Amning versus MME

Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Amning versus MME

Indlægaf Zombie » 24. maj 2017, 11:05

Det er fra den forhadte/elskede "kompensation under barsel"- tråden. :lol:

Jeg skrev, at hvis mine børn ikke vil tage flasken eller spise MME, så dør de. Det blev der lidt ståhej om og en snak om amningens fortrinligheder.

Det er lidt min frygt, at jeg ender i uendelige diskussioner på den måde senere hen. For sandheden er, at hvis jeg virkelig ville, så kunne jeg godt amme. Men jeg vurderer, det er bedre for mig som mor at lade være - i en grad, hvor det således i forlængelse også er bedre for mit barn.

Jeg lader begrundelsen for ovenstående ligge for nu; det er en personlig og meget individuel sag. Men det, jeg har svært ved, det er at folk nærmest automatisk antager det værste. At det er fordi man er egoistisk, ikke kærer sig (nok) om sit barn eller er uvidende om amningens fortrinligheder. Jeg ved ikke, hvordan det er muligt så meget som at overveje at få et barn i dag, og IKKE vide, hvor godt amning er. Jeg føler mig allerede kvalt i information og andres formaninger, og jeg overvejer ikke engang graviditet endnu. :mellow:

Og jeg frygter at få en nedsmeltning på et tidspunkt. For det rager ikke andre hvorfor og hvordan? Jeg behøver ikke forklare nogen noget som helst, udover måske sundhedsplejersken. Alligevel føles det som om, man skal forsvare sig imod vanrøgt af sit ikke-eksisterende barn.

Amme-fascisme. Jeg synes, det virker som en udfordring allerede nu.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Amning versus MME

Indlægaf Daflo » 24. maj 2017, 11:18

Jeg har godt nok ammet, men jeg har aldrig oplevet ammefascismen eller mødt nogen der har.
Jeg har mødt en del kvinder der ikke ammede der lagde unødigt pres på sig selv, og var usikre på om de var gode mødre fordi de ikke ammede, men de har alle sagt presset reelt kom indefra.
Jeg ved man hører meget om de gode ting ved amning, og tingene ind imellem kommer meget kontant ud på skrift. Men jeg tror de fleste er i stand til at se nuancerne og ved at ikke alt er godt for alle familier.
1
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1941

Re: Amning versus MME

Indlægaf In_your_eyes » 24. maj 2017, 11:21

Jeg har selv ammet, og har været rigtig glad for det. Måtte kæmpe lidt for at få det til at lykkes.
Man SKAL ikke amme, men jeg tænker jo at mors mælk er bedst for barnet, der er jo en grund til at vi producerer det. Er det en mulighed for dig at malke ud i stedet for at lægge barnet til brystet?
Uanset hvad, så gør hvad der er bedst for dig og baby :kys:
0
:pompom:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 11:24

Jeg synes man bør amme, hvis man har mulighed for det, og det fungerer. Jeg synes man skal vente med at vælge det fra, til man har prøvet det - ved hver graviditet, da to ammeforløb sjældent er ens.

Det sagt, så skal man absolut ikke amme, hvis man ikke trives med det. Nu har vi jo andre muligheder. Men givet at det virkelig er det bedste, og det er gavnligt for ens barns helbred, så forstår jeg ikke, hvis man ikke vil give det en chance :) .

Jeg forstår godt, at man giver op på amning. Jeg synes det er dødhårdt, og til tider forbander jeg det langt væk.

Men jeg føler det giver mig en nærhed og ømhed med mit barn, som jeg ikke får på anden vis. Så for mig er det det rette valg.

Jeg vil sige at man som ammende mor også møder modstand. Jeg er blevet spurgt om mit barn ikke snart "skal have rigtig mad i stedet" (hun var her 4 måneder), jeg har fået at vide at amningen efterhånden er mere mit behov end min datters behov (bullshit), og jeg har fået at vide at jeg står i vejen for tilknytningen mellem far og barn, fordi vi ikke giver flaske.

Folk er generelt bare nogle røvhuller, når det kommer til at kommentere på disse sager.

