvorfor? Man må da selv om hvem man inviterer. Hvis jeg inviterer en veninde, er det ikke det samme som at hun bare kan tage sine børn, kæreste, mor eller hund med. Hvis min tanke var at folk bare kunne tage sine nærmeste med, så ville jeg nævne det når jeg inviterede. Hvis jeg ikke har inviteret børn med, og min veninde gerne ville have sine børn med så måtte hun da lige spørge mig om det var fint med mig.
Alt efter arrangementet ville jeg nok sige ja, men hvis jeg sagde nej, så ville hun da være velkommen til at vælge mit arrangement fra - men hun kan da ikke bare kapre mit arrangement fordi at hun er uenig i gæstelisten.

Hvis jeg vælger a tholde et børnefrit arrangement, så behøver jeg ikke give plads til mine veninders børn den dag, hvis jeg vil holde tøseaften så behøver jeg da heller ikke give plads til alle mulige mandlige kærester den dag. Hvis man inviterer bestemmer man da selv, lige så vel som andre ikke er tvunget til at deltage.
8
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Slettet bruger » 16. jan 2017, 13:02

LadyFox skrev:Hvorfor? Man må da selv om hvem man inviterer. Hvis jeg inviterer en veninde, er det ikke det samme som at hun bare kan tage sine børn, kæreste, mor eller hund med. Hvis min tanke var at folk bare kunne tage sine nærmeste med, så ville jeg nævne det når jeg inviterede. Hvis jeg ikke har inviteret børn med, og min veninde gerne ville have sine børn med så måtte hun da lige spørge mig om det var fint med mig.
Alt efter arrangementet ville jeg nok sige ja, men hvis jeg sagde nej, så ville hun da være velkommen til at vælge mit arrangement fra - men hun kan da ikke bare kapre mit arrangement fordi at hun er uenig i gæstelisten.

Hvis jeg vælger a tholde et børnefrit arrangement, så behøver jeg ikke give plads til mine veninders børn den dag, hvis jeg vil holde tøseaften så behøver jeg da heller ikke give plads til alle mulige mandlige kærester den dag. Hvis man inviterer bestemmer man da selv, lige så vel som andre ikke er tvunget til at deltage.


Du behøver ikke give plads til nogen som helst, det er selvfølgelig dit frie valg.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Hunkat » 16. jan 2017, 13:23

Thitida-No-Chey skrev:
Akehurst2 skrev:Helt enig.

Når jeg gerne vil se børnefilm (og jeg er ret pjattet med Disney/Pixar), så ser jeg dem altid på engelsk og så sent som det er muligt, fordi jeg gerne vil undgå selv de ret velopdragne børn, og hvis jeg går derind lørdag eftermiddag kl. 15, så har jeg altså selv bedt om at der er mange børn.

Bingo! Animation ser jeg også helst på engelsk, og der slipper man oftest for børnene, fordi der findes en dansk... It's win/win all around!


Lige den omtalte film var så på engelsk (som jeg også foretrækker) og en forestilling som started 16.30. Baby opførte sig faktisk pænere end storebror og selvom jeg havde forventet en del børn så var det her ud over de undtagelser I selv nævner. Barnet kunne slet ikke sidde stille, stille højlydte spørgsmål og snakkede med far når han ikke lige gad følge med længere, sparkede til sædet foran osv. osv.
Og så vil jeg altså skide på hvor meget et børnsted en biograf er :lol:

Møgforældre
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf Thitida-No-Chey » 16. jan 2017, 13:26

Hunkat skrev:
Thitida-No-Chey skrev:
Akehurst2 skrev:Helt enig.

Når jeg gerne vil se børnefilm (og jeg er ret pjattet med Disney/Pixar), så ser jeg dem altid på engelsk og så sent som det er muligt, fordi jeg gerne vil undgå selv de ret velopdragne børn, og hvis jeg går derind lørdag eftermiddag kl. 15, så har jeg altså selv bedt om at der er mange børn.

Bingo! Animation ser jeg også helst på engelsk, og der slipper man oftest for børnene, fordi der findes en dansk... It's win/win all around!


Lige den omtalte film var så på engelsk (som jeg også foretrækker) og en forestilling som started 16.30. Baby opførte sig faktisk pænere end storebror og selvom jeg havde forventet en del børn så var det her ud over de undtagelser I selv nævner. Barnet kunne slet ikke sidde stille, stille højlydte spørgsmål og snakkede med far når han ikke lige gad følge med længere, sparkede til sædet foran osv. osv.
Og så vil jeg altså skide på hvor meget et børnsted en biograf er :lol:

Møgforældre


Okay, I retract my former statement... En animationsfilm på engelsk er IKKE for danske børn med mindre de et tosprogede! Og det ene sprog er engelsk, bien sur!
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf hthy » 16. jan 2017, 16:02

Mine forældre var engang på bustur til Æstrig med et dansk rejseselskab, hvor der også var nogle børn, som opførte sig fint og ingen problemer gav for nogen: men de spiste i et stort lokale, hvor der bla. også flere af dagene var en tysk famiile med et par børn, der var både støjende og omkringfarendehele tiden . Ingen sagde dog noget til dem. Men den sidste dag var der et par af de danske børn der blev lidt for muntre. Den tyske mor råbte; `Ruhe bitte` Straks sagde den danske mor:'Skrig unger'. Det gjorde de danske børn og fik vild jubel fra resten af det danske selskab.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Indlægaf vibbsen » 16. jan 2017, 16:45

hthy skrev:Mine forældre var engang på bustur til Æstrig med et dansk rejseselskab, hvor der også var nogle børn, som opførte sig fint og ingen problemer gav for nogen: men de spiste i et stort lokale, hvor der bla. også flere af dagene var en tysk famiile med et par børn, der var både støjende og omkringfarendehele tiden . Ingen sagde dog noget til dem. Men den sidste dag var der et par af de danske børn der blev lidt for muntre. Den tyske mor råbte; `Ruhe bitte` Straks sagde den danske mor:'Skrig unger'. Det gjorde de danske børn og fik vild jubel fra resten af det danske selskab.


Det er det der med splinter i andres øjne og bjælkerne i sine egne :fløjt:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Forældre"