Snik-snak tråd for forældre?

JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 23. sep 2018, 19:33

20 mdr, går i seng omkring kl 21, står op 7.30-8. Vågner omkring kl 2-3 og kommer over i smørhullet.

Sover lur ca 2 timer midt på dagen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. sep 2018, 00:06

FruKuk skrev:Hvor gamle er jeres børn, og hvad er deres sengetider?

5, går ind kl 19 med ham og han sover ved 19.20-30 tiden. Og op ved 5.30-6 tiden.
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bergen » 24. sep 2018, 00:40

6 1/2 år.

Vi læser/snakker ml. 19.15 og 20 i sengen. Kl. 19 er det nattøj, tandbørstning og tisse af.
Sove kl. 20 - op kl. 6/6.30. Sover på 10-15 min..

Sove har aldrig været let for hende, men pædagoger og lærere siger, at hun er frisk og glad.
Så vi lader hende styre det med tidspunkter selv under opsyn.

Vi har en aftale om, at man ikke forlader sengen før kl. 6. Det fungerer med et synligt ur.

Er hun vågen før kl. 6 leger hun med bamserne i sengen eller læser bøger, der er lagt frem i sengen.
Det sker vel 4-5 gange på en uge, at hun er vågen kl. 5.30. Jeg hører hende godt - uden hun ved det.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf hotlips » 24. sep 2018, 04:32

FruKuk skrev:Hvor gamle er jeres børn, og hvad er deres sengetider?


Min er 7 og kommer iseng ca 20.30 og så sover han til 6.30-7,jeg vågner 6.30 og så varierer det lidt hvornår jeg vækker ham efter hvor dårlig min ryg er og hvor længe han var om at sove men de fleste dage passer det nu meget godt med at han så bliver vækket 6.45.

Men jeg holder ikke så meget øje med uret, for det meste så kører det så vi spiser omkring kl 18 og så er der tid til en aftentur og en film, men fks som nu hvor efteråret lige har ramt rigtigt eller sidst i december hvor vi er ved at være kørt flade der sker det jævnligt vi hopper tidligt i nattøjet og sætter os og ser film når maden er klar og så går vi tidligt i seng, og der er også plads til at hvis der sker noget særligt eller vi har noget vi virkelig gerne vil på en hverdag der koster lidt senere sengetid så gør vi det.

Det sker måske 3 gange om året han har svært ved at falde i søvn og så er det næsten altid i forbindelse med sommertid men det er vist også det nærmeste han kommer til at have bøvl med søvn, og det står ham altid frit for at tage en lur på sofaen hvis han synes han er træt når han kommer hjem men det er nu meget sjældent han benytter sig af det, efterhånden er det vist kun når der er tvungen lur han gør det og det er når vi skal til kulturnat eller sådan noget han gør det.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 24. sep 2018, 17:00

Tak for alle svarene. Var nysgerrig fordi vores den ældste havde brug for 12-13 timers søvn til hun var næsten 7 år (dvs putning ca. 18.00/18.30 stykker), og vi derfor har haft puttet den lille efter samme princip. Han kan dog slet ikke finde ro så tidligt på aftenen (han er 5,5 år), og derfor var det fint lige at få et udsnit af børn, der måske lægger sig lidt mere op af "normalen" end en 7 årig, der sover fra 18.30 til 6.30 og gerne længere, hvis hun ikke blev vækket.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 24. sep 2018, 18:16

FruKuk skrev:Tak for alle svarene. Var nysgerrig fordi vores den ældste havde brug for 12-13 timers søvn til hun var næsten 7 år (dvs putning ca. 18.00/18.30 stykker), og vi derfor har haft puttet den lille efter samme princip. Han kan dog slet ikke finde ro så tidligt på aftenen (han er 5,5 år), og derfor var det fint lige at få et udsnit af børn, der måske lægger sig lidt mere op af "normalen" end en 7 årig, der sover fra 18.30 til 6.30 og gerne længere, hvis hun ikke blev vækket.



Mine forældres plejedatter sover gerne fra 20-07. Hun er 12.

Nogle har nok bare større behov.

Ville elske at mine sov så meget :lol:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 24. sep 2018, 18:29

Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Tak for alle svarene. Var nysgerrig fordi vores den ældste havde brug for 12-13 timers søvn til hun var næsten 7 år (dvs putning ca. 18.00/18.30 stykker), og vi derfor har haft puttet den lille efter samme princip. Han kan dog slet ikke finde ro så tidligt på aftenen (han er 5,5 år), og derfor var det fint lige at få et udsnit af børn, der måske lægger sig lidt mere op af "normalen" end en 7 årig, der sover fra 18.30 til 6.30 og gerne længere, hvis hun ikke blev vækket.



