Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 13. dec 2018, 21:43

FruKuk skrev:
Bøtte skrev:Jeg gruer en anelse for juleferien, udelukkende fordi storesøster jo er elendig til at sove. Så skal vi ikke have et surt barn, skal hun puttes allersenst 19.30 og gerne før. Det er altså ret svært i en ferie med så mange arrangementer.


Det ville også stresse mig. Kan I vælge nogle arrangementer ud, hvor I kører hjem i tide til, at hun kan komme i seng til normal tid? Vi har heldigvis ikke rigtigt andre planer i juleferien end selve juleaften, så det er lige til at overskue :D



Vi har egentlig heller ikke så mange arrangementer, men hendes egen fødselsdag, juleaften, julefrokost og nytårsaften. Det er jo nok til at det kan blive temmelig træls.


Middagslur er desværre ikke en mulighed, det sover hun knap nok, når hun er syg.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 13. dec 2018, 21:45

Bergen skrev:
Bøtte skrev:Jeg gruer en anelse for juleferien, udelukkende fordi storesøster jo er elendig til at sove. Så skal vi ikke have et surt barn, skal hun puttes allersenst 19.30 og gerne før. Det er altså ret svært i en ferie med så mange arrangementer.



Vi skiftes til at tage hjem med A, er også er i seng 19.3å. Eller dropper det. Jeg glæder mig lidt til en masse fredelige aftner i juleferien :blush2:


Vi putter jo faktisk 18.30 til hverdag.
Det er totalt umuligt juleaften, synes jeg.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 14. dec 2018, 05:52

Bøtte skrev:
FruKuk skrev:
Bøtte skrev:Jeg gruer en anelse for juleferien, udelukkende fordi storesøster jo er elendig til at sove. Så skal vi ikke have et surt barn, skal hun puttes allersenst 19.30 og gerne før. Det er altså ret svært i en ferie med så mange arrangementer.


Det ville også stresse mig. Kan I vælge nogle arrangementer ud, hvor I kører hjem i tide til, at hun kan komme i seng til normal tid? Vi har heldigvis ikke rigtigt andre planer i juleferien end selve juleaften, så det er lige til at overskue :D



Vi har egentlig heller ikke så mange arrangementer, men hendes egen fødselsdag, juleaften, julefrokost og nytårsaften. Det er jo nok til at det kan blive temmelig træls.


Middagslur er desværre ikke en mulighed, det sover hun knap nok, når hun er syg.


Så ville jeg nok prioritere at få hende i seng til almindelig tid til hendes fødselsdag og til julefrokosten, så det ikke kommer sådan drypvis gennem hele ferien. Men jeg er også total dårlig til, hvis dårlig søvn giver sure/kede/irriterede børn, så jeg vil gå langt for at undgå det. Men det er skisme ikke sådan lige at få det hele til at gå op.

Mht. juleaften har vi indtil sidste år, puttet børn kl. 19.00, da de ellers brændte helt sammen. Men af samme grund har vi holdt jul hos os, så der har de bare kunne smides i seng og så kan vi voksne godt deltage i resten. Hvis det krævede, at man tog hjem fra juleaften, så ville jeg ikke gide det. Dårlig søvn til trods.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 14. dec 2018, 06:05

Vi skal heldigvis være hjemme juleaften nog til julefrokosten hos mine forældre kan hun sove der. Men jeg synes stadig det er svært at nå til 18.30. Tiden går bare :genert:
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 18. dec 2018, 11:03

vi overvejer lidt at åbne gaver før maden i år, men ved ikke om familien vil synes det er sært... Vores datter går bare i seng 19.30-ish, så det bliver svært at nå at få mad, danse om juletræ og åbne gaver selv hvis vi spiser kl 17... Risalamande og pakkeleg skal uanset først være når hun sover, hun må jo ikke spise det endnu. Måske bare tage nogle af hendes gaver før maden?
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 18. dec 2018, 11:16

godtnavn skrev:vi overvejer lidt at åbne gaver før maden i år, men ved ikke om familien vil synes det er sært... Vores datter går bare i seng 19.30-ish, så det bliver svært at nå at få mad, danse om juletræ og åbne gaver selv hvis vi spiser kl 17... Risalamande og pakkeleg skal uanset først være når hun sover, hun må jo ikke spise det endnu. Måske bare tage nogle af hendes gaver før maden?


