Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 14. aug 2018, 06:17

Kuk, jeg synes faktisk det er helt ok, du blandet dig i det her. Selvfølgelig skal børn være selvstændige og alt det der, men det er også et stort pres at lægge på hende, hun kommer jo til at ‘hænge ham ud’ og det er måske svært for hende.

Kan godt forstå du synes, det er ærgerlig hun starter med at være ked af det :(
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 14. aug 2018, 06:19

Storesøster havde en god dag igår. Som ventet var det svært da vi gik, men da vi vendte tilbage 35 min senere var alt bare gået godt og hun var virkelig glad.

Senere på dagen startede hun til svømning, noget hun absolut ikke gad. Det viste sig så at hun (som vi havde forventet) synes det var vildt sjovt og hun brokkede sig hele vejen hjem over at der var en uge til næste gang.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 14. aug 2018, 14:41

Bøtte skrev:Storesøster havde en god dag igår. Som ventet var det svært da vi gik, men da vi vendte tilbage 35 min senere var alt bare gået godt og hun var virkelig glad.

Senere på dagen startede hun til svømning, noget hun absolut ikke gad. Det viste sig så at hun (som vi havde forventet) synes det var vildt sjovt og hun brokkede sig hele vejen hjem over at der var en uge til næste gang.


Hvor dejligt, at hun var så glad :lun: Hun bliver da sejere og sejere.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 14. aug 2018, 14:44

Tak for input vedr. datteren og skolesituationen. Hun har i dag haft snakket med sin klasselærer og sammen har de lavet en plan, som hun giver udtryk for at være ok med. Jeg hører dog samtidig også, hvad I kloge hoveder siger om ansvaret, hun må bære, og jeg vurderer lige, hvornår jeg skal "blande mig". Jeg oplever bare samtidig, at hun er mega stolt over, at hun har fået sagt noget til sin lærer og fået lavet en plan, så jeg ser lige, om hun selv kan løse det, men står så klar i kulissen med hjælp, hvis det bliver nødvendigt.
5
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 14. aug 2018, 14:56

FruKuk skrev:Tak for input vedr. datteren og skolesituationen. Hun har i dag haft snakket med sin klasselærer og sammen har de lavet en plan, som hun giver udtryk for at være ok med. Jeg hører dog samtidig også, hvad I kloge hoveder siger om ansvaret, hun må bære, og jeg vurderer lige, hvornår jeg skal "blande mig". Jeg oplever bare samtidig, at hun er mega stolt over, at hun har fået sagt noget til sin lærer og fået lavet en plan, så jeg ser lige, om hun selv kan løse det, men står så klar i kulissen med hjælp, hvis det bliver nødvendigt.


Hun lyder mega sej i mine ører! :lun: I hendes alder er det sgu godt gået synes jeg og hun har jo dig i ryggen, klar til at reagere hvis det ikke skulle ende med at deres plan ikke er god. Kan godt forstå hun er stolt.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. aug 2018, 09:11

Så blev C rask og klar til første skoledag. Det kommer til at tage lidt tid for ham at være helt tryg ved det. Det er også noget helt andet end han er vant til, alt er på engelsk og der ikke nogen at relatere til endnu. Vi var der fra 8.30-11.30. Han sad næsten ovenpå mig hele tiden og var pyller og irritabel. Men løsnede meget op til sidst og havde det sjovt osv. Han var bare træt og mæt af indtryk.

Jeg havde en super god snak med Head Teacher som er fra Schweiz og også er ny der og hun er ansat for et par år for at få skolen og lærere til at fungere optimalt og implementere standarder osv. Så det er jo et virkelig godt tidspunkt at starte på. Hun havde rigtig god erfaring med danske elever og sagde at det var et spørgsmål om tid, så ville han være i sit es i det element og være et stort aktiv for både elever og lærere, da den måde vi opdrager og er på i Dk er meget lig deres metoder. Så det er godt. De var helt med på at vi tog det i vores tempo ift indkøring :)
5
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 15. aug 2018, 14:16

FormerlyKnownAs skrev:Så blev C rask og klar til første skoledag. Det kommer til at tage lidt tid for ham at være helt tryg ved det. Det er også noget helt andet end han er vant til, alt er på engelsk og der ikke nogen at relatere til endnu. Vi var der fra 8.30-11.30. Han sad næsten ovenpå mig hele tiden og var pyller og irritabel. Men løsnede meget op til sidst og havde det sjovt osv. Han var bare træt og mæt af indtryk.

