Jeg er så træt af at være mor.

Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf hotlips » 27. jan 2017, 03:02

Mette skrev:
Slandrmus skrev:Jeg forstår ikke helt hvordan der kan være tid til at du leger med dem (og synes det er dødens pølse) men ikke tid til at du kan tage dem med i de daglige gøremål?
Nu har jeg så kun en, så måske er det anderledes når man har flere:-)
Men han er med til alt. Jeg er heller ikke specielt god til de der småbørnslege. Jeg kan bedre de lidt større børns lege - egne, bygge et eller andet lego eller lign. Men det der med bare at sidde og trykke på et stykke legetøj, der kan sige ding ding i timevis - det bliver aldrig mig. Til gengæld er min dreng så med hvor jeg er. Når jeg laver mad, sidder han på køkkenbordet og følger med. Maden skal jo laves uanset hva, og så kan han jo lige så godt sidde der, hvor vi kan snakke og have øjenkontakt, pjatte lidt og så også se hvordan det foregår når man er i køkkenet. Så sidder han der emd en skål og et piskeris og leger med det - eller hjælper med at komme løg op i minihakkeren eller lign.
Når jeg vasker tøj, så tager han det ind og ud af maskinen og rækker nogle af tingene op til mig. Han går med ud til hønsene, og mens jeg fylder op med vand og mad, får han en spand med strandskaller (som det ikke gør så meget hvis han spreder lidt ud over det hele), som han kaster rundt omkring til dem. Når jeg lægger tøj sammen "hjælper" han ved at lægge det op i kurven. Og nogle gange sidder han bare på gulvet ved siden af mig og leger med sine klodser, mens jeg laver mad, vasker eller andet, og så "snakker" vi imens og hører musik, og en gang i mellem kan jeg lige sætte mig i to minutter og bygge et tårn sammen med ham.

Vi er hjemme 16.30 og skal spise kl 17. Så det er ret stramt. Og derefter har vi ca 3 kvarter inden putning. Der prioriterer jeg at læse bøger eller at lege med dem. Men det er da ikke fordi jeg gider. Jeg vil meget hellere se nyhederne med benene oppe ;)

Det lyder også til du har en dygtig dreng.


Det lyder heller ikke særligt sjov, har børnene slet ikke selv brug for lige at lande når de kommer hjem?
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf hotlips » 27. jan 2017, 03:18

Vinaia skrev:Jeg kan heller ikke helt genkende det. Min datter på 5 kommer med uendeligt mange ideer når jeg leger med hende. UENDELIGT mange! Jeg fatter ikke, hvor hun har den fantasi og det initiativ fra, for det er ihvertfald ikke fra mig - da jeg var barn sagde jeg mange gange dagligt "jeg keder mig, hvad skal jeg lave?" Min datter har aldrig sagt sådan.

Derudover leger jeg med hende hver dag, også når jeg ikke helt gider. Min legelyst kommer gerne når vi er gået i gang (mig = initiativløs).

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvordan det kan være hårdt at skulle lege med sine børn i 45 minutter om dagen. Men det er så også fordi min datter ikke gider lege selv, så jeg er jo vant til, at det er sådan det er. Plus jeg er enlig forælder, så det er selvfølgelig noget lidt andet. Ikke så "hverdags-trummerum"-agtigt. Og så henter jeg hende fra børnehave senest kl 14 hver dag (jeg er i ressourceforløb og har korte dage i arbejdsprøvning), så der er mere tid til tant og fjas og ikke kun dagligdagens gøremål. Jeg tror jeg ville køre helt død i en hverdag der primært indeholdt arbejde-hente børn-aftensmad-putning-tv-sove og så forfra.


Man kan gå død i hvad som helst hvis det er noget hvor man skal være på på klokkeslæt hver dag på den måde her og især når det er på et tidspunkt hvor man egentlig har indstillet sig på at nu har man fritid.

