Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Slettet bruger » 12. jun 2017, 12:58

Frøken Himmelblå skrev:Nu har jeg ikke børn endnu. Men der er kun en stor ting jeg har en ambition om. Jeg har ikke lyst til at pacificere barnet med en skærm. Jeg håber på, at jeg kan overholde min ambition og stå fast på, at barnet ikke skal have egen skærm før tidligst skolealderen.


Jeg kender ingen børnehavebørn der ikke har deres egen iPad eller tilsvarende. Begge vores børn fik en iPad i 2-års fødselsdagsgave. Min holdning er at det er aldeles glimrende legetøj, der er mange spil de lærer meget af, og det er god motoriktræning. Men de skal selvfølgelig ikke sidde med den 5 timer om dagen.

Og for de trætte forældre er det guld værd søndag morgen kl. 06:00 at de meget vågne børn lige kan pacificeres med en skærm i en halv time så søndagen ikke skal starte med 100 km/t... For ikke at tale om muligheden for lidt ro på bagsædet på de lange køreture... Eller familiefesten hvor man gerne vil have bare en smule ro til lige at spise sin mad og tale lidt med familien...
7
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Lilleluftballon » 12. jun 2017, 13:01

Frøken Himmelblå skrev:Nu har jeg ikke børn endnu. Men der er kun en stor ting jeg har en ambition om. Jeg har ikke lyst til at pacificere barnet med en skærm. Jeg håber på, at jeg kan overholde min ambition og stå fast på, at barnet ikke skal have egen skærm før tidligst skolealderen.


Mine børn har ikke egen skærm. Det er de ret ligeglade med. De låner da bare vores :lol:
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Ficus » 12. jun 2017, 13:07

Vi har en skærmpolitik herhjemme, bare mig og kæresten i mellem.
Tiden mellem at man kommer hjem fra studie/arbejde og til og med aftensmad, hvor vi begge er hjemme/sammen, er skærmfri, så vidt det er muligt. I hvert fald telefonfri.
Og søndage hvor vi begge er hjemme (jeg har arbejdet en del weekend på et tidspunkt), er hyggedag og selvom vi godt fx kan se en serie en hel dag, så prøver vi at begrænse at sidde begravet i hver vores skærm.

Begge dele vil jeg prøve at holde når der kommer barn til.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Fru Himmelblå » 12. jun 2017, 13:25

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Nu har jeg ikke børn endnu. Men der er kun en stor ting jeg har en ambition om. Jeg har ikke lyst til at pacificere barnet med en skærm. Jeg håber på, at jeg kan overholde min ambition og stå fast på, at barnet ikke skal have egen skærm før tidligst skolealderen.


Jeg kender ingen børnehavebørn der ikke har deres egen iPad eller tilsvarende. Begge vores børn fik en iPad i 2-års fødselsdagsgave. Min holdning er at det er aldeles glimrende legetøj, der er mange spil de lærer meget af, og det er god motoriktræning. Men de skal selvfølgelig ikke sidde med den 5 timer om dagen.

Og for de trætte forældre er det guld værd søndag morgen kl. 06:00 at de meget vågne børn lige kan pacificeres med en skærm i en halv time så søndagen ikke skal starte med 100 km/t... For ikke at tale om muligheden for lidt ro på bagsædet på de lange køreture... Eller familiefesten hvor man gerne vil have bare en smule ro til lige at spise sin mad og tale lidt med familien...


Og jeg har det fint med, at andre vælger anderledes. Jeg har bare ikke lyst til, at mine børn skal have deres egne skærme. Jeg ser absolut ingen grund til det. Og jeg mener, at børn fint er i stand til at underholde sig selv, uden der nødvendigvis er elektronik inde over.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Slettet bruger » 12. jun 2017, 16:02

Frøken Himmelblå skrev:Og jeg har det fint med, at andre vælger anderledes. Jeg har bare ikke lyst til, at mine børn skal have deres egne skærme. Jeg ser absolut ingen grund til det. Og jeg mener, at børn fint er i stand til at underholde sig selv, uden der nødvendigvis er elektronik inde over.


