Amning versus MME

Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Amning versus MME

Indlægaf Lilleluftballon » 31. maj 2017, 13:16

Evapeva skrev:
Lilleluftballon skrev:
Evapeva skrev:Jeg har været rigtig glad for at amme, sådan overordnet set, men det har også været lidt en "indre" kamp undervejs. Man føler sig hurtigt utrolig fastlåst i sin position som ammende mor - følelsen af lykkelig symbiose med baby overdøvede dog helt klart de negative vibes. Jeg vil klart også amme igen, når vores yngste/sidste barn kommer til verden.

Dog er jeg ked af, at mine bryster ikke er så fyldige længere. Jeg mistænkte førhen jordemødre, sundhedsplejesker med flere for at tilbageholde sandheden om sammenhængen mellem hængebryster og amning - men særligt i denne tredje graviditet har jeg altså fået syn for, at den er god nok: Brysterne taber virkelig terræn til tyngdekraften i selve graviditeten - ikke på grund af amning. Suk.

Til gengæld er jeg snart med på en fornyet version af klassikeren fra Den Unævnelige: "Hvad kan du holde under brysterne?"-tråden. :slem: :lol:

Så for at svare på tråden: Jeg er amme-fan. Og når nogle kvinder vælger det fra, tænker jeg vistnok per automatik, at de går glip af en følelse og samhørighed, som jeg ikke selv ville have været foruden med mine børn. Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre.


Desuden ved du jo faktisk ikke om de har samme følelse af sammenhørighed. Jeg har både ammet og senere givet flaske til begge mine - og har på ingen måde følt at følelsen af sammenhørighed, omsorg og symbiose blev mindre. Der er bare noget helt særligt ved at mætte et sultent barn der ligger trygt i ens arme!


Desuden? :gruble:

Det har du da fuldstændig ret i. Jeg fortalte bare ærligt, hvad jeg tænker om emnet. Som nævnt kunne jeg heller ikke drømme om at sige noget.

Jeg skrev da vist også: "Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre." :)


Ja. Jeg listede sådan set bare endnu en grund til hvorfor du ikke skulle sige noget.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 31. maj 2017, 15:24

Generelt mangler der ordentlig hjælp til amning. Om den hjælp så er at få det op at køre, eller få moderen til at indse at det ikke vil fungere, det er underordnet. Ingen burde stoppe fordi de tror de har for lidt mælk hvis de ikke har det, eller fordi der opstår ømhed og ubehag de første dage. Det er sgu synd, hvis man ellers ikke havde noget imod at amme.
Men ej heller ingen burde fortsætte hvis det gør så forbandet ondt, barnet ikke trives ordentligt og tager på, eller moderen ikke trives!

Hvor er de kompetente sundhedsplejersker, som kan guide mødre til at fortsætte amningen når det er muligt, og stoppe den når det er nødvendigt? Mig bekendt uddannes sundhedsplejersker slet ikke inde for amning.

Det er sgu ærgerligt.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 15:41

Dikus skrev:
Evapeva skrev:
Dikus skrev:
Evapeva skrev:
Dikus skrev:
Oddinary skrev:
Lilleluftballon skrev:Og på 3 sider gik vi så fra "der er ingen amme-mafia" til "du burde ikke ha fået børn hvis du giver flaske af en ikke godkendt grund"


Men synes du, det er en god nok grund at flaske er mere bekvemt eller at man synes tanken er lidt adder? JoyNips lister jo i forvejen en del eksempler på tilfælde, hvor MME selvfølgelig er at foretrække?


Hvorfor synes du, man skal have en god grund til at fravælge noget på sit barns vegne, der ikke skader det?


Bare fordi det ikke skader barnet, så kan vi vel stadig kalde en spade for en spade og sige, at med MME frem for MM, så skal barnet nøjes.


Præcis med så meget andet i livet. Se i øvrigt indlægget ovenfor


Men det her er jo noget helbreds-agtigt hejs...? :gruble:

Okay - kæphest rolling og forklaring følger:

Jeg har børneeksem, og jeg er 33 år. Det er en daglig pine med al den kløen, og jeg er virkelig ked af, hvor grimt det tilmed ser ud. Det er blevet undersøgt tilbundsgående af flere hudlæger og diverse kloge folk gennem tiden, og muligvis er konklusionen fra dem alle så enslydende, som den er, fordi det er nemt at fyre af. Men de siger allesammen, at børneeksem kommer af tre ting:
- genetik
- passiv rygning i spædbarnsperioden (jeg er fra '83 ;))
- MME

Når nu jeg første gang fik dette at vide som 18-årig, så sidder det jo fast. Og derfor har jeg selv villet gøre alt, hvad jeg kunne, for at undgå at give eksem videre til mine unger. I mit tilfælde er punktet "genetik" jo til stede. De ville så død og pine ikke ammes længere ved omkring 6 måneder begge to. Men hold op, hvor er jeg taknemmelig for, at amning kunne lykkes i mit tilfælde.

