Snik-snak tråd for forældre?

Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bergen » 25. apr 2019, 19:22

Kolibrien skrev::cuss: :cuss: :cuss: :cuss: jeg bliver idiot af livet med min 2,3 årige :cuss: Hun vil bare ikke sove om aftenen. Hun er stadig oppe og nægter at sove. Vi har absolut igen voksentid og vi er simpelthen ved at blive sindsyge over det.

Kun 9 måneder til hun skal i børnehave og vi slipper for den middagslur. Desværre vil hendes dagplejemor ikke være med til at skippe den.

Er der nogen der ved hvad “reglerne” er for om luren i dagpleje? Om vi sol forældre insistere på, at hun ikke skal sove? Hun sover ca. 1-1,5 time.


Hvis ikke dp vil samarbejde omkring ændring af barnets sovemønster ville jeg tage kontakt til dp pædagogen.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kolibrien » 25. apr 2019, 19:29

^ Jeg synes bare, det er svært, fordi jeg tænker, at det vil gå lidt udover vores “forhold”. Vi er absurd glade for hende, og jeg forstår til fulde hendes begrundelser. For hun er som sagt kun 2,3 år. Men hun virker bare så klar til at smide den lur. Men anbefalingerne siger jo 3 år. For dp mor er det jo hendes pause der ryger, og den under jeg hende til fulde. Så jeg synes det er svært.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 25. apr 2019, 19:32

Kolibrien skrev:^ Jeg synes bare, det er svært, fordi jeg tænker, at det vil gå lidt udover vores “forhold”. Vi er absurd glade for hende, og jeg forstår til fulde hendes begrundelser. For hun er som sagt kun 2,3 år. Men hun virker bare så klar til at smide den lur. Men anbefalingerne siger jo 3 år. For dp mor er det jo hendes pause der ryger, og den under jeg hende til fulde. Så jeg synes det er svært.


Jeg tænker lidt at man jo ikke kan tvinge et barn til at sove. Så hvis hun er klar til at droppe luren, så dropper hun den jo. Men hvis hun nemt falder i søvn til middag og sover halvanden time, så har hun nok stadig brug for den...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 25. apr 2019, 19:35

Kolibrien skrev::cuss: :cuss: :cuss: :cuss: jeg bliver idiot af livet med min 2,3 årige :cuss: Hun vil bare ikke sove om aftenen. Hun er stadig oppe og nægter at sove. Vi har absolut igen voksentid og vi er simpelthen ved at blive sindsyge over det.

Kun 9 måneder til hun skal i børnehave og vi slipper for den middagslur. Desværre vil hendes dagplejemor ikke være med til at skippe den.

Er der nogen der ved hvad “reglerne” er for om luren i dagpleje? Om vi sol forældre insistere på, at hun ikke skal sove? Hun sover ca. 1-1,5 time.


Vores sover max en time. En begrænsning vi har sat da hun ellers først sover mellem 22 og 22.30. Det er vuggestue og der tror jeg det er nemmere at få sådanne begrænsninger.


Mht putning er vores erfaring (hvor trætte vi end er af det) at hun sover hurtigere, hvis vi sidder hos hende.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 25. apr 2019, 19:41

JEg tænker også at hun ikke ville falde i søvn hvis hun ikke havde brug for luren? Evt kunne I snakke om at hun blev vækket efter en kortere lur hvis I tror det ville hjælpe? Hvordan sover hun i weekenderne, kan hun godt holde hele dagen uden lur der? Her har datteren i den grad stadig brug for sin lur, hun nægter bare desværre at sove før ved 14-15-tiden, og det ødelægger også aftenerne lidt, mend et er det samme i weekender og ferier, så tænker ikke det er dagplejerens skyld, ville sådan ønske hun sov før.

Det hjalp at brokke sig herinde, kommunens andel af pasningsudgiften for marts gik endelig ind i dag, i morgen overfører vi så for næste måned :lol: Så det var på et hængende hår at vi ikke nåede at have 12.500 tilgode hos kommunen...
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kolibrien » 25. apr 2019, 19:45

Joy. Jeg har tænkt det samme, men hun sover aldrig herhjemme, og det giver ingen problemer. Hun er ikke træt, pylret eller ked af det ved sengetid og hun er i fint humør hele dagen. Det er derfor, at vi tænker, at hun måske reelt ikke har brug for den lur.

Bøtte. Vi sidder hos hende i flere timer. Vi har altid siddet ved siden af hende, og putningen har altid været nem indtil for ca. 6 måneder siden.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 25. apr 2019, 19:48

Kolibrien skrev:Joy. Jeg har tænkt det samme, men hun sover aldrig herhjemme, og det giver ingen problemer. Hun er ikke træt, pylret eller ked af det ved sengetid og hun er i fint humør hele dagen. Det er derfor, at vi tænker, at hun måske reelt ikke har brug for den lur.