Jeg synes absolut man skal droppe amningen, hvis man synes det er ledt og kedt. Det er ingen tjent med. :)
Senest rettet af Sangius 24. maj 2017, 12:18, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Amning versus MME

Indlægaf HappyPaww » 24. maj 2017, 11:27

In_your_eyes skrev:Jeg har selv ammet, og har været rigtig glad for det. Måtte kæmpe lidt for at få det til at lykkes.
Man SKAL ikke amme, men jeg tænker jo at mors mælk er bedst for barnet, der er jo en grund til at vi producerer det. Er det en mulighed for dig at malke ud i stedet for at lægge barnet til brystet?
Uanset hvad, så gør hvad der er bedst for dig og baby :kys:

Zombie har ikke noget barn ;)

Jeg er en af dem, der gerne ville amme, men der var simpelthen ikke nok mælk til min dreng. Jeg prøvede de første mange uger, knægten var sulten og tabte sig, og jeg blev dunket i hovedet af en ufølsom læge til 5-ugers undersøgelsen :boo:

Derefter besluttede jeg, at nu ville jeg supplere så længe det var nødvendigt og jeg tror det lykkedes en gang om dagen frem til min søn var ca. 3 mdr. Derefter kom han fuldt på flaske.

Alle ved jo godt at "naturens" mælk er bedst, så der er altså ikke brug for "velmenende" råd, om at malke ud osv. For nogen fungerer det bare ikke - og så er det virkelig ikke sjovt, at blive konfronteret med at man jo så giver barnet noget andenrangs. Erstatning er i de tilfælde det bedste valg, fordi alternativet er, at barnet sulter!
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Amning versus MME

Indlægaf BlueBunny » 24. maj 2017, 11:31

Som du skriver er amning godt for meget. Og det er (aner)kendt af de fleste.

Der er mange grunde til at fravælge amning. Og det er moderens valg. Nogen gange frivilligt, nogen gange fordi amningen ikke fungerer godt nok.

Mange oplever et pres, og hvis moderen ønsker at amme er det også synd hvis det ikke er muligt. Lige som det er synd hvis nogen er nødt til at få kejsersnit hvis de ikke ønskede det. Eller nogen skal have hjælp til at blive gravide.

Når drømme brister er det synd og hårdt.

Hvis nogen laver bevidste valg og fravalg, så er det ikke synd. Ingen drømme bristes.

At fravælge amning selv om det er muligt at amme, er et valg. At amme har fordele. Ikke at amme har også fordele. Den enkelte må vælge hvad der passer bedst.

I alle livets valg kan man opleve at andre er uenige i de valg man træffer. Hvis man selv er afklaret så er det nemmere at lytte til andres velmenende råd.

Nogen gange er ens valg personlige. Og så må man lukke den der. "Det er mit valg og det er velovervejet. Jeg forstår hvorfor du tænker andet ville være bedre, men i mit tilfælde er det her det bedste valg. Hvorfor er personligt, tak." Så tænker jeg umiddelbart ikke den er længere.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Amning versus MME

Indlægaf Zombie » 24. maj 2017, 11:38

In_your_eyes skrev:Jeg har selv ammet, og har været rigtig glad for det. Måtte kæmpe lidt for at få det til at lykkes.
Man SKAL ikke amme, men jeg tænker jo at mors mælk er bedst for barnet, der er jo en grund til at vi producerer det. Er det en mulighed for dig at malke ud i stedet for at lægge barnet til brystet?
Uanset hvad, så gør hvad der er bedst for dig og baby :kys:


Det er lidt det her, jeg mener. Du er vildt dejlig, det mener jeg oprigtigt, men du antager også, at jeg ikke har overvejet alle vinkler. ..?

Jeg har ikke nogen børn endnu, og det vil være bedre for alle parter at jeg ikke ammer. :P
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Amning versus MME

Indlægaf Zombie » 24. maj 2017, 11:44

FruDulle skrev:
Zombie skrev:
In_your_eyes skrev:Jeg har selv ammet, og har været rigtig glad for det. Måtte kæmpe lidt for at få det til at lykkes.
Man SKAL ikke amme, men jeg tænker jo at mors mælk er bedst for barnet, der er jo en grund til at vi producerer det. Er det en mulighed for dig at malke ud i stedet for at lægge barnet til brystet?
Uanset hvad, så gør hvad der er bedst for dig og baby :kys:


Det er lidt det her, jeg mener. Du er vildt dejlig, det mener jeg oprigtigt, men du antager også, at jeg ikke har overvejet alle vinkler. ..?

