Hvem skal betale for børnene?

Akehurst2
Kort karma: 474
Likede indlæg: 9457

Re: Hvem skal betale for børnene?

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2017, 06:24

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Det er politik for de ældre vælgergrupper hos DF og S. Man går efter muslimerne i første omgang og i anden omgang børnefamilierne, som den gruppe mener sagtens kan skære kraftigt ned.

Men altså, det forslag har jo været fremme før, og det er en skrøne, at det er muslimske familier, der bliver ramt. Men den form for fakta preller hurtigt af på DFs vælgere, så man kan fint komme med samme forslag igen.

Jeg ved ikke, om det er fordi, der selvfølglig kan findes de her forargelige enkelttilfælde med 5+ børn i en ghetto med 1-2 forældre på overførselsindkomst, hvor moren så også er en af de her slemme tilslørede kvinder, der ikke taler dansk. Eller ham der flygtningen, der kom hertil fra Syrien sidste år med 2-3 koner og en tocifret børneflok.

At gennemsnittet og majoriteten ser helt anderledes ud drukner så i den forargelse, det rejser.

Havde "fornøjelsen" af at høre Dennis Flydtkjær forsvare DFs støtte til forslaget i 24-7 her til morgen.

Han blev som forventet ved med at henvise til netop denne syrer, uanset hvor meget værten forsøgte at trænge igennem med at sådanne enkelttilfælde ikke var et grundlag for politik.

Ellers blev han bare ved og ved med at tale om, at andre ikke skulle betale for at folk får børn, for man skal selv betale hvis man vælger at få børn. Hverken han eller værten perspektiverede noget til personfradrag eller historik - det var ret sølle på begge sider.

Dennis Flydtkjær kunne i øvrigt oplyse, at der først er stordriftsfordele, når børnene har samme køn, for de kan jo ikke genbruge i samme grad, hvis det er en dreng og en pige.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2181
Likede indlæg: 12948

Indlægaf Wizzze » 19. sep 2017, 08:21

Akehurst2 skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Det er politik for de ældre vælgergrupper hos DF og S. Man går efter muslimerne i første omgang og i anden omgang børnefamilierne, som den gruppe mener sagtens kan skære kraftigt ned.

Men altså, det forslag har jo været fremme før, og det er en skrøne, at det er muslimske familier, der bliver ramt. Men den form for fakta preller hurtigt af på DFs vælgere, så man kan fint komme med samme forslag igen.

Jeg ved ikke, om det er fordi, der selvfølglig kan findes de her forargelige enkelttilfælde med 5+ børn i en ghetto med 1-2 forældre på overførselsindkomst, hvor moren så også er en af de her slemme tilslørede kvinder, der ikke taler dansk. Eller ham der flygtningen, der kom hertil fra Syrien sidste år med 2-3 koner og en tocifret børneflok.

At gennemsnittet og majoriteten ser helt anderledes ud drukner så i den forargelse, det rejser.

Havde "fornøjelsen" af at høre Dennis Flydtkjær forsvare DFs støtte til forslaget i 24-7 her til morgen.

Han blev som forventet ved med at henvise til netop denne syrer, uanset hvor meget værten forsøgte at trænge igennem med at sådanne enkelttilfælde ikke var et grundlag for politik.

Ellers blev han bare ved og ved med at tale om, at andre ikke skulle betale for at folk får børn, for man skal selv betale hvis man vælger at få børn. Hverken han eller værten perspektiverede noget til personfradrag eller historik - det var ret sølle på begge sider.

Dennis Flydtkjær kunne i øvrigt oplyse, at der først er stordriftsfordele, når børnene har samme køn, for de kan jo ikke genbruge i samme grad, hvis det er en dreng og en pige.

