Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Ficus » 6. jun 2017, 13:07

Er nået til et punkt i min graviditet, hvor at jeg lidt føler at alt hvad jeg har af holdninger bliver udfordret af alle og enhver :træt2:

Altså hvis jeg fx siger mit barn må ikke spise xxxxx, så kommer "baaaaaare vent" altid tilbage + en eller anden forklaring om hvordan det var dengang personen selv har fået børn, gerne for +30 år siden. Men Facebook-tråden som kører lige nu, fik mig til at tænke på at det egentlig er et punk hvor jeg har ret skarpe meninger ang. mit barn og sociale medier.


Der er helt sikkert nogle/mange ting, som bare er anderledes når barnet først er der, men kunne godt tænke mig at høre jeres holdninger før og efter baby/børn :-D Er de skiftet? Meget? Eller glemmer man hvad man tænkte før? :gruble:
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Lilleluftballon » 6. jun 2017, 14:07

Mine holdninger er helt sikkert skiftet. Jeg har slækket nogle steder - fx er min sukkerpolitik ret løs efterhånden. Og jeg er blevet super striks andre steder - fx er sengetider noget der opgøres i minutter hjemme hos os, og ALDRIG dispenseres for, heller ikke juleaften. Jeg er på mange måder en hårdere mor end jeg havde troet jeg ville være da jeg var gravid (og planlagde at opdrage med kærlighed - nu opdrager jeg med kærlighed, bestikkelse og seriøse konsekvenser).

Men der er jo ikke noget i vejen med at have tænkt nogle ting igennem og overvejet hvordan man har tænkt sig at håndtere diverse udfordringer. Så længe man er klar over at der nok skal justeres ret seriøst når man lærer sit lille menneske at kende :) Man skal jo også lige lære sig selv at kende igen, når man er bleven forældre.

I øvrigt er folk der er bedrevidende jo altid trælse. Men jeg er ked af at fortælle dig - det stopper altså ikke bare fordi du får baby i armene. Der vil altid være forældre der har børn der er ældre end dit, der kan sige "bare vent". "Bare vent til han begynder i vuggestue...", "bare vent til han selv kan sige fra", "bare vent til han lærer at læse", "bare vent til han bliver teenager", "bare vent til han flytter hjemmefra", "bare vent til han selv får børn"...
3
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom...

Indlægaf Studsgaard » 6. jun 2017, 14:09

Jeg har et par holdninger der er ændret med tiden, både fra første til tredie barn, men også sådan nogle generelle holdninger som jeg havde inden børn, men blev ændret af/med børnene.
Bla min datters huller i ørene, jeg havde sagt hun skulle i skole inden hun fik det. Men dat en af de gode veninder der er ældre havde fået det, så blev hun ved med at plage og plage, og vi snakkede om det mange gange at det gør ondt og en masse andet. Men jeg/vi gav os og hun fik dem som fireårig i børnehaven, og hun var lykkelig og sagde ikke et ord, hun blev blot forskrækket.

Mine børn har også fået mobil tidligere end vi havde planlagt, men der er nogle ting med trykhed for vores ældste som spillede ind.
Desuden det med at vi altid skal spise sammen til aften. Det kan ikke lade sig gøre i vores familie på en god måde hver dag. Både manden og begge sønner har fået diagnosen ADHD/ADD hvilket gør at overskuddet ikke alle dage er lige stort, så her hjemme må man gerne spise på værelset hvis man har en træls dag. Det har været en stor kamel at sluge for mig, og mange har svært ved at forstå det, men vi må tænke på hele familien og at gøre noget som alle ikke trives med bare fordi, det giver ikke mening og vil skabe unødige konflikter.
0
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Lykke » 6. jun 2017, 14:21

Jeg kan ikke rigtigt huske det. Måske noget med tablet og sukker.
Men nu går barnet i en institution uden sukker og tablet, så barnet gider ikke rigtigt at se tv/tablet. Hun vil hellere være ude.

Jeg har en ide om at lidt af det hele skader ikke. Nu er hun 20 måneder, og forstår godt hvad chokolade og Chips er.
Så det får hun i moderate mængder - synes det er bedre end forbud.

Jeg troede også at jeg ville dø over de rutiner som følger med et barn. Men det synes jeg ikke er så slemt. Og rutiner behøver behøver jo ikke være dræbende kedelige. Det er også rart at vide, at hun klokken 19.30 ca sover :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf HappyPaww » 6. jun 2017, 15:04

Kan godt kende det med, at mange ting ændrede sig, simpelthen pga manglende tid og overskud. Og lige så meget fordi jeg egentlig ikke orkede kampen eller så det som super vigtigt i det lange løb.