Det er de også ofte, men nogle gange er de ikke i stand til andet end at være umulige. Hvis du en dag står til fest med en på 3-4 år som plager og hyler non-stop om at komme hjem fordi det er noget så forfærdeligt at være der, og intet legetøj duer, tænker jeg du vil være taknemmelig for at nogle af de andre børn har en computer med som de deler lidt tegnefilm på - og det vil barnet sikkert også.
5
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Akehurst2 » 12. jun 2017, 16:13

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Nu har jeg ikke børn endnu. Men der er kun en stor ting jeg har en ambition om. Jeg har ikke lyst til at pacificere barnet med en skærm. Jeg håber på, at jeg kan overholde min ambition og stå fast på, at barnet ikke skal have egen skærm før tidligst skolealderen.


Jeg kender ingen børnehavebørn der ikke har deres egen iPad eller tilsvarende. Begge vores børn fik en iPad i 2-års fødselsdagsgave. Min holdning er at det er aldeles glimrende legetøj, der er mange spil de lærer meget af, og det er god motoriktræning. Men de skal selvfølgelig ikke sidde med den 5 timer om dagen.

Og for de trætte forældre er det guld værd søndag morgen kl. 06:00 at de meget vågne børn lige kan pacificeres med en skærm i en halv time så søndagen ikke skal starte med 100 km/t... For ikke at tale om muligheden for lidt ro på bagsædet på de lange køreture... Eller familiefesten hvor man gerne vil have bare en smule ro til lige at spise sin mad og tale lidt med familien...


Hvis der er noget, det ikke er, så er det god motoriktræning. Hvad skulle man lære motorisk af at swipe på en skærm?

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... #tocomment
3
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Luffegås » 12. jun 2017, 16:17

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Og jeg har det fint med, at andre vælger anderledes. Jeg har bare ikke lyst til, at mine børn skal have deres egne skærme. Jeg ser absolut ingen grund til det. Og jeg mener, at børn fint er i stand til at underholde sig selv, uden der nødvendigvis er elektronik inde over.


Det er de også ofte, men nogle gange er de ikke i stand til andet end at være umulige. Hvis du en dag står til fest med en på 3-4 år som plager og hyler non-stop om at komme hjem fordi det er noget så forfærdeligt at være der, og intet legetøj duer, tænker jeg du vil være taknemmelig for at nogle af de andre børn har en computer med som de deler lidt tegnefilm på - og det vil barnet sikkert også.

Jeg synes det er lidt ligesom med rygning. Jeg har aldrig røget, ergo har jeg ikke behovet. Mine venner ryger, de har behov når de synes det bliver for stressende, de har brug for at blive beroliget "falde ned" og slappe af. jeg har måtte lære hvordan jeg slapper af, uden smøg. Det mener jeg også er sådan med kedsomhed. At hvis man ikke lige får stillet sit behov med det samme, så finder man nok ud af hvordan man får andre behov.
Jeg har siddet til en familiegenforeningsmiddag, hvor et større barn tyssede på os andre, fordi vi overdøvede hendes ipad. Så kan man jo snakke om, hvis behov var det at barnet skulle med.

Edit: Jeg er selv computernørd, har spillet computer siden jeg var 5, men det var ikke de fedeste spil, og der var mange begrænsninger, også på tid, fordi min far jo brugte computeren. Men hvis jeg kan udskyde mine børns afhængighed så lang tid som muligt vil jeg gøre alt for det. Selvfølgelig skal de kunne følge med, det er chorkerende hvor mange unge der ikke kan finde ud af e-boks eller generelt hvordan man bare googler simple ting.
Men jeg mener man har et problem hvis man kun kan trøste med skærme.
Senest rettet af Luffegås 12. jun 2017, 16:21, rettet i alt 1 gang.
4
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Slettet bruger » 12. jun 2017, 16:18

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Nu har jeg ikke børn endnu. Men der er kun en stor ting jeg har en ambition om. Jeg har ikke lyst til at pacificere barnet med en skærm. Jeg håber på, at jeg kan overholde min ambition og stå fast på, at barnet ikke skal have egen skærm før tidligst skolealderen.


