Hvem skal betale for børnene?

Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Lykke » 19. sep 2017, 16:03

Men en ny barnevogn kan da nemt koste 15.000. Det er sgu noget af en udgift. Og hvis så den dør efter nr. 2, ja så skal man da ud at skaffe sig en ny. Ej det er en latterlig diskussion.
Sådan nogle børn bruger vand, mad, tøj osv også nr 2 og 3.

Jeg får sådan en barnlig lyst til at sige fint, så må 'vi nøjes med et barn'. Ja det er latterligt, og selvfølgelig får man ikke børn for samfundets skyld, eller børnepengene. Men det sender lidt et signal om, at man faktisk ikke ønsker børn i Danmark.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf godtnavn » 19. sep 2017, 19:22

Akehurst2 skrev:
Men han indrømmede da nødtvunget at mad og bleer ikke kunne genbruges.


Stofbleer :D Jeg har købt bleer til alle fremtidige børn :-p
2
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf ajnaM » 19. sep 2017, 19:30

Lykke skrev:Men en ny barnevogn kan da nemt koste 15.000. Det er sgu noget af en udgift. Og hvis så den dør efter nr. 2, ja så skal man da ud at skaffe sig en ny. Ej det er en latterlig diskussion.
Sådan nogle børn bruger vand, mad, tøj osv også nr 2 og 3.

Jeg får sådan en barnlig lyst til at sige fint, så må 'vi nøjes med et barn'. Ja det er latterligt, og selvfølgelig får man ikke børn for samfundets skyld, eller børnepengene. Men det sender lidt et signal om, at man faktisk ikke ønsker børn i Danmark.


Vi købte en ny kombivogn, endda en fancy en af slagsen, til nummer 2, efter den brugte til storebror bukkede under efter 3 års daglig brug. Men altså, den kostede 10.000 for både klapvogn og barnevogn.

Det er 2 måneders institutionspladser. Det er jo ingenting i det store billede. Man taler om en million per barn, og jeg husker det som om, det tal er stigende.

Det irriterer derfor også mig, at der skal køres rundt i det af politikere og journalister, der tilsyneladende ingen idé har om de faktiske udgifter for børnefamilier. :sarkasme:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Slettet bruger » 20. sep 2017, 04:32

I min kommune er søskenderabatten for pasning ca. 1.000 pr. barn helt indtil den ældste går i 4. klasse. SFO til og med 3. klasse koster små 2.000,- om måneden, og man får som bekendt halv pris på de billigste pladser. Børnepengene efter de først par år er ca. 1.000,- pr. barn om måneden. Så for familier der har maksimal egenbetaling, er der stordriftsfordele på pasning svarende ret godt til børnepengene pr. barn.

Til gengæld har man nogle andre problemer når man får mere end 2 børn. Hvis man gerne vil kunne fragte dem rundt i bil - og det vil man hvis man skal have 3+ børn rundt i verden og stadig selv nå på arbejde - er det ikke længere nok med en almindelig bil, den kan ikke rumme 2 forældre og 3 autosæder. De fleste hjem har ikke værelser nok til 3 børn, så man skal have køjesenge, hemse eller et hjem med ekstra værelser. Deleværelser kan gå når de er mindre, men det er lidt ærgerligt når man bliver teenager. Små biler og deleværelser kan selvfølgelig anses for at være luksusproblemer, men de fleste familier bruger mange penge på den ekstra plads som flere børn kræver, så de sparer ikke en helt masse, faktisk bruger de nok mere på barn nummer 3 end på barn nummer 2.
1
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Lykke » 20. sep 2017, 05:41

Selvfølgelig er det sat på spidsen med en barnevogn til den mængde penge. Men for at en som mig kan købe brugt, er der jo nogen som skal have købt tingene til fuld pris engang.

Det er en latterlig diskussion. Det er jo ikke de det engangsudgifter som er det som rigtig koster ved børn.
5
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf ajnaM » 20. sep 2017, 14:09

Mistermor skrev:
abcd skrev:I min kommune er søskenderabatten for pasning ca. 1.000 pr. barn helt indtil den ældste går i 4. klasse. SFO til og med 3. klasse koster små 2.000,- om måneden, og man får som bekendt halv pris på de billigste pladser. Børnepengene efter de først par år er ca. 1.000,- pr. barn om måneden. Så for familier der har maksimal egenbetaling, er der stordriftsfordele på pasning svarende ret godt til børnepengene pr. barn.

