Snik-snak tråd for forældre?

Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 20. nov 2015, 19:20

Dulle, hvor skønt, at I snart kommer til DK!
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Tibbler » 20. nov 2015, 19:30

vibbsen skrev:
Tibbler skrev:
vibbsen skrev:

For mig er det ikke en god grund. Kan ikke se vigtigheden af at hænge sig i en bogstavlig tolkning af traditionerne i denne sammenhæng - i hvertfald ikke, når vi snakker børnehavebørn.

Desuden lærer de jo stadig, at ikke alle muligheder står åbne - Der er jo stadig kun én , der skal gå forrest.


Fair nok at du tilsyneladende er ligeglad med tolkningen traditionerne....Men så må du som forældre nok indse at du da kan risikerer at komme ud i situationer hvor du ikke vil kunne få en "god grund". I vores institution ville du ihvertfald få at vide at Luciabruden går forrest i optoget. Og at luciabruden er en pige og ikke en dreng. Fordi det nu engang sådan lucia traditionen går ud på og dermed det som er hele pointen med optoget.


Jeg er ikke forælderen; jeg er pædagogen.

Hos os vægter vi ikke traditionerne så nøje, men mere de pædagogiske overvejelser vi har haft omkring lige den "aktivitet". Det skal give mening.
Det betyder så, at dem, der går forrest (vi går som sagt 2 gange) fx. ofte har været børn, som vi, som personale, har vurderet ville nyde ekstra godt af den oplevelse. Nogle som havde brug for et lille ekstra boost. Andre år har vi trukket lod, hvis der ikke var behov for, at vi valgte.

I den institution, hvor sønnen går, ved jeg i øvrigt ikke, om det både er drenge og piger, der har muligheden. Det har ikke betydet noget for sønnen, og dermed ikke noget for mig. Så det er såmænd heller ikke fordi jeg går i kamp for ligestilling til luciaoptogene sådan generelt - Jeg vægter personligt bare noget andet.

I øvrigt tænker jeg at det er temmelig nedladende at gå ud fra, at jeg ikke er klar over, at jeg ikke altid kommer til at være enig med måden andre gør tingene på, eller at begrundelser ikke altid kan give mening for mig. Hvis det fx. betød rigtig meget for min søn, at han som udgangspunkt havde muligheden for at gå forrest; hvis han var den heldige; og drenge ikke måtte gå forrest. Så ville jeg da snakke med personalet om det - også selvom det ikke blev ændret. For mig er det vigtigste, at personalet handler ud fra pædagogiske overvejelser, og ikke bare fordi "det plejer vi". Så længe begrundelserne løbende bliver taget op til overvejelse - Så kan jeg sagtens leve med, at de ikke bliver ændret.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 21. nov 2015, 06:40

Sorenspige skrev:Tak for svar angående imprægnering. Jeg har købt noget i dag, så må få det gjort i weekenden. Fik først købt vinterstøvler i går :genert:.


Jeg plejer at få det gjort i Skoringen, det koster 20 kroner, og så er det svanemærket. I det lange løb er det sikkert dyrere end at gøre det selv, men så slipper jeg for selv at fedte med det, og der er alligevel grænser for hvor mange par sko, vi køber om året.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 21. nov 2015, 06:42

Jeg besøgte en veninde igår, og kom derfor lidt for sent i seng i forhold til at Signe står op kl 5. Så jeg har ret ondt i nakken i dag, så jeg ligger på sofaen med varmepude mens S tuller rundt og leger.

Vi skal til julemarked på et plejehjem senere i dag.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 21. nov 2015, 06:52

Sorenspige skrev:Frukuk, jeg er misundelig på sovende børn. Hvor vildt, at de kom i seng kl. 18. Det sker aldrig her.

Jeg er alene hjemme med R. Når han sover, står den på chips og dip. Det har jeg drømt om hele ugen.
Desværre ligger han og snakker, og jeg slapper bare ikke helt af, før der er ro.


Jeg er overbevist om, at det er præmien for hhv 18 og 26 måneders manglende søvn, hvor ungerne vågnede minimum 1 gang i timen hele natten. Hver nat. Og at det kun var mig, der havde nattetjansen.