Mine forældres plejedatter sover gerne fra 20-07. Hun er 12.

Nogle har nok bare større behov.

Ville elske at mine sov så meget :lol:


I denne sommerferie sov hun gerne fra 21.00/22.00 stykker og til 10.00/11.00 tiden. Det er overordnet set skønt med gode sovehjerter. Men det krævede benhård prioritering indtil hun blev omkring 7 år og begyndte at være i stand til at snuppe en enkelt nat med mindre end 12 timer. Ellers var vi dem, der ikke kom til aftenhalløj i børnehaven, vennerne, etc., fordi hun gik helt i smadder, hvis hun ikke lå i sin seng SENEST 18.30.

Men nu er det great - for nu kan hun selv indhente timerne om morgenen (altså på fridage) :banan:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 24. sep 2018, 18:35

FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Tak for alle svarene. Var nysgerrig fordi vores den ældste havde brug for 12-13 timers søvn til hun var næsten 7 år (dvs putning ca. 18.00/18.30 stykker), og vi derfor har haft puttet den lille efter samme princip. Han kan dog slet ikke finde ro så tidligt på aftenen (han er 5,5 år), og derfor var det fint lige at få et udsnit af børn, der måske lægger sig lidt mere op af "normalen" end en 7 årig, der sover fra 18.30 til 6.30 og gerne længere, hvis hun ikke blev vækket.



Mine forældres plejedatter sover gerne fra 20-07. Hun er 12.

Nogle har nok bare større behov.

Ville elske at mine sov så meget :lol:


I denne sommerferie sov hun gerne fra 21.00/22.00 stykker og til 10.00/11.00 tiden. Det er overordnet set skønt med gode sovehjerter. Men det krævede benhård prioritering indtil hun blev omkring 7 år og begyndte at være i stand til at snuppe en enkelt nat med mindre end 12 timer. Ellers var vi dem, der ikke kom til aftenhalløj i børnehaven, vennerne, etc., fordi hun gik helt i smadder, hvis hun ikke lå i sin seng SENEST 18.30.

Men nu er det great - for nu kan hun selv indhente timerne om morgenen (altså på fridage) :banan:


Vi kender det desværre godt.
Fordi storesøster her er så dårlig til st sove om morgenen, skal sengetiden overholdes timelig skarpt. Det er virkelig svært.

Men lækkert hun nu har fundet ud af at indhente.
Glæder mig VIRKELIG til storesøster herhjemme gør det. :genert:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 24. sep 2018, 18:48

Bøtte skrev:
FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Tak for alle svarene. Var nysgerrig fordi vores den ældste havde brug for 12-13 timers søvn til hun var næsten 7 år (dvs putning ca. 18.00/18.30 stykker), og vi derfor har haft puttet den lille efter samme princip. Han kan dog slet ikke finde ro så tidligt på aftenen (han er 5,5 år), og derfor var det fint lige at få et udsnit af børn, der måske lægger sig lidt mere op af "normalen" end en 7 årig, der sover fra 18.30 til 6.30 og gerne længere, hvis hun ikke blev vækket.



Mine forældres plejedatter sover gerne fra 20-07. Hun er 12.

Nogle har nok bare større behov.

Ville elske at mine sov så meget :lol:


I denne sommerferie sov hun gerne fra 21.00/22.00 stykker og til 10.00/11.00 tiden. Det er overordnet set skønt med gode sovehjerter. Men det krævede benhård prioritering indtil hun blev omkring 7 år og begyndte at være i stand til at snuppe en enkelt nat med mindre end 12 timer. Ellers var vi dem, der ikke kom til aftenhalløj i børnehaven, vennerne, etc., fordi hun gik helt i smadder, hvis hun ikke lå i sin seng SENEST 18.30.

Men nu er det great - for nu kan hun selv indhente timerne om morgenen (altså på fridage) :banan:


Vi kender det desværre godt.
Fordi storesøster her er så dårlig til st sove om morgenen, skal sengetiden overholdes timelig skarpt. Det er virkelig svært.

