Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf HerErJeg » 29. aug 2017, 08:47

Tamara skrev:
HerErJeg skrev:I klassen er der en far som er inden for flyvevåbnet.
Ikke sjældent har de praktikanter på flyvebasen, og sådan et sted er der klokkeklare regler, og en lige så prompte konsekvens, hvis reglerne brydes.
Det er meget almindeligt, at der smides praktikanter hjem, for de skal lige prøve grænsen af. Den går bare bare, for det er ud af klappen - og kom ikke tilbage igen. Konsekvensen af det er så, at forældrene hænger i telefonen efterfølgende og skælder ud, for det kan da ikke være rimeligt...
Hans konklusion på det er, at for første gang oplever børn en konsekvens af deres handlinger, og den slår hårdt. Der stilles krav som ikke kan gradbøjes eller forhandles. Det er jo så i 9. klasse, men det er da tankevækkende, hvis de skal være så gamle før de for alvor prøver at rende panden mod muren.
Det er jo det her som grundstenen er ved at blive lagt til i 3-4. klassetrin.


Uanset skoleform kan man ikke sende elever hjem på linje med praktikanter på en flybase. Sådan er det bare. Og langt de fleste børn og unge klarer sig trods alt fint.

Det siger jeg sørme heller ikke. Men at en handling fører til en konsekvens, det mangler nok en lille smule trods alt.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 09:18

Den her rapport er i øvrigt meget interessant: http://www.emu.dk/sites/default/files/R ... edelse.pdf

Den kan måske være inspiration i dit videre arbejde med at få skabt et bedre klassemiljø, og måske give en forståelse af problematikkerne.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 09:20

Tamara skrev:
HerErJeg skrev:I klassen er der en far som er inden for flyvevåbnet.
Ikke sjældent har de praktikanter på flyvebasen, og sådan et sted er der klokkeklare regler, og en lige så prompte konsekvens, hvis reglerne brydes.
Det er meget almindeligt, at der smides praktikanter hjem, for de skal lige prøve grænsen af. Den går bare bare, for det er ud af klappen - og kom ikke tilbage igen. Konsekvensen af det er så, at forældrene hænger i telefonen efterfølgende og skælder ud, for det kan da ikke være rimeligt...
Hans konklusion på det er, at for første gang oplever børn en konsekvens af deres handlinger, og den slår hårdt. Der stilles krav som ikke kan gradbøjes eller forhandles. Det er jo så i 9. klasse, men det er da tankevækkende, hvis de skal være så gamle før de for alvor prøver at rende panden mod muren.
Det er jo det her som grundstenen er ved at blive lagt til i 3-4. klassetrin.


Uanset skoleform kan man ikke sende elever hjem på linje med praktikanter på en flybase. Sådan er det bare. Og langt de fleste børn og unge klarer sig trods alt fint.


Det kan man jo netop ikke, så man er nødt til at se på løsninger, der ikke indebærer at de pågældende elever fjernes fra klassen. Og hvis der grundlæggende er så meget uro og lærerne godt ved det, så er det slet ikke sikkert, det ville hjælpe at fjerne nogle elever alligevel.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Ekliptika » 29. aug 2017, 09:44

Tamara skrev: Men slip det fokus - for din egen skyld.


Efter min mening er det her et godt råd, som Tamara kommer med. Du pisker en død hest, hvis du vil løse uro-problemet på denne måde.

Mange dianosebørn reagerer ikke på almindelig opdragelse på samme måde, som andre børn. Det betyder blandt andet, at man ikke altid kan bruge konsekvenspædagogik til børn med diagnoser. Det hjælper heller ikke, at man forsøger konsekvens overfor deres forældre, for hvis forældrene kunne gøre noget ved situationen, så er jeg sikker på, at de ville. Mange forældre med diagnosebørn så måske gerne, at deres barn i stedet gik i en specialskole, men som politikken er på det område i dag, så er det ikke noget, forældrene selv er herre over.

Hvis der er tale om "almindelige" børn, hvis adfærd kunne bedres ved hjælp af konsekvens, så tænker jeg, at forældrene nok allerede havde gjort det, hvis de havde formået det.