Jeg har ikke nogen børn endnu, og det vil være bedre for alle parter at jeg ikke ammer. :P


Jeg forstår både spørger og dig, Zombie. Men du lukker den jo heller ikke endegyldigt i dit oplæg. Tværtimod "Hvis jeg virkelig så kunne jeg godt". Så er det altså selvklart at nogen kommer med et input som måske kunne være et forslag.

Det er jo hele humlen. Luk den med det samme hvis nogen spørger. "Det kan ikke lade sig gøre", bum færdig. Længere er den ikke.


Det bliver helt klart også min taktik - at sige, at jeg ikke KAN. Hvis jeg rent faktisk skulle forklare hvorfor, ville den forklaring i sig selv få nogle til at betvivle min forældreevne... og så ruller bolden bare derud af. :rulle:

Men i teorien kunne jeg godt - det ville bare ikke være særlig forsvarligt eller klogt. Måske har du ret i, at jeg bare ALTID skal sige "jeg KAN ikke", fremfor at væve rundt i hypotetiske situationer, der ikke er specielt relevant for min virkelighed.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 11:44

Men Zombie, hvem er det der er efter dig?

For hvis du blot siger til folk du ikke vil amme, allerede før du har fået børn, men ikke vil fortælle hvorfor... ja, så sætter du også røven lige i klaskehøjde.

Selvom man selvfølgelug skal respektere folks valg, og jeg ville aldrig kommentere på det, hvis jeg kendte dig, men jeg undrer mig altså over så stort et fravalg, før man overhoved ved, hvad det er man giver op. :)
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 11:46

Jeg synes forresten aldrig det klæder nogen med en løftet pegefingee og "er du godt klar over" attituden.

Men jeg tænker mit om kvinder der fravælger amning på forhånd. Jeg har virkelig, virkelig svært ved at forstå det. Måske jeg kunne lære af lidt indsigt? :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Amning versus MME

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2017, 12:05

FruDulle skrev:Jeg kender ikke til for mødre som fravælger amning "bare fordi". Men mit indtryk er at det er særligt meget unge kvinder, fordi de har svært ved at forholde sig til det. Det er da rigtig ærgerligt, men der kan jo ikke gøres andet end rådgivning og vejledning. Løftede pegefingre kommer man da ingen vegne med.


Jeg synes også kun, det er 17-årige piger, der skråsikkert udtaler at de "da ikke skal amme, for det er bare herre-klammo." Og det ændrer sig jo som så meget andet i takt med at det bliver mere konkret for dem, fx ved at de rent faktisk får et barn.
1
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Amning versus MME

Indlægaf Lykke » 24. maj 2017, 12:09

Jeg har været indlagt på Vuggen i Odense i 5 dage for at få amning op at køre. Det var det eneste som det handlede om. Mit barn kunne ikke bruge mine bryster til at få mad ud af. Flere gange i døgnet kom forskelligt personale hen og hev og sled i mine bryster. Vendte og drejede mit barn. Intet hjalp. Men ingen ville sige at vi skulle droppe det. Nej, det var mine bryster den var gal med.
Jeg fik også at vide, at amning var gulddråber og MME var vitaminpiller knust i vand.

Fed start på livet som mor.
Den dag i dag kunne jeg have dræbt det sundhedspersonale. Føj for pokker!

Det samme med den sundhedsplejerske som kom ud til mig, og var bekymret for at jeg ikke havde nok øjenkontakt med barnet. Ytrede sig vidt og bredt om det, men ville ikke komme med konkrete tiltag. Jeg kiggede hende jo ind i øjnene.
Så måtte selv slæbe barnet til min egen læge, som så konkludere at han ikke kunne se noget af det som sundhedsplejersken kunne se.

Ej, men jeg har ikke ord.

Mit forhold til mine bryster er godt nok stadig svært. Det som de var beregnet til, kunne de ikke. Og det blev gentaget mange gange for mig.
Men mit barn blev flaskebarn efter 3 uger hvor jeg pumpede ud mange gange i døgnet og gav mit barn det istedet for MME. Indtil der kom en fornuftig sundhedsplejerske som sagde stop. Bad mig bruge mit krudt på noget jeg synes var sjovt - giv dit barn flaske, og kom så ud af den lejlighed.

Da jeg var gravid skulle jeg udfylde et ammeskema. Tror det var for at jordemoderen kunne se hvor meget jeg virkelig ville amme.