Jeg havde en super god snak med Head Teacher som er fra Schweiz og også er ny der og hun er ansat for et par år for at få skolen og lærere til at fungere optimalt og implementere standarder osv. Så det er jo et virkelig godt tidspunkt at starte på. Hun havde rigtig god erfaring med danske elever og sagde at det var et spørgsmål om tid, så ville han være i sit es i det element og være et stort aktiv for både elever og lærere, da den måde vi opdrager og er på i Dk er meget lig deres metoder. Så det er godt. De var helt med på at vi tog det i vores tempo ift indkøring :)


Det lyder som en dejlig skole. Og godt, at C er blevet frisk igen. Hvad med dig?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. aug 2018, 03:04

Jeg synes at det er tungt i hjertet at være mor for tiden :(

C startede skole i onsdags sidste uge, som viste sig at være langt mere børnehave end skole, men det gør ikke så meget egentligt. Onsdag - fredag var jeg med inde det meste af dagene, gik ud flere gange så der var alenetid også og for at afprøve, men han var meget på mig og meget ked af det tit og ofte. Søndag fik jeg en nedsmeltning og overvejede virkelig at tage ham ud, hjemmeskole og håbe på at den anden skole vi gerne vil have ham på måske kunne overtales til at lade ham starte i pre-School til december og ikke year 1 som de holder fast på. Jeg tudede 100 gange i søndags og mandag morgen.

Mandag sad jeg udenfor hele dagen og samme med tirsdag. Han kom flere gange fordi han var ked af det eller ikke forstod et eller andet. Men det gik ret rimeligt synes jeg. Prøvede flere gange med at jeg liiige ville køre en time for at handle eller noget, men den gik ikke. I går var fridag.

Vi har talt meget om op til i dag at jeg skulle lige køre ned og handle og så ville jeg være tilbage og det var han cool nok med. Han gik så helt i panik over det i dag da jeg så sagde det og klamrede sig til mig da jeg afleverede og jeg må ikke køre. Så jeg sidder her igen.

Skolen har naturligvis fået besked på forhånd om at indkøring komme til at tage tid, men man føler sig jo i vejen uanset, omend de er forstående. De synes sikkert at det mærkeligt at jeg ikke bare sætter ham af, men sådan må det være. Jeg kan ikke bare gå fra mit barn som er ked af det og ikke føler sig helt tryg endnu.

Men shit det er hårdt og gør ondt langt ind i hjertet og samtidig frusterende og skide irriterende.

Alt ER bare meget nyt og meget anderledes for ham. Alt er på engelsk og han forstår og taler kun lidt, skolen er noget helt helt anderledes end han nogensinde har prøvet før og han er desuden den ældste og den højeste- han er næsten et hoved højere en den næsthøjeste. Det gør det også lidt svært at relatere til de andre. Det der med at lege fanger med nogle ret små asiatiske børn er ikke sådan heeelt nemt for han tromler dem jo ned. Han er noget længere fremme end de andre. Vi havde også fået at vide at der ville være year 1 and 2, men det er der ikke pt. De har også lige flyttet til nye og bedre lokationer og alt er selvsagt ikke klart endnu, men de var heller ikke helt forberedt på at få så stor en dreng ind, aldersmæssigt, så det er go with the flow indtil de lærer ham at kende og der kommer mere struktur.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf ajnaM » 23. aug 2018, 07:59

Ellin skrev:Derudover, tænker jeg det er træls for yngsten her, at hun skal tidligere afsted også, fordi ældste skal i skole. :P