Til gengæld har man nogle andre problemer når man får mere end 2 børn. Hvis man gerne vil kunne fragte dem rundt i bil - og det vil man hvis man skal have 3+ børn rundt i verden og stadig selv nå på arbejde - er det ikke længere nok med en almindelig bil, den kan ikke rumme 2 forældre og 3 autosæder. De fleste hjem har ikke værelser nok til 3 børn, så man skal have køjesenge, hemse eller et hjem med ekstra værelser. Deleværelser kan gå når de er mindre, men det er lidt ærgerligt når man bliver teenager. Små biler og deleværelser kan selvfølgelig anses for at være luksusproblemer, men de fleste familier bruger mange penge på den ekstra plads som flere børn kræver, så de sparer ikke en helt masse, faktisk bruger de nok mere på barn nummer 3 end på barn nummer 2.


Men er den så længere, end at man må lade være med at få så mange børn, hvis man ikke har råd til at købe en minibus - eller også må man vælge et liv, hvor man kan klare sig uden bil.

Jeg kan ikke se mening i, at samfundet skal "kompensere" folk for at få børn. Det er hverken en menneskeret eller tvang at få børn. Så man må tænke sig om, overveje hvilket liv man vil have, og hvad man vil kunne tilbyde sine børn.

Jeg forstår simpelthen ikke, at folk har behov for at sætte sådan et regnskab op - jeg så for noget siden i en anden tråd, at nogen regner tab i pension ved barsel med som en udgift til barnet. Så tænker jeg bare, så lad dog være! Hvis penge betyder så meget, så gør dog noget andet end at få børn. Der er jo masser af muligheder.

Det kan godt være, at der kommer til at mangle hænder i Danmark på et tidspunkt, men børn skal da være ønskede. De skal være ønskede i en grad, så man godt vil ofre sig en lille smule. Hvis ikke er det bedre, at de ikke kommer til verden. - Det kan godt være, at vi ikke får nok børn. Men der er nu masser af børn i Danmark, der ikke har et særlig godt liv, og som ikke var gået glip af noget godt ved ikke at blive født.

Hænderne vi kommer til at mangle, kan vi importere fra andre lande. Der er jo mennesker nok i verden.


Det skal samfundet, fordi samfundet gerne vil have, at der bliver født flere børn, samtidig med at samfundet gerne vil have, at forældrene stadig lægger mange timer på arbejdsmarkedet.

Hvis man følger din logik, ender man med et samfund, hvor den ene, typisk kvinden, går hjemme. Eller et samfund, hvor der bliver født for få børn - med demografiske udfordringer til følge.

Så det handler ikke så meget om den enkelte forkælede forælder og meget mere om, hvordan vi skaber nogle incitamentstrukturer, der sikrer, at folk får børn og bidrager til samfundet.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Slettet bruger » 20. sep 2017, 14:09

Mistermor skrev:Men er den så længere, end at man må lade være med at få så mange børn, hvis man ikke har råd til at købe en minibus - eller også må man vælge et liv, hvor man kan klare sig uden bil.

Jeg kan ikke se mening i, at samfundet skal "kompensere" folk for at få børn. Det er hverken en menneskeret eller tvang at få børn. Så man må tænke sig om, overveje hvilket liv man vil have, og hvad man vil kunne tilbyde sine børn.


Hvis det er din holdning, så vil du vel også have afskaffet børnepenge for 1. barn og 2. barn. Det giver også mere mening end at nedtrappe fra 3. barn. Enten skal alle børn ledsages af en pose penge eller også skal ingen børn, mellemløsningen er noget mærkeligt noget. Men som andre har påpeget, handler det nok om at ramme indvandrere.
4
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Akehurst2 » 20. sep 2017, 14:54

ajnaM skrev:
Mistermor skrev:
abcd skrev:I min kommune er søskenderabatten for pasning ca. 1.000 pr. barn helt indtil den ældste går i 4. klasse. SFO til og med 3. klasse koster små 2.000,- om måneden, og man får som bekendt halv pris på de billigste pladser. Børnepengene efter de først par år er ca. 1.000,- pr. barn om måneden. Så for familier der har maksimal egenbetaling, er der stordriftsfordele på pasning svarende ret godt til børnepengene pr. barn.

