Amning versus MME

primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Amning versus MME

Indlægaf primle » 31. maj 2017, 06:56

Lilleluftballon skrev:
Evapeva skrev:Jeg har været rigtig glad for at amme, sådan overordnet set, men det har også været lidt en "indre" kamp undervejs. Man føler sig hurtigt utrolig fastlåst i sin position som ammende mor - følelsen af lykkelig symbiose med baby overdøvede dog helt klart de negative vibes. Jeg vil klart også amme igen, når vores yngste/sidste barn kommer til verden.

Dog er jeg ked af, at mine bryster ikke er så fyldige længere. Jeg mistænkte førhen jordemødre, sundhedsplejesker med flere for at tilbageholde sandheden om sammenhængen mellem hængebryster og amning - men særligt i denne tredje graviditet har jeg altså fået syn for, at den er god nok: Brysterne taber virkelig terræn til tyngdekraften i selve graviditeten - ikke på grund af amning. Suk.

Til gengæld er jeg snart med på en fornyet version af klassikeren fra Den Unævnelige: "Hvad kan du holde under brysterne?"-tråden. :slem: :lol:

Så for at svare på tråden: Jeg er amme-fan. Og når nogle kvinder vælger det fra, tænker jeg vistnok per automatik, at de går glip af en følelse og samhørighed, som jeg ikke selv ville have været foruden med mine børn. Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre.


Desuden ved du jo faktisk ikke om de har samme følelse af sammenhørighed. Jeg har både ammet og senere givet flaske til begge mine - og har på ingen måde følt at følelsen af sammenhørighed, omsorg og symbiose blev mindre. Der er bare noget helt særligt ved at mætte et sultent barn der ligger trygt i ens arme!


Fuldstændig enig.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 09:33

Lilleluftballon skrev:
Evapeva skrev:Jeg har været rigtig glad for at amme, sådan overordnet set, men det har også været lidt en "indre" kamp undervejs. Man føler sig hurtigt utrolig fastlåst i sin position som ammende mor - følelsen af lykkelig symbiose med baby overdøvede dog helt klart de negative vibes. Jeg vil klart også amme igen, når vores yngste/sidste barn kommer til verden.

Dog er jeg ked af, at mine bryster ikke er så fyldige længere. Jeg mistænkte førhen jordemødre, sundhedsplejesker med flere for at tilbageholde sandheden om sammenhængen mellem hængebryster og amning - men særligt i denne tredje graviditet har jeg altså fået syn for, at den er god nok: Brysterne taber virkelig terræn til tyngdekraften i selve graviditeten - ikke på grund af amning. Suk.

Til gengæld er jeg snart med på en fornyet version af klassikeren fra Den Unævnelige: "Hvad kan du holde under brysterne?"-tråden. :slem: :lol:

Så for at svare på tråden: Jeg er amme-fan. Og når nogle kvinder vælger det fra, tænker jeg vistnok per automatik, at de går glip af en følelse og samhørighed, som jeg ikke selv ville have været foruden med mine børn. Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre.


Desuden ved du jo faktisk ikke om de har samme følelse af sammenhørighed. Jeg har både ammet og senere givet flaske til begge mine - og har på ingen måde følt at følelsen af sammenhørighed, omsorg og symbiose blev mindre. Der er bare noget helt særligt ved at mætte et sultent barn der ligger trygt i ens arme!


Desuden? :gruble:

Det har du da fuldstændig ret i. Jeg fortalte bare ærligt, hvad jeg tænker om emnet. Som nævnt kunne jeg heller ikke drømme om at sige noget.

Jeg skrev da vist også: "Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre." :)
Senest rettet af Evapeva 31. maj 2017, 10:15, rettet i alt 1 gang.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 09:34

primle skrev:
Lilleluftballon skrev:
Evapeva skrev:Jeg har været rigtig glad for at amme, sådan overordnet set, men det har også været lidt en "indre" kamp undervejs. Man føler sig hurtigt utrolig fastlåst i sin position som ammende mor - følelsen af lykkelig symbiose med baby overdøvede dog helt klart de negative vibes. Jeg vil klart også amme igen, når vores yngste/sidste barn kommer til verden.