Bøtte. Vi sidder hos hende i flere timer. Vi har altid siddet ved siden af hende, og putningen har altid været nem indtil for ca. 6 måneder siden.



Vores havde faktisk en fase på 1,5 måned hvor hun ikke fik lur. Der var hun 2 år og 3 mdr. Nu får hun luren igen i vs, oftest ikke herhjemme.

Det er så anstrengende at skulle sidde der i flere timer. Der har vi også været. Pt er vi dog nede på en halv times tid.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bergen » 25. apr 2019, 22:02

Kolibrien skrev:^ Jeg synes bare, det er svært, fordi jeg tænker, at det vil gå lidt udover vores “forhold”. Vi er absurd glade for hende, og jeg forstår til fulde hendes begrundelser. For hun er som sagt kun 2,3 år. Men hun virker bare så klar til at smide den lur. Men anbefalingerne siger jo 3 år. For dp mor er det jo hendes pause der ryger, og den under jeg hende til fulde. Så jeg synes det er svært.


Det er dp ikke jer, der ødelægger samarbejdet. Jeg ville gøre det uden at blinke.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. apr 2019, 02:13

Lulu skrev:
FruKuk skrev:Og så er jeg i øvrigt pisse træt af, at børn "bare skal lære at sige pyt", når andre børn er nedern overfor dem :sur: Gu skal de sgu da ej. De skal måske lære at sige fra, men det kan da ikke være voksnes bedste bud, at man bare skal trække på skulderne, hvis andre behandler en dårligt. Nogle gange bliver jeg fandme så træt af rummelighed og "plads til alle".


Jeh har det også så svært med det der.
Jeg synes jo egentlig pyt knappen i børnehaven er god, til hvis et spil driller eller lignende. Men overfor andre børn synes jeg egentlig det er vigtigere at man lærer at sige fra på egne og andres vegne og gerne på en ordentlig måde. Men det er ikke moderne i øjeblikket.


Given siger at de skal det? Det lyder helt skørt, børn har også grænser.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf hotlips » 26. apr 2019, 02:50

FruKuk skrev:Og så er jeg i øvrigt pisse træt af, at børn "bare skal lære at sige pyt", når andre børn er nedern overfor dem :sur: Gu skal de sgu da ej. De skal måske lære at sige fra, men det kan da ikke være voksnes bedste bud, at man bare skal trække på skulderne, hvis andre behandler en dårligt. Nogle gange bliver jeg fandme så træt af rummelighed og "plads til alle".


Jeg siger til min dreng det er helt okay at skælde folk ud hvis de opfører sig dårligt over for en, jeg siger han ikke skal bruge ukvemsord og vi øver i hvad man så kan sige i stedet for.
Jeg er ligeglad med om der er en anden politik i skolen, og jeg har sagt til ham at hvis nogen af de voksne giver ham ballade for det så skal han komme hjem og sige det for så kan de tage den med mig.

Der er seriøst nogle møgunger rundt omkring og de andre børn burde faktisk have en medalje for ikke at slå til tider men det er ikke rimeligt at forlange af dem de ikke må reagere og jeg tror ikke på der kommer noget godt ud af at prøve at lære dem de ikke må vise de er bliver gale over at blive udsat for noget de godt ved man ikke må.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 26. apr 2019, 05:32

Kolibrien skrev::cuss: :cuss: :cuss: :cuss: jeg bliver idiot af livet med min 2,3 årige :cuss: Hun vil bare ikke sove om aftenen. Hun er stadig oppe og nægter at sove. Vi har absolut igen voksentid og vi er simpelthen ved at blive sindsyge over det.

Kun 9 måneder til hun skal i børnehave og vi slipper for den middagslur. Desværre vil hendes dagplejemor ikke være med til at skippe den.

Er der nogen der ved hvad “reglerne” er for om luren i dagpleje? Om vi sol forældre insistere på, at hun ikke skal sove? Hun sover ca. 1-1,5 time.



Min dreng er omkring samme alder som din datter. Og her er det samme problem.
Det er det også i min mødregruppe og i en FB mødregruppe.
Jeg tror det er en fase de er i.

Min F er hamrende træt og ligner en der hele tiden er ved at falde hen. Alligevel speeder han op og holder sig vågen. Så putningen tager minimum 1 time hver aften og ofte længere.

Jeg tror dog stadig på at så længe de sover uden problemer om dagen så er det fordi de har brug for det. Selvom det er en pisse irriterende fase!
1
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kolibrien » 26. apr 2019, 07:37

^Det er en megairriterende fase. Vores har bare stået på i mere end et halvt år nu, derfor jeg tvivler på, at det er en fase. Vi har lige holdt 10 dages ferie sammen., hvor hun ikke har sovet lur. Når hun ikke sover lur, så er kan hun puttes på 5 minutter kl. 19 og sover igennem til kl. 8. Når hun sover lur, så sover hun først kl. 22 og vågner igen kl. 6 og hun roder rundt om natten og har flere vågne perioder. Det har virkelig været tydeligt her de sidste 3 dage efter ferien, hvor det bare har været nogle trælse aftener og dårlige nætter.

