Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 28. jun 2018, 21:04

Nu har jeg langt om længe anskaffet mig en symaskine og har fået lavet lidt af hvert, så nu er jeg klar til at begynde på det lidt mere komplicerede.

De sidste par år har jeg brugt stofbind - jeg købte bare nogle stykker online. Men jeg kan jo ligeså godt sy mine egne nu!

Var der ikke også nogle andre herinde som gjorde det? Jeg kan ikke finde nogen tråde... :gruble:

Anyway, hvis nogen kan rådgive om hvilket stof jeg skal kigge efter, så bliver jeg meget glad! :)
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 28. jun 2018, 21:05

Æh undskyld hvis det er et lidt rodet indlæg, på en eller anden måde er det lykkedes mig at blive lidt fugl her til aften? :gruble:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf kidkomb » 28. jun 2018, 21:10

AF syer og sælger, men fordi hun sælger, så er jeg ikke sikker på at hun vil dele for meget ud af sine mønstre.
Men findes der ikke nogle DIY på youtube om det?
Det tror jeg næsten :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 28. jun 2018, 21:13

Jo det gør der nok. Jeg skal være mindre fugl før jeg tør kigge for grundigt :lol:

Jeg synes at nogen sagde noget om terry towel. Det ved jeg ikke helt hvad er, men jeg kan måske bestille nogle prøver.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Sof » 28. jun 2018, 21:28

Kattefjæs skrev:Jo det gør der nok. Jeg skal være mindre fugl før jeg tør kigge for grundigt :lol:

Jeg synes at nogen sagde noget om terry towel. Det ved jeg ikke helt hvad er, men jeg kan måske bestille nogle prøver.

Terry (cloth) er vist bare “håndklædestof” altså noget der er vævet med større løkker og absorberer. Fx frotté. Det fåes i en milliard kvaliteter, nogle er nok rarere til dit projekt end andre, forstiller jeg mig
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 28. jun 2018, 21:31

Sof skrev:
Kattefjæs skrev:Jo det gør der nok. Jeg skal være mindre fugl før jeg tør kigge for grundigt :lol:

Jeg synes at nogen sagde noget om terry towel. Det ved jeg ikke helt hvad er, men jeg kan måske bestille nogle prøver.

Terry (cloth) er vist bare “håndklædestof” altså noget der er vævet med større løkker og absorberer. Fx frotté. Det fåes i en milliard kvaliteter, nogle er nok rarere til dit projekt end andre, forstiller jeg mig


Ja det kan da egentlig godt være at det bare er noget håndklædeagtigt halløj. Men det giver vel også meget god mening. Det er jo ret absorberende.

Jeg ved ikke helt hvad det semi-vandtætte lag skal laves af... :gruble:
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Allmost_Famous » 28. jun 2018, 21:38

Det bliver ikke til meget for tiden, men ellers syr jeg stofbind.

Hvis du kan vente til weekenden, skal jeg gerne hjælpe dig med at komme godt i gang med snak om materialer, mønstre, og alt hvad du nu gerne vil vide noget om.

Du skal bare selv huske mig på det, så hjælper jeg hellere end gerne :gogo: Jeg er lykkelig for mit skift til stof, så jeg vil gerne hjælpe andre med det hvis jeg kan.
6
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 28. jun 2018, 21:39

Allmost_Famous skrev:Det bliver ikke til meget for tiden, men ellers syr jeg stofbind.

Hvis du kan vente til weekenden, skal jeg gerne hjælpe dig med at komme godt i gang med snak om materialer, mønstre, og alt hvad du nu gerne vil vide noget om.

Du skal bare selv huske mig på det, så hjælper jeg hellere end gerne :gogo: Jeg er lykkelig for mit skift til stof, så jeg vil gerne hjælpe andre med det hvis jeg kan.


Åhhrr du er sød. Tak!! :love:
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 28. jun 2018, 21:42

Jeg tog selv skiftet for nogle år tilbage. Men jeg nåede kun at bruge dem et års tid og så stoppede jeg faktisk helt med at have menstruation. :rulle: MEN jeg vil rigtig gerne lave nogle stykker til min søster og en veninde med rigtig dumme blødningsforstyrrelser.
0
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Tiger » 29. jun 2018, 04:47

Jeg har syet bind til mig selv tidligere. Hvis du er “visuel” ift. at lære nyt, så kan du nok bruge de her Youtube-damers videoer. Alt fra materialer til gode råd om syning:

Amy Nix (US)
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Rywa6F5koh

Flow of the... (UK)
https://www.youtube.com/channel/UCp0FoB ... TLcLp8HzaA

Corky Lorenz (US)
https://www.youtube.com/channel/UCf_qKL ... kOA-P-0ICA

Du kan sikkert finde gratis mønstre i Facebook grupper. Og ellers er der en del på Etsy til meget overkommelige priser.

