Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Frank » 31. aug 2017, 11:29

Bluemoon skrev:Ja selvfølgelig skal man kunne det. Efter min mening kunne man gå skridtet videre og tvangssterilisere dem og på den måde gøre samfundet en kæmpe tjeneste.
Måske skal vi bare indføre et eutanasiprogram
Så kan vi rigtigt få ryddet op i alle de asociale elementer.
5
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 31. aug 2017, 11:35

Bluemoon skrev:Ja selvfølgelig skal man kunne det. Efter min mening kunne man gå skridtet videre og tvangssterilisere dem og på den måde gøre samfundet en kæmpe tjeneste.


Hvad så hvis de kommer ud af deres misbrug og gerne vil have børn - nu hvor de kan tilbyde dem et godt liv? Så kan de rigtig blive straffet for at have tabt i den sociale arv ... Tvangsprævention ja tak - tvangssterilisering? Nej, det er sgu ikke fair.

Det kan jo være at det ikke at kunne få børn sender dem lige tilbage i misbruget, og så er du jo tilbage i at de er en byrde for samfundet..


Nøj hvor vil jeg gerne se denne dokumentar, bare ærgerligt at der ikke rigtig er adgang til TV2 herovre. Barnets tarv vil altid være i første række for mig, jeg er fuldkommen kold overfor forældrenes følelser - hvis det ikke er i barnets tarv at blive hos mor/far, så skal de ikke være der. Hellere give en chance for lidt end en for meget. Bare se på er du mors lille dreng. Av, det gør ondt helt ind i hjertet at se hvor hurtigt sådan et lille barn tager skade af en utilstrækkelig forælder.
1
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Atomic Blonde » 31. aug 2017, 12:20

Frank skrev:Måske skal vi bare indføre et eutanasiprogram
Så kan vi rigtigt få ryddet op i alle de asociale elementer.
Det var så lige et ord som skulle googles.
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Akehurst2 » 31. aug 2017, 12:25

Frank skrev:
Bluemoon skrev:Ja selvfølgelig skal man kunne det. Efter min mening kunne man gå skridtet videre og tvangssterilisere dem og på den måde gøre samfundet en kæmpe tjeneste.
Måske skal vi bare indføre et eutanasiprogram
Så kan vi rigtigt få ryddet op i alle de asociale elementer.


Ja, hvordan slipper vi af med de andre :sarkasme:

På den anden side, når man læser om folk, der får tvangsfjernet op til 8 børn grundet misbrug, så burde der sættes meget mere konkret ind overfor at hun i hvert fald fik noget effektiv prævention til hun havde fået styr på sit misbrug: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE32 ... 3%B8rn.../
3
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Zoxa » 31. aug 2017, 12:39

Akehurst2 skrev:
På den anden side, når man læser om folk, der får tvangsfjernet op til 8 børn grundet misbrug, så burde der sættes meget mere konkret ind overfor at hun i hvert fald fik noget effektiv prævention til hun havde fået styr på sit misbrug: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE32 ... 3%B8rn.../


Jeg syntes ikke det ville være helt urimeligt at antage, at hvis en mor ikke magter at varetage de 2 første graviditeter og børn så er der ingen grund til at tro at det går bedre med efterfølgende børn.
Og på den baggrund er det helt rimeligt at tvangs sterilisere - det er ingen børn som kan eller skal være tjent med at blive født med abstinenser og hjerneskade på grund af en mors misbrug.
Eller tilfælde hvor man på forkant kan se at dette her barn kun kan ende et sted og det er i en plejefamilie.