Så nu putter de sig, når de bliver lagt. Det er ikke altid, at de sover med det samme. Men de bliver i sengen og læser og hygger.

Håber, at du nåede chips og dip :kys:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 21. nov 2015, 06:55

Bøtte skrev:Jeg besøgte en veninde igår, og kom derfor lidt for sent i seng i forhold til at Signe står op kl 5. Så jeg har ret ondt i nakken i dag, så jeg ligger på sofaen med varmepude mens S tuller rundt og leger.

Vi skal til julemarked på et plejehjem senere i dag.


God bedring med nakken :kys:

Ved ikke, om vi har talt om det før - men har du prøvet akupunktur? Jeg troede ikke, at det ville hjælpe, nu min skade er kronisk. Men det virker altså ret godt. Ikke sådan at det på magisk vis fjerner al smerte og ubehag, men det løsner ligesom op for de værste spændinger.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 21. nov 2015, 06:59

Har I andre taget vinter(over)tøjet i brug? Kan se, at næsten alle andre børn i børnehaven har flyverdragter og vinterstøvler med, men jeg synes bare, at temp. på omkring de 10 grader er for varmt til vintertøj. De er kommet i de uldne sokker og undertrøjer, men ellers er der stadig "efterårsgarderobe".
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 21. nov 2015, 07:24

FruKuk skrev:
Bøtte skrev:Jeg besøgte en veninde igår, og kom derfor lidt for sent i seng i forhold til at Signe står op kl 5. Så jeg har ret ondt i nakken i dag, så jeg ligger på sofaen med varmepude mens S tuller rundt og leger.

Vi skal til julemarked på et plejehjem senere i dag.


God bedring med nakken :kys:

Ved ikke, om vi har talt om det før - men har du prøvet akupunktur? Jeg troede ikke, at det ville hjælpe, nu min skade er kronisk. Men det virker altså ret godt. Ikke sådan at det på magisk vis fjerner al smerte og ubehag, men det løsner ligesom op for de værste spændinger.


Tak :kys: Ja, har prøvet akupunktur og det giver også en her og nu effekt, der aftager efter et par dage. Jeg får kranio sakral terapi, det er det jeg har den mest langvarige effekt af, det har faktisk næsten fjernet al min hovedpine (hvis jeg altså passer mine behandlinger).
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 21. nov 2015, 07:32

FruKuk skrev:Har I andre taget vinter(over)tøjet i brug? Kan se, at næsten alle andre børn i børnehaven har flyverdragter og vinterstøvler med, men jeg synes bare, at temp. på omkring de 10 grader er for varmt til vintertøj. De er kommet i de uldne sokker og undertrøjer, men ellers er der stadig "efterårsgarderobe".


Vi har så småt taget det i brug, i hvert fald støvlerne, når hun leger ude. Men jeg synes også flyverdragt ved 10 grader er i overkanten. Den sidste uge har vi kigget omkring 5-6 grader, så der synes jeg det har været nødvendigt. Jeg har også selv taget min vinterjakke i brug.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 21. nov 2015, 10:56

Bøtte, hvis butikken havde tilbudt imprægneringen, havde jeg også takket ja tak. Det har jeg selv gjort tidligere. Her solgte de kun spray-dåser, og nu har jeg købt en. Støvlerne er dog taget i brug, men må lige få det gjort snart.

Rs dagplejer bad om at få flyverdragt med i onsdags og har også sendt termotøj, regntøj og gummistøvler med hjem.

R har få morgener haft flyverdragt på, da temperaturen var omkring 4-6 grader (og han sidder bag på en cykel). Ulempen var så, at DP alligevel proppede ham i den, selvom der op af dagen blev meget varmere. Derfor begyndte jeg at give ham vinterjakke og termobukser på, hvilket holdt ham fint varm.

Nu er det så blevet koldere, og DP synes så vist også, at det er lettere med flyverdragt.
Vi købte vinterstøvler i torsdags, og han havde dem på i går.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 21. nov 2015, 11:00

Frukuk, hvordan overlevede du det? Og hvorfor var din mand ikke inde over?

Det er velfortjent med sovende børn nu i hvert fald :kys:.