Til gengæld har man nogle andre problemer når man får mere end 2 børn. Hvis man gerne vil kunne fragte dem rundt i bil - og det vil man hvis man skal have 3+ børn rundt i verden og stadig selv nå på arbejde - er det ikke længere nok med en almindelig bil, den kan ikke rumme 2 forældre og 3 autosæder. De fleste hjem har ikke værelser nok til 3 børn, så man skal have køjesenge, hemse eller et hjem med ekstra værelser. Deleværelser kan gå når de er mindre, men det er lidt ærgerligt når man bliver teenager. Små biler og deleværelser kan selvfølgelig anses for at være luksusproblemer, men de fleste familier bruger mange penge på den ekstra plads som flere børn kræver, så de sparer ikke en helt masse, faktisk bruger de nok mere på barn nummer 3 end på barn nummer 2.


Men er den så længere, end at man må lade være med at få så mange børn, hvis man ikke har råd til at købe en minibus - eller også må man vælge et liv, hvor man kan klare sig uden bil.

Jeg kan ikke se mening i, at samfundet skal "kompensere" folk for at få børn. Det er hverken en menneskeret eller tvang at få børn. Så man må tænke sig om, overveje hvilket liv man vil have, og hvad man vil kunne tilbyde sine børn.

Jeg forstår simpelthen ikke, at folk har behov for at sætte sådan et regnskab op - jeg så for noget siden i en anden tråd, at nogen regner tab i pension ved barsel med som en udgift til barnet. Så tænker jeg bare, så lad dog være! Hvis penge betyder så meget, så gør dog noget andet end at få børn. Der er jo masser af muligheder.

Det kan godt være, at der kommer til at mangle hænder i Danmark på et tidspunkt, men børn skal da være ønskede. De skal være ønskede i en grad, så man godt vil ofre sig en lille smule. Hvis ikke er det bedre, at de ikke kommer til verden. - Det kan godt være, at vi ikke får nok børn. Men der er nu masser af børn i Danmark, der ikke har et særlig godt liv, og som ikke var gået glip af noget godt ved ikke at blive født.

Hænderne vi kommer til at mangle, kan vi importere fra andre lande. Der er jo mennesker nok i verden.


Det skal samfundet, fordi samfundet gerne vil have, at der bliver født flere børn, samtidig med at samfundet gerne vil have, at forældrene stadig lægger mange timer på arbejdsmarkedet.

Hvis man følger din logik, ender man med et samfund, hvor den ene, typisk kvinden, går hjemme. Eller et samfund, hvor der bliver født for få børn - med demografiske udfordringer til følge.

Så det handler ikke så meget om den enkelte forkælede forælder og meget mere om, hvordan vi skaber nogle incitamentstrukturer, der sikrer, at folk får børn og bidrager til samfundet.


Lige netop. Jo dårligere/dyrere pasningsmuligheder uden for hjemmet og jo mindre støtte til børnefamilier, jo lavere beskæftigelsesfrekvens for kvinder med børn og jo flere barnløse kvinder.

Og det er da et legitimt politisk ønske at ville have kvinderne tilbage til kødgryderne og at der fødes færre børn i det hele taget. Man skal bare være ærlig om det.
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Akehurst2 » 20. sep 2017, 14:55

Mistermor skrev:
ajnaM skrev:
Det skal samfundet, fordi samfundet gerne vil have, at der bliver født flere børn, samtidig med at samfundet gerne vil have, at forældrene stadig lægger mange timer på arbejdsmarkedet.

Hvis man følger din logik, ender man med et samfund, hvor den ene, typisk kvinden, går hjemme. Eller et samfund, hvor der bliver født for få børn - med demografiske udfordringer til følge.

Så det handler ikke så meget om den enkelte forkælede forælder og meget mere om, hvordan vi skaber nogle incitamentstrukturer, der sikrer, at folk får børn og bidrager til samfundet.