Dog er jeg ked af, at mine bryster ikke er så fyldige længere. Jeg mistænkte førhen jordemødre, sundhedsplejesker med flere for at tilbageholde sandheden om sammenhængen mellem hængebryster og amning - men særligt i denne tredje graviditet har jeg altså fået syn for, at den er god nok: Brysterne taber virkelig terræn til tyngdekraften i selve graviditeten - ikke på grund af amning. Suk.

Til gengæld er jeg snart med på en fornyet version af klassikeren fra Den Unævnelige: "Hvad kan du holde under brysterne?"-tråden. :slem: :lol:

Så for at svare på tråden: Jeg er amme-fan. Og når nogle kvinder vælger det fra, tænker jeg vistnok per automatik, at de går glip af en følelse og samhørighed, som jeg ikke selv ville have været foruden med mine børn. Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre.


Desuden ved du jo faktisk ikke om de har samme følelse af sammenhørighed. Jeg har både ammet og senere givet flaske til begge mine - og har på ingen måde følt at følelsen af sammenhørighed, omsorg og symbiose blev mindre. Der er bare noget helt særligt ved at mætte et sultent barn der ligger trygt i ens arme!


Fuldstændig enig.


Jeg henviser jo til min egen oplevelse, da jeg også selv både har ammet og givet flaske, da mine drenge ikke ville ammes længere efter 6 mdr. JEG - personligt - følte, at der forsvandt en smule af den samhørighed, jeg føler der er i amning.

Men faktisk kan det jo sagtens bare handle om, at spædbarnsperioden er overstået. Det har jeg aldrig tænkt til ende, så det kan sagtens være en kombination af, at amningen var forbi og baby blev større og skulle på fast føde. :)
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Amning versus MME

Indlægaf primle » 31. maj 2017, 09:52

Evapeva skrev:
primle skrev:
Lilleluftballon skrev:
Evapeva skrev:Jeg har været rigtig glad for at amme, sådan overordnet set, men det har også været lidt en "indre" kamp undervejs. Man føler sig hurtigt utrolig fastlåst i sin position som ammende mor - følelsen af lykkelig symbiose med baby overdøvede dog helt klart de negative vibes. Jeg vil klart også amme igen, når vores yngste/sidste barn kommer til verden.

Dog er jeg ked af, at mine bryster ikke er så fyldige længere. Jeg mistænkte førhen jordemødre, sundhedsplejesker med flere for at tilbageholde sandheden om sammenhængen mellem hængebryster og amning - men særligt i denne tredje graviditet har jeg altså fået syn for, at den er god nok: Brysterne taber virkelig terræn til tyngdekraften i selve graviditeten - ikke på grund af amning. Suk.

Til gengæld er jeg snart med på en fornyet version af klassikeren fra Den Unævnelige: "Hvad kan du holde under brysterne?"-tråden. :slem: :lol:

Så for at svare på tråden: Jeg er amme-fan. Og når nogle kvinder vælger det fra, tænker jeg vistnok per automatik, at de går glip af en følelse og samhørighed, som jeg ikke selv ville have været foruden med mine børn. Men jeg siger det aldrig højt, for dels synes jeg ikke det er mit bord, og dels kan min kommentar ikke gøre andet end at irritere/såre.


Desuden ved du jo faktisk ikke om de har samme følelse af sammenhørighed. Jeg har både ammet og senere givet flaske til begge mine - og har på ingen måde følt at følelsen af sammenhørighed, omsorg og symbiose blev mindre. Der er bare noget helt særligt ved at mætte et sultent barn der ligger trygt i ens arme!


Fuldstændig enig.


Jeg henviser jo til min egen oplevelse, da jeg også selv både har ammet og givet flaske, da mine drenge ikke ville ammes længere efter 6 mdr. JEG - personligt - følte, at der forsvandt en smule af den samhørighed, jeg føler der er i amning.

Men faktisk kan det jo sagtens bare handle om, at spædbarnsperioden er overstået. Det har jeg aldrig tænkt til ende, så det kan sagtens være en kombination af, at amningen var forbi og baby blev større og skulle på fast føde. :)


Okay :)

Jeg kommenterer fordi jeg flere gange er stødt på dem der kommentar om, at man går glip af et specielt bånd. Og der er to ting i det. Nummer et er, at det ikke specielt fedt at få at vide, at der (åbenbart) er et helt specielt bånd du aldrig kan få med dit barn, hvis du ikke ammer. Det føles sådan lidt - haha du er bagud på point og du kan intet gøre ved det. Hvad pokker skal man lige sige til det? Og ja, der er nogen der siger det ude i den virkelige verden.
Nummer to. Så er det, som luftballon er inde på, for mig i hvert fald mærkeligt at antage, at man ved hvad der skaber nærhed for andre end én selv.
4
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 09:55

