Kedelig aflevering i vuggestue

Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Kedelig aflevering i vuggestue

Indlægaf Majer » 9. okt 2017, 05:48

Min søn er normalt glad for at gå i vuggestue og nu mens jeg er på barsel har han fået nogle flere fridage og det bevirker at han ikke rigtig vil af sted. Særligt om mandagen vil han ikke. Om mandagen er det en pædagog fra børnehaven der har morgenvagt og jeg har meget lidt kemi med hende. Måske kan han mærke det.

Jeg har de sidste to mandage gået derfra med ondt i maven over hendes adfærd. I sidste uge blev min søn meget jeg af det da jeg skulle gå og græd rigtig meget. Jeg forsøgte at trøste og aflede, så jeg kunne komme ud af døren hurtigst muligt, som de har rådet mig til i de situationer. Omtalte pædagog sætter sig ned på en stol ved vinduet ved siden af min søn og spørger om de skal vinke. Herudover gør hun intet, men sidder bare tavst og kigger på optrinnet hvor jeg forsøger at få sagt farvel. Og siger så følgende: Ja du bestemmer jo selv hvor længe du vil trække pinen ud for ham.

Jeg får sagt farvel og går tudende ud af døren. Jeg mener godt hun kunne have involveret sig og forsøgt at hjælpe med en god aflevering frem for bare at kigge passivt på.

Her til morgen har hun igen vagt og min søn er lidt betuttet men græder heldigvis ikke. Vi kommer ind i fællesrummet og siger godmorgen og det blive gengældt fra den anden pædagog der er tilstede. Hende der er problemet har travlt med de andre børn og siger ikke noget, men sidder bare og stirrer på min søn, mens jeg med glad stemme siger, at nu kan han komme over til vinduet og vinke og derefter op og spise morgenmad. Vi siger farvel og jeg går, uden at det en eneste gang bliver anderkendt at han er kommet.
Jeg står lidt på parkeringspladsen og kigger ind og kan se at han bare sidder ved vinduet og kigger, men ingen tager hånd om han. Til sidst måtte jeg kører derfra med en følelse af at have afleveret mit barn et sted hvor jeg ikke ved om de sørger for, at tage sig af ham og give ham noget morgenmad.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal reagerer på det her. Måske er det fordi jeg er højgravid at hormonerne raser, men jeg synes ikke det er ok. Omtalte pædagog har tidligere været fremme i skoene og udtalt at jeg er for længe om at aflevere og derfor bliver han ked af det. Det har jeg forsøgt at ændre, men når man står med et grædende barn er lidt hjælp prisværdigt.
Han skal starte i børnehaven 1/12 på stuen hvor vedkommende er pædagog, så jeg ønsker ikke en konflikt med hende.
Har overvejet at tale med en af personalet fra vuggestuen, da de jo kender både mig og min søn.

Nogle råd til hvordan jeg griber det an, eller skal jeg bare lade det ligge og håbe det var enkeltstående oplevelser?
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Kedelig aflevering i vuggestue

Indlægaf ajnaM » 9. okt 2017, 05:52

Majer skrev:Min søn er normalt glad for at gå i vuggestue og nu mens jeg er på barsel har han fået nogle flere fridage og det bevirker at han ikke rigtig vil af sted. Særligt om mandagen vil han ikke. Om mandagen er det en pædagog fra børnehaven der har morgenvagt og jeg har meget lidt kemi med hende. Måske kan han mærke det.

Jeg har de sidste to mandage gået derfra med ondt i maven over hendes adfærd. I sidste uge blev min søn meget jeg af det da jeg skulle gå og græd rigtig meget. Jeg forsøgte at trøste og aflede, så jeg kunne komme ud af døren hurtigst muligt, som de har rådet mig til i de situationer. Omtalte pædagog sætter sig ned på en stol ved vinduet ved siden af min søn og spørger om de skal vinke. Herudover gør hun intet, men sidder bare tavst og kigger på optrinnet hvor jeg forsøger at få sagt farvel. Og siger så følgende: Ja du bestemmer jo selv hvor længe du vil trække pinen ud for ham.