Jeg forstår godt din frustration, for jeg har selv stået med en søn, der var ked af al den uro, larm og ballade og alle de konflikter, der var mellem børnene i hans klasse. Det påvirkede også hans glæde ved at gå i skole. Og jeg har også været frustreret over, at der ikke kunne udvises ordentlig konsekvens overfor de urolige elementer og deres forældre. Og jeg har også syntes, at det var uretfærdeligt og urimeligt, at mit barn ikke kunne gå i skole uden, at dette var en del af hverdagen. Med tiden har jeg dog fået bedre indblik i, hvor komplekst der her egentlig er at løse, og jeg tror desværre ikke, der findes nemme løsninger. Hvis det er et meget stort problem for din søn, så er skoleskift måske det bedste. Måske er det bedste at blive og prøve at mobilisere forældregruppen og få skoleledelsen på banen. For mig ville det afhænge af, hvordan din søns generelle trivsel er i klassen? Har har gode venner der? Er han ensom?
Og til sidst vil jeg så sige (efter at have været det igennem med 2 børn og stå midt i det med nr 3), at det virker som om, at det topper i 3.-4 klasse. Fra 5. klasse og frem er problemerne med uro forsvundet. Så opstår der i stedet andre problemstillinger, men det hører ikke hjemme i denne tråd ;)
2
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Studsgaard » 29. aug 2017, 10:05

I min ældste drengs klasse var der virkelig meget larm og mange konflikter drengene imellem. Fra ca 2-4 klasse. Lærene havde alle mulige konsulenter inde, men lige lidt hjalp det. Vi forældre fik massere mails, vi skulle snakke med dem om problemerne i skolen. Men problemerne var der ikke når vi havde dem hjemme.
Fædrene tog på telttur med drengen. For at prøve at se dem alle sammen men udenfor skolen, så fædrene kunne tage snakken når problemerne opstod og der var måske en eller to små konflikter hele den tur, så det hjalp ikke noget for da de var i skolen mandag igen, så skrev lærene om problemer igen.
Min dreng er selv en af diagnosebørnene, men han er indadvendt i sin ADHD og meget lydfølsom, så han var aldrig en del af konflikterne for han trak sig væk, men det påvirkede ham jo enormt, for der var på ingenmåde overskud til at hjælpe de stille børn, de sejlede lidt sin egen sø imens der blev skæld ud konstant.

Efter 4 klasse kom der et helt nyt læreteeam på klassen, og klassen har bare udviklet sig helt vildt, konfliktniveaoet faldt, og de nye lære var gode til at få italesat hvad der skete når der var konflikter, for der er specielt et par af drengene der kæmper lidt om magten, men det er ikke noget der påvirker hele klassens trivsel og det er mest i frikvarterene.

Det jeg vil med min lange smører her, det er at høre hvordan fungerer børnene uden for klassen, kan det være de rammer der er i skolen der ikke fungerer?
Kan lærer og elever være kommet ind i en træls boks hvor de ikke kan få ændret præmisserne for at være sammen på andre måder.
Når der er sådan en klasse med meget uro, så snakker lærene jo om det, og hvis læreren forventer konflikter og larm, så bliver det hurtigt en selvopfyldende profeti.

Jeg syntes godt i kan sætte klassens trivsel på planen til forældremødet. Det gjorde vi da vi havde problemer, både med lærene og uden. Bare husk at tal overordnet og ikke peg fingre af nogen, så kommer man meget længere.
Senest rettet af Studsgaard 29. aug 2017, 13:18, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. aug 2017, 11:10

JoyNips skrev:
Så synes jeg hellere at vejen frem er at tage fat i skolen og sige, at Benjamin, Peter, William og Carl skaber problemer og kræve, at der bliver iværksat nogen konkrete tiltag i forhold til de 4 drenge.


Hvilket ofte er en total misforståelse, fordi det reelt set er nogle helt andre, der er årsag til problemerne og ikke de 4 knægte.
Der kan skam sagtens side en stor gruppe kuglestøbere i klassen, der, hvis DE blev underlagt nogle konkrete tiltag, faktisk var løsningen på hele problematikken.

Ro og klasseledelse drejer sig ofte om lidt at de samme - ikke at Jeppe drikker-ish men hvorfor Jeppe drikker.
Klasser er særlige sociale grupper med særlige dynamik, så det er for let at tro at man kan pille bestemte elementer ud og give dem skylden.
5
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Ekliptika » 29. aug 2017, 12:01

Studsgaard skrev:I min ældste drengs klasse var der virkelig meget larm og mange konflikter drengene imellem. Fra ca 2-4 klasse. Lærene havde alle mulige konsulenter inde, men lige lidt hjalp det. Vi forældre fik massere mails, vi skulle snakke med dem om problemerne i skolen. Men problemerne var der ikke når vi havde dem hjemme.
Fædrene tog på telttur med drengen. For at prøve at se dem alle sammen men udenfor skolen, så fædrene kunne tage snakken når problemerne opstod og der var måske en eller to små konflikter hele den tur, så det hjalp ikke noget for da de var i skolen mandag igen, så skrev lærene om problemer igen.
Min dreng er selv en af diagnosebørnene, men han er indadvendt i sin ADHD og meget lysfølsom, så han var aldrig en del af konflikterne for han trak sig væk, men det påvirkede ham jo enormt, for der var på ingenmåde overskud til at hjælpe de stille børn, de sejlede lidt sin egen sø imens der blev skæld ud konstant.

