Fædre og orlov

avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Fædre og orlov

Indlægaf avdotja » 13. jun 2018, 16:11

I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Fædre og orlov

Indlægaf 1234 » 13. jun 2018, 16:14

avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.

Men det at ens medarbejder kan få børn er jo ugennemsigtig for arbejdsgiver.
De kan jo aldrig vide, hvornår og hvor tit folk gør det.
Det er jo derfor nogle arbejdsgiver netop har uheldige tendenser i forhold til at diskriminere unge kvinder.
0
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Fædre og orlov

Indlægaf avdotja » 13. jun 2018, 16:24

Og så bliver jeg lidt træt af at læse alle de kommentarer om barnets tarv og hvordan det forringes af at fædre nu får ret til 2 måneders af den fælles barselspulje. Barnet har aldrig haft krav på et års barsel. Og hvis man mener det er vigtigt for barnet at det går hjemme i 12 måneder; ja så tager man vel udgangspunkt i de givne mulighed når man planlægger graviditeten - præcis som man gør i dag.

Og så undrer jeg mig over at mandens løn betragtes som så meget vigtigere end kvindens. Selv i familier hvor kvinden tjener det samme eller mere end manden, tager kvinden ofte mest barsel - også selv om hun ikke får fuld løn under hele barslen. Det tager man højde for når barnet planlægges og indretter sig derefter. Men når det er manden der tjener mest, er det åbenbart ikke en mulighed. Her er den eneste løsning fuld løn under barslen.
8
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Fædre og orlov

Indlægaf 1234 » 13. jun 2018, 16:27

avdotja skrev:
Og så undrer jeg mig over at mandens løn betragtes som så meget vigtigere end kvindens. Selv i familier hvor kvinden tjener det samme eller mere end manden, tager kvinden ofte mest barsel - også selv om hun ikke får fuld løn under hele barslen. Det tager man højde for når barnet planlægges og indretter sig derefter. Men når det er manden der tjener mest, er det åbenbart ikke en mulighed. Her er den eneste løsning fuld løn under barslen.

Det tror jeg du har ret i i nogle tilfælde, men jeg kender også folk med så stram økonomi, at både manden og kvinden kun tager få uger udover dem de har med fuld løn, fordi de ikke har råd til kun at være på barselsdagpenge.
1
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Fædre og orlov

Indlægaf avdotja » 13. jun 2018, 16:31

1234 skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.

Men det at ens medarbejder kan få børn er jo ugennemsigtig for arbejdsgiver.
De kan jo aldrig vide, hvornår og hvor tit folk gør det.
Det er jo derfor nogle arbejdsgiver netop har uheldige tendenser i forhold til at diskriminere unge kvinder.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din kommentar? Min pointe er at jeg ikke synes det er rimeligt at mine rettigheder som arbejdstager, afhænger af hvad en anden arbejdstager, på en anden, arbejdsplads gør.

Jeg gad feks heller ikke at hver familie samlet havde ret til 12 ugers ferie om året, som kunne deles frit.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Fædre og orlov

Indlægaf 1234 » 13. jun 2018, 16:33

avdotja skrev:
1234 skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.

Men det at ens medarbejder kan få børn er jo ugennemsigtig for arbejdsgiver.
De kan jo aldrig vide, hvornår og hvor tit folk gør det.
Det er jo derfor nogle arbejdsgiver netop har uheldige tendenser i forhold til at diskriminere unge kvinder.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din kommentar? Min pointe er at jeg ikke synes det er rimeligt at mine rettigheder som arbejdstager, afhænger af hvad en anden arbejdstager, på en anden, arbejdsplads gør.

Jeg gad feks heller ikke at hver familie samlet havde ret til 12 ugers ferie om året, som kunne deles frit.


Jeg argumenterer bare for at forskellen for arbejdsgiveren ikke er så stort.
Jeg har ikke forholdt mig til noget med arbejdstager, men de fleste anser nok ikke deres partner som en anden arbejdstager ;)
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Fædre og orlov

Indlægaf JoyNips » 13. jun 2018, 16:47

avdotja skrev:
JoyNips skrev:Jeg vil gentage mig selv fra side 1: Jeg synes klart at mænd skal have mere orlov. Men jeg synes ikke den skal tages fra kvinderne.

Det bliver den jo heller ikke. Den tages af forældrenes pulje.


Hvis begge forældre ikke har ret til den er den frataget kvinderne.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Sangius » 13. jun 2018, 16:50

avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.


Jeg ved at jeg har nævnt det før, men kan altså ikke lade være, når jeg ser et indlæg som dette :genert:

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter en opstart på fast føde og delvis amning i minimum 12 måneder.
Dvs hvis du gav kvinder 4-6 måneders barsel, gør du det fuldstændig umuligt for dem, at følge de givne anbefalinger.
Så hvis man skal have fuldkommen ligestilling i barslen, må man tage udgangspunkt i barnets tarv og sundhed, og så skal kvinden som absolut minimum have 8 måneders barsel. Og så må manden i ligestillingens navn få 8 måneder as well.
Senest rettet af Sangius 13. jun 2018, 17:20, rettet i alt 1 gang.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Fædre og orlov

Indlægaf JoyNips » 13. jun 2018, 17:00

Vi har iøvrigt været omkring det i runde 1 i tråden, men børnepsykologer og andre eksperter anbefaler faktisk at børn først kommer i institution når de er 1,5-2 år.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 17:05

Confucius skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:
Confucius skrev:Det er grunden til at jeg mener at 1) en forælder højst skal kunne holde 50 % af barselsperioden, som 2) maksimalt skal have den nuværende længde. 3) Hvis forældre ønsker mere barsel, skal de ikke kunne fastholde krav på en stilling eller løn fra en arbejdsgiver, men må sige op og forsørge sig selv. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.


