Amning versus MME

Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Amning versus MME

Indlægaf Muspel » 25. maj 2017, 20:47

Delfin skrev:
Muspel skrev: Selvfølgelig er der forskel- men faktisk ER amning jo sjovt nok noget, som mange synes det er ok at blande sig i. Også selvom de ikke bliver spurgt. Også ude i 'virkeligheden' . nogen med mindre pli end dig :)


Jeg er så aldrig stødt på det irl. Måske var det anderledes for de der snart mange år siden, jeg havde kontakt med forældre med børn i den alder.

Men jeg har naturligvis set det på debatter, hvor der netop er lagt op til debat om spørgsmålet. I mere personlige 'nødråbstråde' har jeg mere set opbakning og støtte


Det kan jeg jo så håbe også gælder, når/hvis jeg får barn og det bliver aktuelt. -ellers kunne det være, jeg skulle overveje at give dem sandheden råt for usødet
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Amning versus MME

Indlægaf Delfin » 25. maj 2017, 20:49

Muspel skrev:
Delfin skrev:
Muspel skrev: Selvfølgelig er der forskel- men faktisk ER amning jo sjovt nok noget, som mange synes det er ok at blande sig i. Også selvom de ikke bliver spurgt. Også ude i 'virkeligheden' . nogen med mindre pli end dig :)


Jeg er så aldrig stødt på det irl. Måske var det anderledes for de der snart mange år siden, jeg havde kontakt med forældre med børn i den alder.

Men jeg har naturligvis set det på debatter, hvor der netop er lagt op til debat om spørgsmålet. I mere personlige 'nødråbstråde' har jeg mere set opbakning og støtte


Det kan jeg jo så håbe også gælder, når/hvis jeg får barn og det bliver aktuelt. -ellers kunne det være, jeg skulle overveje at give dem sandheden råt for usødet


Tja eller bare sige, at det ikke er noget, du behøver redegøre for. Det kan vel lukke munden for de fleste
0
14 11 14
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Amning versus MME

Indlægaf JoyNips » 26. maj 2017, 06:54

Mistermor skrev:For næsten 30 år siden var jeg i egenskab af pædagogmedhjælper til et fællesarrangement i en børnehave.
Et barn havde en lillebror, der endnu ikke gik i børnehave, han var vel 3 år, og mens vi sad og drak kaffe i fællesrummet omkring et stort bord, kom han lige hen og blev ammet. Der var ingen, der sagde noget til den mor, men jeg tror, vi var en del, der arbejdede intenst på at holde vores ansigtsudtryk neutralt.


Hvorfor?

Det matcher ret fint mit indtryk af at der er mindre accept og rummelighed overfor amning end overfor at måtte opgive amning. Jeg hører rigtig mange historier om shaming af amning a la "det er morens behov at prøve at beholde barnet som en lille baby", "det er skadeligt for barnets forhold til sin far", "det ødelægger tænderne", "skal du amme til han starter i skole???", opfordringer til at fyre en masse mme i barnet om aftenen eller starte på grød når barnet er 4 mdr så de sover igennem etc.
Amning skal åbenbart bare gemmes væk og gøres så kortvarigt som muligt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Amning versus MME

Indlægaf Lilleluftballon » 26. maj 2017, 07:00

JoyNips skrev:
Mistermor skrev:For næsten 30 år siden var jeg i egenskab af pædagogmedhjælper til et fællesarrangement i en børnehave.
Et barn havde en lillebror, der endnu ikke gik i børnehave, han var vel 3 år, og mens vi sad og drak kaffe i fællesrummet omkring et stort bord, kom han lige hen og blev ammet. Der var ingen, der sagde noget til den mor, men jeg tror, vi var en del, der arbejdede intenst på at holde vores ansigtsudtryk neutralt.


Hvorfor?

Det matcher ret fint mit indtryk af at der er mindre accept og rummelighed overfor amning end overfor at måtte opgive amning. Jeg hører rigtig mange historier om shaming af amning a la "det er morens behov at prøve at beholde barnet som en lille baby", "det er skadeligt for barnets forhold til sin far", "det ødelægger tænderne", "skal du amme til han starter i skole???", opfordringer til at fyre en masse mme i barnet om aftenen eller starte på grød når barnet er 4 mdr så de sover igennem etc.
Amning skal åbenbart bare gemmes væk og gøres så kortvarigt som muligt.


