Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Wizzze » 31. aug 2017, 04:30

Gravide der ikke kan eller vil droppe stofferne mens de er gravide, skal de kunne tvangsindlægges og holdes væk fra stoffer?

TV2 sender i aften en dokumentar om emnet, men man kan allerede nu læse historien

ADVARSEL, DER ER BARSKE BILLEDER OG INDHOLD I LINKET!
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-08-3 ... e-pedersen
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2017, 04:32

Ja. Jeg synes vi skal kigge mod Norge og lære af deres erfaringer.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Sangius » 31. aug 2017, 04:37

Ja, uden tvivl.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Wizzze » 31. aug 2017, 04:38

kidkomb skrev:Ja. Jeg synes vi skal kigge mod Norge og lære af deres erfaringer.


Jeg er enig, personlig frihed er vigtig, men grænsen går når der er risiko for andre, her barnet. Og på et eller andet niveau hjælper det også stofmisbrugeren, selvom den medicinske afhængighed nok er det mindre problem, i forhold til de psykiske og sociale problemer. :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2017, 04:47

Wizzze skrev:
kidkomb skrev:Ja. Jeg synes vi skal kigge mod Norge og lære af deres erfaringer.


Jeg er enig, personlig frihed er vigtig, men grænsen går når der er risiko for andre, her barnet. Og på et eller andet niveau hjælper det også stofmisbrugeren, selvom den medicinske afhængighed nok er det mindre problem, i forhold til de psykiske og sociale problemer. :gruble:

I forhold til den artikel er der i hvert fald ingen tvivl hos mig.
Første gang med hårde stoffer i blodet og så er skal der tages foranstaltninger til indlæggelse/ophold på specialindrettet fængselsafdeling. Afhængig af sag kunne man så give en chance mere eller iværksætte opholdet med det samme.
Allerhelst ville jeg tvangssterilisere, men i praksis går det ikke at have et samfund der griber så voldsomt ind i forhold til en borgers krop synes jeg.
Men jeg står gerne på mål for at et ufødt barns rettigheder i visse tilfælde trumfer moderens.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2017, 04:49

Jeg tænker også at der kan være mulighed for abort, også en smule senere end normalt, som en del af tilbuddet.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Sangius » 31. aug 2017, 04:58

Hvis en graviditet hos en stofmisbruger opdages før abortgrænsen, kan de få valget mellem ophold til barnet er født, eller abort.
Samfundet må sætte ind, og bryde den sociale arv der.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf HappyPaww » 31. aug 2017, 05:01

Jeg er enig med Kid. Tvangsindlæggelse og sandsynligvis permanent fjernelse af barnet (bortadoption) bør være standarden. Jeg kan ikke sympatisere med kvinder der vælger misbrug over deres barn. Man må først og fremmest tænke på barnets tarv, og jeg forstår ikke hvorfor adoption ikke bruges i højere grad.

Men det sagt - hun burde aldrig være blevet gravid til at starte med. I stedet for tvangssterilisation kunne det overvejes om alvorligt misbrugende kvinder skulle have indsat p-stav eller spiral - så er de i hvert fald sikrede mod graviditet de næste 3-5 år.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Sophies-mor » 31. aug 2017, 05:22

Absolut.
Enten det eller tvangsprævention/ -sterilisation.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2017, 05:27

HappyPaww skrev:Jeg er enig med Kid. Tvangsindlæggelse og sandsynligvis permanent fjernelse af barnet (bortadoption) bør være standarden. Jeg kan ikke sympatisere med kvinder der vælger misbrug over deres barn. Man må først og fremmest tænke på barnets tarv, og jeg forstår ikke hvorfor adoption ikke bruges i højere grad.

Men det sagt - hun burde aldrig være blevet gravid til at starte med. I stedet for tvangssterilisation kunne det overvejes om alvorligt misbrugende kvinder skulle have indsat p-stav eller spiral - så er de i hvert fald sikrede mod graviditet de næste 3-5 år.

Det er i hvert fald et godt sted at sætte ind, ja!
Prævention i misbrugsmiljøet :gogo:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Frank » 31. aug 2017, 07:31

Som narkoman tilhører man en af de mest udstødte grupper i samfundet. Man har som regel mistet sit netværk, man er blevet enten fysisk eller psykisk syg - eller sågar begge dele. Man er kriminel, ofte hjemløs og lever usundt. Når man lever et sådant et liv, handler det udelukkende om at overleve. Mange af de narkomaner, der har været på stoffer gennem 10-20 år - og som ofte selv er børn af misbrugere - og deres børn er det måske også - har utallige behandlingsforsøg bag sig. Mange af dem er nået dertil, hvor de har opgivet nogensinde at komme til at leve et normalt liv - også selvom de drømmer om det. Men de har opgivet og lever fra dag til dag - eller fra time til time. Men uanset hvad så er de stadig mennesker og når jeg hører Malenes historie, får jeg helt ondt i hjertet. Den stakkels pige skulle have været samlet op for længe siden.
5
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Akehurst2 » 31. aug 2017, 09:07

Det var dog den mest hjerteskærende historie :trist: :trist:

Når man læser om den norske metode, så lyder det som om, man godt kan bruge tvang konstruktivt: https://www.information.dk/moti/2014/05 ... -laas-slaa

Så ja tak til tvang. Og ikke kun til narkomaner, men i høj grad også til alkoholikere. Det er deres børn, der tager mest skade i graviditeten.
1
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Zoxa » 31. aug 2017, 10:29

Ja, naturligvis.... hvis en misbruger (og her tæller jeg også hash- og alkoholmisbrugere med) vælger at gennemføre en graviditet må første prioriteten være at tage hånd om barnets tarv.
Den gravide skal have al den hjælp og støtte man kan give hende under opholdet til at komme ud af misbruget og selvfølgelig helst permanent, og måske kan en længere frihedsberøvelse måske oven i købet være med til at øge succesraten for afvænningen.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Wizzze » 31. aug 2017, 10:36

Akehurst2 skrev:Det var dog den mest hjerteskærende historie :trist: :trist:

Når man læser om den norske metode, så lyder det som om, man godt kan bruge tvang konstruktivt: https://www.information.dk/moti/2014/05 ... -laas-slaa

Så ja tak til tvang. Og ikke kun til narkomaner, men i høj grad også til alkoholikere. Det er deres børn, der tager mest skade i graviditeten.


Ja, det er ikke ligefremt en feel good historie :nerve: :tie:

Hørte lige at børnerådet var for tvang, mens etisk råd var imod, selv i 8-9, måned mente de ikke at det var et barn endnu, der skulle tages hensyn til :8:
0
Do as I say! :whip:
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Bluemoon » 31. aug 2017, 10:51

ja
Senest rettet af Bluemoon 15. mar 2021, 09:49, rettet i alt 3 gange.
0

Tilbage til "Forældre"