Er tvangs sterilisering et overgreb. Ja, selvfølgelig er det det - men jeg mener godt at det så rigeligt kan forsvares i enkelte tilfælde
2
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf JoyNips » 31. aug 2017, 12:57

Jeg kunne godt tænke mig, at man måske åbnede for muligheden for en frivillig tvangsindlæggelse. For læser man artiklen har hun jo faktisk flere gange gerne ville komme ud af sit misbrug, men har ikke kunne - og det tror da fanden med den baggrund. Men havde hun fået muligheden for at lade sig indlægge og ikke bare kunne smutte igen når trangen blev for stor, så kunne det måske have ændret en masse for både hende og barnet. Og en frivillig indespærring og behandling er trods alt bedre og mindre indgribende end ren tvang.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 31. aug 2017, 13:01

Men hvad så når behovet for stoffer/alkohol bliver for stort, så er der vel en mulighed fra at tilbagetrække sammentykke og så er det pludselig ikke frivilligt mere. Ideen med samtykke er jo at det er kontinuerligt og kan trækkes tilbage når som helst uden at der skal gives en grund. Hvis ikke den mulighed er der, så er det jo ikke frivilligt mere.

Den artikel fra jyllands posten viser jo bare at der tydeligt er et behov for at der bliver grebet ind, enten på den ene eller anden måde ...
0
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Atomic Blonde » 31. aug 2017, 13:13

Hvis vi vil indføre tvangssterilisering, kommer vi så i konflikt med de basale menneskerettigheder?
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Akehurst2 » 31. aug 2017, 14:02

Atomic Blonde skrev:Hvis vi vil indføre tvangssterilisering, kommer vi så i konflikt med de basale menneskerettigheder?


Ja, det skulle jeg mene.

Tvangsmæssige, måske endda uoprettelige, medicinske indgreb er en meget voldsom ting. Men det er ikke så længe siden endda, at man gerne måtte (omend man vist ikke rigtig benyttede sig af direkte tvang, men mere en art "frivillig tvang": http://webarkiv.ft.dk/?/Samling/19971/u ... 324682.htm
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Chachacha » 31. aug 2017, 14:38

Jeg synes, at mange af jer der er for tvangsindlæggelse af gravide stofmisbrugere glemmer, at det kan medføre en endnu værre start på livet for børnene.

Mange stofmisbrugere vil nok gå RIGTIG langt for at skjule en graviditet og dermed aldrig komme i kontakt med sundhedsvæsenet, hvis de ved at det betyder tvangsindlæggelse og fratagelse af deres stof.

Derfor er det altså ikke så sort/hvidt, selvom jeg objektivt set gerne så at samtlige gravide misbrugere blev holdt fra stofferne med tvang.
9
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Akehurst2 » 31. aug 2017, 14:56

Chachacha skrev:Jeg synes, at mange af jer der er for tvangsindlæggelse af gravide stofmisbrugere glemmer, at det kan medføre en endnu værre start på livet for børnene.

Mange stofmisbrugere vil nok gå RIGTIG langt for at skjule en graviditet og dermed aldrig komme i kontakt med sundhedsvæsenet, hvis de ved at det betyder tvangsindlæggelse og fratagelse af deres stof.

Derfor er det altså ikke så sort/hvidt, selvom jeg objektivt set gerne så at samtlige gravide misbrugere blev holdt fra stofferne med tvang.


Jeg synes, det virker som om, det kan gøres på en god måde, når man læser beskrivelsen af, hvordan det fungerer i Norge.
1
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Chachacha » 31. aug 2017, 19:21

Akehurst2 skrev:
Chachacha skrev:Jeg synes, at mange af jer der er for tvangsindlæggelse af gravide stofmisbrugere glemmer, at det kan medføre en endnu værre start på livet for børnene.

Mange stofmisbrugere vil nok gå RIGTIG langt for at skjule en graviditet og dermed aldrig komme i kontakt med sundhedsvæsenet, hvis de ved at det betyder tvangsindlæggelse og fratagelse af deres stof.

Derfor er det altså ikke så sort/hvidt, selvom jeg objektivt set gerne så at samtlige gravide misbrugere blev holdt fra stofferne med tvang.


Jeg synes, det virker som om, det kan gøres på en god måde, når man læser beskrivelsen af, hvordan det fungerer i Norge.