Jeg får sagt farvel og går tudende ud af døren. Jeg mener godt hun kunne have involveret sig og forsøgt at hjælpe med en god aflevering frem for bare at kigge passivt på.

Her til morgen har hun igen vagt og min søn er lidt betuttet men græder heldigvis ikke. Vi kommer ind i fællesrummet og siger godmorgen og det blive gengældt fra den anden pædagog der er tilstede. Hende der er problemet har travlt med de andre børn og siger ikke noget, men sidder bare og stirrer på min søn, mens jeg med glad stemme siger, at nu kan han komme over til vinduet og vinke og derefter op og spise morgenmad. Vi siger farvel og jeg går, uden at det en eneste gang bliver anderkendt at han er kommet.
Jeg står lidt på parkeringspladsen og kigger ind og kan se at han bare sidder ved vinduet og kigger, men ingen tager hånd om han. Til sidst måtte jeg kører derfra med en følelse af at have afleveret mit barn et sted hvor jeg ikke ved om de sørger for, at tage sig af ham og give ham noget morgenmad.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal reagerer på det her. Måske er det fordi jeg er højgravid at hormonerne raser, men jeg synes ikke det er ok. Omtalte pædagog har tidligere været fremme i skoene og udtalt at jeg er for længe om at aflevere og derfor bliver han ked af det. Det har jeg forsøgt at ændre, men når man står med et grædende barn er lidt hjælp prisværdigt.
Han skal starte i børnehaven 1/12 på stuen hvor vedkommende er pædagog, så jeg ønsker ikke en konflikt med hende.
Har overvejet at tale med en af personalet fra vuggestuen, da de jo kender både mig og min søn.

Nogle råd til hvordan jeg griber det an, eller skal jeg bare lade det ligge og håbe det var enkeltstående oplevelser?



Jeg ville tage den direkte. Ikke som en konflikt, men som en samtale om, hvordan hun gerne ser afleveringerne fremover. Du står jo (med rette) med en følelse af ikke at vide, hvad du skal gøre - og det mærker din søn og bliver sikkert påvirket af det også.

Hvis det ikke bliver bedre, ville jeg skifte institution, hvis det er muligt. Eventuelt holde ham hjemme til børnehavestart i en ny institution.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Kedelig aflevering i vuggestue

Indlægaf Majer » 9. okt 2017, 08:17

Når vi ellers er glade for institutionen, vil jeg langt hellere løse problemet end at flytte ham. Og det har jo heldigvis kun stået på to gange.
Men det er et godt forslag at tage en snak om hvordan afleveringen skal være. De har jo selv henvendt sig til mig i forhold til min tøvende måde at aflevere på, som de mente gjorde min søn mere ked af det. Så er det jo også helt fair, at jeg nu henvender mig og spørger hvordan de tænker at de kan hjælpe mig i de situationer og at min oplevedelse de sidste to mandage ikke stemmer overens med hvad de ellers udtrykker at de vil gøre i afleveringssituationer.

Jeg vil dog helst ikke tage den med pågældende selv, dels pga min egen konfliktskyhed og dels forde jeg selv har oplevet at kommunikationen er gået gennem vuggestuepædagogerne, når der har været noget der er bragt videre til mig. Så jeg tænker at det må være sådan de ønsker kommunikationsvejen.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Kedelig aflevering i vuggestue

Indlægaf Lilleluftballon » 9. okt 2017, 10:15

Enig - snak med jeres primærpædagog.

Vi har lige haft en periode hvor vi vr super-kede af vores vuggestue. Da vi tog det op med pædagogerne, viste det sig at de totalt havde fejl-læst vores datter, og havde troet at hun havde nogle andre behov end hun har. Efter et kort møde er det en hel anden situation. Utroligt hvad lidt kommunikation kan gøre.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Kedelig aflevering i vuggestue

Indlægaf Zombie » 12. okt 2017, 08:00

Jeg er pædagog.

Jeg synes, det kan være svært at bryde ind og "gå imellem" en forælder og barnet, hvis de har gang i noget. Også selvom det er en aflevering, der kører lidt op i en spids. Jeg er blevet rigtig god til det nu, men tidligere kunne det virke ret grænseoverskridende at "blande sig" og jeg stod tit og håbede, at forælderen bare ville gå, så jeg fik plads til at gøre det, jeg gør godt: Tage mig af barnet.

