Svigermor-dilemma

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Moxy-lady » 4. sep 2017, 19:25

Nu ved jeg godt at den aktuelle situation er blevet løst (og meget elegant, synes jeg!) så vil jeg alligevel lige kommentere på tråden, mest
ift andres svar: At andre synes at det kunne være mega-fedt at svigermor vaskede ens beskidte underhylere og tørrer støv af mens man er ude at rejse, behøver ikke at betyde at du synes at det er fedt! Du kan ikke basere dine egne grænser for hvad du finder acceptabelt på andres - især ikke fordi der kan være tusind andre ting der spiller ind. Som en anden nævner, så er det jo en masse forskellige situationer der har gjort at vinen nu og her blev et symbol på dine overskredne grænser. Ligeledes så er det også okay at du føler det som en uudtalt kritik af din måde at holde hus/fest på. Det *kan* det være, for nogen passiv-aggressive typer, og man kan jo så sige at i tilfældet med velkomstdrinken *er* det jo netop fordi hun synes at det bør der være - at hun synes at I har gjort/valgt forkert. Det er ikke underligt at alle andre ting hvor hun går ind og overruler tidligere beslutninger/gør rent hos jer er en slags, måske ikke kritik per se, men mere end uudtalt holdning til at noget ikke er gjort til hendes tilfredsstillelse. At hun selv ville foretrække det anderledes end I har valgt at gøre det. Ja, det kan da være rigtig rart, hvis man har den slags forhold, eller at du/I har nævnt det for hende, men det har I jo ikke. Det er i den tilstand I efterlod jeres hjem, muligvis fordi I kke havde tid til at støvsuge, men muligvis fordi I ikke synes at der trænger til at støvsuge endnu. Og hvis i nu ikke synes at det er tid til det endnu/at andre ting var vigtige, så går svigermor jo ind og, implicit, giver udtryk for at hun er uenig. Og så er det svært ikke at tage personligt, hvis man nu i forvejen føler at denne person hele tiden går i rette med én. Nogle mennesker kan trække på skuldrene og trykke på "pyt" knappen - andre kan ikke. Og det er faktisk ok!

Indenfor rimelighedens grænser, så må man altså sætte sine grænser som man selv har behov for. Ja, en del af problemet er at finde ud af hvad der er rimeligt, men jeg synes at det er synd at du bliver i tvivl om du har ret til at have dine følelser - om de er forkerte. Og jeg tænker at det er den usikkerhed der gør at svigermors ord og handlinger rammer så hårdt.

Som sagt synes jeg at du endte med en elegant løsning, og jeg synes at det er sådan du og din mand skal forsøge at hådtere hendes (for det meste velmenende) forsøg å at hjælpe. Sige nej tak til hendes tilbud/forslag og komme med et modforslag som er en faktisk hjælp. På den måde holder I hende aktiv og ude af ulykker, og får hjælp som ikke er ffedtet ind i alle mulige følelser - og hun får mulighed for at vise sin kærlighed og interesse ved at hjælpe jer på måder der ikke fører til en masse misforståelser og sårede følelser på begge sider.
6
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Moxy-lady » 4. sep 2017, 19:29

"Jeres hus trænger sådan til at blive malet. Skulle jeg ikke købe noget maling og måske begynde på nogle af de steder hvor jeg kan komme til".

"årh, ved du hvad sviger, det er smaddersødt af dig, men vi har simpelthen valgt at vi ikke har lyst til at gøre noget ved det før næste år eller næste år igen. Men hvis du gerne vil hjælpe, så ville det være superfedt hvis du kunne hjælpe med A et par timer hveranden torsdag, når jeg skal til stramajbroderi!"

:D
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Tanten » 4. sep 2017, 20:42

Sustentaculum skrev:
Æble skrev:Det er din mand der skal styre det der. Men hvis i tager imod velkomstdrinken kan i ikke sige noget bagefter. Det vil være fint at sige "nej tak, vi synes ikke der skal være velkomstdrink"

Hvorfor gik i med til det med bilen? Det havde da været nemt at sige nej tak der.

Synes ikke i behøver en stor snak on det generelt, i (=din mand) skal bare blive
bedre til at sige nej tak.


Ja, jeg er med på at det er min mand der skal styre det, men det var det der skete med bilen. Jeg sagde til ham at jeg synes det var en dårlig ide, og at vi skulle holde ved den oprindelige plan, og han ville takke ja, "for husfredens skyld" :gruble:


Husfreden? Det er ikke sin mor men sin kone, han skal sørge for husfred med.

Det med flaskerne er bare misforstået, overinvolverende hjælpsomhed.

Det med bilen er direkte idioti, der har gjort alting mere stressende og besværligt, hvilket var totalt unødvendigt, da der var fundet en løsning i forvejen. Din mand må lære at sige nej tak her.

Mht. det med rengøringen - hvad så hvis der havde været menstruationsblod og sædpletter på jeres lagner? Hvordan kan hun som mor og svigermor tro, at hun kan tillade sig at skifte på jeres seng uden forudgående aftale? Har hun så også lige ryddet op i skuffen med frækt undertøj og sexlegetøj og sorteret dine hygiejnebind, for det kunne hun jo lige så godt, nu hun var i gang?