Et par eksempler:
Jeg ville lave al mad selv da knægten var lille og skulle i gang med det. Det endte med pulvergrød dagligt og jævnlige Semper Glas-måltider :lol:

Drengen skulle helst have super fedt tøj på, og i hvert fald ikke noget med kiksede tegneseriefigurer osv. Den dag i dag er det nok det drengen helst vil have på - og det er endnu en af de kampe jeg ikke rigtig gider tage længere :)

Jeg holder til gengæld stædigt fast i sengetider og øvrige rutiner, med mindre noget gør det helt umuligt eller upraktisk, og så holder jeg også på at han ikke skal drikke sodavand. Tror han har smagt det max 2-3 gange i sit liv. Han må dog gerne få saft og juice ved særlige lejligheder.
Senest rettet af HappyPaww 6. jun 2017, 17:00, rettet i alt 1 gang.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf JoyNips » 6. jun 2017, 16:00

Jeg tænkte at barsel overhovedet ikke var mig og frygtede lidt mine 13 mdr hjemme. Nu har jeg været på barsel siden 9. december og fantaserer om at være på barsel for evigt :-D :love:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Lykke » 6. jun 2017, 16:40

Okay den der med mad. Troede det var sådan noget glasmad barnet skulle have.
Ditto med pulvergrød.

Ja vores barn har da fået begge dele. Men mad på glas var aldrig et hit, og blev kun brugt på ture.

Det er jo nemmest bare at give barnet det man selv spiser.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Lilleluftballon » 6. jun 2017, 18:15

Mit første barn smagte i øvrigt ikke købe-mad. Kun hjemmelavet grød og primært baby led weaning - dvs, barnet spiser selv hvad forældrene spiser. Jeg syntes det var ulideligt besværligt, nok primært at barnet ikke ville mades, men også al den madlavning.

Andet barn spiser grød, mos og gerne af glas eller pulver. Hun spiser også masser af grøntsager - men de kommer som oftest fra en stor pose i fryseren jeg har købt ;) og Nøj, det er jo MEGET nemmere. Det princip med den hjemmelavede mad er i hvert fald droppet.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Zombie » 9. jun 2017, 10:59

Min kæreste påstår hårdnakket, at lægger man små børn senere i seng, sover de bare længere. F.eks. inden en weekend hvor forældrene vil sove længe.

Jeg har sagt, at den teori må han gerne prøve af, når vi engang får børn - bare jeg ikke er hjemme. :lol:
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Studsgaard » 9. jun 2017, 11:10

Zombie skrev:Min kæreste påstår hårdnakket, at lægger man små børn senere i seng, sover de bare længere. F.eks. inden en weekend hvor forældrene vil sove længe.

Jeg har sagt, at den teori må han gerne prøve af, når vi engang får børn - bare jeg ikke er hjemme. :lol:

Nogen børn gør. Andre står bare op til normal tid og er piv umulige.
4
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Zombie » 9. jun 2017, 11:14

Studsgaard skrev:
Zombie skrev:Min kæreste påstår hårdnakket, at lægger man små børn senere i seng, sover de bare længere. F.eks. inden en weekend hvor forældrene vil sove længe.

Jeg har sagt, at den teori må han gerne prøve af, når vi engang får børn - bare jeg ikke er hjemme. :lol:

Nogen børn gør. Andre står bare op til normal tid og er piv umulige.


Hvad jeg har erfaret fra andre, udgør 8/10 børn gruppen af de piv umulige
1
aka Forbies

:gammel:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Ficus » 9. jun 2017, 11:26

Min tante har altid hadet sportstøj, altså fx en fodboldjersey og andet i den dur. Det er vitterligt det eneste min 8-årige fætter går i, når det ikke er de hold han er fan af, så er det alm. træningstøj.
Hele værelset er plastret til med fodboldplakater, medaljer, pokaler :-D
Har så ondt af hende, hun hader det endnu, men har vist bare lært ikke at sige noget, når min onkel kommer slæbende med noget nyt.

Deres yngste gider slet ikke sådan noget, hun er rimelig tilfreds med at han bare gerne vil have stribede bluser på, ellers er han helt ligeglad. Så der får hun mættet sit Nørgaard behov :-D
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Luffegås » 9. jun 2017, 11:27

Zombie skrev:
Studsgaard skrev:
Zombie skrev:Min kæreste påstår hårdnakket, at lægger man små børn senere i seng, sover de bare længere. F.eks. inden en weekend hvor forældrene vil sove længe.

Jeg har sagt, at den teori må han gerne prøve af, når vi engang får børn - bare jeg ikke er hjemme. :lol:

Nogen børn gør. Andre står bare op til normal tid og er piv umulige.