Det viser sig at der ikke er ret meget stordriftsfordel, ihverfald ikke omkring 2-3 børn, viser ny undersøgelse
http://politiken.dk/forbrugogliv/art610 ... ner-kroner

Jeg ville have troet at nummer 2 og 3 ville være noget billigere end nummer 1 :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2017, 08:25

Wizzze skrev:
Det viser sig at der ikke er ret meget stordriftsfordel, ihverfald ikke omkring 2-3 børn, viser ny undersøgelse

Jeg ville have troet at nummer 2 og 3 ville være noget billigere end nummer 1 :gruble:

Den er der allerede linket til tidligere i tråden ;)
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1224

Indlægaf lulu-p » 19. sep 2017, 15:21

Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:

Nummer 2 og 3 skal også have mad, de går typisk også til fritidsaktiviteter og forældrene vil gerne have dem med på ferie. På den front ( og mange andre) koster barn nummer 2 og 3...og flere nøjagtig det samme som nummer 1. Der er sjældent søskenderabat på svømmetimer, og man får ikke rabat i Bilka fordi man har 3 børn.

Barnevogn, triptrapstol og andre ting som ofte nævnes som ting der kan gå i arv..det er peanuts i forhold til de daglige omkostninger ved at have flere børn.

Jeg bliver lidt af altid at høre om barnevognen når man taler om udgifter til børn :lol:
8
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2017, 15:29

lulu-p skrev:

Nummer 2 og 3 skal også have mad, de går typisk også til fritidsaktiviteter og forældrene vil gerne have dem med på ferie. På den front ( og mange andre) koster barn nummer 2 og 3...og flere nøjagtig det samme som nummer 1. Der er sjældent søskenderabat på svømmetimer, og man får ikke rabat i Bilka fordi man har 3 børn.

Barnevogn, triptrapstol og andre ting som ofte nævnes som ting der kan gå i arv..det er peanuts i forhold til de daglige omkostninger ved at have flere børn.

Jeg bliver lidt af altid at høre om barnevognen når man taler om udgifter til børn :lol:

Så vær glad for, du ikke hørte Dennis Flydtkjær i morges. Han vadede rundt i den der klapvogn han havde brugt til begge børn, for slet ikke at tale om højstolen :-D

Men han indrømmede da nødtvunget at mad og bleer ikke kunne genbruges.
4
Lykke
Kort karma: 110
Likede indlæg: 2059

Indlægaf Lykke » 19. sep 2017, 16:03

Men en ny barnevogn kan da nemt koste 15.000. Det er sgu noget af en udgift. Og hvis så den dør efter nr. 2, ja så skal man da ud at skaffe sig en ny. Ej det er en latterlig diskussion.
Sådan nogle børn bruger vand, mad, tøj osv også nr 2 og 3.

Jeg får sådan en barnlig lyst til at sige fint, så må 'vi nøjes med et barn'. Ja det er latterligt, og selvfølgelig får man ikke børn for samfundets skyld, eller børnepengene. Men det sender lidt et signal om, at man faktisk ikke ønsker børn i Danmark.
0
godtnavn
Kort karma: 328
Likede indlæg: 2204

Indlægaf godtnavn » 19. sep 2017, 19:22

Akehurst2 skrev:
Men han indrømmede da nødtvunget at mad og bleer ikke kunne genbruges.

Stofbleer :D Jeg har købt bleer til alle fremtidige børn :-p
2
ajnaM
Kort karma: 170
Likede indlæg: 3319

Indlægaf ajnaM » 19. sep 2017, 19:30

Lykke skrev:Men en ny barnevogn kan da nemt koste 15.000. Det er sgu noget af en udgift. Og hvis så den dør efter nr. 2, ja så skal man da ud at skaffe sig en ny. Ej det er en latterlig diskussion.

Jeg får sådan en barnlig lyst til at sige fint, så må 'vi nøjes med et barn'. Ja det er latterligt, og selvfølgelig får man ikke børn for samfundets skyld, eller børnepengene. Men det sender lidt et signal om, at man faktisk ikke ønsker børn i Danmark.

