Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 11. jun 2018, 08:38

Kalimsofie skrev:
Pandesteg skrev:Nå, Spørgejørgen er tilbage :D

Vil gerne strikke en lille hue i bomuld til min nyfødte niece, har fundet denne opskrift: https://www.alt.dk/haandarbejde/strikket-hue

Jeg forstår bare ikke hvordan jeg laver strikkeprøven, der står: 24 m i glat på p nr. 3 = 10 x 10 cm.

24 m, så langt er jeg med, men der står jo ikke hvor mange pinde jeg skal strikke? :genert:

Skal jeg snart oprette min egen spørgetråd, så må I sige til :lol:


Du skal strikke 10 cm, og så skal din strikkefasthed passe med, at feltet er 10x10 cm, når du er færdig.
Jeg strikker dog aldrig selv 10 cm, det føles unødvendigt. Det er jo bredden og elasticiteten, der mest påvirkes af din strikkefasthed. I længden kan man jo altid bare strikke lidt flere pinde.


Så det vigtigste er sådan set bare at teste, at bredden bliver 10 cm efter nogle pinde? :gogo:

Har strikket en masse, men aldrig gidet lave strikkeprøver før :genert: :lol:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kalimsofie » 11. jun 2018, 08:41

Pandesteg skrev:
Kalimsofie skrev:
Pandesteg skrev:Nå, Spørgejørgen er tilbage :D

Vil gerne strikke en lille hue i bomuld til min nyfødte niece, har fundet denne opskrift: https://www.alt.dk/haandarbejde/strikket-hue

Jeg forstår bare ikke hvordan jeg laver strikkeprøven, der står: 24 m i glat på p nr. 3 = 10 x 10 cm.

24 m, så langt er jeg med, men der står jo ikke hvor mange pinde jeg skal strikke? :genert:

Skal jeg snart oprette min egen spørgetråd, så må I sige til :lol:


Du skal strikke 10 cm, og så skal din strikkefasthed passe med, at feltet er 10x10 cm, når du er færdig.
Jeg strikker dog aldrig selv 10 cm, det føles unødvendigt. Det er jo bredden og elasticiteten, der mest påvirkes af din strikkefasthed. I længden kan man jo altid bare strikke lidt flere pinde.


Så det vigtigste er sådan set bare at teste, at bredden bliver 10 cm efter nogle pinde? :gogo:

Har strikket en masse, men aldrig gidet lave strikkeprøver før :genert: :lol:


Jeg laver stort set aldrig strikkeprøver. Jeg hader dem! Men indimellem er de nu nok gode nok, tænker jeg.
Så når det endelig sker, at jeg gør det, strikker jeg 5-6-7 pinde, og ser om det ikke nogenlunde passer :-D
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Alphilia » 11. jun 2018, 21:25

Jeg hader også strikkeprøver :LOL:
2
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf ajnaM » 17. jun 2018, 11:53

Jeg har aldrig lavet en strikkeprøve. :genert: Men det er et godt tip, at jeg ikke behøver strikke de fulde 10 centimeter!
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 10. sep 2018, 11:50

Jeg er lige blevet faerdig med et toerklaede til en kollega. Jeg er blevet ret glad for det her moenster til toerklaeder:

http://www.redheart.com/free-patterns/r ... lacy-shawl

Men jeg plejer at bruge lidt tyndere garn og lave det lidt taettere.

Moensteret er deleligt med 5 og naar foerst man har lavet de to foerste raekker, saa sidder det rimelig godt paa rygraden. Saa jeg har efterhaanden lavet mange af dem nu. Jeg synes ikke at saadan nogle lange toerklaeder er super praktiske, saa de sidste par stykker har jeg lavet ca. 24cm brede og saa har jeg ellers lavet dem lige praecis lange nok til at de kan vikles rundt om halsen to gange uden at sidde stramt - og saa syet enderne sammen.

Hvis foerst man har proevet at cykle med saadan et langt toerklaede som slipper fri, eller vaerre endnu sidde fast i en lukket togdoer, saa bliver man pludselig ret glad for tubetoerklaeder. :lol:

Det, som jeg har lavet denne gang, er i anledning af min kollegas 20 aars jubilaeum. Overvejer at gaa i gang med et mere til min venindes foedselsdag i naeste maaned.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf lillebjoern » 25. okt 2018, 17:54

Smiling_Goat skrev:Jeg har lige strikket en dåbskjole med kyse (jo :nerve: )

Nu er jeg ca. Halvvejs med et slumretæppe til mig selv, og jeg er så småt begyndt at overveje mit næste projekt. Jeg er lidt blank.. Har I nogle gode ideer?