Lur mig om ikke de ville have rynket ligeså meget på brynene hvis moderen lige havde varmet en flaske til en tre-årig. Jeg fik i hvert fald SÅ mange kommentarer da vores søn på 1,5 stadig fik flaske til putning. Tilsidst begyndte jeg bare at lyve om det - gad ikke forsvare at han havde brug for den tryghed (for ja - flaske er præcis ligeså meget tryghed som amning).
3
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Amning versus MME

Indlægaf Raenil » 26. maj 2017, 07:07

Vores søn på næsten to får en halv flaske med almindelig lunet mælk til putning - vi fortæller heller ikke nogen om det. Gider simpelthen ikke diskussionen.
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Amning versus MME

Indlægaf Animi » 26. maj 2017, 07:10

IMG_1591.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Amning versus MME

Indlægaf Lilleluftballon » 26. maj 2017, 07:12

Min datter er 9 måneder og det er en måned siden jeg første gang fik "ej, får hun STADIG flaske". Så det er vist ikke forbeholdt ammemødre.
1
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Amning versus MME

Indlægaf primle » 26. maj 2017, 07:20

Jeg har fået disse kommentarer i den virkelige verden

'Nå, så gad du ikke det mere?' Sagt af en kollega, da jeg fortalte om vores forløb og hvor længe jeg ammede.

'Ammer du ikke?' 'SLET ikke?' Sagt af min øjenlæge.

'Vi synes det er noget af en kamp med det amning' sagde min mand til en sygeplejestuderende, der havde hjulpet os under vores indlæggelse, da vi var tilbage for at få taget blodprøve på vores søn.
'Ja, men det er en kamp man ikke må opgive' var hendes svar.
Lige inden havde jeg siddet og tudet i venteværelset af skræk for om han ville blive sulten og vi skulle kæmpe med at få ham lagt til igen.

Nogen ville nok bare trække på skuldrene af disse kommentarer. Men jeg blev ked af det. Og følte dem som kritik og dunk i hovedet.
5
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 26. maj 2017, 07:30

Det er fandme også dårlig stil, primle. Har folk dog ingen pli :-(

Jeg har også fået nogle ubehagelige kommentarer med på vejen, og man er bare så vildt sårbar når man lige har fået sådan en lille bebs ♡
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Amning versus MME

Indlægaf Luffegås » 26. maj 2017, 08:00

Jeg synes ikke jeg på forums ser andet end respekt for de kvinder der ikke vil amme, har læst mange efterhånden skrive de med det samme vendte baby til flaske, og det er helt fint selv blev jeg aldrig ordentlig ammet og jeg har aldrig haft sygdomme eller noget.
Jeg er ikke sikker på jeg vil amme mere end et par måneder, for det er det jeg tror på er bedst, ligesåvel som jeg ikke er sikker på jeg vil have hele barslen selv, har en kæreste der meget gerne vil tage en del også. Så synes jeg kun det er fint han også kan give en flaske til baby uden jeg er i nærheden,

Dog synes jeg der er MANGE artikler og eksperter der prøver at shame, fordi de ved bedre ang. hvad der BURDE være perfekt, men virkeligheden er bare ikke altid som eksperterne synes.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Amning versus MME

Indlægaf primle » 26. maj 2017, 08:09

Sangius skrev:Det er fandme også dårlig stil, primle. Har folk dog ingen pli :-(

Jeg har også fået nogle ubehagelige kommentarer med på vejen, og man er bare så vildt sårbar når man lige har fået sådan en lille bebs ♡


Man er vildt sårbar. Og nogle mere end andre - mig selv inkl. Og heldigvis er der jo også mange, der er gode til at være 'ligeglade'.
Som DP oplever jeg også mest at det er inde i mig selv at fordømmelsen ligger - at jeg tænker dårligt om mig selv. De fleste jeg har mødt har haft forståelse. Men jeg kan godt ærgre mig over, at det overhovedet er nødvendigt at tale om og 'forsvare'. Og ja, jeg har selv følt at jeg skulle forklare og forsvare, for der var ikke nogen der skulle tro, at jeg ikke ville - eller havde kæmpet. Og det er i virkeligheden super åndssvagt. For jeg tænker aldrig at der er nogen der skal forklare eller forsvare noget for mig. Og jeg tænker ikke at nogen har givet op for let. Og heller ikke dårlige ting hvis man vælger ikke at amme fra starten.
Jeg kan ikke huske hvordan jeg tænkte inden jeg fik mit første barn.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 26. maj 2017, 08:32

Man får jo intet ud af, overhoved at påtale eller vende øjne af, at folk ikke ammer. Det kan de jo på magisk vis ikke begynde at amme af. Det gør folk kun for at være bedrevidende, spydige og nedern. Det er aldrig OK.

Men jeg synes ikke, at det at jeg mener der findes uforståelige årsager til at man vælger ikke amme, behøver betyde, at alle mødre der ikke ammer - af den ene eller anden årsag - skal føle at de skal forklare sig over for mig, eller have det dårligt med deres situation. Og at jeg mener at det er muligt at give op for let, skal heller ikke betyde, at alle der har givet op, skal føle sig ramt.

Jeg tror, at mange ammeforløb kunne havde været vellykket, med den rette støtte og vedholdenhed. Det er altid i starten, at det er sværest. Men jeg tror også, at rigtig mange ammeforløb vil være til mere skade end gavn, og det derfor vil være bedst at give op når tid er, og gerne før man går op i limningen end efter.

Netop fordi jeg ikke kan vide hvordan situationen er i en given familie, vælger jeg konsekvent at være forstående overfor det valg der er taget.