Sådan er det også her. Til gengæld fik lillen så 6 ugers sommerferie, fordi den store har lang sommerferie. Og der er efterårsferie igen om ikke alt for lang tid. Jeg tror, den lille er fint tilfreds med den fordeling. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 23. aug 2018, 17:08

Ellin skrev:
ajnaM skrev:
Ellin skrev:Derudover, tænker jeg det er træls for yngsten her, at hun skal tidligere afsted også, fordi ældste skal i skole. :P


Sådan er det også her. Til gengæld fik lillen så 6 ugers sommerferie, fordi den store har lang sommerferie. Og der er efterårsferie igen om ikke alt for lang tid. Jeg tror, den lille er fint tilfreds med den fordeling. :D


Her havde vi desværre kun 3 ugers ferie, selvom vi sagtens kunne have brugt noget mere. :lol:

I dag har min yngste fødselsdag - 4 år. :lun: Så hun holder fri i dag og så står den nok på en tur i badeland om lidt.
Hun var ikke super fan af sin mor da vi, efter at have afleveret storebror i skole, fortsatte til lægen til børneundersøgelse og vaccine. #badmom - men så var der is bagefter :fløjt:


Tillykke med yngstebarnet
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 23. aug 2018, 17:12

Jeg bliver IDIOT af den hersens borrelia infektion :cuss: Jeg er en seriøs ussel udgave af mig selv, men jeg glædes over, at mine unger er så selvhjulpne, så det går alt sammen alligevel. I dag har den store hentet den lille i børnehaven, og de var begge så super stolte :lun:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 23. aug 2018, 17:13

FormerlyKnownAs skrev:Jeg synes at det er tungt i hjertet at være mor for tiden :(

C startede skole i onsdags sidste uge, som viste sig at være langt mere børnehave end skole, men det gør ikke så meget egentligt. Onsdag - fredag var jeg med inde det meste af dagene, gik ud flere gange så der var alenetid også og for at afprøve, men han var meget på mig og meget ked af det tit og ofte. Søndag fik jeg en nedsmeltning og overvejede virkelig at tage ham ud, hjemmeskole og håbe på at den anden skole vi gerne vil have ham på måske kunne overtales til at lade ham starte i pre-School til december og ikke year 1 som de holder fast på. Jeg tudede 100 gange i søndags og mandag morgen.

Mandag sad jeg udenfor hele dagen og samme med tirsdag. Han kom flere gange fordi han var ked af det eller ikke forstod et eller andet. Men det gik ret rimeligt synes jeg. Prøvede flere gange med at jeg liiige ville køre en time for at handle eller noget, men den gik ikke. I går var fridag.

Vi har talt meget om op til i dag at jeg skulle lige køre ned og handle og så ville jeg være tilbage og det var han cool nok med. Han gik så helt i panik over det i dag da jeg så sagde det og klamrede sig til mig da jeg afleverede og jeg må ikke køre. Så jeg sidder her igen.

Skolen har naturligvis fået besked på forhånd om at indkøring komme til at tage tid, men man føler sig jo i vejen uanset, omend de er forstående. De synes sikkert at det mærkeligt at jeg ikke bare sætter ham af, men sådan må det være. Jeg kan ikke bare gå fra mit barn som er ked af det og ikke føler sig helt tryg endnu.

Men shit det er hårdt og gør ondt langt ind i hjertet og samtidig frusterende og skide irriterende.

Alt ER bare meget nyt og meget anderledes for ham. Alt er på engelsk og han forstår og taler kun lidt, skolen er noget helt helt anderledes end han nogensinde har prøvet før og han er desuden den ældste og den højeste- han er næsten et hoved højere en den næsthøjeste. Det gør det også lidt svært at relatere til de andre. Det der med at lege fanger med nogle ret små asiatiske børn er ikke sådan heeelt nemt for han tromler dem jo ned. Han er noget længere fremme end de andre. Vi havde også fået at vide at der ville være year 1 and 2, men det er der ikke pt. De har også lige flyttet til nye og bedre lokationer og alt er selvsagt ikke klart endnu, men de var heller ikke helt forberedt på at få så stor en dreng ind, aldersmæssigt, så det er go with the flow indtil de lærer ham at kende og der kommer mere struktur.