Jeg har prøvet at lave tøj til mig selv, men jeg bruger det simpelthen ikke, så det gider jeg ikke mere.. Så det er primært ting til hjemmet, jeg laver til mig selv, men jeg kan ikke rigtigt finde på noget :gruble:

Har I nogle projekter til hjemmet i overvejer, som I måske vil dele med mig til inspiration?


Jeg laver mange karklude og viskestykker :) Og efterhånden, som jeg laver dem, udskifter jeg dem med dem fra supermarkedet (kludene, altså). Det er hyggeligt, miljøvenligt, og man kan virkelig finde nogle flotte designs. Der er også grydelapper og de der, man stiller under varme gryder (kan ikke lige huske hvad de hedder :genert: ).
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kalimsofie » 25. okt 2018, 21:10

Smiling_Goat skrev:
lillebjoern skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har lige strikket en dåbskjole med kyse (jo :nerve: )

Nu er jeg ca. Halvvejs med et slumretæppe til mig selv, og jeg er så småt begyndt at overveje mit næste projekt. Jeg er lidt blank.. Har I nogle gode ideer?

Jeg har prøvet at lave tøj til mig selv, men jeg bruger det simpelthen ikke, så det gider jeg ikke mere.. Så det er primært ting til hjemmet, jeg laver til mig selv, men jeg kan ikke rigtigt finde på noget :gruble:

Har I nogle projekter til hjemmet i overvejer, som I måske vil dele med mig til inspiration?


Jeg laver mange karklude og viskestykker :) Og efterhånden, som jeg laver dem, udskifter jeg dem med dem fra supermarkedet (kludene, altså). Det er hyggeligt, miljøvenligt, og man kan virkelig finde nogle flotte designs. Der er også grydelapper og de der, man stiller under varme gryder (kan ikke lige huske hvad de hedder :genert: ).


Åh ja, det har jeg faktisk overvejet.. Må jeg spørge, hvad for noget garn, du bruger?

Jeg har ikke rigtigt kastet mig ud i det, fordi jeg ikke rigtig har kunnet finde garn, der kan vaskes ved 60 grader - men jeg har heller ikke ledt så grundigt.


Du kan bruge alt muligt bomuldsgarn. Jeg har fx brugt fra supermarkeder eller købt i genbrugsbutikker (så er det endnu mere miljøvenligt :-D)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 26. okt 2018, 06:20

Jeg vil gerne hækle en uro til min niece, som hun skal have i julegave. Nogle gode bud på fede/sjove designs? Det skal ikke være noget alt for tuttenuttet, for det er hendes mor slet ikke til. Hellere noget lidt cool ;)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf lillebjoern » 26. okt 2018, 06:38

Smiling_Goat skrev:
lillebjoern skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har lige strikket en dåbskjole med kyse (jo :nerve: )

Nu er jeg ca. Halvvejs med et slumretæppe til mig selv, og jeg er så småt begyndt at overveje mit næste projekt. Jeg er lidt blank.. Har I nogle gode ideer?

Jeg har prøvet at lave tøj til mig selv, men jeg bruger det simpelthen ikke, så det gider jeg ikke mere.. Så det er primært ting til hjemmet, jeg laver til mig selv, men jeg kan ikke rigtigt finde på noget :gruble:

Har I nogle projekter til hjemmet i overvejer, som I måske vil dele med mig til inspiration?


Jeg laver mange karklude og viskestykker :) Og efterhånden, som jeg laver dem, udskifter jeg dem med dem fra supermarkedet (kludene, altså). Det er hyggeligt, miljøvenligt, og man kan virkelig finde nogle flotte designs. Der er også grydelapper og de der, man stiller under varme gryder (kan ikke lige huske hvad de hedder :genert: ).


Åh ja, det har jeg faktisk overvejet.. Må jeg spørge, hvad for noget garn, du bruger?

Jeg har ikke rigtigt kastet mig ud i det, fordi jeg ikke rigtig har kunnet finde garn, der kan vaskes ved 60 grader - men jeg har heller ikke ledt så grundigt.