Jeg nåede chips og dip :-D og kom i seng omkring 22.30. R sov heldigvis hele natten.

Vi skal til julefrokost i dag, så for 2. weekend i træk skal han passes hos farmor og farfar. Det har jeg lidt dårlig samvittighed over :genert:. Ham og jeg har ellers haft en stille og hyggelig formiddag herhjemme, mens manden sov (hvilket han stadig gør).
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 21. nov 2015, 11:41

Sikke en formiddag. Først måtte vi hen og hæve penge til julemarkedet, så ud med hunden og vil sidst gik vi afsted mod plejehjemmet. Da vi næsten var der, kom jeg i tanke om at jeg da vidst havde blandet to plejehjem sammen, og ganske rigtigt. Så gik vi tilbage og om til det rigtige sted. Det var nu ret hurtigt set, men vi fik da en æbleskive. På vejen hjem lovede jeg at vi kunne gå forbi skolen og prøve deres rutschebane, men jeg havde ikke lige tænkt på at hun simpelthen ikke var stor nok til at komme op, vi forsøgte alt muligt, men jeg kunne bare ikke få hende op.
Det kostede selvfølgelig et hysterisk flip. Og det endte med at jeg måtte stoppe hende i klapvognen, men hun skreg og skreg (og to damer gloede uhæmmet), og så havde vi (fandme) tabt hendes putteble. Den allerbedste hun har. Så skreg hun endnu mere. Den måtte vi jo tilbage og lede efter, og heldigvis fandt vi den hurtigt igen. Og den var heldigvis ikke landet i en vandpyt ;)
Sådan et hysterisk anfald trættede en del, så jeg bestemte at de to æbleskiver og 3 vaniljekranse måtte udgøre dagens frokost og lagde hende ned. Så startede skrigeriet forfra :genert: Og da jeg skulle rette hendes hue fik jeg åbenbart en tot hår i klemme, og jeg kunne gøre at det slap :trist: så skreg hun jo endnu mere, og jeg havde næsten også lyst til at hyle, mens jeg undskyldte.
3 min senere sov hun. Og nu har jeg lagt mig på sofaen.
Når hun vågner kører vi en tur ud i mosters badeland.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 21. nov 2015, 17:58

Sorenspige skrev:Frukuk, hvordan overlevede du det? Og hvorfor var din mand ikke inde over?

Det er velfortjent med sovende børn nu i hvert fald :kys:.

Jeg nåede chips og dip :-D og kom i seng omkring 22.30. R sov heldigvis hele natten.

Vi skal til julefrokost i dag, så for 2. weekend i træk skal han passes hos farmor og farfar. Det har jeg lidt dårlig samvittighed over :genert:. Ham og jeg har ellers haft en stille og hyggelig formiddag herhjemme, mens manden sov (hvilket han stadig gør).


Min mand fungerer virkeligt dårligt med afbrudt søvn, så allerede inden vi fik børn, havde vi talt om, at nætterne blev mine.

Skønt med chips og nattesøvn. Og god julefrokost:)
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 22. nov 2015, 13:25

Hatten af for dig, Frukuk. Det havde jeg aldrig klaret.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 22. nov 2015, 21:51

Pffff.....Jeg glæder mig til at Emma flytter hjemmefra....Seriøst... 3 1/2 år...Og totalt ude af kontrol...

"Emma er et yderst velfungerende og særdeles empatisk barn. Hun er meget imødekommende og udviser iver for at følge retningslinjer"..Sådan står der i alle tilbagemeldinger vi får om vores datter....

Min bare røv lige jeg bare....Hun er er en ægte møgunge. Og hendes standard svar idag har været "Åhh-nej, unge dame. Nix-nix" Til alt lige fra "Kan du SÅ sige undskyld til missen for at træde den på halen med vilje" over "Jeg vil ikke have at du tegner på sofaen med kuglepen" til "Du skal have nattøj på og have børstet tænder" :gisp:

Godt hun skal i vuggestue i morgen :-D
Senest rettet af vibbsen 22. nov 2015, 21:53, rettet i alt 2 gange.
0

Tilbage til "Forældre"