Jeg er også alene med min dreng og de ubetinget hårdeste dage jeg har haft som enlig mor har været når jeg troede at nu skulle jeg have fri og der så ikke kom nogen, man skal ikke undervurdere hvor meget den slags kan betyde,måske kan det også spille ind hvis man egentlig synes det er helt rimeligt at man gerne vil sidde ned i tyve minutter når man kommer hjem efter en lang dag på arbejde.
0
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf Mette » 27. jan 2017, 10:35

hotlips skrev:
Mette skrev:
Slandrmus skrev:Jeg forstår ikke helt hvordan der kan være tid til at du leger med dem (og synes det er dødens pølse) men ikke tid til at du kan tage dem med i de daglige gøremål?
Nu har jeg så kun en, så måske er det anderledes når man har flere:-)
Men han er med til alt. Jeg er heller ikke specielt god til de der småbørnslege. Jeg kan bedre de lidt større børns lege - egne, bygge et eller andet lego eller lign. Men det der med bare at sidde og trykke på et stykke legetøj, der kan sige ding ding i timevis - det bliver aldrig mig. Til gengæld er min dreng så med hvor jeg er. Når jeg laver mad, sidder han på køkkenbordet og følger med. Maden skal jo laves uanset hva, og så kan han jo lige så godt sidde der, hvor vi kan snakke og have øjenkontakt, pjatte lidt og så også se hvordan det foregår når man er i køkkenet. Så sidder han der emd en skål og et piskeris og leger med det - eller hjælper med at komme løg op i minihakkeren eller lign.
Når jeg vasker tøj, så tager han det ind og ud af maskinen og rækker nogle af tingene op til mig. Han går med ud til hønsene, og mens jeg fylder op med vand og mad, får han en spand med strandskaller (som det ikke gør så meget hvis han spreder lidt ud over det hele), som han kaster rundt omkring til dem. Når jeg lægger tøj sammen "hjælper" han ved at lægge det op i kurven. Og nogle gange sidder han bare på gulvet ved siden af mig og leger med sine klodser, mens jeg laver mad, vasker eller andet, og så "snakker" vi imens og hører musik, og en gang i mellem kan jeg lige sætte mig i to minutter og bygge et tårn sammen med ham.

Vi er hjemme 16.30 og skal spise kl 17. Så det er ret stramt. Og derefter har vi ca 3 kvarter inden putning. Der prioriterer jeg at læse bøger eller at lege med dem. Men det er da ikke fordi jeg gider. Jeg vil meget hellere se nyhederne med benene oppe ;)

Det lyder også til du har en dygtig dreng.


Det lyder heller ikke særligt sjov, har børnene slet ikke selv brug for lige at lande når de kommer hjem?

Jo det tænker jeg. Men de har også brug for mad :D Især den mindste er helt umulig indtil vi får mad :lol:
0
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf Mette » 27. jan 2017, 10:40

Vinaia skrev:Jeg kan heller ikke helt genkende det. Min datter på 5 kommer med uendeligt mange ideer når jeg leger med hende. UENDELIGT mange! Jeg fatter ikke, hvor hun har den fantasi og det initiativ fra, for det er ihvertfald ikke fra mig - da jeg var barn sagde jeg mange gange dagligt "jeg keder mig, hvad skal jeg lave?" Min datter har aldrig sagt sådan.

Derudover leger jeg med hende hver dag, også når jeg ikke helt gider. Min legelyst kommer gerne når vi er gået i gang (mig = initiativløs).

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvordan det kan være hårdt at skulle lege med sine børn i 45 minutter om dagen. Men det er så også fordi min datter ikke gider lege selv, så jeg er jo vant til, at det er sådan det er. Plus jeg er enlig forælder, så det er selvfølgelig noget lidt andet. Ikke så "hverdags-trummerum"-agtigt. Og så henter jeg hende fra børnehave senest kl 14 hver dag (jeg er i ressourceforløb og har korte dage i arbejdsprøvning), så der er mere tid til tant og fjas og ikke kun dagligdagens gøremål. Jeg tror jeg ville køre helt død i en hverdag der primært indeholdt arbejde-hente børn-aftensmad-putning-tv-sove og så forfra.


Nu leger vi hver morgen fra 05-06.15 hvor jeg kører, og så leger far videre indtil kl 07. Så det er ikke fordi de ikke bliver leget med.
Men når klokken er 17.30, og jeg har været oppe siden 4.30, arbejdet i 8 timer, cyklet frem og tilbage, hentet 2 trætte unger og lavet mad, så er jeg altså træt. Og så har jeg på ingen måde lyst til at lege. Bevares, jeg gør det da. Men det er jo det mit indlæg handler om. At jeg er p....træt af det her liv. Og at jeg drømmer mig tilbage til 20erne hvor alt var så nemt.