Jeg tror, du skal aftale med dem, hvordan du afleverer og en rutine omkring det. Både så din dreng kender rutinen og så pædagogerne ved, hvad dit behov er.
Der er en helt almindelig del af samarbejdet mellem hjem og institution, og handler ikke om konflikt, men at skabe en god overgang. Så det kan du roligt snakke med dem om.

Ift. at du ikke oplevede, at pædagogerne tog hånd om din dreng, så er det ikke kotume at pusle om et barn, der har det okay. Jeg skriver pusle i betydningen at sidde ved ham, tage ham op og trøste ham.
Det er helt okay, at han synes det er træls at du går - og de følelser bliver anerkendt, uden det skal gøres til et større nummer.
De gange jeg har oplevet præcis det, du beskriver, har barnet fået en invitation hen til morgenmaden. Og det afledes ved at snakke om, hvad han vil spise og hvor han vil sidde. Hvis han stadiger mut ved bordet, tilbydes han en god krammer og jeg har tit siddet med armen om et barn og nusset en arm eller skulder, mens barnet sidder på egen stol og spiser sin mad.

Attituden er, at det er totalt okay at det er svært at blive afleveret, men trøst kommer i mange former. Og man vil gerne sende et signal om, at det altså ikke er forfærdeligt at komme i børnehaven.


Til sidst vil jeg bare sige, at jeg dog synes det burde være pædagogerne der tog en snak med dig. Efter første svære aflevering havde jeg i hvert fald gjort det, eller fået primærpædagogen til det.
De må jo også vide, at du er på barsel og der er ændring af rutiner - om lidt kommer der en ny baby - og så er det rart, at I i forvejen har gode rutiner til aflevering, for ny baby kan jo godt give en reaktion hos din dreng. Pædagogerne burde være mere opsøgende, men det er ikke værre end at du så selv tager det op.

Det er dejligt når forældre kommer med hvad de tænker, og vil aftale gode rutiner. Sådan oprigtigt. :)
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Kedelig aflevering i vuggestue

Indlægaf Zombie » 12. okt 2017, 08:03

Og så vil jeg bare sige, at du skal følge din mavefornemmelse. Den er vist, at du ikke er helt tryg ved at aflevere lige nu, fordi det har været lidt skævt? Det synes jeg er grund nok.
Du skal kunne være tryg.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Kedelig aflevering i vuggestue

Indlægaf BlueBunny » 12. okt 2017, 09:16

At sige "du bestemmer selv hvor længe du trækker pinen ud" er SLET ikke i orden. Jeg var blevet rigtig gal.
Ingen tvivl om at du er sårbar pga din graviditet og så er du lidt på udebane når det er i institutionen.

Jeg ville sige til lederen at jeg godt kunne tænke mig en snak med pædagogen og lederen før søn starter i børnehave, ja faktisk gerne hurtigst muligt.

Jeg ønsker lederen til stede for netop at have en tredje part så i sikrer det bliver løsningsorienteret og ikke personligt.

Fokus skal være på din utryghed og bekymring og deres løsning. Om dine følelser er hormonelle er ikke så relevant. Følelserne er der og de bør have empati og overskud til lige at tackle dem.

At der er imødekommenhed ved aflevering og en positiv stemning. Det kan være at din søn græder, pædagogen skal så udvise smil og omsorg, ikke fordømmelse.

Hvis min søn har været ked af det, så har pædagogerne været så søde at sende en lille SMS lidt senere hvor der feks står "xxx er glad og leger med yyyy. Lige nu hygger de med puslespil". Det er ganske uopfordret de gør det. Og selvfølgelig ikke en fast procedure. Måske noget jeg har oplevet tre gange over årene. Men det kan være en god ide.

Hvis du konfronterer pædagogen, så hav fokus på hvad der kan være en hjælp. Mindre hvad du ikke ønsker. Det er løsningen der er vigtig. Og husk at anerkende hende også. Og hvis du så oplever hun gør som i har aftalt, så husk at smil til hende og tak hende.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Forældre"