Legeaftaler - med eller uden forældre?

ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 16:08

Jeg har flere gange her på det seneste oplevet, at forældre gerne vil med eller gerne vil have, at jeg er med, når min søn har legeaftaler. I dag var det en fødselsdag, som jeg havde regnet med, han bare tog til alene - men hvor jeg i sidste øjeblik forstod, at det også var meningen, jeg skulle være der.

Min dreng er 5 år, og han har gennem flere år været alene på legeaftaler. Helt siden han gik i vuggestue egentlig. Han var sådan helt 'øøøøv mor, hvorfor skal dig og Herman med', da han hørte det. ;)

Har også prøvet at vi skulle have en ven med hjem efter børnehave, og så har moren pludselig også været der og regnet med, at hun skulle med. Hvis nu det var fordi, barnet ikke var tryg, kunne jeg måske se det, men her er tale om børn, min dreng har kendt læænge - det pågældende barn havde han været hjemme ved før alene. Jeg havde jo slet ikke overvejet at tage med... :genert:


Er det normalt hos jer andre?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 16:28

Nej, heldigvis ikke, jeg ville blive træt hvis jeg skulle underholde en voksen når børnene har besøg.
2
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Lulu » 17. sep 2017, 16:39

Min dreng på 3,5 år er først så småt begyndt på legeaftaler. Der har været bred enighed om at vi som forældre er med på første legeaftale, evt at vi tager hjem når børnene er trygge. Efterfølgende er man ikke med mere. Det synes jeg virker fint.
Dine eksempler finder jeg mærkelige. Jeg ville også have det stramt med at skulle med til sådanne ting.
1
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Debra1 » 17. sep 2017, 16:43

Uden forældre. Det andet orker jeg ikke.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Raenil » 17. sep 2017, 16:54

ajnaM skrev:Er det normalt hos jer andre?


Nej, heldigvis ikke. Vi har tre børn (2,4 og 6), og hvis forælder skulle med til legeaftaler og fødselsdage, ville de stort set ikke komme nogen steder.

Den yngste er selvfølgelig ikke alene afsted (så er det til pasning), men den store er næsten altid - medmindre vi har aftalt at drikke kaffe med forældrene. Hende på 4 følger i stort omfang med storesøster eller bliver sat af hos nogen hun kan lege med.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Anlewi » 17. sep 2017, 17:19

Det er mine børn der har haft legeaftaler ikke mig.
Så hvis der har været en tanke om ar jeg skulle deltage, eller have en anden mor med hjem ville jeg melde fra.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf SonataA » 17. sep 2017, 17:38

Jeg tror, at mine børn ville have minimalt med legeaftaler, hvis jeg eller de andre forældre skulle deltage. Jeg kan snildt overkomme at have 2-3 ekstra unger med hjem fra inst/skole - men forældrene, ellers tak.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Mani » 17. sep 2017, 17:44

De første par gange har vi ofte startet ud med en kop kaffe. Da de blev ældre har vi nogle gange sluttet af med en kop kaffe, for sådan lige at snakke løst og fast om klassen. Men eller s nej og ellers tak. Jeg har store drenge nu og de kopper kaffe har været givet godt ud, når der har været bøvl i klassen - men ikke om jeg gad det skulle være hele legeaftalen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 18:03

Anlewi skrev:Det er mine børn der har haft legeaftaler ikke mig.
Så hvis der har været en tanke om ar jeg skulle deltage, eller have en anden mor med hjem ville jeg melde fra.


Det har jeg bare ikke kunnet få mig selv til. :genert: Altså, når først man har sagt ja, eller ungerne har efterspurgt en legeaftale, så kan jeg ikke se, hvordan jeg kan sige nej på en nogenlunde pæn måde...
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Studsgaard » 17. sep 2017, 18:05

Nej det ville jeg ikke gide.
Hverken være hos andre mens børnene leger, eller have nogen her igennem en hel legeaftale.

Vi har et par gange lige fået en kop kaffe og set at legeaftale er gået godt igang når det har været første gang, men langt de fleste gange har jeg taget andres børn med hjem fra børnehaven og så har jeg kunne ringe til forældrene hvis det ikke gik godt. Ofte så er der lige kaffe og en snak ved afhentning imens børnene får leget færdig og ryddet op.

