Fædre og orlov

ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 14:03

Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Mette skrev:Er da glad for jeg er færdig med at få børn. Min mands firma ville gå ned, hvis han skulle være hjemme i 2 mdr.


Wtf?

Ej, sorry, men kvinder er vel lige så vigtige på deres arbejdspladser, som mændene er? Der er masser af små arbejdspladser, der lider under, at kvinder er væk et helt år.

Det er i øvrigt endnu et argument for en ligelig fordeling af barslen - at byrden for arbejdspladserne vil være mere ligelig. Og i sidste ende, at det vil give kvinder bedre muligheder, fordi de ikke vil udgøre en større risiko/belastning end mændene.


Mon ikke Mettes mand er selvstændig. Så er det jo reelt nok.


Det er fint, hvis det bare var en lille kommentar til, hvordan ens egen familie ville blive påvirket. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, at der findes masser af selvstændige kvinder, der bliver ramt af den omvendte situation - nemlig at de er nødt til at tage en masse barsel, fordi deres økonomi ikke kan holde til, at deres kærester går på barsel.

Vi har et stort problem med selvstændiges barselsvilkår. Og det problem bliver altså ikke større af, at man ligestiller mænd og kvinder - tværtimod, selvom det kan være, det konkret havde været det for Mette og hendes kæreste.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 14:16

Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Mette skrev:Er da glad for jeg er færdig med at få børn. Min mands firma ville gå ned, hvis han skulle være hjemme i 2 mdr.


Wtf?

Ej, sorry, men kvinder er vel lige så vigtige på deres arbejdspladser, som mændene er? Der er masser af små arbejdspladser, der lider under, at kvinder er væk et helt år.

Det er i øvrigt endnu et argument for en ligelig fordeling af barslen - at byrden for arbejdspladserne vil være mere ligelig. Og i sidste ende, at det vil give kvinder bedre muligheder, fordi de ikke vil udgøre en større risiko/belastning end mændene.


Mon ikke Mettes mand er selvstændig. Så er det jo reelt nok.


Det er fint, hvis det bare var en lille kommentar til, hvordan ens egen familie ville blive påvirket. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, at der findes masser af selvstændige kvinder, der bliver ramt af den omvendte situation - nemlig at de er nødt til at tage en masse barsel, fordi deres økonomi ikke kan holde til, at deres kærester går på barsel.

Vi har et stort problem med selvstændiges barselsvilkår. Og det problem bliver altså ikke større af, at man ligestiller mænd og kvinder - tværtimod, selvom det kan være, det konkret havde været det for Mette og hendes kæreste.

I Mettes tilfælde ville 2 måneders øremærket barsel til manden betyde, at deres barn skulle 2 måneder tidligere i institution. Det er slet ikke en acceptabel konsekvens imo.


Eller det ville betyde, at mænd og kvinder reelt var ligestillet, og vi derfor var tvunget til at finde nogle holdbare løsninger på problemerne med selvstændige og barsel - og mænds barsel generelt. Det ville måske betyde, at der ville komme barselsvikarer for mænd og den slags, som man ikke så ofte benytter sig af (men det er selvfølgelig andre problematikker for selvstændige...)

I øvrigt ville det konkret ikke betyde andet end, at Mette havde ret til det samme, som hun hele tiden havde haft, og kunne tage resten af barslen på barselsdagpenge. Jeg har ikke nævnt øremærket barsel - blot at mænd skal have ret til barsel med løn på samme vilkår som kvinder.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 14:18

Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 14:21

Zinde skrev:Men Mette taler om øremærket barsel.


True that. :D

Stadig - jeg kender mange selvstændige kvinder. Når de får børn, er der ikke nogen kærester til at redde dem - og der er heller ikke nogen, der regner med, at virksomheden går ned af den grund. De får det til at fungere.

Det gør mange selvstændige mænd i øvrigt også, så mon det ville gå så vidt. Men der er klart behov for hjælp til selvstændige, der er blevet forældre. Det gælder også barns sygedage og alt det andet, der kommer med i pakken.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Fædre og orlov

Indlægaf 1234 » 13. jun 2018, 14:29

Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Mette skrev:Er da glad for jeg er færdig med at få børn. Min mands firma ville gå ned, hvis han skulle være hjemme i 2 mdr.