Men lækkert hun nu har fundet ud af at indhente.
Glæder mig VIRKELIG til storesøster herhjemme gør det. :genert:


Det forstår jeg virkeligt godt. Jeg er udpræget B-menneske, og jeg ELSKER, at jeg nu kan sove, til jeg vågner af mig selv i weekenderne. Lillebror tænder bare TV´et, og storesøster sover længe. Når folk spørger, om vi ikke skal have en 3er, bliver de mødt af et rungede "nej tak" :D
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 24. sep 2018, 19:50

FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
FruKuk skrev:Tak for alle svarene. Var nysgerrig fordi vores den ældste havde brug for 12-13 timers søvn til hun var næsten 7 år (dvs putning ca. 18.00/18.30 stykker), og vi derfor har haft puttet den lille efter samme princip. Han kan dog slet ikke finde ro så tidligt på aftenen (han er 5,5 år), og derfor var det fint lige at få et udsnit af børn, der måske lægger sig lidt mere op af "normalen" end en 7 årig, der sover fra 18.30 til 6.30 og gerne længere, hvis hun ikke blev vækket.



Mine forældres plejedatter sover gerne fra 20-07. Hun er 12.

Nogle har nok bare større behov.

Ville elske at mine sov så meget :lol:


I denne sommerferie sov hun gerne fra 21.00/22.00 stykker og til 10.00/11.00 tiden. Det er overordnet set skønt med gode sovehjerter. Men det krævede benhård prioritering indtil hun blev omkring 7 år og begyndte at være i stand til at snuppe en enkelt nat med mindre end 12 timer. Ellers var vi dem, der ikke kom til aftenhalløj i børnehaven, vennerne, etc., fordi hun gik helt i smadder, hvis hun ikke lå i sin seng SENEST 18.30.

Men nu er det great - for nu kan hun selv indhente timerne om morgenen (altså på fridage) :banan:


Vi kender det desværre godt.
Fordi storesøster her er så dårlig til st sove om morgenen, skal sengetiden overholdes timelig skarpt. Det er virkelig svært.

Men lækkert hun nu har fundet ud af at indhente.
Glæder mig VIRKELIG til storesøster herhjemme gør det. :genert:


Det forstår jeg virkeligt godt. Jeg er udpræget B-menneske, og jeg ELSKER, at jeg nu kan sove, til jeg vågner af mig selv i weekenderne. Lillebror tænder bare TV´et, og storesøster sover længe. Når folk spørger, om vi ikke skal have en 3er, bliver de mødt af et rungede "nej tak" :D



Mit b-gen er gået i stykker :whine:

Efter knap 6 år + en graviditet hvor søvn var en by i Rusland er jeg begyndt at vågne mellem 5 og 6 hver eneste dag :(
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 25. sep 2018, 04:42

Bøtte skrev:
Efter knap 6 år + en graviditet hvor søvn var en by i Rusland er jeg begyndt at vågne mellem 5 og 6 hver eneste dag :(


Så kan I lige så godt få en baby til :-D I laver sådan nogle nuttede børn :lun:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 25. sep 2018, 04:48

FruKuk skrev:
Bøtte skrev:
Efter knap 6 år + en graviditet hvor søvn var en by i Rusland er jeg begyndt at vågne mellem 5 og 6 hver eneste dag :(


Så kan I lige så godt få en baby til :-D I laver sådan nogle nuttede børn :lun:


Vi laver mega søde børn, der sover aaaaalt for lidt. Så nej tak :lol:

Jeg tør heller ikke rigtigt mere. Jeg duer hverken til at være gravid, føde eller være på barsel. Så vi stopper her og glæder os til børnene bliver bedre til at sove :-D
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. sep 2018, 08:29

Jeg kunne virkelig godt bruge nogle input omkring skole, jeg ved ikke hvad vi skal stille op/vælge.

Det var jo en ret hård indkøring på den han er på nu og tog lang tid og han var meget ked af det. Nu kører vi på 3. Uge hvor det går aldeles problemfrit og det er dejligt. Det er et lille sted hvor de er en stor gruppe på 18 for 3-6 år. Lige nu er han på det trin som svarer til alm dansk børnehave sidste år, men stadig er de bare en stor gruppe. Han den ældste med næsten et år ned til den næste, den højeste og eneste ikke-asiat. Han fysisk overlegen når de skal lege og de små giver ofte op fordi de ikke jo ikke kan følge med og leger så noget andet udenom ham. Heldigvis er der kommet andre ting til som han elsker at lege med udenfor.

Han får en masse ros for at være god til at tage ansvar for de små, lede dem, vise vej og rette osv. Det er jo godt nok. Han er glad for at være der og hygger sig med det kreative og det miljø som deres pædagogik bunder i som er leg til læring. Jeg er meget begejstret for grundlaget, tilgang og pædagogikken. Men det er også meget ansvar at være den eneste ældste på den måde synes jeg. Særligt med tanke på at han forhåbentligt også bliver storebror til jul.

