Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 12. jan 2016, 20:33

Juki skrev:Jeg vil gerne strikke et pandebånd til mig selv. Enten i perlestrik og med et lille bånd omkring så det ligner en "sløfe" (Link 1) eller flettet som på link 2. Jeg vil helst have et tyndt og flettet et, men hvor svært er det at lave? Jeg kan strikke det mest basale, men ikke læse opskrifter.

http://2.bp.blogspot.com/-n25uQSAGENA/U ... 00/003.JPG

http://www.altomhaandarbejde.dk/media/f ... ebaand.jpg

Jeg tror ikke det flettede er svært at strikke. Jeg tror det største problem er at få 'fletningen' til at sidde pænt - men det må kunne løses ved at sy - og så at vurdere hvor lange 'strimlerne' skal være.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Juki » 12. jan 2016, 20:37

Evapeva skrev:
Juki skrev:Jeg vil gerne strikke et pandebånd til mig selv. Enten i perlestrik og med et lille bånd omkring så det ligner en "sløfe" (Link 1) eller flettet som på link 2. Jeg vil helst have et tyndt og flettet et, men hvor svært er det at lave? Jeg kan strikke det mest basale, men ikke læse opskrifter.

http://2.bp.blogspot.com/-n25uQSAGENA/U ... 00/003.JPG

http://www.altomhaandarbejde.dk/media/f ... ebaand.jpg


Sejt med det flettede! :gogo: Ja, det andet er også fint, men det kender man jo. :)

Jeg er ikke til megen hjælp, dog, jeg lurer bare med i denne runde... :genert:

Præcis!

Jeg tænker det flettede er noget med at strikke tre lige lange stykker og så på en eller anden måde sy(?) dem sammen eller? :genert:

Spørgsmålet er også om man overhovedet vil kunne se det er flettet, hvis jeg laver det i en blågrøn/petroleumsblå farve :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 12. jan 2016, 20:37

Mani skrev:
Juki skrev:Jeg vil gerne strikke et pandebånd til mig selv. Enten i perlestrik og med et lille bånd omkring så det ligner en "sløfe" (Link 1) eller flettet som på link 2. Jeg vil helst have et tyndt og flettet et, men hvor svært er det at lave? Jeg kan strikke det mest basale, men ikke læse opskrifter.

http://2.bp.blogspot.com/-n25uQSAGENA/U ... 00/003.JPG

http://www.altomhaandarbejde.dk/media/f ... ebaand.jpg

Jeg tror ikke det flettede er svært at strikke. Jeg tror det største problem er at få 'fletningen' til at sidde pænt - men det må kunne løses ved at sy - og så at vurdere hvor lange 'strimlerne' skal være.

Her er en anden variant. Sig til, hvis du skal have hjælp med noget oversættelse. Jeg strikker stort set kun engelske/amerikanske opskrifter.

http://margoknits.com/2014/06/cable-cro ... dband.html
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Juki » 12. jan 2016, 20:41

Jeg fandt den her video, men det virker noget omstændigt :gruble:

0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Juki » 20. jan 2016, 17:48

Jeg har strikket to pandebånd de sidste dage, dog ikke flettet som jeg gerne ville.

Nu skal jeg til at strikke en turban-lignende hat :-D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 21. jan 2016, 14:23

Jailbird skrev:Jeg har lige købt en ny hæklenål. Mit mormortæppe har jeg hæklet med en 2 kroners hæklenål, men ønskede at købe en bedre, da jeg får ondt i tommelfingeren af presset (altså, efter +6 timers hækling). Så jeg smed 70kr efter den gule på billedet. Der er så bare 2 problemer (udover det indlysende problem at ham der har opfundet det her design aldrig har hæklet), at 1) det mørke område på nålen er ikke blødere end resten, hvilket jeg troede (og fik at vide af sælger) var meningen, og 2) længden gør, at efter blot 15 minutters hækling har jeg et stort rødt mærke i hånden, i modsætning til min billige hæklenål som er en del længere. Jeg fik bare lige lyst til at dele, så andre ikke gør samme fejl som mig.
Jeg kunne ikke fange mærket så godt i lyset. Mine andre hæklenåle er fra ebay, jeg tror faktisk ikke engang de kostede 2kroner stykket.