God fornøjelse :)
1
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Allmost_Famous » 1. jul 2018, 17:13

Kattefjæs skrev:
Åhhrr du er sød. Tak!! :love:

Jeg har tid, hvis du ville vide noget? :)
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 1. jul 2018, 21:16

Allmost_Famous skrev:
Kattefjæs skrev:
Åhhrr du er sød. Tak!! :love:

Jeg har tid, hvis du ville vide noget? :)


Åh undskyld! Nu glemte jeg selvfølgelig selv at holde øje med debatten i dag. :(

Jeg har bestilt noget forskelligt stof. Jeg kunne kun finde nogle relativt små ark med vandafvisende stof, og det var ret dyrt, men det virker som om de fleste bruger det til bagsiden (det er også brugt på bagsiden af de bind jeg selv har, omend jeg ikke ved hvor vandafvisende det er efter mange vask).

Som absorberende lag har jeg bestilt noget økologisk bambus som er lidt håndklædeagtigt, men mere kompakt og ikke så fuzzy.

Og så har jeg bestilt noget brushed bomuld/flannel til det øverste lag - det er ret blødt og lidt fleeceagtigt. Håber det vil fungere.

Nåh ja, og så en tang og en masse poppers så der kan komme tryklåse i.

Ved du om de ovennævnte stoftyper skal zigzagges? Jeg har ikke overlock nemlig.

Lyder det ellers rimelig fornuftigt? :)

Jeg kan forholdsvis let tegne en skabelon fra dem jeg har i forvejen, så den del er jeg egentlig ikke bekymret for... Mere materialerne!
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Allmost_Famous » 1. jul 2018, 21:50

Det vandafvisende stof, du har købt, er det PUL? Det er komplet vandtæt selv efter masser af vaske og tumbling. Men det kan ikke ånde, og vil godt kunne føles lidt indelukket, ligesom med engangsbind.
Der er jeg personligt mere til en bagside af vandafvisende mikrofleece.

Bomulden skal zigzagges inden vask, medmindre du er cool med at miste et par centimeter i hver side, der vil trevle i vaskemaskinen. Du behøver ikke overlock, bare almindelig zigzag.

Som sug kan du fint bruge bambus. Andre populære materialer er terry/frotté og Zorb1 (som dog er svært at få fingrene i). Terry/frotté er billigt, og til eget forbrug kan man genanvende godt brugte håndklæder. Zorb1 koster mere, men suger så også markant bedre end alle andre materialer, jeg kender.

Der lyder som om du får købt en masse forskelligt. Mit bedste råd vil nok være, at du passer på med ikke at lave for meget før du har fundet det, der virker for dig. Jeg lavede nok ti forskellige mønstre før jeg fik lavet et bind, der passer helt perfekt til mig.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Var der nogen som syede sine egne stofbind?

Indlægaf Kattefjæs » 2. jul 2018, 04:16

Allmost_Famous skrev:Det vandafvisende stof, du har købt, er det PUL? Det er komplet vandtæt selv efter masser af vaske og tumbling. Men det kan ikke ånde, og vil godt kunne føles lidt indelukket, ligesom med engangsbind.
Der er jeg personligt mere til en bagside af vandafvisende mikrofleece.

Bomulden skal zigzagges inden vask, medmindre du er cool med at miste et par centimeter i hver side, der vil trevle i vaskemaskinen. Du behøver ikke overlock, bare almindelig zigzag.

Som sug kan du fint bruge bambus. Andre populære materialer er terry/frotté og Zorb1 (som dog er svært at få fingrene i). Terry/frotté er billigt, og til eget forbrug kan man genanvende godt brugte håndklæder. Zorb1 koster mere, men suger så også markant bedre end alle andre materialer, jeg kender.

Der lyder som om du får købt en masse forskelligt. Mit bedste råd vil nok være, at du passer på med ikke at lave for meget før du har fundet det, der virker for dig. Jeg lavede nok ti forskellige mønstre før jeg fik lavet et bind, der passer helt perfekt til mig.


Lyder fint!

Ja det er noget PUL, det samme som er brugt i dem jeg selv har. Jeg synes ikke det er ubehageligt at gå med, men vi må se, det kan jo være at der er svingende kvaliteter. Forhåbentlig har jeg fået fat i noget ok kvali. :)

Det meste burde ankomme i dag. Det bliver spændende.

Af de stofbind jeg selv har, er jeg faktisk ikke vild med de store natbind - jeg synes de er den forkerte form, og alt for tykke. Men jeg kan godt lide dem i almindelig størrelse og trusseindlæggene - så jeg har allerede lidt at gå efter ifht. model. :)

Tak for hjælpen indtil videre!
0

Tilbage til "Hobby"