Dikus skrev:
Oddinary skrev:
Lilleluftballon skrev:Og på 3 sider gik vi så fra "der er ingen amme-mafia" til "du burde ikke ha fået børn hvis du giver flaske af en ikke godkendt grund"


Men synes du, det er en god nok grund at flaske er mere bekvemt eller at man synes tanken er lidt adder? JoyNips lister jo i forvejen en del eksempler på tilfælde, hvor MME selvfølgelig er at foretrække?


Hvorfor synes du, man skal have en god grund til at fravælge noget på sit barns vegne, der ikke skader det?


Bare fordi det ikke skader barnet, så kan vi vel stadig kalde en spade for en spade og sige, at med MME frem for MM, så skal barnet nøjes.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 09:58

Dikus skrev:Det er sjovt, så mange følelser der lægges i amning. For mig var amning=mad til barn. Jeg var glad for, jeg kunne amme, for jeg synes det der flaske-show ser vildt besværligt ud i forhold til bare at amme. På plussiden giver flasker andre mulighed for at bidrage.

Derudover er forskellene minimale. Jeg sad en ganf med to overlæger en læge og en sygeplejerske, der fremlagde tal for forskellene ved planlagt kejsersnit/vaginal fødsel og amning/flaske, fordi jeg var knust ved tanken om frivilligt at give mit barn en sådan start på livet.

Da jeg gik derfra tænkte jeg mere: [b]Prut i en natpotte... Jeg har da udsat mit eksisterende barn for værre ting end det...[/b]


Hæhæ. Fedt udtryk! Og jeg forstår klart din pointe. :)
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 10:04

Dikus skrev:
Evapeva skrev:
Dikus skrev:
Oddinary skrev:
Lilleluftballon skrev:Og på 3 sider gik vi så fra "der er ingen amme-mafia" til "du burde ikke ha fået børn hvis du giver flaske af en ikke godkendt grund"


Men synes du, det er en god nok grund at flaske er mere bekvemt eller at man synes tanken er lidt adder? JoyNips lister jo i forvejen en del eksempler på tilfælde, hvor MME selvfølgelig er at foretrække?


Hvorfor synes du, man skal have en god grund til at fravælge noget på sit barns vegne, der ikke skader det?


Bare fordi det ikke skader barnet, så kan vi vel stadig kalde en spade for en spade og sige, at med MME frem for MM, så skal barnet nøjes.


Præcis med så meget andet i livet. Se i øvrigt indlægget ovenfor


Men det her er jo noget helbreds-agtigt hejs...? :gruble:

Okay - kæphest rolling og forklaring følger:

Jeg har børneeksem, og jeg er 33 år. Det er en daglig pine med al den kløen, og jeg er virkelig ked af, hvor grimt det tilmed ser ud. Det er blevet undersøgt tilbundsgående af flere hudlæger og diverse kloge folk gennem tiden, og muligvis er konklusionen fra dem alle så enslydende, som den er, fordi det er nemt at fyre af. Men de siger allesammen, at børneeksem kommer af tre ting:
- genetik
- passiv rygning i spædbarnsperioden (jeg er fra '83 ;))
- MME

Når nu jeg første gang fik dette at vide som 18-årig, så sidder det jo fast. Og derfor har jeg selv villet gøre alt, hvad jeg kunne, for at undgå at give eksem videre til mine unger. I mit tilfælde er punktet "genetik" jo til stede. De ville så død og pine ikke ammes længere ved omkring 6 måneder begge to. Men hold op, hvor er jeg taknemmelig for, at amning kunne lykkes i mit tilfælde.

Kan I følge det uden at tænke mig som en del af en amme-mafia...? *fanmer helt forpustet*
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 10:08

primle skrev:Okay :)

Jeg kommenterer fordi jeg flere gange er stødt på dem der kommentar om, at man går glip af et specielt bånd. Og der er to ting i det. Nummer et er, at det ikke specielt fedt at få at vide, at der (åbenbart) er et helt specielt bånd du aldrig kan få med dit barn, hvis du ikke ammer. Det føles sådan lidt - haha du er bagud på point og du kan intet gøre ved det. Hvad pokker skal man lige sige til det? Og ja, der er nogen der siger det ude i den virkelige verden.
Nummer to. Så er det, som luftballon er inde på, for mig i hvert fald mærkeligt at antage, at man ved hvad der skaber nærhed for andre end én selv.