Jeg bruger bare bomuldsgarn. Det her kan fx bruges: https://garnhimlen.dk/shop/135-cotton-84/. Jeg bruger primært DROPS Paris, fordi jeg synes der er en masse flotte farver og kvaliteten er god og meget nem at hækle med. :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Buffy » 26. okt 2018, 10:19

Hvorfor opdager jeg først denne tråd nu? :-D

Jeg strikker og hækler.
Sidste færdige projekt, barnevognstæppe. Hæklet i Blackhill cottenwool fra garnudsalg.dk

759FAFD5-8399-43C4-BEE9-7C7C3911DA3A.jpeg


Af resterne er jeg ved at strikke et sjal til mig selv
Drops Happy Hour
932B96AF-A33A-4249-A8D0-2D87071372D5.jpeg


Oooog så er jeg ved at færdiggøre en UFO
Drops 173-24 i Nepal

8991FF55-CB93-4312-BF6B-6051AACF8B28.jpeg


Jeg har muligvis også et par andre projekter igang (patchwork og malerier) andre der har svært ved at begrænse sig? :genert:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Alphilia » 26. okt 2018, 10:44

^Ehm ja... :tie:
Jeg har altid gang i flere strikkeprojekter - der skal jo være noget easy-going tog/tv strik, noget lidt mere krævende og så det løse.....:D
Har muligvis også et par andre ufærdige hobbyprojekter
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Sof » 26. okt 2018, 11:04

Pandesteg skrev:Jeg vil gerne hækle en uro til min niece, som hun skal have i julegave. Nogle gode bud på fede/sjove designs? Det skal ikke være noget alt for tuttenuttet, for det er hendes mor slet ikke til. Hellere noget lidt cool ;)

Ved ikke om det er for kedeligt, men jeg har lavet/fået lavet denne til min søn. Lidt dårligt billede, den består bare af bolde :)
Synes selv det var svært at finde nogen som ellers lige passede og som ikke var super babyagtige. Overvejede også at lave pomponer af tykt/fluffy garn, men synes boldene var lidt sjovere.

Af andre ting jeg kiggede på var små arigumi figurer fra Pac Man, den var ret sej og en med små planeter og en rumraket i midten.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Buffy » 26. okt 2018, 11:21

Alphilia skrev:^Ehm ja... :tie:
Jeg har altid gang i flere strikkeprojekter - der skal jo være noget easy-going tog/tv strik, noget lidt mere krævende og så det løse.....:D
Har muligvis også et par andre ufærdige hobbyprojekter


Rart at vide jeg ikke er alene om det :-D

Jeg er egentlig også ved at hækle en klud, for man kan aldrig får for mange klude...
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 26. okt 2018, 11:27

Smiling_Goat skrev:Åh ja, det har jeg faktisk overvejet.. Må jeg spørge, hvad for noget garn, du bruger?

Jeg har ikke rigtigt kastet mig ud i det, fordi jeg ikke rigtig har kunnet finde garn, der kan vaskes ved 60 grader - men jeg har heller ikke ledt så grundigt.


Alt bomuldsgarn kan vaskes ved 60 grader. Hvis vaskeanvisningen siger 40 grader, så er det som regel fordi den farve, som er anvendt, ikke vil holde ved ret længe hvis garnet kogevaskes. Så det kan være en indikator for at garnet/farven ikke er af den bedste kvalitet. Selve bomulden vil dog altid kunne tåle kogning.

Det vil ikke gøre nogen forskel hvis du alligevel bruger hvidt garn, men jeg bruger bare de farver jeg har lyst til. Klude og håndklæder bliver slidt alligevel, så jeg synes ikke det er noget at bekymre sig så meget om hvis farven falmer lidt.

Man kan hjælpe farverne på vej ved at lade arbejdet ligge i blød i koldt vand med hvid eddike i små 24 timer inden man så giver det sin første kogevask og efterfølgende tørring (helst i maskine). Eddiken fikserer farverne og koldt vand og efterfølgende tørretumbler gør klude og håndklæder i bedre stand til at suge væske.

Jeg gider sjældent lave klude og håndklæder, men min søster vil hele tiden have flere... Lige pt. ønsker hun sig dog brændende en stak mundservietter til daglig brug. Hun har tre børn så der bruges virkelig meget køkkenrulle!

Min mor var utrolig god til den slags, så derhjemme havde vi stakkevis med hjemmelavede servietter, duge, dækkeservietter osv. Både hæklet, strikket og patchwork. Min søster bruger lige pt. en stak mundservietter som min mor lavede engang i 80'erne.... Dengang var de røde. Nu er de fesenorange og hænger i laser. :lol:

Så jeg laver en stak blå, grå, hvide og orange til dem. Så får de dem til jul. De falder vist på et tørt sted :lol:
3
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 26. okt 2018, 17:30

^Hvis det er af hensynet til miljøet man laver bomuldsklude er det værd at overveje hvordan garnet er farvet.

Jeg strikker julekugler og en trøje fra Egostrik pt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Hobby"