Jeg kender ingen børnehavebørn der ikke har deres egen iPad eller tilsvarende. Begge vores børn fik en iPad i 2-års fødselsdagsgave. Min holdning er at det er aldeles glimrende legetøj, der er mange spil de lærer meget af, og det er god motoriktræning. Men de skal selvfølgelig ikke sidde med den 5 timer om dagen.

Og for de trætte forældre er det guld værd søndag morgen kl. 06:00 at de meget vågne børn lige kan pacificeres med en skærm i en halv time så søndagen ikke skal starte med 100 km/t... For ikke at tale om muligheden for lidt ro på bagsædet på de lange køreture... Eller familiefesten hvor man gerne vil have bare en smule ro til lige at spise sin mad og tale lidt med familien...


Hvis der er noget, det ikke er, så er det god motoriktræning. Hvad skulle man lære motorisk af at swipe på en skærm?

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... #tocomment


De spiller spil hvor man skal ramme ting, flytte rundt på ting osv. Her er et studie om motorik og computerspil. Det handler ganske vist om unge voksne der spiller Counter Strike, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes med mindre børn, og de spil der nu passer til deres evner: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22826085

"Selected tests from the Vienna Test System were used to assess fine motor skills and tremor. The results demonstrate that the game users scored appreciably better than the control subjects in all tests employed. In particular, the players did significantly better in the precision of arm-hand movements, as expressed by a lower time of errors, 1.6 ± 0.6 vs. 2.8 ± 0.6 s, a lower error rate, 13.6 ± 0.3 vs. 20.4 ± 2.2, and a shorter total time of performing a task, 14.6 ± 2.9 vs. 32.1 ± 4.5 s in non-players, respectively; p < 0.001 all. The findings demonstrate a positive influence of computer games on psychomotor functioning. We submit that playing computer games may be a useful training tool to increase fine motor skills and movement coordination."
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Luffegås » 12. jun 2017, 16:18

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Nu har jeg ikke børn endnu. Men der er kun en stor ting jeg har en ambition om. Jeg har ikke lyst til at pacificere barnet med en skærm. Jeg håber på, at jeg kan overholde min ambition og stå fast på, at barnet ikke skal have egen skærm før tidligst skolealderen.


Jeg kender ingen børnehavebørn der ikke har deres egen iPad eller tilsvarende. Begge vores børn fik en iPad i 2-års fødselsdagsgave. Min holdning er at det er aldeles glimrende legetøj, der er mange spil de lærer meget af, og det er god motoriktræning. Men de skal selvfølgelig ikke sidde med den 5 timer om dagen.

Og for de trætte forældre er det guld værd søndag morgen kl. 06:00 at de meget vågne børn lige kan pacificeres med en skærm i en halv time så søndagen ikke skal starte med 100 km/t... For ikke at tale om muligheden for lidt ro på bagsædet på de lange køreture... Eller familiefesten hvor man gerne vil have bare en smule ro til lige at spise sin mad og tale lidt med familien...


Hvis der er noget, det ikke er, så er det god motoriktræning. Hvad skulle man lære motorisk af at swipe på en skærm?

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... #tocomment

Her vil jeg DOG lige sige, jeg har set 2 årig spille et gravko-spil på en iPad. Hvor var det vildt at se hans små fingre så fint kunne zoome ind, finde de ting han skulle bruge i spillet, og spillet det. Han var 2! Gik med ble, men havde den fineste "finmotorik" på en skærm. :D :D :D Var helt misundelig
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Slettet bruger » 12. jun 2017, 16:23

Luffegås skrev:Her vil jeg DOG lige sige, jeg har set 2 årig spille et gravko-spil på en iPad. Hvor var det vildt at se hans små fingre så fint kunne zoome ind, finde de ting han skulle bruge i spillet, og spillet det. Han var 2! Gik med ble, men havde den fineste "finmotorik" på en skærm. :D :D :D Var helt misundelig


Netop, jeg er ret sikker på at der er god koordinations- og/eller motorik-træning i mange spil. Men selvfølgelig alt med måde, man skal ikke sidde stille og spille computer hele dagen. I artiklen som Akehurst linker til, står der max halvanden time om dagen, og min grænse ligger under det.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Slettet bruger » 12. jun 2017, 16:26

Luffegås skrev:Men jeg mener man har et problem hvis man kun kan trøste med skærme.