Det kan jeg faktisk sagtens se. :gruble:

Jeg er ked af at have fyret noget af, som kunne være sårende. Skørt at jeg ikke lige har kunnet forudse, at det selvfølgelig kan tolkes på den måde.

Den med, hvad nærhed er for andre - jeg forstår, hvad du siger og mener, men det er mere ment som "jeg synes ikke, andre skal være dette foruden", men jeg lægger sgu nok, som Dikus også er inde på, for mange følelser i dét amning der.

:gruble:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Amning versus MME

Indlægaf Sangius » 31. maj 2017, 10:09

Man skal også passe på med, at føle sig ramt, når ammende kvinder siger, at de er glade for den nærhed/tæthed de får, når de ammer. Får det får man altså. Det er meget intimt, og det giver en tæthed, som jeg ikke føler jeg får på anden vis med min datter.
Men jeg har jo aldrig givet flaske. Så jeg kan da må ingen måde sige, at andre mødre ikke oplever den samme nærhed i andre situationer, eller når de giver flaske. Så jeg synes ikke man skal føle sig så ramt.
Hvis man ikke har ammet, så ved man ikke hvad man misser. Hvis man ikke har givet flaske, så ved man heller ikke hvad man misser. Vi som mødre burde egentlig bare vide os sikre i, at det bånd vi har med vores barn er helt specielt - uanset hvornår vi mærker det ekstra meget. :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Amning versus MME

Indlægaf primle » 31. maj 2017, 10:15

Evapeva skrev:
primle skrev:Okay :)

Jeg kommenterer fordi jeg flere gange er stødt på dem der kommentar om, at man går glip af et specielt bånd. Og der er to ting i det. Nummer et er, at det ikke specielt fedt at få at vide, at der (åbenbart) er et helt specielt bånd du aldrig kan få med dit barn, hvis du ikke ammer. Det føles sådan lidt - haha du er bagud på point og du kan intet gøre ved det. Hvad pokker skal man lige sige til det? Og ja, der er nogen der siger det ude i den virkelige verden.
Nummer to. Så er det, som luftballon er inde på, for mig i hvert fald mærkeligt at antage, at man ved hvad der skaber nærhed for andre end én selv.


Det kan jeg faktisk sagtens se. :gruble:

Jeg er ked af at have fyret noget af, som kunne være sårende. Skørt at jeg ikke lige har kunnet forudse, at det selvfølgelig kan tolkes på den måde.

Den med, hvad nærhed er for andre - jeg forstår, hvad du siger og mener, men det er mere ment som "jeg synes ikke, andre skal være dette foruden", men jeg lægger sgu nok, som Dikus også er inde på, for mange følelser i dét amning der.

:gruble:


Og jeg lægger HELT sikkert (for) mange følelser i det, fordi det for mig gør mega ondt at det ikke kunne lykkedes for mig.

Og jeg har også børneeksem og tænker tit på om det er manglende amning der er skyld i at min datter har det. Så kan sagtens følge din tanke dér.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Amning versus MME

Indlægaf Evapeva » 31. maj 2017, 10:22

primle skrev:
Evapeva skrev:
primle skrev:Okay :)

Jeg kommenterer fordi jeg flere gange er stødt på dem der kommentar om, at man går glip af et specielt bånd. Og der er to ting i det. Nummer et er, at det ikke specielt fedt at få at vide, at der (åbenbart) er et helt specielt bånd du aldrig kan få med dit barn, hvis du ikke ammer. Det føles sådan lidt - haha du er bagud på point og du kan intet gøre ved det. Hvad pokker skal man lige sige til det? Og ja, der er nogen der siger det ude i den virkelige verden.
Nummer to. Så er det, som luftballon er inde på, for mig i hvert fald mærkeligt at antage, at man ved hvad der skaber nærhed for andre end én selv.


Det kan jeg faktisk sagtens se. :gruble:

Jeg er ked af at have fyret noget af, som kunne være sårende. Skørt at jeg ikke lige har kunnet forudse, at det selvfølgelig kan tolkes på den måde.

