Diller

Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22962

Re: Diller

Indlægaf POCKETKITTEN » 17. aug 2017, 15:25

Min mor har altid holdt hårdt på, at der ikke skulle bruges penge på diller. Helt i orden med fire børn.

Men det betyder også, at jeg var fattiglemmet i klassen.

Jeg havde nogle få Caps, som min fætter kunne unde mig, og som blev købt på et loppemarked, da det ikke rigtig var sejt for andre børn længere.

Jeg måtte ikke købe glansbilleder, så min mor satte mig til at klippe billeder ud af reklamekataloger og sætte dem i mappen. Derudover havde jeg englene fra honningkagerne og dem, andre forærede mig, i mine arvede mapper. Der var ikke mange, der gad bytte med mig. :D

Det var til gengæld dejlig nemt, når det var moderne at samle servietter. Jeg havde 30 ens eksemplarer med hjem, hver gang vi havde været til familiefest.

Jeg planlægger at gøre det lidt nemmere for mine børn at være med på dillerne.
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Diller

Indlægaf Mangoness » 17. aug 2017, 15:49

Jeg kan huske, at der bl.a. var tamagotchier, babyborn, pokemonspil til gameboy, furbies og yu gi oh-kort - men jeg havde dem ikke selv.

- Furbies
Billede



Til gengæld havde jeg:

- De her ting som man får til at gå ned af trapper
Billede

- Glansbilleder
Billede

- Hønseringe
Billede

- Play-doh
Billede

- Sky dancers
Billede

- Betty Spaghetti
Billede

- Crazy bones
Billede

- Pokemon kort
Billede

- Pokeballs med slik i og en lille figur
Billede

- Diddl (blokke, blyanter osv.)
Billede

- Beyblade (en moderne snurretop :lol: )
Billede


Bare for at nævne nogle få :genert:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Diller

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2017, 15:58

Mistermor skrev:Jeg oplevede for nylig en ældre dame forsøge at købe en poesibog i en boghandel; den stakkels ekspedient anede ikke, hvad kvinden talte om.

Poesibogen var en fin (indbindingen) bog med blanke sider, hvor man kunne skrive vers eller rim. F.eks. et vers fra en dansk sang eller nogle vers, som nærmest blev brugt til netop det formål, og som vore forældre kendte. Man fik klassekammerater, fætre og kusiner og evt. også sine lærere til at skrive i den.

I venindebøgerne var der fortrykt spørgsmål; navn, adresse, livret, hvad vil du være, når du bliver stor, yndlingsbog, yndlingsfarve/blomst osv.

Jeg plagede min far i flere år, før han skrev i min poesibog, og så skrev han; Alt, hvad der er værd at få, det er værd at vente på. :)

Tak for forklaringen. Ja, det var også det, jeg nok mistænkte, at de nyere versioner var mere som til side 9-piger :-D
Men jeg har skam set både min kones (fra 1960'erne) og svigermors (fra 1930'erne) - med fritekst. (Mange af "digtene" var dog de samme.)
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Diller

Indlægaf Akehurst2 » 17. aug 2017, 16:01

dgd2007 skrev:
Mistermor skrev:Jeg oplevede for nylig en ældre dame forsøge at købe en poesibog i en boghandel; den stakkels ekspedient anede ikke, hvad kvinden talte om.

Poesibogen var en fin (indbindingen) bog med blanke sider, hvor man kunne skrive vers eller rim. F.eks. et vers fra en dansk sang eller nogle vers, som nærmest blev brugt til netop det formål, og som vore forældre kendte. Man fik klassekammerater, fætre og kusiner og evt. også sine lærere til at skrive i den.

I venindebøgerne var der fortrykt spørgsmål; navn, adresse, livret, hvad vil du være, når du bliver stor, yndlingsbog, yndlingsfarve/blomst osv.

Jeg plagede min far i flere år, før han skrev i min poesibog, og så skrev han; Alt, hvad der er værd at få, det er værd at vente på. :)

Tak for forklaringen. Ja, det var også det, jeg nok mistænkte, at de nyere versioner var mere som til side 9-piger :-D
Men jeg har skam set både min kones (fra 1960'erne) og svigermors (fra 1930'erne) - med fritekst. (Mange af "digtene" var dog de samme.)


Poesibøger var for fine. Sad og kiggede i min mors (hun var årgang 1946) og der var så mange søde hilsener, tegninger og små akvarelbilleder i. Men ja, en del af digtene går igen :)
1
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Diller

Indlægaf Undtagelsen » 17. aug 2017, 17:08

Var med på glansbillede- og servietvognen.
Glansbillederne sirligt pakket ind i siderne i telefonbogen :lol:

Derudover Bobby & Kate stiftblyanter, viskelæder og alt muligt andet skrammel med dem på. Den var sikker til klassefødselsdagene.

Måtte ikke få Barbiedukker for mine forældre, for de var for dyre. Havde Daisydukker i stedet for.
0
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Diller

Indlægaf Lykke » 17. aug 2017, 17:11

Spice Girls billeder i samlemappe
Servietter
Glansbilleder
Brevpapir
De der figurer man kastede mod hinanden
0
Julledyret
Indlæg: 435
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 407

Re: Diller

Indlægaf Julledyret » 17. aug 2017, 20:24

Jeg er opvokset i slut 1980'erne og 1990'erne, så mindes der var en del samleobjekter:

* Turtles klistermærker, som blev indsat i tilhørende mappe
* Glaskugler, som både blev byttet og spillet
* Yoyoer fra Coca Cola-koncernen
* Plastiksutter og tilhørende plastikdimser i snor
* Brevpapir - det var dog ikke noget der fangede mig for alvor
* Servietter - det bedste var, når jeg kunne få nogle fine med hjem fra mormor og morfar
* Viskelædre i alverdens afskygninger - de måtte endelig ikke blive brugt til deres formål..
* Klistermærker på små ark - jeg har stadig en svaghed her
* Spice Girls fotografier, som skulle sættes ind i de tilhørende mapper. Det har nok været min dyreste dille!