Åh det lyder altså også som en stor udfordring for et mor-hjerte :kram: Håber, at det snart bliver bedre
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 23. aug 2018, 19:51

Overvejer - endnu en gang - om det ville være bedre for os og vores søn at skifte vuggestue... Har på ingen måde tid eller overskud til en indkøring på ny, men den nuværende irriterer mig så meget.

Vuggestuen er delt op i de helt små til ca. halvanden-20 mdr. og så en storegruppe til de rykker i børnehave, i vuggestuen kan de små være over det hele, men de store må ikke være på de smås stue og legeplads, der har de ligesom helle. Min dreng har været tilbage fra ferie 2 dage og har allerede lært 2 nye “tricks”, som jeg ikke synes er særlig hensigtsmæssige. Det ene hvor han lægger sig på alle 4 og hamrer hovedet/panden i gulvet gentagende gange. Hårdt. Og det andet hvor han stopper munden til med hænder og fingrer til han får tårer i øjnene og gagger eller kaster op.

Begge dele har han lært fra den samme dreng, har set ham gøre begge dele, når han ikke får sin vilje. Pædagogerne har fået af vide af hans forældre at de ikke må stoppe ham, for jo mere opmærksomhed det får, desto bedre for ham og hans “plan”.
Den store dreng er lige fyldt 2 og burde slet ikke være inde ved de små længere, men han er lidt bagud på mange områder. Jeg synes så bare ikke at det er særlig fedt at de små lærer af ham og så hurtigt, i min drengs tilfælde. Overhørte at en anden mor spurgte en pædagog om det var noget hendes barn også havde gjort dernede eller kun derhjemme, så må formode at det ikke kun er mit der aber efter. Hans pande var et stort blåt mærke her til aften og han må sgu da have skide ondt i hovedet.

Overvejer at holde ham hjemme i morgen. Kan ikke finde ud af om jeg tager det lidt for alvorligt og overreagerer...
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 23. aug 2018, 20:05

FormerlyKnownAs skrev:Jeg synes at det er tungt i hjertet at være mor for tiden :(

C startede skole i onsdags sidste uge, som viste sig at være langt mere børnehave end skole, men det gør ikke så meget egentligt. Onsdag - fredag var jeg med inde det meste af dagene, gik ud flere gange så der var alenetid også og for at afprøve, men han var meget på mig og meget ked af det tit og ofte. Søndag fik jeg en nedsmeltning og overvejede virkelig at tage ham ud, hjemmeskole og håbe på at den anden skole vi gerne vil have ham på måske kunne overtales til at lade ham starte i pre-School til december og ikke year 1 som de holder fast på. Jeg tudede 100 gange i søndags og mandag morgen.

Mandag sad jeg udenfor hele dagen og samme med tirsdag. Han kom flere gange fordi han var ked af det eller ikke forstod et eller andet. Men det gik ret rimeligt synes jeg. Prøvede flere gange med at jeg liiige ville køre en time for at handle eller noget, men den gik ikke. I går var fridag.

Vi har talt meget om op til i dag at jeg skulle lige køre ned og handle og så ville jeg være tilbage og det var han cool nok med. Han gik så helt i panik over det i dag da jeg så sagde det og klamrede sig til mig da jeg afleverede og jeg må ikke køre. Så jeg sidder her igen.

Skolen har naturligvis fået besked på forhånd om at indkøring komme til at tage tid, men man føler sig jo i vejen uanset, omend de er forstående. De synes sikkert at det mærkeligt at jeg ikke bare sætter ham af, men sådan må det være. Jeg kan ikke bare gå fra mit barn som er ked af det og ikke føler sig helt tryg endnu.

Men shit det er hårdt og gør ondt langt ind i hjertet og samtidig frusterende og skide irriterende.

