Hvem skal betale for børnene?

Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Stars » 21. sep 2017, 07:32

girl_beat skrev:
Tamara skrev:Modsat virkning?

En lavtlønnet vil først miste 3400 kr om måneden i vores kommune for en vs plads og dernæst børnepenge. Det er ihvertfald 4000 kr altså 8000 kr om måneden, der skal tjenes ind for ét barn før skat. Rundt regnet.

Det kan lige pludseligt blive spørgsmålet om det kan betale sig at gå på arbejde. Jeg kender en del almindelige mennesker, hvor det er på kanten af ikke at kunne betale sig på nuværende tidspunkt med et par børn i pasningsaldren.

Det er da at priotere borgere med en høj indtægt og for langt de fleste familier med lave indtægter handler hverdagen ikke om modetøj eller rejser. Det er altså forbeholdt dem, der i forvejen tjener godt uden tilskud til pasning.

Dertil er de typisk for lavtlønnede job, at der ikke er flextid og adgang til at arbejde hjemme ved fx barn syg og lign goder, der gør livet med børn nemmere.

Jeg forstår ikke dit regnestykke :gruble:

Hvis pasning i det tænkte eksempel er gratis, så er det jo kun børnepengene, der forsvinder? Og det vilkår vil jo være ens for alle.


Ja - den lavtlønnede vil "kun" miste børnechecken ~1.000 kr/md
Den højtlønnede vil også miste børnechecken, men vil til gengæld spare de 3.400 kr/md til institution = spare 2.400 kr/md.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Bimmerdyret » 21. sep 2017, 08:31

Stars skrev:
Ja - den lavtlønnede vil "kun" miste børnechecken ~1.000 kr/md
Den højtlønnede vil også miste børnechecken, men vil til gengæld spare de 3.400 kr/md til institution = spare 2.400 kr/md.


:gruble: lige angående det med daginstitution, så har jeg altid undret mig over hvorfor netop der har været den snak om at gøre det gratis - netop af den årsag, at det at gøre det gratis ikke gavner nogen andre end "de rige".

Jeg skriver "de rige" i citationstegn, fordi det er svært at definere hvem der er "rige" - og det ikke bare kan ses ud fra bruttoindkomsten. Jeg tilhører i den forbindelse "de rige", men der bør jo ses på problematikken langt bredere.

Der er ikke noget lovmæssigt krav om at et barn skal i daginstitution - så man kunne sige (bemærk det er ikke MIN holdning), at man jo bare kan spare penge (for dem, der betaler noget), ved ikke at have barnet i daginstitution (herunder også dagpleje)
Men samtidig så ved man vel også at:

- børn i daginstitution giver mulighed for at tage/søge et arbejde, hvilket samfundet gerne vil have
- pædagogisk og socialt er der, i forhold til tidligere, nogle forventninger til at børn er i daginstitution
- man anses nærmest som suspekt, skummel aparte og mistænkes fra samfundet, hvis ens barn ikke går i daginstitution.

Samtidig, så ved vi, der er forældre jo godt, at børnefamilieydelsen ikke rækker til at betale de udgifter der er til daginstitution alene, og jeg har aldrig hørt fra nogen, at det er noget man har forventet...så et eller andet sted, så tænker jeg.

Lad de lavtlønnede (sæt en grænse) få institution gratis
Lad de højtlønnede få nedsat børnefamilieydelse og lad resten gå til daginstitutionerne (til øget kvalitet, bedre normeringer)
Win-win ???

Ja, indrømmet jeg har ikke en fuld økonomisk handleplan, men altså jeg tænker, man bør finde en løsning, der sigter efter at opfylde behov fra begge sider (ok, hermed ikke sagt at normeringer ikke er relevante for de lavtlønnede...)

Hvad så angår daginstitutioner og normeringer, så bevæger vi os ind i kommunalpolitik...og så begynder jeg at få kvalme på et højere niveau.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf girl_beat » 21. sep 2017, 09:29

Stars skrev:
girl_beat skrev:
Tamara skrev:Modsat virkning?