Wtf?

Ej, sorry, men kvinder er vel lige så vigtige på deres arbejdspladser, som mændene er? Der er masser af små arbejdspladser, der lider under, at kvinder er væk et helt år.

Det er i øvrigt endnu et argument for en ligelig fordeling af barslen - at byrden for arbejdspladserne vil være mere ligelig. Og i sidste ende, at det vil give kvinder bedre muligheder, fordi de ikke vil udgøre en større risiko/belastning end mændene.


Mon ikke Mettes mand er selvstændig. Så er det jo reelt nok.

Men det er der jo trods alt også kvinder som er.
1
Lys
Indlæg: 5788
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10399

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Lys » 13. jun 2018, 14:29

ajnaM skrev:
Zinde skrev:Men Mette taler om øremærket barsel.


True that. :D

Stadig - jeg kender mange selvstændige kvinder. Når de får børn, er der ikke nogen kærester til at redde dem - og der er heller ikke nogen, der regner med, at virksomheden går ned af den grund. De får det til at fungere.

Det gør mange selvstændige mænd i øvrigt også, så mon det ville gå så vidt. Men der er klart behov for hjælp til selvstændige, der er blevet forældre. Det gælder også barns sygedage og alt det andet, der kommer med i pakken.


Enig. Jeg selvstændige kvinder med små virksomheder er jo nødt til at finde en løsning. De tilfælde jeg kender har handlet om meget kort barsel, barn med på arbejde og tidlig institutionsstart (for familiens økonomi kan ikke holde til at far tager barsel uden løn). Havde manden haft barsel med løn, havde det formentlig udskudt institutionsstart i disse tilfælde.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Slettet bruger » 13. jun 2018, 14:37

ajnaM skrev:Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.


Jeg synes udgangspunktet skal være at folk kan gøre hvad de vil med barslen. Statens opgave er at sikre at der ikke er nogen lovmæssige ting der giver skævvridninger. Når det er gjort, er det ligegyldigt hvad udfaldet bliver - jeg gætter på at kvinder altid vil tage mest barsel, og det er fint nok.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Slettet bruger » 13. jun 2018, 14:51

Confucius skrev:Det er grunden til at jeg mener at 1) en forælder højst skal kunne holde 50 % af barselsperioden, som 2) maksimalt skal have den nuværende længde. 3) Hvis forældre ønsker mere barsel, skal de ikke kunne fastholde krav på en stilling eller løn fra en arbejdsgiver, men må sige op og forsørge sig selv. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.


Arbejdsgivere er ikke lovmæssigt forpligtet til at betale løn under barsel*. De er forpligtet til at betale løn under barsel under en del overenskomster, men den seng har de selv redt i overenskomstforhandlingerne. Hvis de udbetaler løn, får de refusion af dagpenge fra staten.

* Undtagelsen er at funktionærkvinder har krav på halv løn i 14 uger.
1
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 14:55

abcd skrev:
ajnaM skrev:Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.


Jeg synes udgangspunktet skal være at folk kan gøre hvad de vil med barslen. Statens opgave er at sikre at der ikke er nogen lovmæssige ting der giver skævvridninger. Når det er gjort, er det ligegyldigt hvad udfaldet bliver - jeg gætter på at kvinder altid vil tage mest barsel, og det er fint nok.


Statens opgave er at sikre lige muligheder. Som det er lige nu, har mænd og kvinder ikke lige muligheder.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 14:57

abcd skrev:
Confucius skrev:Det er grunden til at jeg mener at 1) en forælder højst skal kunne holde 50 % af barselsperioden, som 2) maksimalt skal have den nuværende længde. 3) Hvis forældre ønsker mere barsel, skal de ikke kunne fastholde krav på en stilling eller løn fra en arbejdsgiver, men må sige op og forsørge sig selv. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.


Arbejdsgivere er ikke lovmæssigt forpligtet til at betale løn under barsel*. De er forpligtet til at betale løn under barsel under en del overenskomster, men den seng har de selv redt i overenskomstforhandlingerne. Hvis de udbetaler løn, får de refusion af dagpenge fra staten.

* Undtagelsen er at funktionærkvinder har krav på halv løn i 14 uger.