Vi tager bare en lille portion risalamande fra til sønnike før vi hælder mandelsplitter i. Så kan han også få.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 18. dec 2018, 11:19

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:vi overvejer lidt at åbne gaver før maden i år, men ved ikke om familien vil synes det er sært... Vores datter går bare i seng 19.30-ish, så det bliver svært at nå at få mad, danse om juletræ og åbne gaver selv hvis vi spiser kl 17... Risalamande og pakkeleg skal uanset først være når hun sover, hun må jo ikke spise det endnu. Måske bare tage nogle af hendes gaver før maden?


Vi tager bare en lille portion risalamande fra til sønnike før vi hælder mandelsplitter i. Så kan han også få.


vi lavede en portion med mandelmel til hende til advent, men hun var ikke fan, hun elsker ellers risengrød, så det gider vi ikke igen, slet ikke når det bliver stressende at nå før hun skal i seng :)
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 18. dec 2018, 11:45

godtnavn skrev:vi overvejer lidt at åbne gaver før maden i år, men ved ikke om familien vil synes det er sært... Vores datter går bare i seng 19.30-ish, så det bliver svært at nå at få mad, danse om juletræ og åbne gaver selv hvis vi spiser kl 17... Risalamande og pakkeleg skal uanset først være når hun sover, hun må jo ikke spise det endnu. Måske bare tage nogle af hendes gaver før maden?


Da vores var på din datters alder spiste vi kl 17.00, dansede om juletræet kl 18.00, pakker til barn/børn, hvorefter de blev puttet, mens der blev ryddet af og gjort klar til risalamande. Når ungerne sov, så spiste vi risalamande og så gaver til de voksne.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 18. dec 2018, 12:15

FruKuk skrev:
godtnavn skrev:vi overvejer lidt at åbne gaver før maden i år, men ved ikke om familien vil synes det er sært... Vores datter går bare i seng 19.30-ish, så det bliver svært at nå at få mad, danse om juletræ og åbne gaver selv hvis vi spiser kl 17... Risalamande og pakkeleg skal uanset først være når hun sover, hun må jo ikke spise det endnu. Måske bare tage nogle af hendes gaver før maden?


Da vores var på din datters alder spiste vi kl 17.00, dansede om juletræet kl 18.00, pakker til barn/børn, hvorefter de blev puttet, mens der blev ryddet af og gjort klar til risalamande. Når ungerne sov, så spiste vi risalamande og så gaver til de voksne.


Vi plejer at sidde ved bordet over en time juleaften :genert: selvfølgelig får børn lov til at hoppe ned og lege før, men ville synes det var stressende hvis der skulle nås at spise, pakkes mad sammen og ryddes ud fra bordet på én time (som minimum skal maden jo pakkes og på køl så det ikke skal kasseres), og så ville der stadig kun være 1 time til juletræ og gaver, for der skal jo ogås lige være ro det sidste tid inden putning hvis hun skal kunne falde i søvn... Jeg føler bare det bliver stress og antihyggeligt, og så ville vi også skulle droppe disney juleshow da vi jo vil skulle være i køkkenet der for at maden er klar kl 17... Så tror jeg hælder til lidt gaver og dans om juletræet om eftermiddagen og så først mad 17.30, må hører hvad familien tænker, "heldigvis" bliver vi kun 6 i år :)
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 18. dec 2018, 13:20

godtnavn skrev:
FruKuk skrev:
godtnavn skrev:vi overvejer lidt at åbne gaver før maden i år, men ved ikke om familien vil synes det er sært... Vores datter går bare i seng 19.30-ish, så det bliver svært at nå at få mad, danse om juletræ og åbne gaver selv hvis vi spiser kl 17... Risalamande og pakkeleg skal uanset først være når hun sover, hun må jo ikke spise det endnu. Måske bare tage nogle af hendes gaver før maden?


Da vores var på din datters alder spiste vi kl 17.00, dansede om juletræet kl 18.00, pakker til barn/børn, hvorefter de blev puttet, mens der blev ryddet af og gjort klar til risalamande. Når ungerne sov, så spiste vi risalamande og så gaver til de voksne.


