Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 13. nov 2015, 18:27

vibbsen skrev:Emma har lige lavet Puha på toilettet for første gang :blomst: :dåne: :dance: :clap: :pompom: :sol: :rock:

Hun er gået fra at nægte overhovedet komme i nærheden af toilettet herhjemme til at have smidt bleer og gå der ud når hun skal...Det fandme imponerende....

Vi havde dog et uheld igår....Hun tissede i ordets bogstaveligste forstand på gulvet af raseri over at vi ikke ville gøre det hun havde beordret....Det blev hun ikke mindre vred over....Det var nemlig MIN skyld :gruble: :-D


Seje Emma :rock: Og dåmme mor at du får hende til at tisse i bukserne :deer:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 13. nov 2015, 18:50

vibbsen skrev:Emma har lige lavet Puha på toilettet for første gang :blomst: :dåne: :dance: :clap: :pompom: :sol: :rock:

Hun er gået fra at nægte overhovedet komme i nærheden af toilettet herhjemme til at have smidt bleer og gå der ud når hun skal...Det fandme imponerende....

Vi havde dog et uheld igår....Hun tissede i ordets bogstaveligste forstand på gulvet af raseri over at vi ikke ville gøre det hun havde beordret....Det blev hun ikke mindre vred over....Det var nemlig MIN skyld :gruble: :-D


Hvor er hun dygtig :gogo:
Og helt ærligt, bør du ikke lige tage dig sammen :deer:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 13. nov 2015, 18:51

Håber I får en rolig weekend, Kuk og Rakel :kys:
Og god bedring Rakel!
0
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 14. nov 2015, 07:23

Vi havde en rigtig dejlig aften i går, men på vejen hjem hørte vi i radioen om det, der foregik i Paris :(.

Og til morgen vågner vi så op til endnu flere døde og sårede. Hvad sker der for verden?
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 15. nov 2015, 10:22

Jeg synes det er svært at have en nuanceret snak om det der skete i Paris, med ens barn. Jeg kan jo ikke give ham den valide forklaring han søger på hvorfor mor? Han stiller sig ikke tilfreds og jeg er udfordret, for han vil ikke forstå system snakken ctr religion og syn på verden.

Men hold op hvor har vi talt meget om det, og selvom han godt ved at det er muligt for kbh, så tager han det roligt og er ikke bange. Jeg er dog samtidigt klar over det er meget at forholde sig til som 10 årige.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 16. nov 2015, 18:03

Damer jeg hopper lige ind det håber jeg er okay.
Jeg har brug for lidt råd og vejledning.

Vi har så mange problemer med aftensmaden for tiden. N nægter de fleste dage at spise mere end et par bidder, nogle gange kun en enkelt bid. Så siger han ned og lege og det giver ingen mening, eller hjælper at få ham til at blive siddende.
Nogle dage har han snacket meget grønt inden maden så der kan jeg godt forstå han et mæt. Men andre dage har han næsten intet spist.

Vi har indtil nu så tilbudt havregryn fordi han er vild med dette, og det tit så gør at han spiser lidt i det mindste. Det er vi dog stoppet med for et par uger siden da vi tydeligt godt kunne mærke at han ikle engang smagte maden fordi han vidste han fik noget andet.

Nu er mit spørgsmål så. Hvad kan og skal vi forvente af en 2 årig. Det lyder hård med kan og skal og det er ikke helt ment sådan. Men altså skal vi "fastholde" ham ved bordet, altså at vi holder bordskik, skal vi sige du skal spise det her. Skal vi lade ham regulere selv uden at tilbyde andet mad, eller skal vi blot sige han spiser når vi spiser og må ellers gå i seng på Tom mave?

Det er meget sjældent han giver udtryk for sult inden han kommer i seng.

Jeg er så meget i tvivl. For pt kan jeg se virkelig dårlige vaner, men altså på den anden side så er han jo også kun 2 år. Hvor meget skal man holde fast når det drejer sig om mad og næring?
0
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 16. nov 2015, 19:03

Xxx, ingen god råd, men vi er i samme situation.