Efter 4 klasse kom der et helt nyt læreteeam på klassen, og klassen har bare udviklet sig helt vildt, konfliktniveaoet faldt, og de nye lære var gode til at få italesat hvad der skete når der var konflikter, for der er specielt et par af drengene der kæmper lidt om magten, men det er ikke noget der påvirker hele klassens trivsel og det er mest i frikvarterene.

Det jeg vil med min lange smører her, det er at høre hvordan fungerer børnene uden for klassen, kan det være de rammer der er i skolen der ikke fungerer?
Kan lærer og elever være kommet ind i en træls boks hvor de ikke kan få ændret præmisserne for at være sammen på andre måder.
Når der er sådan en klasse med meget uro, så snakker lærene jo om det, og hvis læreren forventer konflikter og larm, så bliver det hurtigt en selvopfyldende profeti.

Jeg syntes godt i kan sætte klassens trivsel på planen til forældremødet. Det gjorde vi da vi havde problemer, både med lærene og uden. Bare husk at tal overordnet og ikke peg fingre af nogen, så kommer man meget længere.


Interessant indlæg. I min ene søns klasse var det pigegruppen, der bare ikke fungerede, og det skabte dagligt drama, uro og ballade. Visse timer kunne slet ikke gennemføres, fordi pigerne var røget i konflikt i et frikvarter, og lærerne var nødt til at agere akutte konfliktmæglere, før undervisningen kunne genoptages. Det resulterede i, at drengene ofte blev bedt om at smutte udenfor og spille fodbold. Min søn var meget påvirket af det - dels af konfliktniveauet, da han var mindre, men senere var det hans retfærdighedssans, der blev ramt, for hvorfor var det drengene, der skulle sendes udenfor og ikke have undervisning, når det var pigerne, som havde konflikterne?
Skolen gjorde et stort stykke arbejde og pigeforældrene ligeledes i stil med det, du beskriver herover, men lige lidt hjalp det. Til sidst besluttede flere af pigernes forældre at flytte deres børn til en anden skole. Siden da har der været ro i klassen.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2017, 14:48

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Kig ind :)


Og så tillader jeg mig lige at tagge DetKlogeCirkus, der vist ved noget om de her ting.


Det er skæbnens ironi, at jeg bliver tagget lige i dag, hvor jeg har haft en af mine værste timer nogensinde. I en larmende, kaotisk 4. klasse :lol:

Når jeg lige har fået hvilet hovedet lidt, skal jeg nok byde ind.
3
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 29. aug 2017, 19:19

Som andre skriver: Skriv en mail der er stilet til både klassens lærere og til ledelsen, hvor du beskriver problematikken som du oplever den. Ofte får lærere først back up fra de højere magter, når der kommer utilfredse mails fra forældrene. Og opfordr lærerne til at tage emnet op til det næste forældremøde.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2017, 20:14

Til en start har jeg lyst til at nævne, at det desværre sagtens kan lade sig gøre at have hyppig uro i en klasse i årevis til trods for klar og tydelig dialog med og ditto udmeldinger til udfordrede (og udfordrende) elevers forældre, ressourcer som fx. periodevis tovoksen-ordning (lærer og pædagog) og målrettede indsatser overfor de børn, der har svært ved at agere i det traditionelle klasserum. Så medmindre du VED, at intet af dette har været forsøgt i din søns klasse, kan du ikke gå ud fra, at det forholder sig sådan.

Jeg er selv fornylig kommet ind over en sådan klasse, og selvom alle lærere i teamet generelt er ganske vellidte og respekterede blandt eleverne og deres forældre, og jeg bestemt ikke er bleg for at sætte hele maskineriet i gang, når blot én lektion er gået galt, og læringen har været minimal, er det tydeligvis en meget lang forandringsproces, vi har foran os med masser af to skridt frem og et tilbage og til tider desværre også et skridt frem og to tilbage. Omvendt skal jeg også være den første til at indrømme, om det så betragtens som ukollegialt eller ej, at der tidligere HAR været en tendens til at lade stå til i klassen, og at indsatsen i lange perioder har været for slap.