Din svigermor forstår ikke grænser, og derfor er I nødt til at skabe nogle rammer, hvor det her ikke opstår. Blomsterne kan klare sig på ferien næste gang, og I har styr på transporten.
2
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 5. sep 2017, 06:19

Evapeva skrev:Hvordan blev festen så? :kys: Og artede svigermor sig?


Ja, altså festen gik rigtig fint. Solen skinnede hele dagen, og gæsterne var glade. Svigermor fik sine fyrfadslys på bordene (Som aldrig blev tændt), og havde af uransagelige årsager taget 1,5 kg slik med som hun mente vi skulle serverer, da vi ikke gjorde det, gjorde hun det selv. Desuden fik A' sådan et fint skilt af hende i gave hvor der stod :" Mor ved meget, men Farmor ved alt" og så sagde hun kækt at det var for sjov. :lol2:

Min egen mor var en hel historie for sig :nerve:

Men vi havde en fin fest, og var enige om at vi ikke ville inviterer vores mødre med næste gang. Det kan man selvfølgelig ikke. men det illustrerer fint hvordan vi havde det.! :D
11
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 5. sep 2017, 06:23

Tanten skrev:Husfreden? Det er ikke sin mor men sin kone, han skal sørge for husfred med.

Det med flaskerne er bare misforstået, overinvolverende hjælpsomhed.

Det med bilen er direkte idioti, der har gjort alting mere stressende og besværligt, hvilket var totalt unødvendigt, da der var fundet en løsning i forvejen. Din mand må lære at sige nej tak her.

Mht. det med rengøringen - hvad så hvis der havde været menstruationsblod og sædpletter på jeres lagner? Hvordan kan hun som mor og svigermor tro, at hun kan tillade sig at skifte på jeres seng uden forudgående aftale? Har hun så også lige ryddet op i skuffen med frækt undertøj og sexlegetøj og sorteret dine hygiejnebind, for det kunne hun jo lige så godt, nu hun var i gang?

Din svigermor forstår ikke grænser, og derfor er I nødt til at skabe nogle rammer, hvor det her ikke opstår. Blomsterne kan klare sig på ferien næste gang, og I har styr på transporten.


Ja, grænserne er i hvertfald tydeligvis meget anderledes end mine.

Vi skal klart gøre en masse ting anderledes. Situationen her har virkelig vist hvordan hun kan afværges uden stort drama, og et enkelt :"Hvorfor har du gjort det?" forestiller jeg mig at jeg kan nå langt med. :)
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 5. sep 2017, 06:24

Moxy-lady skrev:Nu ved jeg godt at den aktuelle situation er blevet løst (og meget elegant, synes jeg!) så vil jeg alligevel lige kommentere på tråden, mest
ift andres svar: At andre synes at det kunne være mega-fedt at svigermor vaskede ens beskidte underhylere og tørrer støv af mens man er ude at rejse, behøver ikke at betyde at du synes at det er fedt! Du kan ikke basere dine egne grænser for hvad du finder acceptabelt på andres - især ikke fordi der kan være tusind andre ting der spiller ind. Som en anden nævner, så er det jo en masse forskellige situationer der har gjort at vinen nu og her blev et symbol på dine overskredne grænser. Ligeledes så er det også okay at du føler det som en uudtalt kritik af din måde at holde hus/fest på. Det *kan* det være, for nogen passiv-aggressive typer, og man kan jo så sige at i tilfældet med velkomstdrinken *er* det jo netop fordi hun synes at det bør der være - at hun synes at I har gjort/valgt forkert. Det er ikke underligt at alle andre ting hvor hun går ind og overruler tidligere beslutninger/gør rent hos jer er en slags, måske ikke kritik per se, men mere end uudtalt holdning til at noget ikke er gjort til hendes tilfredsstillelse. At hun selv ville foretrække det anderledes end I har valgt at gøre det. Ja, det kan da være rigtig rart, hvis man har den slags forhold, eller at du/I har nævnt det for hende, men det har I jo ikke. Det er i den tilstand I efterlod jeres hjem, muligvis fordi I kke havde tid til at støvsuge, men muligvis fordi I ikke synes at der trænger til at støvsuge endnu. Og hvis i nu ikke synes at det er tid til det endnu/at andre ting var vigtige, så går svigermor jo ind og, implicit, giver udtryk for at hun er uenig. Og så er det svært ikke at tage personligt, hvis man nu i forvejen føler at denne person hele tiden går i rette med én. Nogle mennesker kan trække på skuldrene og trykke på "pyt" knappen - andre kan ikke. Og det er faktisk ok!

Indenfor rimelighedens grænser, så må man altså sætte sine grænser som man selv har behov for. Ja, en del af problemet er at finde ud af hvad der er rimeligt, men jeg synes at det er synd at du bliver i tvivl om du har ret til at have dine følelser - om de er forkerte. Og jeg tænker at det er den usikkerhed der gør at svigermors ord og handlinger rammer så hårdt.