Hvad jeg har erfaret fra andre, udgør 8/10 børn gruppen af de piv umulige

Den er jeg selv spændt på den teori :) For har folk i omgangskredsen der mener det er kriminelt hvis der går 15 minutter mere fordi så er hele dagen efter ødelagt, så de melder jo afbud til alt, også selvom barnet er 2½år gammelt, men der er intet der hedder "en enkelt aften skader ikke". Niks, det er 19:30, også juleaften.

Generelt elsker jeg citatet jeg ikke ved hvor er fra: "Vi vidste alt om børn - indtil vi fik dem". Vi sidder tit og læser om børneopdragelsesmetoder og kææft hvor er vi da kloge at høre på, og vi kan da lige løse andres problemer, wupti, sådan, hvor svært kan det være. Og så griner vi, for vi ved godt det er helt hen i vejret. Men jeg synes det er sundt og vigtigt vi får diskuteret det herhjemme, om vi er nogenlunde enige.
2
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Raenil » 9. jun 2017, 11:48

Luffegås skrev:
Zombie skrev:
Studsgaard skrev:
Zombie skrev:Min kæreste påstår hårdnakket, at lægger man små børn senere i seng, sover de bare længere. F.eks. inden en weekend hvor forældrene vil sove længe.

Jeg har sagt, at den teori må han gerne prøve af, når vi engang får børn - bare jeg ikke er hjemme. :lol:

Nogen børn gør. Andre står bare op til normal tid og er piv umulige.


Hvad jeg har erfaret fra andre, udgør 8/10 børn gruppen af de piv umulige

Den er jeg selv spændt på den teori :) For har folk i omgangskredsen der mener det er kriminelt hvis der går 15 minutter mere fordi så er hele dagen efter ødelagt, så de melder jo afbud til alt, også selvom barnet er 2½år gammelt, men der er intet der hedder "en enkelt aften skader ikke". Niks, det er 19:30, også juleaften.

Generelt elsker jeg citatet jeg ikke ved hvor er fra: "Vi vidste alt om børn - indtil vi fik dem". Vi sidder tit og læser om børneopdragelsesmetoder og kææft hvor er vi da kloge at høre på, og vi kan da lige løse andres problemer, wupti, sådan, hvor svært kan det være. Og så griner vi, for vi ved godt det er helt hen i vejret. Men jeg synes det er sundt og vigtigt vi får diskuteret det herhjemme, om vi er nogenlunde enige.


I starten var vi temmelig ligeglade med sengetider, men efter efterhånden er vi blevet mere militante: Nu er klokken halv otte. Vi kører hjem.

Det kan meget vel være at næste dag ikke er ødelagt - eller bare træls. Men vi gider simpelthen ikke længere tage hensyn til andre folks følelser i forhold til at vores næsten morgen bliver dårlig. Vi har bare fundet ud af at vores børn får det lidt mere træls næste dag, hvis ikke de får deres søvn. Flere konflikter, morgenmaden smager dårligt, lillebror er dum hele dagen.

Og helt ærligt - kommer jeg halvanden time senere i seng selv, så kan jeg også mærke det næste dag. Hvorfor skulle jeg udsætte mine børn for det, bare fordi nogen der ikke selv skal håndtere næste dag, kommer med udbrud som: "Det gør da ikke noget en gang imellem" - tydeligt fordi det ikke er dem det går ud over dagen efter.

PS: Vores børn bliver også puttet (stort set) til normal tid juleaften. De skal ikke være oppe længe for min skyld - vi spiser bare tidligere, holder jul om eftermiddagen eller flytter på anden måde rundt. Det fungerer fint, og børnene er ligeglade. Og juledag er god.
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Slettet bruger » 9. jun 2017, 11:59

Vi er blevet noget mere laissez-faire med at lægge dem senere i seng enkelte dage. De er 5 og 3. Hvis vi er ude, kan de godt få lov at være oppe til f.eks. kl. 22 imod normalt kl. 19.30-20. Det giver ikke rigtigt nogen problemer dagen efter. De sover en smule længere (dog ikke nær så længe som de har mistet), og det kan være de tager en middagslur, men det er det.

Juleaften sidste år besluttede jeg at prøve at se hvor længe de kunne holde ud hvis de bare fik lov at køre løs så længe de ville. Den yngste drattede om kl. 22 ca. Den ældste tonsede stadig upåvirket rundt ved midnat, så jeg gav fortabt og puttede hende.

Overordnet forestillede jeg mig nok at jeg ville have langt mere energi til at lave alt muligt med børnene. Vi laver selvfølgelig også ting, men det sker også jævnligt i weekenden at vi sidder 4 mennesker i sofaen med hver vores iPad/telefon, og vi kan godt sidde der i timevis. Og så spiser vi pizza og slik i sofaen bare for at fuldende det. Vi har vist besluttet at det må være o.k., vi magter ikke altid bedre.
5

Tilbage til "Forældre"