Og det er så her, overenskomsterne burde ligge under for lovgivningen og dermed sikre, at man ikke kan give det ene køn nogle helt andre rettigheder end det andet.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2018, 15:09

abcd skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:
Jeg synes ikke det er urimeligt at give 14 uger til en fødende kvinde, det er absolut minimum man skal gå hjemme hvis man skal have en chance for at amme barnet. Det bliver først kønsdiskrimination hvis det også gælder adopterende mødre.

Edit: Nu har jeg tjekket vores personalehåndbog som eksempel, og der står at de 14 ugers fuld løn gives til kvinder efter fødslen. Det må jo betyde at hvis hun ikke har født, får hun ikke de 14 ugers fuld løn, så får hun kun de 2 uger som faderen.


Men der mener jeg jo så ikke, at fødslen i sig selv er grundlag for, at kvinden skal have ret til 14 ugers fuld løn, når manden ikke har.

Og derudover er der jo typisk mere end 14 ugers løn til kvinden. Jeg har ret til et års barsel med løn. Mænd på min arbejdsplads har ret til en brøkdel af det. Det burde være ulovligt.


På et eller andet tidspunkt må det vel blive ulovligt. Man må givetvis ikke give 10 års fuld løn til kvinder og 0 uger til mænd - bare for at tage et ekstremt eksempel. Jeg ved ikke om nogen ved hvor grænsen går - det kræver vel at nogen sagsøger nogen så der kan etableres en praksis.


Det er jo lige netop en del af det med at sikre sig rettigheder på arbejdsmarkedet - at nogen bruger deres fagforening, sagsøger eller på anden vis tager kampen op.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Slettet bruger » 13. jun 2018, 15:23

ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.


Jeg synes udgangspunktet skal være at folk kan gøre hvad de vil med barslen. Statens opgave er at sikre at der ikke er nogen lovmæssige ting der giver skævvridninger. Når det er gjort, er det ligegyldigt hvad udfaldet bliver - jeg gætter på at kvinder altid vil tage mest barsel, og det er fint nok.


Statens opgave er at sikre lige muligheder. Som det er lige nu, har mænd og kvinder ikke lige muligheder.


Ja, og jeg synes det ideelle ville være at sløjfe al øremærkning, så kunne familierne helt selv rode med det, og der ville ikke være forskel. Men jeg tror ikke resultatet vil være dit ønske om at det almindelige bliver at mænd og kvinder deler barslen, for alverdens ligestilling kan ikke kompensere for at naturen ikke har givet kønnene lige muligheder.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 15:26

Zinde skrev:
ajnaM skrev:Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.

Jeg er ikke enig. Jeg vil hellere have en kulturændring, hvor det naturlige udgansgspunkt er, at familierne har frihed til at indrette sig lige som de vil. Og gerne så barnet kan være hjemme i 2-3 år.


De ting er ikke modsatrettede i mine øjne. :)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Fædre og orlov

Indlægaf avdotja » 13. jun 2018, 15:48

JoyNips skrev:Jeg vil gentage mig selv fra side 1: Jeg synes klart at mænd skal have mere orlov. Men jeg synes ikke den skal tages fra kvinderne.

Det bliver den jo heller ikke. Den tages af forældrenes pulje.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Slettet bruger » 13. jun 2018, 15:55

Confucius skrev:
abcd skrev:
Confucius skrev:Det er grunden til at jeg mener at 1) en forælder højst skal kunne holde 50 % af barselsperioden, som 2) maksimalt skal have den nuværende længde. 3) Hvis forældre ønsker mere barsel, skal de ikke kunne fastholde krav på en stilling eller løn fra en arbejdsgiver, men må sige op og forsørge sig selv. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.


Arbejdsgivere er ikke lovmæssigt forpligtet til at betale løn under barsel*. De er forpligtet til at betale løn under barsel under en del overenskomster, men den seng har de selv redt i overenskomstforhandlingerne. Hvis de udbetaler løn, får de refusion af dagpenge fra staten.

* Undtagelsen er at funktionærkvinder har krav på halv løn i 14 uger.


Jeg er ikke helt klar over hvad du vil sige med dit indlæg?


Det var bare en kommentar til at du ikke mener at forældre skal kunne fastholde krav på løn. Det kan de ikke i forvejen, medmindre det er dækket af deres overenskomst.
1

Tilbage til "Forældre"