Mit bud er at der ikke kommer flere børn på hans alder nu og frem til sommer eller til næste skoleår for den sags skyld. Men de tilbyder year 1 og 2 og har redskaber og akademisk grundlag til det. Da skolen ikke har fysiske rammer til decideret at facilitere noget udelukkende for 6+ år tror jeg at det bliver et lokale som bliver taget fra de 3 lokaler som hans nuværende gruppe har nu som ligger sammen, men med døre imellem.

Forleden besøgte jeg så en fransk skole som med de fysiske rammer er som en typisk dansk skole. Lækre faciliteter, fine udeområde, gode lokaler osv. Halvdelen af undervisningen er på fransk, halvdelen på engelsk alt efter faget. Der er en primary teacher og 2 assistenter, alle taler både engelsk og fransk, max 15 elever pr klasse. 60% af børnene kan ikke fransk, endnu, og flere har kun deres eget sprog og ikke engang engelsk. Jeg er ikke bekymret for sproget og heller ikke hvordan det fungerer osv. Jeg fik et virkelig godt indtryk generelt og der er vanvittig mange aktiviteter i alle mulige retninger og after School activities osv.

Vi prøver at tale lidt om det med vores søn og fik en årbog fra den franske skole med billeder fra alle klasser, alt hvad de laver osv. Han synes selv at det ser spændende ud osv og kunne være sejt. Men han vil blive på den gamle, det er jo trygt og godt nu og begyndelsen var svær og han udtrykker det selv ved at han jo ikke kender nogle på den nye skole. Men drengen er jo kun 5 år og han skal i princippet ikke bestemme hvor han skal gå fordi han jo ikke har de samme forudsætninger som os for vurdere hvordan og hvorledes.

Havde han stadig været ked af at gå på den nuværende ville jeg slet ikke være i tvivl. Han skulle skifte. Men det går endelig godt og alle er glade. På sigt er der flere ting der ikke er optimale i vores optik, men det går endelig godt og starten var svær og både ham og jeg græd mange tårer. Og det går endelig godt...

Den franske tilbyder bare alt det vi mangler. En masse børn, både på hans egen alder og større, fysisk er de ligeværdige, der er mere fysisk leg som andre gider på hans niveau, børn han kan spejle sig i og se op til. Jeg har nok bare en grundangst for at skulle bruge 2-3 uger på at sidde udenfor igen og have en dybt ulykkelig dreng. Men det er jo, forhåbentligt en fase.

Det er svært og ikke svært. For det nye tilbud indeholder alt, det gamle er bare så trygt for ham i en periode med en masse omvæltninger pga flytningen, savn og sprog

Skal han flytte bliver det januar 2019. Samtidig med at vi kommer tilbage med en lille baby og mig der står for indkøring, som ingen ved hvordan bliver. Han skal uanset hvad have 2 mdr fri fra midt nov- midt jan fordi vi skal til Dk ifb med fødsel. Så der skal han ikke være på den nuværende skole. Et skift ville naturligt ligge når vi kom tilbage.

Jeg kunne virkelig godt bruge input og tanker, selvom jeg på papiret godt kan se at det nok ligger lige for.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 25. sep 2018, 08:42

FKA, hvis han skal skifte efter jul- og fødselsfri, har i så mulighed for nu og indtil i rejser at besøge den nye skole? Altså et par timer hver/hveranden uge måske, hvor han kan være med til noget af det der er sjovt, leg eller frikvarter eller hvordan de nu end gør det. Så kan han til dels langsomt lære nogen at kende det nye sted og sammen kan i måske opbygge noget omkring den, som han kan glæde sig til.

Ved slet ikke om det er muligt eller om de kunne finde på at kræve noget tuition af en art.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Charly » 25. sep 2018, 09:01

FKA, jeg ville flytte ham. Jeg synes at som 5årig er det vigtigt, at der er jævnaldrende man kan lege med og spejle sig i. Det er bare ikke optimalt at han ryger i den rolle, hvor han tager ansvar for de små og er omsorgsfuld og overbærende. Han skal også kunne udfolde sig fysisk, lege med andre osv. Og han vil ikke være den eneste, der ikke kan fransk, så han vil ikke automatisk være bagud når han starter.

Det bliver hårdt, tænker jeg, for jer alle sammen, men jeg tror også at det kan blive rigtig godt - også selvom det måske vil trække tænder ud i en periode.
2

Tilbage til "Forældre"