Vi købte en ny kombivogn, endda en fancy en af slagsen, til nummer 2, efter den brugte til storebror bukkede under efter 3 års daglig brug. Men altså, den kostede 10.000 for både klapvogn og barnevogn.

Det er 2 måneders institutionspladser. Det er jo ingenting i det store billede. Man taler om en million per barn, og jeg husker det som om, det tal er stigende.

Det irriterer derfor også mig, at der skal køres rundt i det af politikere og journalister, der tilsyneladende ingen idé har om de faktiske udgifter for børnefamilier. :sarkasme:
3
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 85
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 1829

Indlægaf Mistermor » 20. sep 2017, 00:52

Lykke skrev:Men en ny barnevogn kan da nemt koste 15.000. Det er sgu noget af en udgift. Og hvis så den dør efter nr. 2, ja så skal man da ud at skaffe sig en ny. Ej det er en latterlig diskussion.

Jeg må nu tilstå, at jeg synes, det er lige så latterligt, når udgiftsniveauet bliver kørt op i en grad som her.

Ja, man kan købe en barnevogn til 15.000, men det er et VALG, man træffer. Børn trives lige så godt i en brugt til 1000.

Spørgsmålet er vel, om vi virkelig synes, at den slags overforbrug er et argument for børnepenge? Skal samfundet understøtte til det niveau?

Jeg mener ikke, at det er en samfundsopgave at skrue forbruget op. Derfor går jeg ind for, at vi dropper børnepengene og gør pasning gratis. (Selvfølgelig ikke for de børn, der allerede er født.)

Når alt kommer til alt handler fattigdom kun for en mindre del om penge, og langt mere om ressourcer i familie, sociale kompetencer, indstilling, problemløsning og fantasi. Derfor skal vi gøre alt for at give børn den bedst mulige uddannelse, de bedst mulige vilkår for at klare sig, og vi skal især kompensere for, at forældrene ikke voksede op med en god nok skolegang og et godt nok sikkerhedsnet. Så burde vi efterhånden få flere og flere, der rent faktisk kan styre deres økonomi og klare livet og ikke føler sig som ofre.

For selve offermentaliteten betyder meget for, hvordan børnene klarer sig. Hvis et barn får at vide, at vi køber ikke mad i små plastikbægre, fordi det yoghurt, der er i kartoner er billigere, så det synes vi er dumt, så plager barnet måske en gang i mellem; men det er forældrene, der har en irriterende holdning, men barnet må jo indrette sig og acceptere det, som med så mange andre aspekter i livet.
Hvis barnet derimod får at vide, at vi kan kun få mad i små plastikbægre, når mor lige har fået penge, fordi vi er så fattige, får barnet automatisk en opfattelse af, at hele familien er ofre og udsat for stor uretfærdighed.

Hvis man ikke har ret mange penge, kan man vælge at lave hyggeture med madpakker i skov eller park, eller man kan svælge i, at man ikke har råd til at komme i Legoland eller badeland.

Fattigdom bunder ikke kun i penge men også i åndelig fattigdom. Og samfundet vil aldrig få penge nok til at udrydde den slags fattigdom. Men man kunne målrette indsatsen og fokusere ved ikke at bruge penge på folk, der bare gerne vil have en højere levestandard, men som objektivt set er i stand til at forsørge sig selv.
2
abcd
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2162

Indlægaf abcd » 20. sep 2017, 04:32

I min kommune er søskenderabatten for pasning ca. 1.000 pr. barn helt indtil den ældste går i 4. klasse. SFO til og med 3. klasse koster små 2.000,- om måneden, og man får som bekendt halv pris på de billigste pladser. Børnepengene efter de først par år er ca. 1.000,- pr. barn om måneden. Så for familier der har maksimal egenbetaling, er der stordriftsfordele på pasning svarende ret godt til børnepengene pr. barn.