Der er også langt fra at bruge iPaden til adspredelse af børn der keder sig indimellem og til "kun at kunne trøste med skærme". Det sidste er der vist ingen der synes er en god idé. Det er ikke alt eller intet.
7
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Fru Himmelblå » 12. jun 2017, 16:28

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Og jeg har det fint med, at andre vælger anderledes. Jeg har bare ikke lyst til, at mine børn skal have deres egne skærme. Jeg ser absolut ingen grund til det. Og jeg mener, at børn fint er i stand til at underholde sig selv, uden der nødvendigvis er elektronik inde over.


Det er de også ofte, men nogle gange er de ikke i stand til andet end at være umulige. Hvis du en dag står til fest med en på 3-4 år som plager og hyler non-stop om at komme hjem fordi det er noget så forfærdeligt at være der, og intet legetøj duer, tænker jeg du vil være taknemmelig for at nogle af de andre børn har en computer med som de deler lidt tegnefilm på - og det vil barnet sikkert også.


Jeg gider ikke kapre tråden, så skal emnet diskuteres yderligere, må det blive i en anden tråd. Vil dog lige komme med en sidste kommentar.

Jeg vil hellere tage en masse kampe end at give mit barn en skærm. Jeg ved da godt, at børn kan være hæslige. Men det er jo noget der følger med. Og jeg mener der er en vigtig lektion i, at alt ikke altid går efter ens eget hoved. Jeg har det fint med, at barnet lærer nogle sociale spilleregler ved at opleve, at man ikke får sin vilje altid.
Det er den måde jeg selv er opdraget på. Mine forældre har altid taget kampene, ligegyldigt hvor de opstod henne. På et tidspunkt lærte jeg, at det gør ikke ondt at vente eller kede sig eller... eller...

Det er jo en filosofi jeg har nu, uden børn. Hvem ved. Det ændrer sig måske når jeg selv oplever hylende unger. Men indtil videre er det altså en ting jeg vægter højt og har nogle klare ambitioner om.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Sangius » 12. jun 2017, 17:12

Jeg har mrd vilje ikke ytret holdninger om alt og intet, fordi jeg ikke gad æde dem igen.

Man ved aldrig hvilket slags barn man får. Det er så godt som umuligt at sige, hvad man vil gøre og ikke vil gøre.

Jeg har allerede gjort ting, som jeg egentlig ikke troede jeg ville gøre. Og det har jeg det fint med, for hold da op, hvor ved man bare intet om hvordan det er at have et barn, før man har fået et.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Guilded_Lily » 12. jun 2017, 17:20

De eneste to mål, jeg havde for mine børn var, at de selvfølgelig skulle have havregrød og øllebrød lavet fra bunden, og min datter skulle ikke ende som et lyserødt helvede.

Ingen af dem ville spise havregrød og øllebrød, men elskede pulvergrød. Mos i diverse afskygninger kunne godt gå på den hjemmelavede facon.

Gæt, hvad min datters yndlingsfarve er... Til gengæld holder jeg stædigt fast i, at frynser og flæser er helt og aldeles bandlyst.

Alt andet nævnt i tråden er jeg helt laissez-faire omkring.
5
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf godtnavn » 12. jun 2017, 18:06

Jeg har også planer om at skærme blvier holdt på et minimum, det kan da godt være det er nemmest at stikke børn en skærm, men jeg ser ikke nødvendigvis nemmest som bedst.

Jeg vil også gerne holde sukker som en ting der maks sker et par gange de første 3 år. Jeg ser intet behov for at give børn den dårlige vane :)

Her er Luna endnu kun 3½ måned, så der er flere måneder til det første mad og endnu længere til det første møde med skærme.
0

Tilbage til "Forældre"