Når det så er sagt, så går det faktisk lidt bedre med det hele..
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3063
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 432
Likede indlæg: 7992

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf Charly » 27. jan 2017, 10:46

Nu er min søn 11, så jeg slipper for at lege :-D Jeg er nemlig hverken specielt god til det eller vild med - synes det er røvsygt at lege med f.eks. lego eller togbane. Jeg har i stedet prøvet finde nogle ting, vi så kan være fælles om - noget vi begge to synes er sjovt. F.eks. spille playstation og brætspil eller badminton og stangtennis i haven om sommeren, jeg har været på en masse ture med ham - museer, café osv. Og det er faktisk ting som stadig holder, nu hvor han bliver ældre og ikke leger så meget mere.
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf Kakro05 » 27. jan 2017, 12:23

Jeg er virkelig heller ikke god til at lege. Så det gør far primært.
Istedet læser jeg bøger med ynglet, går på legeplads (I weekenden) og har ham med i de daglige gøremål.
Vi laver meget nem mad til hverdag og ofte rester, i et forsøg på at den der laver maden kan have ham med til det. Det er nok lidt sværere når man har to.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf ajnaM » 27. jan 2017, 13:26

Vinaia skrev:Jeg kan heller ikke helt genkende det. Min datter på 5 kommer med uendeligt mange ideer når jeg leger med hende. UENDELIGT mange! Jeg fatter ikke, hvor hun har den fantasi og det initiativ fra, for det er ihvertfald ikke fra mig - da jeg var barn sagde jeg mange gange dagligt "jeg keder mig, hvad skal jeg lave?" Min datter har aldrig sagt sådan.

Derudover leger jeg med hende hver dag, også når jeg ikke helt gider. Min legelyst kommer gerne når vi er gået i gang (mig = initiativløs).

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvordan det kan være hårdt at skulle lege med sine børn i 45 minutter om dagen. Men det er så også fordi min datter ikke gider lege selv, så jeg er jo vant til, at det er sådan det er. Plus jeg er enlig forælder, så det er selvfølgelig noget lidt andet. Ikke så "hverdags-trummerum"-agtigt. Og så henter jeg hende fra børnehave senest kl 14 hver dag (jeg er i ressourceforløb og har korte dage i arbejdsprøvning), så der er mere tid til tant og fjas og ikke kun dagligdagens gøremål. Jeg tror jeg ville køre helt død i en hverdag der primært indeholdt arbejde-hente børn-aftensmad-putning-tv-sove og så forfra.


Jeg har tit tænkt, at enlige forældre nok har en helt anden tærskel for, hvad der er hårdt. :genert:


Nå, men altså, jeg leger da også med mine børn, selvom det er ting, jeg ikke selv synes er vildt sjovt. Den lille på 11 mdr er jo heller ikke et sted, hvor han er i stand til at lege noget, jeg også gider. :D Men jeg foreslår den store, om ikke vi skulle lave X i stedet for Y. Og jeg siger også - ofte endda - at jeg ikke har lyst til at lege butik/riddere/transformers, men hellere vil læse/tegne/spille spil (eller hvad det nu er). Tit får han også at vide, at jeg er i gang med noget andet, og at han gerne må være med, men ellers skal han lege lidt selv.

Jeg tror egentlig, han har ret godt af, at det er et fællesskab. At jeg ikke bare er med på hvad som helst. Det er de andre i børnehaven jo heller ikke - det er en 'forhandling' at lege med andre. Og når man leger med mig, så skal man også finde på noget, jeg har lyst til. :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf ajnaM » 27. jan 2017, 13:29

I øvrigt er jeg kæmpefan af at inddrage børnene i hverdagens gøremål. Børnene er bare ikke helt så store fans. :P
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf Orchidea » 27. jan 2017, 14:15

Tråden er kommet til at handle meget om hvordan og hvad du kan lege med dine børn, men i startindlægget er du mere ude i, at du er træt af at være mor.

Jeg forestiller mig at de fleste der har børn, kender følelsen af at være kørt træt. At overskudskontoen er i kæmpe overtræk og man misundeligt lægger øre til venindernes beretninger om at sove længe, spise aftensmad kl 22, byture og uforpligtende sex etc.

Jeg tænker at man, som med så meget andet man ikke lige kan ændre på, er nødt til at acceptere tingenes tilstand. Acceptere at sådan er livet lige nu, men også vide at det ikke bliver ved med at være sådan.