Til gengæld har man nogle andre problemer når man får mere end 2 børn. Hvis man gerne vil kunne fragte dem rundt i bil - og det vil man hvis man skal have 3+ børn rundt i verden og stadig selv nå på arbejde - er det ikke længere nok med en almindelig bil, den kan ikke rumme 2 forældre og 3 autosæder. De fleste hjem har ikke værelser nok til 3 børn, så man skal have køjesenge, hemse eller et hjem med ekstra værelser. Deleværelser kan gå når de er mindre, men det er lidt ærgerligt når man bliver teenager. Små biler og deleværelser kan selvfølgelig anses for at være luksusproblemer, men de fleste familier bruger mange penge på den ekstra plads som flere børn kræver, så de sparer ikke en helt masse, faktisk bruger de nok mere på barn nummer 3 end på barn nummer 2.
1
Lykke
Kort karma: 110
Likede indlæg: 2059

Indlægaf Lykke » 20. sep 2017, 05:41

Selvfølgelig er det sat på spidsen med en barnevogn til den mængde penge. Men for at en som mig kan købe brugt, er der jo nogen som skal have købt tingene til fuld pris engang.

Det er en latterlig diskussion. Det er jo ikke de det engangsudgifter som er det som rigtig koster ved børn.
5
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 20. sep 2017, 13:38

Lykke skrev:Selvfølgelig er det sat på spidsen med en barnevogn til den mængde penge. Men for at en som mig kan købe brugt, er der jo nogen som skal have købt tingene til fuld pris engang.

Det er en latterlig diskussion. Det er jo ikke de det engangsudgifter som er det som rigtig koster ved børn.

Men hvis man kigger på DBA eller gul og gratis, så ER der jo brugte vogne til salg. Hvilket heller ikke er mærkeligt, eftersom er er stor forskel på løn og prioritering i samfundet.

Jeg tænker, at fokus må være, hvad vi forventer, samfundet skal betale for!?
0
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 20. sep 2017, 13:45

abcd skrev:I min kommune er søskenderabatten for pasning ca. 1.000 pr. barn helt indtil den ældste går i 4. klasse. SFO til og med 3. klasse koster små 2.000,- om måneden, og man får som bekendt halv pris på de billigste pladser. Børnepengene efter de først par år er ca. 1.000,- pr. barn om måneden. Så for familier der har maksimal egenbetaling, er der stordriftsfordele på pasning svarende ret godt til børnepengene pr. barn.

Til gengæld har man nogle andre problemer når man får mere end 2 børn. Hvis man gerne vil kunne fragte dem rundt i bil - og det vil man hvis man skal have 3+ børn rundt i verden og stadig selv nå på arbejde - er det ikke længere nok med en almindelig bil, den kan ikke rumme 2 forældre og 3 autosæder. De fleste hjem har ikke værelser nok til 3 børn, så man skal have køjesenge, hemse eller et hjem med ekstra værelser. Deleværelser kan gå når de er mindre, men det er lidt ærgerligt når man bliver teenager. Små biler og deleværelser kan selvfølgelig anses for at være luksusproblemer, men de fleste familier bruger mange penge på den ekstra plads som flere børn kræver, så de sparer ikke en helt masse, faktisk bruger de nok mere på barn nummer 3 end på barn nummer 2.

Men er den så længere, end at man må lade være med at få så mange børn, hvis man ikke har råd til at købe en minibus - eller også må man vælge et liv, hvor man kan klare sig uden bil.

Jeg kan ikke se mening i, at samfundet skal "kompensere" folk for at få børn. Det er hverken en menneskeret eller tvang at få børn. Så man må tænke sig om, overveje hvilket liv man vil have, og hvad man vil kunne tilbyde sine børn.

Jeg forstår simpelthen ikke, at folk har behov for at sætte sådan et regnskab op - jeg så for noget siden i en anden tråd, at nogen regner tab i pension ved barsel med som en udgift til barnet. Så tænker jeg bare, så lad dog være! Hvis penge betyder så meget, så gør dog noget andet end at få børn. Der er jo masser af muligheder.