Men ja, det er jo svært, fordi hun fint falder i søvn hos dp-mor og sover de der 1-2 timer. Hun er slet ikke træt om aftenen og viser ingen træthedstegn. Hun er heller ikke overtræt - bare frisk, glad og vågen og slet ikke klar til at komme i seng, og så kan man jo i virkeligheden heller ikke forvente, at hun skal sove. Det er bare irriterende for os, fordi vi vitterlig ingen voksentid har.

Jeg må prøve at snakke med vores dp-mor om det. Har tidligere nævnt det, hvor hun bare straks afviste at fjerne luren, men jeg har nok ikke været tydeligt nok omkring, hvor frustrerende det er.
0
didaa
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf didaa » 26. apr 2019, 09:53

Kolibrien skrev:^Det er en megairriterende fase. Vores har bare stået på i mere end et halvt år nu, derfor jeg tvivler på, at det er en fase. Vi har lige holdt 10 dages ferie sammen., hvor hun ikke har sovet lur. Når hun ikke sover lur, så er kan hun puttes på 5 minutter kl. 19 og sover igennem til kl. 8. Når hun sover lur, så sover hun først kl. 22 og vågner igen kl. 6 og hun roder rundt om natten og har flere vågne perioder. Det har virkelig været tydeligt her de sidste 3 dage efter ferien, hvor det bare har været nogle trælse aftener og dårlige nætter.

Men ja, det er jo svært, fordi hun fint falder i søvn hos dp-mor og sover de der 1-2 timer. Hun er slet ikke træt om aftenen og viser ingen træthedstegn. Hun er heller ikke overtræt - bare frisk, glad og vågen og slet ikke klar til at komme i seng, og så kan man jo i virkeligheden heller ikke forvente, at hun skal sove. Det er bare irriterende for os, fordi vi vitterlig ingen voksentid har.

Jeg må prøve at snakke med vores dp-mor om det. Har tidligere nævnt det, hvor hun bare straks afviste at fjerne luren, men jeg har nok ikke været tydeligt nok omkring, hvor frustrerende det er.


Sig til hende at I gerne vil have den lur bliver droppet nu, og så kan man jo altid lave det om hvis det ikke fungerer for jeres datter. Der er selvfølgelig forskel på hverdag i dagpleje og weekender og ferier derhjemme, men når hun kan falde så fint i søvn uden middagslur, så ville jeg ikke være bekymret.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 26. apr 2019, 17:02

FormerlyKnownAs skrev:
Lulu skrev:
FruKuk skrev:Og så er jeg i øvrigt pisse træt af, at børn "bare skal lære at sige pyt", når andre børn er nedern overfor dem :sur: Gu skal de sgu da ej. De skal måske lære at sige fra, men det kan da ikke være voksnes bedste bud, at man bare skal trække på skulderne, hvis andre behandler en dårligt. Nogle gange bliver jeg fandme så træt af rummelighed og "plads til alle".


Jeh har det også så svært med det der.
Jeg synes jo egentlig pyt knappen i børnehaven er god, til hvis et spil driller eller lignende. Men overfor andre børn synes jeg egentlig det er vigtigere at man lærer at sige fra på egne og andres vegne og gerne på en ordentlig måde. Men det er ikke moderne i øjeblikket.


Given siger at de skal det? Det lyder helt skørt, børn har også grænser.


Det siger en god håndfuld lærer og pædagoger på min datters skole. Og ikke mindst møgungernes forældre :tie:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. apr 2019, 22:54

FruKuk skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Lulu skrev:
FruKuk skrev:Og så er jeg i øvrigt pisse træt af, at børn "bare skal lære at sige pyt", når andre børn er nedern overfor dem :sur: Gu skal de sgu da ej. De skal måske lære at sige fra, men det kan da ikke være voksnes bedste bud, at man bare skal trække på skulderne, hvis andre behandler en dårligt. Nogle gange bliver jeg fandme så træt af rummelighed og "plads til alle".


Jeh har det også så svært med det der.
Jeg synes jo egentlig pyt knappen i børnehaven er god, til hvis et spil driller eller lignende. Men overfor andre børn synes jeg egentlig det er vigtigere at man lærer at sige fra på egne og andres vegne og gerne på en ordentlig måde. Men det er ikke moderne i øjeblikket.


Given siger at de skal det? Det lyder helt skørt, børn har også grænser.


Det siger en god håndfuld lærer og pædagoger på min datters skole. Og ikke mindst møgungernes forældre :tie:


Fjolser. Seriøst. Ingen børn lærer noget af “pyt” når grænser bliver overskredet. Men jeg tænker at det sikkert er pga af en “ Det er jo bare børn” holdning :rulle”
0

Tilbage til "Forældre"