I forbindelse med fødselsdag syntes jeg da det er rigeligt med de 15-25 børn, skulle der så være lige så mange forældre kunne vi slet ikke være her :nerve: dog har vi en hyggelig tradition med forældrekaffe når børnene hentes efter en fødselsdag, så får de forældre der har tid lige en kop kaffe og måske et stk kage.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 18:09

Nogle gange kan det være hyggeligt nok at ses med forældrene. Det er bare ikke alle forældre, det er lige hyggeligt med. Og jeg vil også gerne lige være forberedt på det - sidst blev de eksempelvis og spise.

Men det er godt at høre, at I har det ligesom mig! Jeg blev pludselig helt i tvivl, om jeg bare var shitty mom. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 18:13

Studsgaard skrev:Nej det ville jeg ikke gide.
Hverken være hos andre mens børnene leger, eller have nogen her igennem en hel legeaftale.

Vi har et par gange lige fået en kop kaffe og set at legeaftale er gået godt igang når det har været første gang, men langt de fleste gange har jeg taget andres børn med hjem fra børnehaven og så har jeg kunne ringe til forældrene hvis det ikke gik godt. Ofte så er der lige kaffe og en snak ved afhentning imens børnene får leget færdig og ryddet op.

I forbindelse med fødselsdag syntes jeg da det er rigeligt med de 15-25 børn, skulle der så være lige så mange forældre kunne vi slet ikke være her :nerve: dog har vi en hyggelig tradition med forældrekaffe når børnene hentes efter en fødselsdag, så får de forældre der har tid lige en kop kaffe og måske et stk kage.


Fødselsdagen i dag var i et legeland. :D

Det var lidt fjollet, for ungerne var jo bare væk med det samme. Han var lige henne efter saft eller kage et par gange, men ellers passer sådan 10-15 5-årige i et legeland jo bare sig selv. Jeg havde den lille på halvandet med, som jeg så kunne rende efter hele dagen. Så jeg hverken snakkede med forældrene eller så noget til den store.

Men okay, min store dreng er nem at have med ude - han er okay til at passe på sig selv, er nogenlunde selvkørende og er ikke genert. Måske forældrene havde frygtet at stå med 15 børn, der skulle aktiveres/tørres/mades/trøstes.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Delfin » 17. sep 2017, 19:11

Det har jeg godt nok aldrig overvejet, og det gjorde vi heller ikke, da jeg havde barn i den alder. Hvis vi voksne også havde en relation udenfor bhv/skoleregi, kunne det selvfølgelig godt ske, at vi slog hele baduljen sammen til en hyggeeftermiddag, men ellers var det uden forældre. Ellers er jeg også bange for, at visse børn aldrig havde fået lov at komme hjem til mig, fordi jeg ikke gad se på forældrene :D

Legeaftaler var tit noget, der kom lidt spontant på banen, når ungerne stod og hoppede for at få lov at komme med hjem fra børnehaven. Så tog man lige knoglen og spurgte forældrene. Fik man så ikke fat i dem, så lavede man måske senere en aftale for næste dag. Men ofte var det bare gårdens unger, der bankede på eller lånte forældrenes telefon og spurgte: 'Kan du lege', som vi gjorde, da jeg selv var barn.

Formaliserede legegrupper i skoleregi ville jeg brække mig over.
1
14 11 14
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Bøtte » 17. sep 2017, 19:36

Min datter har ikke været klar til at tage på legeaftaler uden mig før for nyligt, så jeg har spurg om det var okay, jeg var med og ellers tilbudt at de måtte lege her.
Jeg synes også det er træls at underholde forældre i længere tid.
Hvis der er en og lege her vil jeg gerne udnytte at barnet er beskæftiget og få ordnet nogle huslige ting.
2
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Legeaftaler - med eller uden forældre?

Indlægaf Pyjamas » 17. sep 2017, 20:02

Min dreng er inde for det sidste halve år begyndt at have legeaftale med sin bedste ven fra børnehaven. Første gang var hos vennen, hvor jeg var med. Vi valgte at gøre det på den måde første gang for en sikkerheds skyld, og jeg syntes, det var rart at se min søn hygge sig og fint klare legen selv.
Vi har siden da haft vennen med herhjemme uden forældre. Det er også gået fint. Min søn føler sig ikke klar til at tage hjem til vennen selv, jeg regner med, at det kommer af sig selv, jeg vil ikke presse ham til det.
De andre, han leger med, er børn af mine venner, så vi ses allesammen sammen.
0

Tilbage til "Forældre"