Arbejdsgivere er ikke lovmæssigt forpligtet til at betale løn under barsel*. De er forpligtet til at betale løn under barsel under en del overenskomster, men den seng har de selv redt i overenskomstforhandlingerne. Hvis de udbetaler løn, får de refusion af dagpenge fra staten.

* Undtagelsen er at funktionærkvinder har krav på halv løn i 14 uger.


Og det er så her, overenskomsterne burde ligge under for lovgivningen og dermed sikre, at man ikke kan give det ene køn nogle helt andre rettigheder end det andet.


Det er jeg uenig i. Det bør være lovreguleret og ikke kun overenskomstreguleret, for det er langt fra alle danske lønmodtagere, der arbejder under overenskomst.



Det kan man sige om mange rettigheder - ferie, sygdom, løn. Det er jo den danske model, at arbejdsmarkedets parter tager sig af løn- og arbejdsforhold - og det har nogle klare fordele, at vi har indrettet os sådan. Arbejder man uden overenskomst, burde man måske arbejde for at komme under én.

Men det burde ikke være lovligt at diskriminere. Det ER ulovligt at diskriminere. Og derfor forstår jeg ikke, at der kan diskrimineres i forhold til løn under barsel.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 17:05

JoyNips skrev:Vi har iøvrigt været omkring det i runde 1 i tråden, men børnepsykologer og andre eksperter anbefaler faktisk at børn først kommer i institution når de er 1,5-2 år.


Det tror jeg er meget forskelligt, afhængig af hvem du spørger. Og kvaliteten af institutionen (læs: normeringen).
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 17:07

Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.

Jeg er ikke enig. Jeg vil hellere have en kulturændring, hvor det naturlige udgansgspunkt er, at familierne har frihed til at indrette sig lige som de vil. Og gerne så barnet kan være hjemme i 2-3 år.


De ting er ikke modsatrettede i mine øjne. :)


Du kan da ikke både have en kultur hvor det rigtige er at dele barslen lige, og en kultur hvor det rigtige er at folk helt selv bestemmer? Slet ikke når der bliver lovgivet efter at imødekomme det første.


Der er altid en kultur. ;)

Så jo, du kan have en kultur, og så kan du give folk et frit valg derunder. I dag har vi også en kultur omkring barsel - men den er baseret på en skævvridning af mænd og kvinder.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 17:09

avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.


Men hvis du ikke giver lige rettigheder i forhold til løn, vil familierne ikke vælge mændenes barsel til. Undersøgelser viser, at både mænd og kvinder gerne vil have, at fædre tager mere barsel - men de bliver holdt tilbage af økonomi og af kultur på mændenes arbejdsplads.

Du kan i mine øjne enten tvinge, med den øremærkede barsel, eller du kan lokke, med at sikre mænd løn under barsel på lige vilkår som kvinder. Sikrer du mændenes løn, vil de dog typisk stadig tjene mest, og dermed vil der fortsat være et økonomisk incitament til at kvinden tager barslen.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Fædre og orlov

Indlægaf JoyNips » 13. jun 2018, 17:09

ajnaM skrev:
JoyNips skrev:Vi har iøvrigt været omkring det i runde 1 i tråden, men børnepsykologer og andre eksperter anbefaler faktisk at børn først kommer i institution når de er 1,5-2 år.


Det tror jeg er meget forskelligt, afhængig af hvem du spørger. Og kvaliteten af institutionen (læs: normeringen).


Det er muligt. Jeg kan ikke finde nogen med forstand på børn der anbefaler at sende børnene tidligt i institution.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 17:12

Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.

Jeg er ikke enig. Jeg vil hellere have en kulturændring, hvor det naturlige udgansgspunkt er, at familierne har frihed til at indrette sig lige som de vil. Og gerne så barnet kan være hjemme i 2-3 år.


De ting er ikke modsatrettede i mine øjne. :)


Du kan da ikke både have en kultur hvor det rigtige er at dele barslen lige, og en kultur hvor det rigtige er at folk helt selv bestemmer? Slet ikke når der bliver lovgivet efter at imødekomme det første.


Der er altid en kultur. ;)

Så jo, du kan have en kultur, og så kan du give folk et frit valg derunder. I dag har vi også en kultur omkring barsel - men den er baseret på en skævvridning af mænd og kvinder.

Ej, nu må du lige :) Du kan ikke først lovmæssigt bestemme, at forældrene SKAL dele barslen lige, og bagefter sige, at kulturen nok skal sørge for, at folk selv kan bestemme. Det kan man jo netop ikke så.


Det vil jeg heller ikke nødvendigvis - jeg taler igen om en ligestilling af mænd og kvinders arbejdsvilkår, herunder løn under barsel.

Men den øremærkede barsel er klart at foretrække frem for den nuværende model. At tro, at kvinder - og mænd for den sags skyld - har et frit valg i dag, er en illusion.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Forældre"