En lavtlønnet vil først miste 3400 kr om måneden i vores kommune for en vs plads og dernæst børnepenge. Det er ihvertfald 4000 kr altså 8000 kr om måneden, der skal tjenes ind for ét barn før skat. Rundt regnet.

Det kan lige pludseligt blive spørgsmålet om det kan betale sig at gå på arbejde. Jeg kender en del almindelige mennesker, hvor det er på kanten af ikke at kunne betale sig på nuværende tidspunkt med et par børn i pasningsaldren.

Det er da at priotere borgere med en høj indtægt og for langt de fleste familier med lave indtægter handler hverdagen ikke om modetøj eller rejser. Det er altså forbeholdt dem, der i forvejen tjener godt uden tilskud til pasning.

Dertil er de typisk for lavtlønnede job, at der ikke er flextid og adgang til at arbejde hjemme ved fx barn syg og lign goder, der gør livet med børn nemmere.

Jeg forstår ikke dit regnestykke :gruble:

Hvis pasning i det tænkte eksempel er gratis, så er det jo kun børnepengene, der forsvinder? Og det vilkår vil jo være ens for alle.


Ja - den lavtlønnede vil "kun" miste børnechecken ~1.000 kr/md
Den højtlønnede vil også miste børnechecken, men vil til gengæld spare de 3.400 kr/md til institution = spare 2.400 kr/md.

Jeg synes ikke, det giver mening at sammenligne udgifter med en potentiel besparelse. Lavtlønnede vil jo bibeholde en lav eller ingen udgift til institution - uagtet hvad andre betaler :)

Det slår mig som en meget dansk tankegang, at der går noget fra mig, mig, mig, hver gang andre i samfundet bliver tilgodeset.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Bimmerdyret » 21. sep 2017, 09:40

Mistermor skrev:
Dikus skrev:
Men hvorfor vil su give de højest lønnede 2000 kr mere i hånden om måneden?


Det er heller ikke et mål i sig selv. Jeg forestiller mig bare, at det giver mere mening at beskatte de højest lønnede og lade alle få gratis pasning, så er der ingen administration i forhold til betaling af institutionspladser.


Men, det gør du jo ikke skattemæssigt ved at gøre daginstitutionspladser gratis, fordi det , som er nævnt, giver højstindkommende en fordel, som andre ikke har.

Sry.. men du er forvirret i forhold til hvad der medfører hvad rent skattemæssigt, i forhold till hvordan skattesystemet fungerer
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Bimmerdyret » 21. sep 2017, 14:21

Mistermor skrev:
Bimmerdyret skrev:
Mistermor skrev:
Dikus skrev:
Men hvorfor vil su give de højest lønnede 2000 kr mere i hånden om måneden?


Det er heller ikke et mål i sig selv. Jeg forestiller mig bare, at det giver mere mening at beskatte de højest lønnede og lade alle få gratis pasning, så er der ingen administration i forhold til betaling af institutionspladser.


Men, det gør du jo ikke skattemæssigt ved at gøre daginstitutionspladser gratis, fordi det , som er nævnt, giver højstindkommende en fordel, som andre ikke har.

Sry.. men du er forvirret i forhold til hvad der medfører hvad rent skattemæssigt, i forhold till hvordan skattesystemet fungerer


Nej - jeg tænker, at det er en anden knap at skrue på, så man kan spare administration af betaling af pasning. Jeg er godt klar over, det ikke sker af sig selv på magisk vis!

Hvis vi beskatter højtlønnede, behøver vi vel ikke også at forfordele dem i andre sammenhænge? (og jeg mener forfordele, som at behandle dårligere)

:lol: :lol: takker af hjertet for at der findes folk, der kan bruge ordet korrekt :klap:
Det er et eller andet sted så syret, at skulle angive hvilken betydning det har.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Zombie » 21. sep 2017, 20:53

Enten skal samfundet betale for børnene eller også bør vi revidere vores indvandrings-regler, så vi kan få flere udlændinge.

Vi kan jo ikke bare sige, at forældre skal få flere eller mange børn, hvis det bliver for dyrt eller bøvlet for dem, og vi har altså brug for arbejdskraften.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forældre"