Det kan godt være, at der kommer til at mangle hænder i Danmark på et tidspunkt, men børn skal da være ønskede. De skal være ønskede i en grad, så man godt vil ofre sig en lille smule. Hvis ikke er det bedre, at de ikke kommer til verden. - Det kan godt være, at vi ikke får nok børn. Men der er nu masser af børn i Danmark, der ikke har et særlig godt liv, og som ikke var gået glip af noget godt ved ikke at blive født.

Hænderne vi kommer til at mangle, kan vi importere fra andre lande. Der er jo mennesker nok i verden.
1
ajnaM
Kort karma: 170
Likede indlæg: 3319

Indlægaf ajnaM » 20. sep 2017, 14:09

Mistermor skrev:
abcd skrev:I min kommune er søskenderabatten for pasning ca. 1.000 pr. barn helt indtil den ældste går i 4. klasse. SFO til og med 3. klasse koster små 2.000,- om måneden, og man får som bekendt halv pris på de billigste pladser. Børnepengene efter de først par år er ca. 1.000,- pr. barn om måneden. Så for familier der har maksimal egenbetaling, er der stordriftsfordele på pasning svarende ret godt til børnepengene pr. barn.

Men er den så længere, end at man må lade være med at få så mange børn, hvis man ikke har råd til at købe en minibus - eller også må man vælge et liv, hvor man kan klare sig uden bil.

Jeg kan ikke se mening i, at samfundet skal "kompensere" folk for at få børn. Det er hverken en menneskeret eller tvang at få børn. Så man må tænke sig om, overveje hvilket liv man vil have, og hvad man vil kunne tilbyde sine børn.

Jeg forstår simpelthen ikke, at folk har behov for at sætte sådan et regnskab op - jeg så for noget siden i en anden tråd, at nogen regner tab i pension ved barsel med som en udgift til barnet. Så tænker jeg bare, så lad dog være! Hvis penge betyder så meget, så gør dog noget andet end at få børn. Der er jo masser af muligheder.

Det kan godt være, at der kommer til at mangle hænder i Danmark på et tidspunkt, men børn skal da være ønskede. De skal være ønskede i en grad, så man godt vil ofre sig en lille smule. Hvis ikke er det bedre, at de ikke kommer til verden. - Det kan godt være, at vi ikke får nok børn. Men der er nu masser af børn i Danmark, der ikke har et særlig godt liv, og som ikke var gået glip af noget godt ved ikke at blive født.

Hænderne vi kommer til at mangle, kan vi importere fra andre lande. Der er jo mennesker nok i verden.

Det skal samfundet, fordi samfundet gerne vil have, at der bliver født flere børn, samtidig med at samfundet gerne vil have, at forældrene stadig lægger mange timer på arbejdsmarkedet.

Hvis man følger din logik, ender man med et samfund, hvor den ene, typisk kvinden, går hjemme. Eller et samfund, hvor der bliver født for få børn - med demografiske udfordringer til følge.

Så det handler ikke så meget om den enkelte forkælede forælder og meget mere om, hvordan vi skaber nogle incitamentstrukturer, der sikrer, at folk får børn og bidrager til samfundet.
2
abcd
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2162

Indlægaf abcd » 20. sep 2017, 14:09

Mistermor skrev:Men er den så længere, end at man må lade være med at få så mange børn, hvis man ikke har råd til at købe en minibus - eller også må man vælge et liv, hvor man kan klare sig uden bil.

Hvis det er din holdning, så vil du vel også have afskaffet børnepenge for 1. barn og 2. barn. Det giver også mere mening end at nedtrappe fra 3. barn. Enten skal alle børn ledsages af en pose penge eller også skal ingen børn, mellemløsningen er noget mærkeligt noget. Men som andre har påpeget, handler det nok om at ramme indvandrere.
4

Tilbage til "Forældre"