Kan I følge det uden at tænke mig som en del af en amme-mafia...? *fanmer helt forpustet*


Jeg kan i den grad godt følge dig. Du kan også have fået for mange røde pølser og være vokset op i Kbh...

Jeg villeda helt sikkert også tilvælge amning, hvis jeg kunne, fordi det er en "gratis"risikominimering og jeg er klar over, jeg fravælger så mange andre. Jeg accepterer bare ikke præmissen om, at netop amning er så vigtigt i forhold til alt muligt andet skrammel.


Det markerede: Ikke forstået, forstår du eller gør du nar? :nerve:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Amning versus MME

Indlægaf Panton » 31. maj 2017, 18:42

Lige et pip ang eksem og amning. Jeg ammede fuldt ud i næsten 9 mdr inden min søn prøvede rigtig mad. Han fik kun mm til han var halvandet, ikke mme el komælk. Jeg har hverken røget, har allergi eller eksem, men barnet har ( altså ikke røget) han er allergisk overfor alt pollen og lider af børneeksem. Hans far led heller ikke af noget, så vi fatter ikke hvor han har det fra.

Så primle, det handler ikke om at du har givet mme, ift eksem. Det kan komme alligevel
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 19:22

Panton skrev:Lige et pip ang eksem og amning. Jeg ammede fuldt ud i næsten 9 mdr inden min søn prøvede rigtig mad. Han fik kun mm til han var halvandet, ikke mme el komælk. Jeg har hverken røget, har allergi eller eksem, men barnet har ( altså ikke røget) han er allergisk overfor alt pollen og lider af børneeksem. Hans far led heller ikke af noget, så vi fatter ikke hvor han har det fra.

Så primle, det handler ikke om at du har givet mme, ift eksem. Det kan komme alligevel


Helt enig, min ældste har jo også fået det alligevel.

Jeg kan sagtens se, at man får meget skudt i skoene som ikke-ammende. Det ville jeg heller ikke kunne have tacklet i stiv arm, særligt ikke som førstegangsfødende.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Amning versus MME

Indlægaf Lilleluftballon » 31. maj 2017, 19:41

Panton skrev:Lige et pip ang eksem og amning. Jeg ammede fuldt ud i næsten 9 mdr inden min søn prøvede rigtig mad. Han fik kun mm til han var halvandet, ikke mme el komælk. Jeg har hverken røget, har allergi eller eksem, men barnet har ( altså ikke røget) han er allergisk overfor alt pollen og lider af børneeksem. Hans far led heller ikke af noget, så vi fatter ikke hvor han har det fra.

Så primle, det handler ikke om at du har givet mme, ift eksem. Det kan komme alligevel


Sammenhængen mellem amning og eksem er heller ikke klokkeklar. En del studier finder at amning beskytter en smule mod børneeksem, men andre finder ingen effekt, og et par har ligefrem fundet en negativ effekt. Når noget er så svært at finde hoved og hale i, er det nok ikke de vilde effekter der er tale om.
1
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Amning versus MME

Indlægaf TomKah » 31. maj 2017, 20:10

Jeg har ikke rigtig en særlig holdning til amning. Jeg synes ammemafiaen var stor og stærk da jeg fik min første. Ammemafiaen var hospitalsvæsnet og sundhedsplejesken som alle pressede på for at jeg skulle blive ved med at amme amme amme på trods af smerter, ekstrem betændelse, sår osv. Begyndte at supplere med flaske da han var 4 måneder og stoppede amning da han var 6 måneder. Min produktion blev aldrig jævnt fordelt mellem brusterne og jeg kæmpede hele forløbet med at det ene bryst var konstant fyldt og overspændt med mange smerter mens det andet var tomt og barnet nægtede det.
Det fyldte alt for meget og i dag ville jeg ønske jeg var stoppet ifbm den voldsomme brystbetændelse.

Baby nummer 2 og 3 har jeg også haft brystbetændelse i samme bryst uden det påvirkede ammeforløbet. Ingen af dem ville tage flaske, så bliver man bundet på en anden måde. De er begge fuldammet til 7-8 måneder og delvis til 10-11 måneder.

Men jeg tænker at selvom der er mange grunde til at folk ikke kan amme, så er også noget omkring netværkspres og støtte. I min næreste omgangskreds er det kun 2 der ikke har fuldammet uden flaskesupplement. Og den ene af de to valgte selv at trappe ud efter 2 uger fordi hun ikke havde lyst.
Senest rettet af TomKah 31. maj 2017, 20:13, rettet i alt 1 gang.
0
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sorenspige » 31. maj 2017, 20:12

FruKuk sagde din SP ikke noget omkring den lave vægtøgning?

Ammede du egentlig lillebror?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Amning versus MME

Indlægaf FruKuk » 31. maj 2017, 20:28

Sorenspige skrev:FruKuk sagde din SP ikke noget omkring den lave vægtøgning?

Ammede du egentlig lillebror?