Vi plejer at sidde ved bordet over en time juleaften :genert: selvfølgelig får børn lov til at hoppe ned og lege før, men ville synes det var stressende hvis der skulle nås at spise, pakkes mad sammen og ryddes ud fra bordet på én time (som minimum skal maden jo pakkes og på køl så det ikke skal kasseres), og så ville der stadig kun være 1 time til juletræ og gaver, for der skal jo ogås lige være ro det sidste tid inden putning hvis hun skal kunne falde i søvn... Jeg føler bare det bliver stress og antihyggeligt, og så ville vi også skulle droppe disney juleshow da vi jo vil skulle være i køkkenet der for at maden er klar kl 17... Så tror jeg hælder til lidt gaver og dans om juletræet om eftermiddagen og så først mad 17.30, må hører hvad familien tænker, "heldigvis" bliver vi kun 6 i år :)


Ja hos os gælder det bare om at komme fra bordet, så vi kan slippe for, at min mor drikker sig for fuld i rødvin :afro:
1
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf LidtLakrids » 18. dec 2018, 15:42

Netop for at juleaften bliver hyggelig for både børn og voksne prøver vi at bytte lidt om på begivenhederne i år :)
Så vi danser om juletræet om eftermiddagen og lader børnene åbne gaver. Så spiser vi julemad og putter børn. Når de er puttet åbner vi voksne gaver. Børnene er 1.5 og 3.5 år, så de er putteklar allerede ved 19 tiden.
Jeg håber at det på den måde bliver en hyggelig juleaften uden stress og jag :)
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mani » 18. dec 2018, 15:48

Da vores drenge var små spiste vi risengrød ved 17-tiden. Så dansede vi om juletræ og børnene fik/gav gaver.
Derefter spiste vi gås mv. Børnene spiste med hvis de havde lyst eller legede med de nye ting. Når børnene var puttede sang vi lidt mere og udvekslede gaver os voksne i mellem.
På den måde blev drengene ikke overtrætte og der var stadig ro til at nyde lidt voksen jul.

Nu er de jo længst teenagere og alt foregår i astadigt tempo fælles for alle. I år starter vi tidligt så farfar ikke kommer for sent hjem i seng...
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kalimsofie » 18. dec 2018, 15:49

Vi har normalt først åbnet gaver efter maden, men vores datter er også totalt B-menneske, der kan holde sig vågen i evigheder og ikke er til at putte, når der er gæster. I år holder vi ikke jul med familien, men vi får besøg af lidt blandet folk heroppe i det kolde nord, som ikke havde andre steder at være. Så jeg overvejer, om ikke vi skal åbne en del om formiddagen, før de kommer, så de ikke skal tvangsindlægges til tøsens gaveeufori :-D


Noget andet er: Hvornår lægger I gaverne under træet?
Normalt lægger vi dem først frem den 24. om formiddagen, men så i går kom datteren hjem med en stor, flot pakke, hun har lavet i børnehaven. Og logisk som hun er, skulle den jo under træet. Hvilket fik mig til at tænke over, hvorfor vi altid først lægger dem frem den 24. herhjemme?

Og nu er jeg i tvivl, om vi ikke bare skal lægge alle de andre gaver under træet også, for de pynter jo egentlig ret fint. Er det synd for hende, at hun skal gå og kigge på dem uden at må åbne dem før på mandag? :gruble:
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mani » 18. dec 2018, 15:54

Vores gaver har altid ligget på en bænk i stuen og pyntet. Men vi sætter heller ikke juletræ op før den 23. om aftenen. Herefter kommer gaverne under træet.

Hvis det havde været en pinsel for drengene de stod fremme havde vi nok fundet en anden løsning.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bergen » 18. dec 2018, 15:54

Alle gaver er åbnet her kl. 19. Vi spiser 16.30 og "natmad".

A skal senest i seng kl. 20. Alle er med på, at sådan er det. Elles ville vi holde jul hjemme selv. Svigerforældrene er meget opmærksomme på at skabe en god børnejul uden stress.

Jeg er mere i tvivl om, hvad vi gør med resten af gaverne. Vi tager gaverne med til juleaften til dem, som vi er sammen med og får selvfølgelig af dem. Vi tager afsted d. 24 ved 10 tiden og er hjemme d. 25 efter aftensmaden.

Så er der "bare" resten af gaverne, der ligger under træer fra venner og familie - hvornår skal vi åbne dem? Hmm.

Vi lægger gaverne løbende under træet (der kom op i sidse uge), som de er kommet med post eller blevet bragt. Vi har en 7 årig, der er ok med det. Der ligger også gaverne, som vi har købt og som løbende afleveres til venner og familie. A har helt styr på at finde dem frem.
1

Tilbage til "Forældre"