Den med, hvad nærhed er for andre - jeg forstår, hvad du siger og mener, men det er mere ment som "jeg synes ikke, andre skal være dette foruden", men jeg lægger sgu nok, som Dikus også er inde på, for mange følelser i dét amning der.

:gruble:


Og jeg lægger HELT sikkert (for) mange følelser i det, fordi det for mig gør mega ondt at det ikke kunne lykkedes for mig.

Og jeg har også børneeksem og tænker tit på om det er manglende amning der er skyld i at min datter har det. Så kan sagtens følge din tanke dér.


Argh, så gjorde jeg det lige igen. Altså nævnte noget (børneeksem), som du jo selvfølgelig også er ked af i forvejen. Det er ikke sådan ment herfra.

Men ved du hvad - min ældste søn har det også, dog heldigvis i mild grad indtil videre. Måske er genetikken alligevel den allerstørste faktor for, om de får det, selvom risikoen vist kun skulle være 25%, når én af forældrene er ramt.

Jeg har altså en vag idé om, at amning på mange områder bliver et paraplybegreb for ALT godt, og derfor kan det da også liiige nævnes i sammenhæng med eksem og whatnot. Og så sker der jo netop det, som der sker i denne tråd - at vi deler os i to lejre, hvor den ene gruppe ligesom "ånder lettet op", fordi amningen lykkedes, mens den anden gruppe føler sig ramt på deres følelser.

Egentlig er det jo ikke okay, særligt fordi vi begge to har børn, der er ramt af eksem nu. Statistikken og formaningerne bliver jo lidt ligegyldige. :gruble:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Amning versus MME

Indlægaf primle » 31. maj 2017, 10:24

Sangius skrev:Man skal også passe på med, at føle sig ramt, når ammende kvinder siger, at de er glade for den nærhed/tæthed de får, når de ammer. Får det får man altså. Det er meget intimt, og det giver en tæthed, som jeg ikke føler jeg får på anden vis med min datter.
Men jeg har jo aldrig givet flaske. Så jeg kan da må ingen måde sige, at andre mødre ikke oplever den samme nærhed i andre situationer, eller når de giver flaske. Så jeg synes ikke man skal føle sig så ramt.
Hvis man ikke har ammet, så ved man ikke hvad man misser. Hvis man ikke har givet flaske, så ved man heller ikke hvad man misser. Vi som mødre burde egentlig bare vide os sikre i, at det bånd vi har med vores barn er helt specielt - uanset hvornår vi mærker det ekstra meget. :)


Men man styrer jo ikke altid selv hvad man bliver ramt af. Vi har vel alle nogle områder som vi er mere sårbare på end andre.
1
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Amning versus MME

Indlægaf primle » 31. maj 2017, 10:35

Evapeva skrev:
primle skrev:
Evapeva skrev:
primle skrev:Okay :)

Jeg kommenterer fordi jeg flere gange er stødt på dem der kommentar om, at man går glip af et specielt bånd. Og der er to ting i det. Nummer et er, at det ikke specielt fedt at få at vide, at der (åbenbart) er et helt specielt bånd du aldrig kan få med dit barn, hvis du ikke ammer. Det føles sådan lidt - haha du er bagud på point og du kan intet gøre ved det. Hvad pokker skal man lige sige til det? Og ja, der er nogen der siger det ude i den virkelige verden.
Nummer to. Så er det, som luftballon er inde på, for mig i hvert fald mærkeligt at antage, at man ved hvad der skaber nærhed for andre end én selv.


Det kan jeg faktisk sagtens se. :gruble:

Jeg er ked af at have fyret noget af, som kunne være sårende. Skørt at jeg ikke lige har kunnet forudse, at det selvfølgelig kan tolkes på den måde.

Den med, hvad nærhed er for andre - jeg forstår, hvad du siger og mener, men det er mere ment som "jeg synes ikke, andre skal være dette foruden", men jeg lægger sgu nok, som Dikus også er inde på, for mange følelser i dét amning der.

:gruble:


Og jeg lægger HELT sikkert (for) mange følelser i det, fordi det for mig gør mega ondt at det ikke kunne lykkedes for mig.

Og jeg har også børneeksem og tænker tit på om det er manglende amning der er skyld i at min datter har det. Så kan sagtens følge din tanke dér.