Men jeg læser jævnligt historier på f.eks. minmave.dk, hvor jeg synes amningens endelige er et resultat af en mor der ikke følte det vigtigt nok at kæmpe for (hvilket jeg ikke kan forstå), eller professionelle med lorte råd.

Men jeg synes det er galmathias at koble amning til det at være en god mor. Det har vitterligt intet med hinanden at gøre. Overhoved. Jeg kender eksempler på kvinder der har ammet, og langtidsammet, som har været direkte frygtelige mødre.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Amning versus MME

Indlægaf vibbsen » 28. maj 2017, 14:52

Jeg har været udsat for amme-mafiaen. For fuld udblæsning. IRL. Det var i den mødregruppe jeg var med i da jeg fik Emma. Hold kæft hvor et par små selvfede meningsfisser.

Det gik ikke ud over mig, for i samme sekund de så meget som lagde an til at løfte en pegefinger, bed jeg fra mig. For de var der med det samme. Og det gad jeg ikke. Jeg var i forvejen lidt på hælene fordi Emma havde haft kolik. Men ikke på vilkår om jeg vil finde mig i at blive bullied af et par 26 årige Vestegns trunter med tramp stamp, det komplette katalog fra Sebra i børneværelset og Mega mussel i deres Annie Sloan malede vitrineskab....

Men den sidste i mødregruppen var en pige som var temmelig forsagt. Og for hvem hele det der med at være blevet mor var temmelig overvældende. Hendes barn var temmelig sensitivt. Det havde været en rædsom fødsel. Opholdet på barselsgangen havde været et mareridt og hendes amning var aldrig kommet til at fungere. Og hun var easy peasy bytte for de 2 andre. Især da jeg var på ferie i 3 uger lige efter vi var startet i gruppen... Hvorpå hun endte med at melde sig ud af gruppen. Hun og jeg kom i samme legestue, og hun fortalt mig efterfølgende hvordan de var simpelthen over hende om alt fra amning til hvordan hun skulle lære sit spædbarn at være overladt til andre end mor når hun var ude...Kæft et par møgkøer. Og hold da op hvor var det synd for pige nr 4.
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 30. maj 2017, 22:32

Jeg har været rigtig glad for at amme, sådan overordnet set, men det har også været lidt en "indre" kamp undervejs. Man føler sig hurtigt utrolig fastlåst i sin position som ammende mor - følelsen af lykkelig symbiose med baby overdøvede dog helt klart de negative vibes. Jeg vil klart også amme igen, når vores yngste/sidste barn kommer til verden.

Dog er jeg ked af, at mine bryster ikke er så fyldige længere. Jeg mistænkte førhen jordemødre, sundhedsplejesker med flere for at tilbageholde sandheden om sammenhængen mellem hængebryster og amning - men særligt i denne tredje graviditet har jeg altså fået syn for, at den er god nok: Brysterne taber virkelig terræn til tyngdekraften i selve graviditeten - ikke på grund af amning. Suk.

Til gengæld er jeg snart med på en fornyet version af klassikeren fra Den Unævnelige: "Hvad kan du holde under brysterne?"-tråden. :slem: :lol:

Så for at svare på tråden: Jeg er amme-fan. Og når nogle kvinder vælger det fra, tænker jeg vistnok per automatik, at de går glip af en følelse og samhørighed, som jeg ikke selv ville have været foruden med mine børn. Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Amning versus MME

Indlægaf Lilleluftballon » 31. maj 2017, 05:37

Evapeva skrev:Jeg har været rigtig glad for at amme, sådan overordnet set, men det har også været lidt en "indre" kamp undervejs. Man føler sig hurtigt utrolig fastlåst i sin position som ammende mor - følelsen af lykkelig symbiose med baby overdøvede dog helt klart de negative vibes. Jeg vil klart også amme igen, når vores yngste/sidste barn kommer til verden.

Dog er jeg ked af, at mine bryster ikke er så fyldige længere. Jeg mistænkte førhen jordemødre, sundhedsplejesker med flere for at tilbageholde sandheden om sammenhængen mellem hængebryster og amning - men særligt i denne tredje graviditet har jeg altså fået syn for, at den er god nok: Brysterne taber virkelig terræn til tyngdekraften i selve graviditeten - ikke på grund af amning. Suk.

Til gengæld er jeg snart med på en fornyet version af klassikeren fra Den Unævnelige: "Hvad kan du holde under brysterne?"-tråden. :slem: :lol:

Så for at svare på tråden: Jeg er amme-fan. Og når nogle kvinder vælger det fra, tænker jeg vistnok per automatik, at de går glip af en følelse og samhørighed, som jeg ikke selv ville have været foruden med mine børn. Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre.


Desuden ved du jo faktisk ikke om de har samme følelse af sammenhørighed. Jeg har både ammet og senere givet flaske til begge mine - og har på ingen måde følt at følelsen af sammenhørighed, omsorg og symbiose blev mindre. Der er bare noget helt særligt ved at mætte et sultent barn der ligger trygt i ens arme!
6

Tilbage til "Forældre"