Jeg har 2 drenge på 5 og 10 år og det er ved Gud blevet nemmere de sidste par år, i takt med at den mindste er blevet større og mere selvhjulpen. Alligevel er hverdagen stadigvæk fyldt op af tøjvask, madpakker, indkøb og oprydning for slet ikke at tale om arbejde. Jeg er sygeplejerske og jeg er nogle gange ved at brække mig over at yde omsorg og være praktisk gris. Først en hel vagt fyldt med overskud og omsorg og så hjem til 3 drenge, der også forventer overskud og omsorg OG at mor er praktisk gris!

Der er dage, hvor jeg er virkelig træt, men i det store hele er det faktisk meget godt. Jeg HAR accepteret at være mor i en småbørnsfamilie og i bund og grund er jeg virkelig glad for mine dejlige unger, min skønne mand og i det hele taget mit liv. Vi har gjort nogle tiltag, for at gøre hverdagen nemmere som f.eks rengøringshjælp. Min mand går til crossfit 2 gange om ugen og jeg løbetræner et par gange om ugen. Det er fedt at komme lidt hjemmefra og gøre noget for sig selv og jeg vil påstå at det er en prioritering. Når vi er virkelig gode, laver vi madplaner og handler stort ind en gang om ugen...

....kom til at trykke "udfør" :genert:

...og det er virkelig en timesaver.

Alt i alt, tror jeg at du skal prøve på at acceptere tingenes tilstand. Det BLIVER nemmere, tro på det :kram:
4
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Jeg er så træt af at være mor.

Indlægaf Mette » 27. jan 2017, 16:57

Orchidea skrev:Tråden er kommet til at handle meget om hvordan og hvad du kan lege med dine børn, men i startindlægget er du mere ude i, at du er træt af at være mor.

Jeg forestiller mig at de fleste der har børn, kender følelsen af at være kørt træt. At overskudskontoen er i kæmpe overtræk og man misundeligt lægger øre til venindernes beretninger om at sove længe, spise aftensmad kl 22, byture og uforpligtende sex etc.

Jeg tænker at man, som med så meget andet man ikke lige kan ændre på, er nødt til at acceptere tingenes tilstand. Acceptere at sådan er livet lige nu, men også vide at det ikke bliver ved med at være sådan.

Jeg har 2 drenge på 5 og 10 år og det er ved Gud blevet nemmere de sidste par år, i takt med at den mindste er blevet større og mere selvhjulpen. Alligevel er hverdagen stadigvæk fyldt op af tøjvask, madpakker, indkøb og oprydning for slet ikke at tale om arbejde. Jeg er sygeplejerske og jeg er nogle gange ved at brække mig over at yde omsorg og være praktisk gris. Først en hel vagt fyldt med overskud og omsorg og så hjem til 3 drenge, der også forventer overskud og omsorg OG at mor er praktisk gris!

Der er dage, hvor jeg er virkelig træt, men i det store hele er det faktisk meget godt. Jeg HAR accepteret at være mor i en småbørnsfamilie og i bund og grund er jeg virkelig glad for mine dejlige unger, min skønne mand og i det hele taget mit liv. Vi har gjort nogle tiltag, for at gøre hverdagen nemmere som f.eks rengøringshjælp. Min mand går til crossfit 2 gange om ugen og jeg løbetræner et par gange om ugen. Det er fedt at komme lidt hjemmefra og gøre noget for sig selv og jeg vil påstå at det er en prioritering. Når vi er virkelig gode, laver vi madplaner og handler stort ind en gang om ugen...

....kom til at trykke "udfør" :genert:

...og det er virkelig en timesaver.

Alt i alt, tror jeg at du skal prøve på at acceptere tingenes tilstand. Det BLIVER nemmere, tro på det :kram:

Tak!

Synes også tråden kørte hen ad et spor, væk fra mit startindlæg.
Jeg er også sygeplejerske :) Og netop det med at yde omsorg 8 timer det ene sted og derefter det andet sted, det tærer på overskuddet. Tror du har helt ret i at jeg skal acceptere tingenes tilstand. Og de er jo også små.
Det går også bedre nu. 14 dages juleferie var åbenbart for meget af det gode :D Det har været rigtig rart at starte på arbejde igen.
Vi får en masse hjælp. Bla mad, rengøring og pasning. Savner nok allermest, at det ikke er så stramt. Der er bare nærmest 0 minutter i buffer. Forleden kastede den lille op efter aftensmaden, og bad og tøjvask var slet ikke en del af planen. Og det pressede bare helt vildt, fordi det i forvejen er presset eftermiddag og aften. Til gengæld har vi nogle rigtig lange morgener. Så der er da en fordel ved at stå op 4.30/5 :lol:
0

Tilbage til "Forældre"