Jeg har været inde på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Jeg kan godt se der er en masse fordele.

Jeg synes det blev det bedste i hele verden at vi kunne være to om at give hende mad.
Jeg tog 5 måneders barsel - læste mit studie færdig og startede på en kandidat. Alt i mens min mand så har gået hjemme i et år med hende.

Jeg synes jeg har mødt opbakning i hele denne amme/flaskeaffære fra folk som selv har været igennem det. De dumme spørgsmål og undringer har været fra folk som ikke har haft børn.

Mit barn er blevet et dejligt, sundt og raskt barn. Hun har haft to lette forkølelser, lussingesyge, 3-dages feber og det var det. Hun har kun været ved lægen til de obligatoriske tjek og til det latterlige besøg med øjenkontakten.

Jeg synes det er mærkeligt at nogen skal blande sig i det.
Snakkede en dag med en på mit studie om det. Og hun sagde det var det bedste valg at give flaske for hende og hendes mand. Nr 2 barn gad hun ikke engang forsøge at starte amning op med. Det var så meget bedre at de kunne være to om det.

Selvfølgelig taler man ud fra sin egen virkelighed. Det er klart. Og hvis min pige bare havde hoppet på brystet. Ja så var min virkelig nok en anden.
7
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 12:14

Akehurst2 skrev:
FruDulle skrev:Jeg kender ikke til for mødre som fravælger amning "bare fordi". Men mit indtryk er at det er særligt meget unge kvinder, fordi de har svært ved at forholde sig til det. Det er da rigtig ærgerligt, men der kan jo ikke gøres andet end rådgivning og vejledning. Løftede pegefingre kommer man da ingen vegne med.


Jeg synes også kun, det er 17-årige piger, der skråsikkert udtaler at de "da ikke skal amme, for det er bare herre-klammo." Og det ændrer sig jo som så meget andet i takt med at det bliver mere konkret for dem, fx ved at de rent faktisk får et barn.


Færdes man diverse debathjemmesider rettet mod gravide og småbørnsforældre, så ser man i ny og næ mødre med denne holdning :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Amning versus MME

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2017, 12:20

Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
FruDulle skrev:Jeg kender ikke til for mødre som fravælger amning "bare fordi". Men mit indtryk er at det er særligt meget unge kvinder, fordi de har svært ved at forholde sig til det. Det er da rigtig ærgerligt, men der kan jo ikke gøres andet end rådgivning og vejledning. Løftede pegefingre kommer man da ingen vegne med.


Jeg synes også kun, det er 17-årige piger, der skråsikkert udtaler at de "da ikke skal amme, for det er bare herre-klammo." Og det ændrer sig jo som så meget andet i takt med at det bliver mere konkret for dem, fx ved at de rent faktisk får et barn.


Færdes man diverse debathjemmesider rettet mod gravide og småbørnsforældre, så ser man i ny og næ mødre med denne holdning :)


Der kommer jeg tydeligvis for lidt, så :-D

Men altså, er der nogen der fravælger at amme, der IKKE ved, at de er mange fordele forbundet med amning? Jeg tror, det må være få, der ikke er klar over, at det er det, der anbefales.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 12:24

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
FruDulle skrev:Jeg kender ikke til for mødre som fravælger amning "bare fordi". Men mit indtryk er at det er særligt meget unge kvinder, fordi de har svært ved at forholde sig til det. Det er da rigtig ærgerligt, men der kan jo ikke gøres andet end rådgivning og vejledning. Løftede pegefingre kommer man da ingen vegne med.


Jeg synes også kun, det er 17-årige piger, der skråsikkert udtaler at de "da ikke skal amme, for det er bare herre-klammo." Og det ændrer sig jo som så meget andet i takt med at det bliver mere konkret for dem, fx ved at de rent faktisk får et barn.


Færdes man diverse debathjemmesider rettet mod gravide og småbørnsforældre, så ser man i ny og næ mødre med denne holdning :)


Der kommer jeg tydeligvis for lidt, så :-D

Men altså, er der nogen der fravælger at amme, der IKKE ved, at de er mange fordele forbundet med amning? Jeg tror, det må være få, der ikke er klar over, at det er det, der anbefales.


Tror alle ved, at det anbefales. Hvis ikke før man blev gravid, så under graviditeten.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Forældre"