Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13044
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. apr 2021, 15:09

Jeg stemmer klart for en sytråd. På den gamle debat oprettede jeg sytråde (!) et par gange, men var ret alene i dem
1
Brugeravatar
FrkFauna
Indlæg: 390
Tilmeldt: 21. dec 2020, 16:42
Kort karma: 36
Likede indlæg: 562

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf FrkFauna » 24. apr 2021, 22:17

Jeg købte min første symaskine da jeg var 10-11 år for 500kr i den lokale Aldi, den har jeg endnu og den kører stadig efter 20+ år. Foruden den har jeg min overlocker fra Brother, det har jeg klaret mig fint med.
- Jeg har dog haft kigget lidt på en broderimaskine.

Jeg har ikke nogen sy-kurser bag mig (begyndte på det obligatoriske symaskinekørekort i 4 klasse, fik desværre aldrig kortet da vores lærer blev syg, ja så kom vi ikke rigtig videre), det jeg kan er selvlært ud fra det jeg har læst mig til i Håndarbejdsblade og bøger, set på Youtube (skaberlyst kan anbefales at følge), og kyndig hjælp/tips fra min tante (hun er en garvet syer og har gjort det i 50+ år, har haft systue). På Facebook findes der også flere gode sy-grupper og der findes mange som gerne hjælper og deler ud af deres viden og kunnen.
- På trods af jeg ikke ser mig selv som en garvet eller ferm syer og ej heller med nogen sy-kurser i bagagen, så har jeg præsteret at gøre min tante målløs et par gange, når jeg har vist mine kreationer. :gisp:

Har ladet mig fortælle at Singer Promise 1408 og Brother Innov-is 15 skulle være gode begynder maskiner.
1
They say time heals all wounds.
- Broken hearts aren't that simple.


The only creatures that are evolved enough to convey pure love are animals and infants.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3452
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3101

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Alphilia » 26. apr 2021, 08:09

Jeg har lige fået min nye Brother maskine og selvom jeg kun har prøvekørt den ganske lidt, er jeg fan :) Jeg ved i hvert fald hvad jeg skal lave de næste 2 dage
3
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13044
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. maj 2021, 12:48

TS - købte du en maskine?

Jeg påtænker at købe en ny og vil sælge den gamle når jeg lige har fået den til tjek og opdatering hos en forhandler. Det er et af Brothers undermærker som de kun sælger i Asien så vidt jeg ved. Så altså, en brother maskine, under andet navn :lol: Jeg gav 5000 kr for den og den har aldrig lavet ballade, så det vil også være første gang at den kommer til tjek faktisk, den virker formidabelt. Og så er den virkelig nem at betjene.
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 1. jun 2021, 19:44

FormerlyKnownAs skrev:TS - købte du en maskine?

Jeg påtænker at købe en ny og vil sælge den gamle når jeg lige har fået den til tjek og opdatering hos en forhandler. Det er et af Brothers undermærker som de kun sælger i Asien så vidt jeg ved. Så altså, en brother maskine, under andet navn :lol: Jeg gav 5000 kr for den og den har aldrig lavet ballade, så det vil også være første gang at den kommer til tjek faktisk, den virker formidabelt. Og så er den virkelig nem at betjene.


Nej, desværre ikke. Det sykursus, jeg tilmeldte mig, blev aflyst pga. Corona. De nye de afholder skal man selv medbringe alt sygrej, og jeg ejer ikke noget sygrej, så kom ikke afsted. Vil nemlig helst ikke købe noget ind, før end jeg ved, om det er noget jeg i praksis har lyst til og kan finde ud af. Cirkulært uforeneligt. :lol:

Jeg ville sagtens have været interesseret i at købe en brugt maskine, hvis jeg vidste, at jeg kunne finde ud af at sy... eller vidste, jeg kunne få det lært. Men det har desværre lidt lange udsigter, virker det til.

Træls!


....især fordi skrædderen stadig er igang med at omsy min kimono. :sarkasme:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 16. jul 2021, 20:27

Jeg er en forkælet 37 årig! :love: Min mor har købt mig en symaskine, som blev leveret som en overraskelse med posten her for et par dage siden… Ååårh, så sødt! Jeg glæder mig helt vildt til at komme igang, men ved næsten ikke hvor jeg skal starte eller begynde. :lol: Men jeg er vildt glad!