Uanset hvad situationen i din søns klasse er, vil jeg anbefale dig at have som mål at få en proces i gang i stedet for at forvente, at der findes en hurtig løsning (ud over skoleskift), hvis bare forældrene slår hårdt nok i bordet. Jeg kan sagtens forstå, at I har fået nok, og at det ikke er et nyligt problem, I vil påtale, men noget, I længe har tænkt over, men "blot" ikke fået taget hul på at melde ud overfor skolen, og det er sådan set meget menneskeligt, hvis den slags kommer ud i en frustreret tone; ikke desto mindre er det min erfaring, at man kommer længst med at lægge ud i et konstruktiv sprog, hvor man undlader at gisne om, hvad den anden part gør og tænker. På den måde gør man det nemlig svært for modtageren at fokusere mere på henvendelsens karakter end dens essens. Et rigtig godt udgangspunkt ville efter min mening være at starte med at fortælle, at du skriver, fordi I i gennem længere tid har hørt jeres søn tale om daglig uro og konflikter både eleverne i mellem og mellem elever og lærere, og fordi I kan mærke, at forholdene får ham til at mistrives. Dernæst ville jeg spørge til skolens oplevelse af situationen og foreslå, at alle parter går sammen om en målrettet indsats for at styrke det sociale klima og læringsmiljøet i klassen. Jeg synes, I skal sende mailen til hele lærerteamet, da lærere i dag, som I sikkert allerede er klar over, løser en klasses problemer i fællesskabet, og I derved også undgår at udstille en enkelt lærer. I tilfælde, hvor det er et faktum, at det primært halter i ét fag, og læreren ikke yder et minimum af sin gerning, er der efter min mening ikke noget galt i at henvende sig direkte til vedkommende eller, ved særligt grelle tilfælde, tage fat i ledelsen med det samme, men sådan opfatter jeg ikke jeres situation.
Dermed også sagt, at jeg vil fraråde jer at starte hos ledelsen, hvorimod det selvfølgelig kan være nødvendigt at gå den vej, hvis I bliver mødt med en sludder for en sladder af lærerteamet.

Noget andet, jeg personligt vil fraråde, endda stærkt fraråde, er at skrive rundt til alle forældre. Hvad skulle formålet med det være? Jeg spørger ikke retorisk, men fordi jeg ikke kan komme på rationel grund til det. Hvis der er forældre, I taler særligt med, og som deler jeres bekymring, kan det måske godt give mening at skrive til lærerteamet sammen, men da det lader til, at jeres behov for at skrive, naturligt nok, udspringer af jeres søns situation, er det bedst, tror jeg, at starte alene.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2017, 20:38

HerErJeg skrev:Det siger jeg sørme heller ikke. Men at en handling fører til en konsekvens, det mangler nok en lille smule trods alt.


Hvad er det så for konkrete konsekvenser, du efterlyser? Og som skal være lige så markante som at smide hjem ved første overtrådte regel?
Jeg kvier mig ikke ved at skrive hjem, tilkalde en fra ledelsen eller sende på kontoret, hvis jeg synes, at situationen lægger op til det, men den slags konsekvenser, som, foruden selvfølgelig "kontrakter" i selve klassen mellem mig og eleverne, er, hvad jeg har at gøre godt med, strander jo desværre bare der, hvis elevens bagland ikke er i stand til at følge op på dem, eller hvis den pågældende elev har generelle udfordringer, som der ikke bliver taget ordentlig hånd om. Og ulykkeligvis er der alt for tit en markant sammenhæng mellem ofte sanktionerede elever og et på en eller anden måde svagt og/eller problematisk bagland eller en diagnose.
3
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Minitrolden » 11. sep 2017, 20:23

Sikke da en fantastisk nedladende tilgang til andre forældre og børn.

Og sikke nogle uprofessionelle lærere.

Jeg ville kræve af lærerne at de tog hånd om situationen på en professionel facon. Den der, hvor man ikke går i det røde felt som lærer og den der, hvor man ikke bare taler om "problembørnene" på lærerværelset, men rent faktisk tager hånd om de strukturer og den kultur omkring klassen og børnene, der udmønter sig i en adfærd, der ikke er konstruktiv.
0

Tilbage til "Forældre"