Derudover har vi i mit barndoms hjem samlet på diverse ting, som man kunne få via OTA solgryn, Kelloggs corn flakes og Coca Cola.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Diller

Indlægaf LadyFox » 18. aug 2017, 10:17

Jojo's Bouncin Boneheads, Spice Girl billeder og bagefter spice girl klistermærker, tamagichi, slime, Polly Pocket, Brevpapir, Glansbilleder, servietter, Magic Cards, Diddl, venindehalskæder, venindebøger.
0
...
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Diller

Indlægaf TomKah » 19. aug 2017, 07:03

For mig er der forskel på diller og legetøj. Feks kan Barbie ikke for mig være en dille med mindre man samler på det på en specifik måde, hvilket jeg aldrig har mødt et barn der gjorde.

Ja da der har været mange diller gennem årene - for mig var det brevpapir og jeg holdt ved i mange mange år. Jeg havde over 1000 forskellige til sidst. De ligger vidst stadig hos mine forældre.

Min egne børn har aldrig helhjertet gået ind i en dille. De har en fidget spinner, de har skylanders, littlest petshop, shopkins etc, men de diller det ikke. Det er bare legetøj. Lykkepiller af forskellig art hr heller aldrig tiltalt dem.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Diller

Indlægaf TomKah » 19. aug 2017, 07:04

En anden firser dille som ingen var nævnt var hakisak
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Diller

Indlægaf dgd2007 » 19. aug 2017, 09:26

TomKah skrev:For mig er der forskel på diller og legetøj. Feks kan Barbie ikke for mig være en dille med mindre man samler på det på en specifik måde, hvilket jeg aldrig har mødt et barn der gjorde.
[...]

Nej, det skal vel være noget, næsten ingen gjorde, som næsten alle pludselig gør (og som så forsvinder igen efter forholdsvis kort tid). Yoyoer er et godt eksempel. Det har været blomstret op et par gange, både i min og mine børns tid. :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Diller

Indlægaf Delfin » 2. sep 2017, 11:49

Glansbilleder, som vi havde i byttebøger lavet af telefonbøger, hvor vi foldede siderne på midten, så de kunne ligge inde i 'lommerne'.
Kun de suverænt pæneste fik lov at blive klistret i albummet.

Glaskugler som vi spillede med, men det var ikke en samleting som sådan. Jeg fik vist bare en lille posefuld, så vidt jeg husker (eller arvede jeg dem fra min bror :gruble: ), og så måtte jeg selv rode med resten.

Servietter. Der havde jeg en kæmpe fordel med alle de missionsmøder, jeg blev slæbt med til :D

YoYo

Hønseringe. Dem spillede vi også med, men jeg kan ikke rigtigt huske, hvad spillet gik ud på. Dem her var det mest hotte.
Billede
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Diller

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2017, 12:05

Delfin skrev:[...]
Hønseringe. Dem spillede vi også med, men jeg kan ikke rigtigt huske, hvad spillet gik ud på. Dem her var det mest hotte.
[...]

Man kastede dem efter tur hen mod et bestemt sted med en passende afstand, indtil én ramte nogen, der lå der i forvejen. Så vandt han puljen, og man begyndte forfra. Sådan gjorde vi i hvert fald :)

Det var der, jeg havde en traumatisk oplevelse med, at ærlighed ikke betaler sig. Engang hvor puljen var blevet temmelig stor, troede de andre fejlagtigt, at jeg ramt. Jeg ville selvfølgelig vinde på ærlig vis, så ligesom ridderen giver skurken sværdet tilbage, når han har tabt det, sagde jeg, at jeg ikke havde. Men ingen ros eller ære - det førte bare til, at en anden vandt den store pulje, og min beholdning var blevet betragteigt formindsket. Dum verden! Slet ikke som i ridderfilm. :lol:
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Diller

Indlægaf Delfin » 2. sep 2017, 12:08

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:[...]
Hønseringe. Dem spillede vi også med, men jeg kan ikke rigtigt huske, hvad spillet gik ud på. Dem her var det mest hotte.
[...]

Man kastede dem efter tur hen mod et bestemt sted med en passende afstand, indtil én ramte nogen, der lå der i forvejen. Så vandt han puljen, og man begyndte forfra. Sådan gjorde vi i hvert fald :)

Det var der, jeg havde en traumatisk oplevelse med, at ærlighed ikke betaler sig. Engang hvor puljen var blevet temmelig stor, troede de andre fejlagtigt, at jeg ramt. Jeg ville selvfølgelig vinde på ærlig vis, så ligesom ridderen giver skurken sværdet tilbage, når han har tabt det, sagde jeg, at jeg ikke havde. Men ingen ros eller ære - det førte bare til, at en anden vandt den store pulje, og min beholdning var blevet betragteigt formindsket. Dum verden! Slet ikke som i ridderfilm. :lol:


Pyt. Du tabte med æren i behold :lol:
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9553
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26703

Re: Diller

Indlægaf Santa » 2. sep 2017, 13:12

Min mest vedholdende dille som ung, var vist at samle på diller.
Ikke to er ens jo.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Forældre"