Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf lulu-p » 14. jun 2017, 11:37

Jeg kan næsten ikke huske det, og jeg har aldrig været voldsomt regelret omkring mine børn. Men det er i hvert fald helt sikkert, at mine holdninger har ændret sig fra da vi kun havde 1 barn, til vi pludselig stod med 3 mindre børn. Jeg er blevet væsentlig mere striks i forhold til fx oprydning og i hvilket opfang de skal være selvhjulpne. Til gengæld er jeg væsentlig mere laissez faire i forhold til sengetider, mad og...generelt ting som tager lang tid.

Før jeg fik børn, var noget af det værste folk kunne sige til mig "bare vent til du selv får børn". Men helt ærlig..de havde da ret. Der er ting man simpelthen ikke magter at sætte sig ind i før man selv står midt i det. I dag siger jeg aldrig "vent bare til...". Jeg smiler bare sødt og tænker mange tanker.

Ipads fandtes ikke før jeg fik børn, men HVIS de havde...så havde mit første barn som konsekvent vågnede mellem 4 og 5 hver eneste morgen i 3 år straks fået en som morgenunderholdning..om ikke andet så i hvert fald i weekenderne.

Mine børn har alle 3 ipads og vi har ingen restriktioner på brugen. I perioder bruger de dem meget, andre perioder ligger de bare på en hylde og samler støv. Men der er altså også et læringspotentiale i dem. Mit yngste barn var 4 år da hun begyndte at kunne kommunikere fuldstændig anvendeligt på engelsk. Det havde hun lært sig selv ved at se engelske videoer på youtube. Mit ældste barn trænede matematik i 15 minutter hverdag på sin ipad..med rigtig godt udbytte. Det er måske mest et spørgsmål om hvad man bruger dem til?
5
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf primle » 14. jun 2017, 13:23

Jeg troede helt sikkert ikke jeg skulle blive 'sådan én' der holdt stædig fast i sengetider. Men her fungerer det altså bedst ikke at rykke for meget rundt.

Sukker. Jeg kan faktisk ikke helt huske hvornår vi begyndte at blive mere afslappede omkring hendes indtag, men nok omkring de 2-2,5. Lillebror kommer efter al sandsynlighed til at smage før.

Her lærer hun også ret meget af iPad'en og andre gange er det ren underholdning. Her til morgen bad jeg hende feks om at finde den frem, da hun mente det var morgen efter jeg kun havde sovet knap tre timer pga syg baby. Det har jeg ingen skrupler over.
3
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Kakro05 » 15. jun 2017, 09:44

Jeg gør tingene meget anderledes end jeg planlagde under min graviditet :fløjt: :lol: .

Jeg var totalt kold da jeg var gravid. Jeg ville amme MAX 6 mdr, han skulle på eget værelse fra start af, han skulle bare indordne sig i vores planer osv osv.

Han er 19 mdr og sover hos os og der er INGEN planer om at det bliver ændret. Han blev fuldammet til 6 mdr (de første 3 mdrs amning var et mareridt), han blev friammet indtil ca 18,5 mdr (også om natten) og nu er ved ved at skære det væk om dagen også (det fungere ikke for mig). Han er Blw barn (og derfor er pulvermad og glasmad ikke et issue for os...det har han aldrig fået), vi har båret ham meget og gør det stadig. Vi planlægger ret meget rundt om ham, men har nemt kunne tage ham med rundt. At sove et fremmed sted er intet problem, for han sover jo med mig. Kan vi ikke sove der hvor vi er, så køre vi hjem til puttetid (det håber jeg vi kan slække på, når han bliver ældre).

Det eneste jeg forsøger at holde fast i (som jeg også tænkte under min graviditet) er at han ikke skal være træls for andre.....unødigt ihvertfald. Børn bliver selvfølgelig sure osv, men er vi ude og spise og går det hele i fisk (han får heller ikke lov til at løbe rundt som en vild), så går vi. I toget gør vi vores bedste for at underholde ham osv.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Alle de ting man troede/sagde inden barnet kom.....

Indlægaf Luffegås » 20. jul 2019, 10:23

Luffegås skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Og jeg har det fint med, at andre vælger anderledes. Jeg har bare ikke lyst til, at mine børn skal have deres egne skærme. Jeg ser absolut ingen grund til det. Og jeg mener, at børn fint er i stand til at underholde sig selv, uden der nødvendigvis er elektronik inde over.


Det er de også ofte, men nogle gange er de ikke i stand til andet end at være umulige. Hvis du en dag står til fest med en på 3-4 år som plager og hyler non-stop om at komme hjem fordi det er noget så forfærdeligt at være der, og intet legetøj duer, tænker jeg du vil være taknemmelig for at nogle af de andre børn har en computer med som de deler lidt tegnefilm på - og det vil barnet sikkert også.

Jeg synes det er lidt ligesom med rygning. Jeg har aldrig røget, ergo har jeg ikke behovet. Mine venner ryger, de har behov når de synes det bliver for stressende, de har brug for at blive beroliget "falde ned" og slappe af. jeg har måtte lære hvordan jeg slapper af, uden smøg. Det mener jeg også er sådan med kedsomhed. At hvis man ikke lige får stillet sit behov med det samme, så finder man nok ud af hvordan man får andre behov.
Jeg har siddet til en familiegenforeningsmiddag, hvor et større barn tyssede på os andre, fordi vi overdøvede hendes ipad. Så kan man jo snakke om, hvis behov var det at barnet skulle med.

Edit: Jeg er selv computernørd, har spillet computer siden jeg var 5, men det var ikke de fedeste spil, og der var mange begrænsninger, også på tid, fordi min far jo brugte computeren. Men hvis jeg kan udskyde mine børns afhængighed så lang tid som muligt vil jeg gøre alt for det. Selvfølgelig skal de kunne følge med, det er chorkerende hvor mange unge der ikke kan finde ud af e-boks eller generelt hvordan man bare googler simple ting.
Men jeg mener man har et problem hvis man kun kan trøste med skærme.


Ovenstående skrev jeg da jeg knap nok havde en kage i ovnen.. Nu har jeg en datter på 1 år og 4 mdr.. Og jeg mener nogenlunde det samme, men jeg kan fint og bedre forstå hvorfor andre gør som de gør. Vi var lige ude og spise brunch før, og min datter var sulten, derfor lidt cranky og utilpas, mens far var oppe og bestille. Jeg kunne mærke hånden søge mod telefonen, men jeg begyndte i stedet at synge "5 små aber" for hende. Og så blev hun stille, klappede lidt i hænderne, men det virkede gudskelov lige der. Jeg har en enkelt gang i svømmehallen skyndt mig at give hende telefonen, som hun så gik rundt og viste til alle. Sidst fik hun lov bare at tømme min taske. Så jeg er glad for vi indtil videre kan udsætte det ved at fokusere på andet. Menukort, legetøj, komme ned og gå rundt, men jeg forstår godt man gerne vil det anderledes.

Dog har jeg fundet ud af i det daglige, der hjælper der kun 1 ting. Op i mine arme, og så ligge og se fjernsyn indtil der er mad. Hun er FÆRDIG efter en lang dag, og alle de bedste intentioner om at skulle lave krea-ting eller udvikle sanser eller andet fis efter en hel dag i dagpleje, virker bare ikke.Så er det kun vaffelhunden der virker! :D
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.

Tilbage til "Forældre"