Her forsøger vi at have så lidt fokus på indtaget af maden som muligt og i stedet fx tale om dagen. Det et dog mega svært, især fordi R er vågnet sulten om natten.

Vi har dog besluttet, at han skal sidde ved bordet ved starten af måltidet, også selvom han ikke vil. Han må så sidde med en lille bog og får at vide, at han ikke behøver spise. Det hjælper en del.

Han vil ofte hurtigt ned, men er der kun gået 3 minutter, forsøger vi at aflede. Det lykkes med varierende succes.

Jeg savner rigtig meget vores hyggelige måltider, men håber på, at de kommer tilbage.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 16. nov 2015, 19:04

xxx---xxx skrev:Damer jeg hopper lige ind det håber jeg er okay.
Jeg har brug for lidt råd og vejledning.

Vi har så mange problemer med aftensmaden for tiden. N nægter de fleste dage at spise mere end et par bidder, nogle gange kun en enkelt bid. Så siger han ned og lege og det giver ingen mening, eller hjælper at få ham til at blive siddende.
Nogle dage har han snacket meget grønt inden maden så der kan jeg godt forstå han et mæt. Men andre dage har han næsten intet spist.

Vi har indtil nu så tilbudt havregryn fordi han er vild med dette, og det tit så gør at han spiser lidt i det mindste. Det er vi dog stoppet med for et par uger siden da vi tydeligt godt kunne mærke at han ikle engang smagte maden fordi han vidste han fik noget andet.

Nu er mit spørgsmål så. Hvad kan og skal vi forvente af en 2 årig. Det lyder hård med kan og skal og det er ikke helt ment sådan. Men altså skal vi "fastholde" ham ved bordet, altså at vi holder bordskik, skal vi sige du skal spise det her. Skal vi lade ham regulere selv uden at tilbyde andet mad, eller skal vi blot sige han spiser når vi spiser og må ellers gå i seng på Tom mave?

Det er meget sjældent han giver udtryk for sult inden han kommer i seng.

Jeg er så meget i tvivl. For pt kan jeg se virkelig dårlige vaner, men altså på den anden side så er han jo også kun 2 år. Hvor meget skal man holde fast når det drejer sig om mad og næring?


Vi har praktiseret at lade dem gå fra bordet, når de selv meldte ud, at de var mætte, eller når vi vurderede, at de var mætte (begyndte at lege/fjolle). Som udgangspunkt er der ikke mere servering herefter. Enkelte gange har de dog bedt om mad ved sengetid, og så har de fået en skål havregryn med mælk.
Vores spiser mellem ingenting og flere portioner med overvægt til ingenting. De er knap 3 og 5 år.
0
Atinas206
Indlæg: 149
Tilmeldt: 13. okt 2015, 17:27
Kort karma: 13
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Atinas206 » 16. nov 2015, 19:05

Xxx---xxx. Åh den er svær. Du kan nok få lige så mange meninger/bud, som der er forældre. Tror ikke, at der noget man skal/bør.

Så jeg kan kun skrive, hvordan det er hjemme hos os.
Med Jonas oplever vi også meget svingende appetit i øjeblikket.
Vi ved dog fra dagplejen, at han spiser ret meget dernede. Derfor synes vi også, at det er ok, hvis han ikke spiser så meget til aftensmad.

Hvis Jonas ikke har spist særlig meget til aftensmad, så får han ikke tilbudt noget senere. Men det har vi heller aldrig praktiseret med nogle af børnene.

Det er heller ikke meget snack spisning før aftensmad. Mange gange, så.spørger han ikke. Når han spørger, så får han nogle gange nej og nogle gange ja. Det kommer an på, hvor tæt på aftensmaden det er.
Men jeg ved så også, at han spiser ret meget om eftermiddagen nede hos dagplejen.