Hvorfor skal den ene gå hjemme, hvis pasning er gratis?

Jeg synes ikke, det er i samfundets interesse på længere sigt, hvis folk skal præmieres for at få børn. Børn skal være ønskede. Hvis man ikke vil have at et barn ændrer på ens tilværelse, det gælder både økonomi og livsstil generelt, er det bedre at lade være med at få børn.

Forældrene lægger ikke mange timer på arbejdsmarkedet, fordi de bliver tvunget til det. Ud fra debatter her på stedet og min erfaring som pædagog, ser det i alt fald for mig ud til, at det handler om karriereønsker, behov for andre udfordringer og ønske om en speciel levestandard.


Folk bliver præmieret for at få børn på samme måde som vi alle i kraft af vores personfradrag bliver præmieret for at være til.
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Akehurst2 » 20. sep 2017, 14:56

Mistermor skrev:
abcd skrev:
Mistermor skrev:Men er den så længere, end at man må lade være med at få så mange børn, hvis man ikke har råd til at købe en minibus - eller også må man vælge et liv, hvor man kan klare sig uden bil.

Jeg kan ikke se mening i, at samfundet skal "kompensere" folk for at få børn. Det er hverken en menneskeret eller tvang at få børn. Så man må tænke sig om, overveje hvilket liv man vil have, og hvad man vil kunne tilbyde sine børn.


Hvis det er din holdning, så vil du vel også have afskaffet børnepenge for 1. barn og 2. barn. Det giver også mere mening end at nedtrappe fra 3. barn. Enten skal alle børn ledsages af en pose penge eller også skal ingen børn, mellemløsningen er noget mærkeligt noget. Men som andre har påpeget, handler det nok om at ramme indvandrere.


Ja, jeg går ind for at afskaffe børnepengene. I stedet så jeg hellere gratis pasning.


Hvad så med vilkårene for alle dem, der har gratis eller næsten gratis pasning i forvejen?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf LadyFox » 20. sep 2017, 15:08

Mistermor skrev:
Akehurst2 skrev:
Lige netop. Jo dårligere/dyrere pasningsmuligheder uden for hjemmet og jo mindre støtte til børnefamilier, jo lavere beskæftigelsesfrekvens for kvinder med børn og jo flere barnløse kvinder.

Og det er da et legitimt politisk ønske at ville have kvinderne tilbage til kødgryderne og at der fødes færre børn i det hele taget. Man skal bare være ærlig om det.


Jeg vil gerne påpege, at jeg i et indlæg på side fem skriver, at jeg synes pasning skal være gratis. Jeg vil ikke have skudt i skoene, at jeg advokerer for at få kvinder eller mænd hjem til kødgryderne. Børn skal være sammen med mennesker, der har lyst til at være sammen med dem!


Men mener du at det at være afhængige af børnepenge for at få hverdagen til at hænge sammen med børn er det samme som at man i virkeligheden ikke ønsker børn?
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf LadyFox » 20. sep 2017, 15:31

Mistermor skrev:
LadyFox skrev:
Men mener du at det at være afhængige af børnepenge for at få hverdagen til at hænge sammen med børn er det samme som at man i virkeligheden ikke ønsker børn?


Nej selvfølgelig ikke. Vi indretter os jo ud fra det samfund, vi lever i. Det er også derfor, jeg siger, at man ikke kan tage børnepengene fra de børn, der ER født.

Jeg er bare uenig i det argument, at staten bør betale for at motiver folk til at få børn. Det er et forkert udgangspunkt.
Jeg mener, at vi kunne afskaffe børnepenge for fremtiden og gøre pasning gratis. - Og egentlig har det den modsatte virkning end at få nogen hjem til kødgryderne, for det liv ville være sværere at få til at løbe rundt uden børnepenge!

Hvis vi ser på den livsstil/levestandard størstedelen af Danmarks befolkning har, så kunne de jo godt undvære børnepenge. De ville måske ikke kunne rejse så meget eller købe så meget modetøj, men de kunne godt undvære pengene. Når man så oveni ved det på forhånd, så kan man jo indrette sig efter det.