Ja, nu læste jeg den lige, og jeg synes bestemt at Danmark skal være åbne overfor modellen, men den gør stadig ikke min bekymring til skamme. Og uanset hvad skylder man at medtænke den slags problematikker.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere

Indlægaf Chichu » 31. aug 2017, 19:54

I det sekund gravid vælger at beholde et barn, så tæller barnets tarv mere end den voksnes ret. Det er så forfærdeligt at følge de tidligt skadede børns vej igennem livet. Bare fordi mor drak og tog stoffer så er deres mulighed for et almindeligt liv væk. Så ja, fravælger de abort og bliver de ved med stoffer og druk, så må. I bruge tvang.

Der vil givetvis være nogle, der forsøger at skjule graviditeten. Men de er jo alle i kontakt med systemet på den ene eller den anden måde, så tænker de vil have meget svært ved at gå fuldstændig under radaren.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf milisa » 31. aug 2017, 21:43

Det her er en af de tilfælde, hvor der ikke kan opsættes en sort/hvidt svar. Der kan ikke fremsættes en konklusion, der gælder for alle sager. Dermed kan der heller ikke lovgives - og bør der, efter min mening, heller ikke lovgives.

Jeg synes, det er skræmmende, at man i 2017 kan se folk seriøst tale for at tvangssterilisere. Jeg håber, at I, der taler for det, også har tænkt jer, at tvangssterilisere mandlige narkomaner, ikke? Eller hvad? Og i så fald, hvornår er man narkoman nok som mand til at skulle steriliseres?

Jeg har den holdning, at så længe et foster er i en kvindes krop, er det hendes krop, der kommer først, ikke barnet. Barnet er ikke et barn, før det er født. Men derfor kunne tvangsindlæggelse eller rigtig gode tilbud jo være en fin løsning, hvor der tages hensyn til begge parter.

Det er barnets tarv, der kommer først, siger I. Jamen, hvor går grænsen, siger jeg? Hvad med svært fede kvinder? Hvad med rygere? Hvad med psykisk syge? Skal vi tvangssterilisere fede? Nej vel? Tvangssterilisering kan aldrig blive løsningen. Tvangsindlæggelse kan måske overvejes, hvis loven kan sammensættes med tilpas elastik - hvilket jeg i øvrigt tvivler på.
4
Tally-ho
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2017, 21:51

milisa skrev:Det her er en af de tilfælde, hvor der ikke kan opsættes en sort/hvidt svar. Der kan ikke fremsættes en konklusion, der gælder for alle sager. Dermed kan der heller ikke lovgives - og bør der, efter min mening, heller ikke lovgives.

Jeg synes, det er skræmmende, at man i 2017 kan se folk seriøst tale for at tvangssterilisere. Jeg håber, at I, der taler for det, også har tænkt jer, at tvangssterilisere mandlige narkomaner, ikke? Eller hvad? Og i så fald, hvornår er man narkoman nok som mand til at skulle steriliseres?

Jeg har den holdning, at så længe et foster er i en kvindes krop, er det hendes krop, der kommer først, ikke barnet. Barnet er ikke et barn, før det er født. Men derfor kunne tvangsindlæggelse eller rigtig gode tilbud jo være en fin løsning, hvor der tages hensyn til begge parter.

Det er barnets tarv, der kommer først, siger I. Jamen, hvor går grænsen, siger jeg? Hvad med svært fede kvinder? Hvad med rygere? Hvad med psykisk syge? Skal vi tvangssterilisere fede? Nej vel? Tvangssterilisering kan aldrig blive løsningen. Tvangsindlæggelse kan måske overvejes, hvis loven kan sammensættes med tilpas elastik - hvilket jeg i øvrigt tvivler på.

Fede og rygere føder ikke børn med svære handicaps af de årsager.
Det er en væsentlig forskel.
Jeg synes faktisk at der bør arbejdes hårdt for abort i mange tilfælde.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Forældre"