Noget helt andet er: Hvordan gik det med rotten?
Senest rettet af Atinas206 16. nov 2015, 19:08, rettet i alt 1 gang.
0
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 16. nov 2015, 19:06

R bliver for resten tilbudt banan og en sjælden gang rugbrød. Han siger dog oftest nej.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 16. nov 2015, 22:47

Emma er en total "mad-terrorist" i øjeblikket......Med mindre der er tale om retter som hun elsker, så sidder hun kun ved bordet ret kort tid. Og spiser kun ret lidt. Forsøger vi at "Holde bordskik" så går hun helt op i limningen....
Jeg talte med vores stuepædagog om problemet og hendes forslag var kort og godt "Lad hende gå....Men I fjerner maden så hun ikke kan komme tilbage. Hun skal lære at "Jeg kan ikke spise mere" betyder at man er mæt"
Hold da kæft hvor blev Emma gal......Det var fandme bare ikke i orden.......Men jeg forstår hvor vores stue pædagog kommer fra.....For deroppe kan hun sagtens holde bordskik....Og spiser iøvrigt lystig....Det handler om magt-balance....Og den har en 3 1/2 årig ret godt styr på :sarkasme:

Idag var vi iøvrigt ude og spise....Og VUPTI..Emma kunne sagtens sidde ved bordet...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 17. nov 2015, 06:59

FruDulle skrev:Vi tog tyren ved hornene og tlf røg til aftensmad. Han tog det rimeligt men der røg ikke meget mad ind, så han vågnede både til midnat og var sulten og igen 4.30....så deeet. Men det går jo over når der ligesom ikke er noget valg. Tilgengæld har han tømt køleskabet her til morgen :D


Sådan !

Nogen gange så er det faktisk meget mere problematisk i teorien end det viser sig at være i praksis :lol: :lol:

Min veninde har en teori om at de der unger kan mærke når vi har sat os for at "NU ER DET SLUT". Og så gider de faktisk ikke slås for det...For der er ingen grund til at tage en kamp som man ikke kan vinde :-D Det var hendes datter som lagde sig ned og sov på et øjeblik i samme sekund mor havde lukket "Godnat og sov godt" bogen efter at have vendt sidste side...De nåede aldrig at bruge den i praksis, for barnet - der ellers havde været en total "fald-i-søvn" terrorist - lagde sig pludselig bare til at sove uden ballade :klap: :klap: :klap:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 17. nov 2015, 15:10

Tak for jeres input! Jeg tror bare vi må lægge en plan om hvordan vi gerne vil have det er så vi ikke væver mellem forskellige løsninger for det kommer der slet intet ud af.
Men hold da op hvor kan man blive frustreret inden her forældre noget :lol:
Men han trives jo som der også nævnes og det er jo det vigtigste.

Det er tit det sværeste at mande sig op til at tage kampen. Kan tydeligt huske det med flasken. Jeg frygtede det så meget. Og da det så kom til stykket så var det så nemt!

Måske jeg snart skulle mande mig op og tage kampen med qt falde i søvn uden at nusse min hånd til blods. Og at sove selv.

Dulle jeg synes i er seje! Hvor længe havde i kørt det på den nye måde?

Atinas ang rotten så er den ikke set siden. Kun hørt. Og rotte manden kom i fredags da jeg var hjemme (han glemte at ringe inden) så han overraskede mig i badet :tie:
Men der er sat gift i kloakken og sat fælde op. Vi har dog ikke set den siden.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 17. nov 2015, 18:13

Allmost_Famous skrev:Jeg har så en ung mand herhjemme, der lige har spist aftensmad :stoned: Han proklamerede, at han har hamrende sulten, og i øvrigt godt ville tidligt i seng, så om ikke bare kunne spise nu (rester fra i går, så det var jo klar). Så nu er han ved at finde tandbørste og nattøj frem :lol: :stoned:
Jeg forestiller mig, at han er pænt sulten i morgen tidlig, hvis han holder fast i det :tie:


Der må nogle kilo havregryn frem til i morgen tidlig :D
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 17. nov 2015, 18:50

Allmost_Famous skrev:Der er risengrød klar, og det bliver vist en god klat, der kommer i skålen i morgen :D


Perfekt:)
0

Tilbage til "Forældre"