Der er selvfølgelig en gruppe mennesker på overførselsindkomst, som ville få det svært, men der kunne man gå ind og regulere, mens det stod på, og så er der de få storfamilier, - men de ville jo ikke opstå, hvis folk ikke havde råd.

Jeg tror nu ikke kun det er folk på offentlig forsørgelse der får det svært, jeg tror også det ville ramme en masse lavtlønnede. For mange handler det jo altså ikke om mærketøj, udlandsrejser osv. Det er rigtig mange der den dag i dag ikke er ude og rejse hele tiden og ikke køber det dyreste af det dyreste, men hvor børnepengene altså går til helt almindelige kedlige hverdagsting.
Og jaja, så kan folk da lade være med at få børn hvis de ikke har råd, jeg synes dog det er en høj pris at betale.
2
...
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf godtnavn » 20. sep 2017, 15:54

Mistermor skrev:
Akehurst2 skrev:
Hvad så med vilkårene for alle dem, der har gratis eller næsten gratis pasning i forvejen?


Ingenting? Vi kompenserer jo heller ikke folk, der ikke benytter sundhedsvæsnet.


Så du vil have større ulighed i børnefamilier? Det kommer der immervæk hvis du tager penge fra fattige børnefamilierog giver til de rige børnefamilier, hvilket jo er hvad der sker hvis børnepenge bliver fjernet og pasning gratis.

Derudover, det var mig der snakkede om mistet indtægt i forbindelse med at få børn, hvorfor skal jeg lade vær med at få børn fordi jeg påpeger at det er mindre penge på kontoen? Penge er ikke det vigtige, og jeg vil på ingen måde prioriterer om, vi kunne sagtens have fået barn uden at have få 80.000+ kr mindre udbetalt det første år, men vi vælger det fordi tid med vores barn er vigtigt. Så selvom det er et valg er det jo stadig en udgift, lidt ligesom det er et valg at nogen vælger at få en bil. Hvis vi ikke havde haft økonomien til at miste de penge havde vi jo ladet værd, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke må indgå i regnskabet for hvad børn koster for os? Men jeg skulle åbenbart droppe at få børn fordi jeg regner det tal med :stoned:
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3977
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5196

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf girl_beat » 21. sep 2017, 06:56

Tamara skrev:Modsat virkning?

En lavtlønnet vil først miste 3400 kr om måneden i vores kommune for en vs plads og dernæst børnepenge. Det er ihvertfald 4000 kr altså 8000 kr om måneden, der skal tjenes ind for ét barn før skat. Rundt regnet.

Det kan lige pludseligt blive spørgsmålet om det kan betale sig at gå på arbejde. Jeg kender en del almindelige mennesker, hvor det er på kanten af ikke at kunne betale sig på nuværende tidspunkt med et par børn i pasningsaldren.

Det er da at priotere borgere med en høj indtægt og for langt de fleste familier med lave indtægter handler hverdagen ikke om modetøj eller rejser. Det er altså forbeholdt dem, der i forvejen tjener godt uden tilskud til pasning.

Dertil er de typisk for lavtlønnede job, at der ikke er flextid og adgang til at arbejde hjemme ved fx barn syg og lign goder, der gør livet med børn nemmere.

Jeg forstår ikke dit regnestykke :gruble:

Hvis pasning i det tænkte eksempel er gratis, så er det jo kun børnepengene, der forsvinder? Og det vilkår vil jo være ens for alle.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Bimmerdyret » 21. sep 2017, 07:11

Tamara skrev:
En lavtlønnet vil først miste 3400 kr om måneden i vores kommune for en vs plads og dernæst børnepenge. Det er ihvertfald 4000 kr altså 8000 kr om måneden, der skal tjenes ind for ét barn før skat. Rundt regnet.


:forvirret:

Hvis indkomsten er lav, gives tilskud/friplads i daginstitution = 0 kr i udgift.
Bliver daginstitutioner bkiver gratis = 0 kr i udgift

Dermed kan en lavtlønnet i ovenstående tilfælde da aldrig komme til at miste nogen penge på daginstitutionsplads.

Tilskud og ydelser er jo ikke en reel indkomst vel?
0

Tilbage til "Forældre"