Som sagt synes jeg at du endte med en elegant løsning, og jeg synes at det er sådan du og din mand skal forsøge at hådtere hendes (for det meste velmenende) forsøg å at hjælpe. Sige nej tak til hendes tilbud/forslag og komme med et modforslag som er en faktisk hjælp. På den måde holder I hende aktiv og ude af ulykker, og får hjælp som ikke er ffedtet ind i alle mulige følelser - og hun får mulighed for at vise sin kærlighed og interesse ved at hjælpe jer på måder der ikke fører til en masse misforståelser og sårede følelser på begge sider.


Tak for dit indlæg. Det er dejligt at der er nogen der kan forstå hvad jeg føler :)
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 26. okt 2023, 16:36

Ej, jeg bliver simpelthen nødt til at opdaterer denne her tråd, for til aften har jeg simpelthen fået en uforbeholden undskyldning for alle de gange hun har overtrådt mine grænser, og et kæmpe tak for at lade hende være en del af vores familie alligevel.

Det havde jeg alligevel ikke troet :lol:
23
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Santa » 26. okt 2023, 16:57

Sustentaculum skrev:Ej, jeg bliver simpelthen nødt til at opdaterer denne her tråd, for til aften har jeg simpelthen fået en uforbeholden undskyldning for alle de gange hun har overtrådt mine grænser, og et kæmpe tak for at lade hende være en del af vores familie alligevel.

Det havde jeg alligevel ikke troet :lol:

Dét hører man sgu godt nok sjældent i de her svigermor-sager!
Tillykke med den gode udvikling!
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 26. okt 2023, 17:12

Santa skrev:
Sustentaculum skrev:Ej, jeg bliver simpelthen nødt til at opdaterer denne her tråd, for til aften har jeg simpelthen fået en uforbeholden undskyldning for alle de gange hun har overtrådt mine grænser, og et kæmpe tak for at lade hende være en del af vores familie alligevel.

Det havde jeg alligevel ikke troet :lol:

Dét hører man sgu godt nok sjældent i de her svigermor-sager!
Tillykke med den gode udvikling!


Tak. Det er jo mamgr år siden det var rigtig slemt, men jeg er da alligevel glad for at hun følte at hun skulle undskylde.

Men faktisk, retrospektivt synes jeg egentlig også jeg var for strid. Så jeg havde faktisk selv gået og tænkt at jeg ville give hende en undskyldning. Men summasummarum, så har vi virkelig fået et fint forhold, og jeg sætter stor pris på hende, og hun på jeg. Og vi blev enige om at det var godt vi kunne tale sammen, om alt det der var svært :)
13
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf milisa » 26. okt 2023, 18:39

Sustentaculum skrev:Ej, jeg bliver simpelthen nødt til at opdaterer denne her tråd, for til aften har jeg simpelthen fået en uforbeholden undskyldning for alle de gange hun har overtrådt mine grænser, og et kæmpe tak for at lade hende være en del af vores familie alligevel.

Det havde jeg alligevel ikke troet :lol:


Ej, du er simpelthen nødt til at uddybe! :-D Hvordan i alverden kommer man pludselig i gang med sådan en samtale?

Men fedt!!!! Dejligt for dig!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 26. okt 2023, 18:51

milisa skrev:
Sustentaculum skrev:Ej, jeg bliver simpelthen nødt til at opdaterer denne her tråd, for til aften har jeg simpelthen fået en uforbeholden undskyldning for alle de gange hun har overtrådt mine grænser, og et kæmpe tak for at lade hende være en del af vores familie alligevel.

Det havde jeg alligevel ikke troet :lol:


Ej, du er simpelthen nødt til at uddybe! :-D Hvordan i alverden kommer man pludselig i gang med sådan en samtale?

Men fedt!!!! Dejligt for dig!


Altså. Det var også lidt random. Hun havde hentet drengene, og vi stod i køkkenet og sludrede, og pludselig sagde hun :" Ej, jeg har noget jeg bliver nødt til at sige til dig", og så blev hun rørt og sagde undskyld. Små afbrudt af den yngste. Men hun sagde at hun havde tænkt på at ville sige undskyld længe, men at der aldrig var et godt tidspunkt, men at hun måtte sige det, inden der var gået alt for lang tid.. :)

Hun er en sød gammel kone. Som er holdt op med at presse sig på :fløjt:
17
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sangius » 26. okt 2023, 19:38

Jeg læser også mit første indlæg med nye øjne. Gad vide om jeg er ved at blive voksen og ændre holdninger.

Jeg havde fundet det træls hvis nogen vaskede mit tøj, og gjorde rent i mit hus. Min mor har engang reorganiseret alt mit tøj i mit skab, fordi der rodede...

Ja. Jeg roder i skabet. Og det gør jeg endnu mere efter tøjet ligger steder jeg ikke aner hvor er.

Så jeg forstår dig godt :D

Fantastisk hun selv har indset at hun måske har været lidt for meget. Lyder jo til, at det kom et godt sted fra. Så er det heldigvis nemt at "tilgive".
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Forældre"