Jo hun sagde, at det var alt for lidt, så jeg skulle lægge hende noget mere til.

Jeg ammede lillebror, men kun i 3 måneder, så begyndte han at tabe sig, og jeg valgte at supplere derfra.
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Amning versus MME

Indlægaf Kakro05 » 15. jun 2017, 09:55

Sangius skrev:
Lilleluftballon skrev:
Sangius skrev:
LaScrooge skrev:
Sangius skrev:Jeg synes forresten aldrig det klæder nogen med en løftet pegefingee og "er du godt klar over" attituden.

Men jeg tænker mit om kvinder der fravælger amning på forhånd. Jeg har virkelig, virkelig svært ved at forstå det. Måske jeg kunne lære af lidt indsigt? :)


Hvad tænker du om dem? Jeg bliver altid nysgerrig når folk angiver at de tænker deres, men ikke uddyber. Der føles lidt som afbrudt samleje :-p


Jeg kender 3 mødre som har opgivet amningen. 2 af dem synes jeg ikke de har kæmpet nok, den 3. kan jeg godt forstå gav op.
Jeg kender 1 som ikke gad amme, og om hende tænker jeg, at hun er en doven mor, som springer over hvor gærdet er lavest. Hendes årsag til at hun ikke gad amme var, at barnet ville have mælk hver 2. - 3. time, og når hun hav flaske kunne hun proppe ham stopmæt så han helt fra start af kun ville have flaske hver 5. time.

Jeg kender ingen der direkte har fravalgt det før fødsel, men om dem tænker jeg, at man ikke ved bedre. Holder man ved efter fødslen, kan jeg ikke lade være at tænke, at man ikke er villig til at ofre sig i det omfang, som jeg selv har været. Om det så er strengt at tænke ved jeg ikke. Jeg ville aldrig belære andre mødre om, hvordan de skal passe deres børn.


Hvorfor er det positivt at ofre sig?


Fordi man som regel ofrer sig for noget, som er for barnets bedste. Og amning er for barnets bedste, er min klokkeklare holdning. Selv hvis vi udelukkende holder os til klart beviselige facts, så har amning mange goder. Hvis vi inkluderer alt det som ikke er helt bevist, så er der endnu flere.

Hvorfor er det så slemt, at jeg har det sådan? Jeg synes man prioriterer mærkeligt, når man prioriterer sin frihed og nattesøvn over sit barns sundhed/tryghed, hvis det er det eneste der stikker bag.
Hvis man er ved at gå op i sømmene og tænker at man hopper ud fra en bro med én dags amning mere, så synes jeg selvfølgelig ikke det er fjollet mere.

Men jeg er nok også mere overbevist om, at amning er pokkers sundt for barnet, end du er.

Undskyld hvis min holdning er så provokerende for dig. :)


Det er også det bedste for mor, da amning forebygger brystkræft (bare lige en indskydelse).
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1362
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4519

Re: Amning versus MME

Indlægaf PerXX » 15. jun 2017, 10:00

... Jeg læser konstant denne tråd som "Amning versus MRE" - altså Meal Ready to Eat - militærets færdiglavede "tilsæt kun vand" pakker.
Det virker lidt voldsomt til småbørn..
Billede
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Amning versus MME

Indlægaf Kakro05 » 15. jun 2017, 10:06

MM er bedre end MME.
Om folk vælger der ene eller det andet er mig ligegyldigt, så længe det bliver gjort på et oplyst grundlag. Men altså jeg vil have lov til at få stolt af mig selv, af min kamp for amningen og af at jeg stadig ammer min store dreng. Jeg håber håber håber han slipper for alt den allergi, som vi døjer med. Det er ikke sikkert han går fri, men nu har jeg gjort mit bedste for at give ham en bedre chance.

Jeg er faktisk mere bekymret over at sundhedspersonalet ofte ved meget lidt om amning (sundhedsplejersker, børnelæger osv). Jeg er SÅ glad for at der findes private gratis ammevejledere og ammenetværk på FB, så man kan få sparring. Sparring til at forstå at bløder ens brystvorter eller gør meget ondt, så har baby nok ikke en ordentligt teknik. Man har oftest mælk nok, der skal bare ammes en masse (det tager tid), friamning er vejen frem (for de fleste), tager baby ikke nok på, så skal man huske at kigge på andre paramentere (ex udput og udvikling) og igen kan manglende vægt øgning skyldes teknik. Jeg oplever ingen ammemafia, tilgengæld oplever jeg en MME/grød mafia......der er ikke den ting som MME/grød ikke er godt for. Selvfølgelig kan det være nødvendigt at give MME, men hvis mor ønsker at amme, så må man kigge på omstændighederne først og se om man kan fikse det, evt anbefale et sns system til supplering.
1
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Amning versus MME

Indlægaf JoyNips » 15. jun 2017, 10:11

Jeg er i øvrigt nu den eneste tilbage i min mødregruppe der fuldammer. Vores børn er knap 5 mdr...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"