Argh, så gjorde jeg det lige igen. Altså nævnte noget (børneeksem), som du jo selvfølgelig også er ked af i forvejen. Det er ikke sådan ment herfra.

Men ved du hvad - min ældste søn har det også, dog heldigvis i mild grad indtil videre. Måske er genetikken alligevel den allerstørste faktor for, om de får det, selvom risikoen vist kun skulle være 25%, når én af forældrene er ramt.

Jeg har altså en vag idé om, at amning på mange områder bliver et paraplybegreb for ALT godt, og derfor kan det da også liiige nævnes i sammenhæng med eksem og whatnot. Og så sker der jo netop det, som der sker i denne tråd - at vi deler os i to lejre, hvor den ene gruppe ligesom "ånder lettet op", fordi amningen lykkedes, mens den anden gruppe føler sig ramt på deres følelser.

Egentlig er det jo ikke okay, særligt fordi vi begge to har børn, der er ramt af eksem nu. Statistikken og formaningerne bliver jo lidt ligegyldige. :gruble:


Det tænker jeg du har fuldstændig ret i.

Det er meget nemt at få den følelse, at bare man ammer, jamen så har man nærmest forebygget alt ondskab der kan ramme ens barn. Og hvis man IKKE gør. Så ja. Held og lykke til ungen. Fordi det bliver ophøjet som det gør.
3
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3063
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 432
Likede indlæg: 7992

Re: Amning versus MME

Indlægaf Charly » 31. maj 2017, 10:51

Amning er rigtig godt på rigtig mange måder - men det er jo ikke det, der gør en til en god mor. Det handler jo om mange andre ting - f.eks. er det ret smart at sørge for, at ens barn er mæt, om det er så pga. modermælk eller MME - mæthed er en stor ting i babypleje :D Og at være en god mor kan jo også være at fravælge amning, fordi det ikke er det værd i det store billede - for det er trods alt kun en kort periode i barnet liv, at det bliver ammet. Jeg synes, det er synd, at man ikke tilbyder mere hjælp til at få amningen op at køre, for det kan være rigtig svært, og jeg syne,s man skal oplyse om netop det - at det kan være svært. Så har man måske lidt mere idé om hvad man går ind til.

Jeg ammede i øvrigt min søn fuldt ud, til han var næsten 6 mdr., og derefter delvist til han var lige godt et år, det var ikke nemt i starten, men det var vigtigt for mig. Jeg lider både af astma og allergi, og jeg ville så gerne undgå at han skulle have det - så jeg kæmpede med amningen. Og i dag lider ungen så af både astma og allergi - fandme tarveligt :-D
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Amning versus MME

Indlægaf FruKuk » 31. maj 2017, 11:15

Jeg var en af dem, der ville amme. For en hver pris. Fordi det kræver jo bare, at man er stædig og ikke lader sig gå på af, at det gør ondt. Så jeg kæmpede med blødende brystvorter, stafylokokker, trøske, utrøsteligt barn og ingen søvn, fordi barnet skulle spise minimum 20 gange om dagen (udbud og efterspørgsel - så man må jo bare hænge i og få den produktion op) - alt sammen fordi jeg var overbevist om, at amning var afgørende for, om jeg gav mit barn den bedste start på livet. Desværre var jeg så forblændet af dette mål, at jeg ikke forholdte mig til, at mit barn kun vejede 800 gram mere, da hun var 4 måneder gammel, end da hun blev født :trist: Jeg skammer mig stadig over min vildfarelse og må bare melde mig i koret af dem, der lægger/har lagt ALT for mange følelser i det amning.

Min mand, der heldigvis ikke havde tabt sutten i samme grad som mig, tog i øvrigt en førerbeslutning ved de 4 måneder og meget lave vægt og gav barnet en flaske MME. Som hun slugte i grådige sug. Derefter tog hun aldrig brystet igen. Og jeg havde ikke en brystspænding til trods for "fuldamning" i 4 måneder. Så ved man bare, at man har sultet sit barn. Øv en lortefølelse.

Jeg husker ikke at have modtaget kedelige kommentarer på, at jeg gav MME, men jeg husker tydeligt den store beundring og opmuntring jeg fik for at holde ud, da jeg sad med skrigende baby og kæmpede med amningen, mens jeg græd af smerte. Nogle skulle altså have stoppet mig noget før.
2

Tilbage til "Forældre"