Alt ER bare meget nyt og meget anderledes for ham. Alt er på engelsk og han forstår og taler kun lidt, skolen er noget helt helt anderledes end han nogensinde har prøvet før og han er desuden den ældste og den højeste- han er næsten et hoved højere en den næsthøjeste. Det gør det også lidt svært at relatere til de andre. Det der med at lege fanger med nogle ret små asiatiske børn er ikke sådan heeelt nemt for han tromler dem jo ned. Han er noget længere fremme end de andre. Vi havde også fået at vide at der ville være year 1 and 2, men det er der ikke pt. De har også lige flyttet til nye og bedre lokationer og alt er selvsagt ikke klart endnu, men de var heller ikke helt forberedt på at få så stor en dreng ind, aldersmæssigt, så det er go with the flow indtil de lærer ham at kende og der kommer mere struktur.



Det må virkelig hellere ikke være rart for C. En ting er at skifte institution men til et andet sprog, og struktur mp være pisse svært.

N skifte jo institution da han var 2 år og 10 mdr. Han var så utryg. På anden dagen mente en pædagog det ville være smart hvis jeg lige smutte lidt, for det kunne han da godt klare. Han var slet ikke parat og jeg havde slet ikke sagt noget, og jeg kunne bare se panikken i hans øjne, men jeg gik fordi hun sagde det.
Han SKREG som jeg aldrig har hørt det før. Så meget at jeg faktisk stoppede op og gemte mig bag en væg.
Jeg kunne så høre at han løb efter mig, og jeg hoppede så frem for mit skjul og sagde jeg bare havde været på toilettet.
Pædagogen synes vidst ikke jeg var alletiders, men jeg var ærligt talt skide ligeglad der.
Min dreng skulle ikke være så utryg og ked af det.
Han endte faktisk aldrig med at falde rigtig til og til sidst flyttede vi ham. Og der var der ingen som helst problemer (det var lige et sidespring)

Men jeg kan virkelig godt forstå det er hårdt. Men jeg ville virkelig give ham alt den tid jeg havde, og så blive der så længe han havde brug for det.
Selvfølelig skal du ikke blive der så han tror du følger med dagen, men jeg ville blive indtil han var tryg ved de voksne og lidt mere tryg ved sproget.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. aug 2018, 03:14

Tak for kort og indlæg. Skæbnen ville at kort efter jeg skrev indlægget i går, så var de ude at lege og C gav mig “lov” til at køre ud og spise noget mad. Jeg sagde at det ville gå lynhurtigt, han sagde at jeg ikke måtte køre for stærkt ;) jeg kørte kl 10, fik ordnet fødder og havde lyst til at få flere behandlinger bare for at slappe af og være alene. Men jeg fik spist frokost og handlet og kørte hjem. Kl 13 var jeg der igen og 13.40 kom han ud for at se om jeg var der og blev vildt glad, men ikke på den der ked af det og klynge sig til mig. Det var skønt. I dag aftalte vi så at han nok kunne gå ind selv og jeg ikke behøvede sidde der og at jeg henter ham når dagen er slut. Det var en fin aftale, men ja ja, lad os se tænkte jeg.

Der var ingen svinger. Kys og kram og så gik han ind. Jeg er lettet og stolt.

Jeg ved godt at han helt generelt lige har brug for lidt tid før han åbner op for andre mennesker, men det her er jo trods alt en kæmpe omvæltning. Samtidig med at han skal have en hel masse omsorg og tryghed i det hele, så skal han også skubbes lidt og være modig. Sådan er det jo med børn. Men min prioriet var og er 100% hans tryghed. Det var han i dag og so far so good.

Det skal nok blive godt og det bliver en god start for ham det her ift sprog osv. Vi må se næste år hvad vi gør fremadrettet hvis ikke de kan have year 1, year 2 etc. Der er en anden skole vi meget gerne vil have ham på, men den aldersgruppe han passer ind i der bliver nok skæv ift hvordan det her år bliver. Tror jeg. Det må vi se. Der er tid endnu.

Det største minus lige nu er at vi tager ham ud i 2 mdr medio nov-medio januar. Det er virkelig noget rod, men vi har ikke rigtig andre valg. Så må vi håbe at det bliver noget nemmere at starte op igen end nu. Men mon ikke.
8

Tilbage til "Forældre"