Hun gav mig denne maskine:
https://shopping.coop.dk/vare/brother-s ... 7766747554
Billede
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7882

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Filipai » 17. jul 2021, 05:45

Så enten skal du starte med et mindre omsyningsprojekt, alternativt købe en opskrift eller et magasin med opskrifter.
Jeg synes Burda plejer at have nogen fede opskrifter, og som regel har de en opskrift pr blad hvor den er for begyndere og hvor de er super udførlige.
1
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13073

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2021, 18:13

Hvis du vil sy børnetøj så kan jeg anbefale jubel og baluba, det er fine mønstre og det hele er godt forklaret, og made by runis mønstre har også en meget detaljeret forklaring (der dog downloades fra deres side og ikke snedes med mønstrene) det var noget af det første jeg syede. Andet syting kan jeg ikke anbefale noget, for det har jeg endnu ikke prøvet.

Købte i sin tid min maskine for at lægge nogle gardiner op i stuen der er lidt for lange, det er de stadig nu 3 år efter, tilgengæld har børnene fået nogle fine kjoler :lol:
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 19. jul 2021, 07:07

Filipai skrev:Så enten skal du starte med et mindre omsyningsprojekt, alternativt købe en opskrift eller et magasin med opskrifter.
Jeg synes Burda plejer at have nogen fede opskrifter, og som regel har de en opskrift pr blad hvor den er for begyndere og hvor de er super udførlige.


Jeg må se om de har det blad i Føtex!
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 19. jul 2021, 07:14

godtnavn skrev:Hvis du vil sy børnetøj så kan jeg anbefale jubel og baluba, det er fine mønstre og det hele er godt forklaret, og made by runis mønstre har også en meget detaljeret forklaring (der dog downloades fra deres side og ikke snedes med mønstrene) det var noget af det første jeg syede. Andet syting kan jeg ikke anbefale noget, for det har jeg endnu ikke prøvet.

Købte i sin tid min maskine for at lægge nogle gardiner op i stuen der er lidt for lange, det er de stadig nu 3 år efter, tilgengæld har børnene fået nogle fine kjoler :lol:


Tak for anbefaling. Mit første projekt bliver at sy en pude ud af en jakke, der desværre er blevet for ødelagt til at gå med. Men jeg elsker ryggen, som jeg vil omdanne til en pude. Tænker en pude også er nemt!

Jakken er lavet i velour, så jeg skal også finde ud af, hvilken type af sting, der skal bruges til dét. :gruble:

Det er forresten denne jakke, som jeg vil lave om til en pude. Det er fra et samarbejde mellem Stine Goya og John Kørner. :lun:
6EB9A99B-B528-48F6-908E-180D0461F04E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3452
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3101

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Alphilia » 19. jul 2021, 07:55

Jeg synes brugsanvisningen er ret god til at lure hvilken nål der bruges til hvad.
Der ligger også nogle fine videoer om maskinen på YouTube
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf kidkomb » 19. jul 2021, 08:02

Den er magen til min maskine. Den er blot blå og har over 10 år på bagen. Rigtig, rigtig god maskine til prisen.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 19. jul 2021, 08:28

Alphilia skrev:Jeg synes brugsanvisningen er ret god til at lure hvilken nål der bruges til hvad.
Der ligger også nogle fine videoer om maskinen på YouTube


Ved nærmere inspektion er der faktisk en CD med instruktioner med. Nu skal jeg bare lige finde noget at afspille den med.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 19. jul 2021, 08:28

kidkomb skrev:Den er magen til min maskine. Den er blot blå og har over 10 år på bagen. Rigtig, rigtig god maskine til prisen.


Dét var gode nyheder! Skønt med en god anbefaling! :gogo:
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 20. dec 2021, 18:23

Så har jeg endelig fået syet min pude!
Lynlåsen er virkelig grim på den ene side, da jeg fik syet den på en forkert måde. Men den er lavet. Af mig. Jeg er uproportionelt stolt. :lol:


Jeg skal helt sikkert på et sykursus, når de begynder igen. For jeg har youtubet den og brugt brugsanvisningen en del. Men jeg kunne helt sikkert godt bruge lidt professionel vejledning. :genert: … Men jeg er igang! Og det er altså ret hyggeligt. Min søn fik endda syet noget af puden. Han syntes, det var mega skægt med fodpedal og nålen, der fes der’u’a. :-D

Traaa daaaa:
73A97A84-E54F-410D-ACEA-498837365796.jpeg
0CA4A080-6252-4229-9931-013661AD4000.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Hobby"