Æv, at den ikke er god for dig. Jeg kan slet ikke hækle med den tynde type du viser. Jeg har en bunke i samme form som den gule med bambus håndtag købt billigt på E-Bay - de er heldigvis lige så gode som den dyrer jeg har.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 21. jan 2016, 15:33

Jailbird skrev:Jeg har lige købt en ny hæklenål. Mit mormortæppe har jeg hæklet med en 2 kroners hæklenål, men ønskede at købe en bedre, da jeg får ondt i tommelfingeren af presset (altså, efter +6 timers hækling). Så jeg smed 70kr efter den gule på billedet. Der er så bare 2 problemer (udover det indlysende problem at ham der har opfundet det her design aldrig har hæklet), at 1) det mørke område på nålen er ikke blødere end resten, hvilket jeg troede (og fik at vide af sælger) var meningen, og 2) længden gør, at efter blot 15 minutters hækling har jeg et stort rødt mærke i hånden, i modsætning til min billige hæklenål som er en del længere. Jeg fik bare lige lyst til at dele, så andre ikke gør samme fejl som mig.
Jeg kunne ikke fange mærket så godt i lyset. Mine andre hæklenåle er fra ebay, jeg tror faktisk ikke engang de kostede 2kroner stykket.


Jeg kan heller ikke hækle med de tynde - jeg får så ondt i fingrene.

Jeg har købt nogle med tykkere skaft, de kostede godt nok omkring 35kr. stykket, men taget i betragtning hvor stor en hjælp de var, så var det det hele værd. De er også noget længere end den du viser. Jeg kiggede på nogen i Søstrene Grene, men de så også meget korte ud og det forestillede jeg mig var ret upraktisk.

Egentlig kunne skaftet på dem, som jeg har købt, godt være endnu tykkere, men det er okay som det er.

Dog vil jeg sige at seks timers hækling i streg ikke er alt for godt for fingre og håndled uanset hvilken nål du bruger. :)
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Evapeva » 21. jan 2016, 20:26

Jailbird skrev:Jeg har lige købt en ny hæklenål. Mit mormortæppe har jeg hæklet med en 2 kroners hæklenål, men ønskede at købe en bedre, da jeg får ondt i tommelfingeren af presset (altså, efter +6 timers hækling). Så jeg smed 70kr efter den gule på billedet. Der er så bare 2 problemer (udover det indlysende problem at ham der har opfundet det her design aldrig har hæklet), at 1) det mørke område på nålen er ikke blødere end resten, hvilket jeg troede (og fik at vide af sælger) var meningen, og 2) længden gør, at efter blot 15 minutters hækling har jeg et stort rødt mærke i hånden, i modsætning til min billige hæklenål som er en del længere. Jeg fik bare lige lyst til at dele, så andre ikke gør samme fejl som mig.
Jeg kunne ikke fange mærket så godt i lyset. Mine andre hæklenåle er fra ebay, jeg tror faktisk ikke engang de kostede 2kroner stykket.


Jeg har de her, som er virkelig gode og virkelig billige! http://www.ebay.com/itm/9pcs-Multicolor ... SwgNRV82lC
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Evapeva » 22. jan 2016, 12:17

polavyk skrev:På tv2play ligger der en række udsendelser fra regionaltv syd, der hedder strikkedysten. Jeg har sjældent set noget lignende. Mange grimme ting, men hende, der vinder, er virkelig super hurtig med strikkepindene.


Den Store Strikkedyst, ja det er et fantastisk program. :lol: Jeg så også troligt første sæson! :D
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf godtnavn » 14. feb 2016, 16:41

Jailbird skrev:Jeg har lige købt en ny hæklenål. Mit mormortæppe har jeg hæklet med en 2 kroners hæklenål, men ønskede at købe en bedre, da jeg får ondt i tommelfingeren af presset (altså, efter +6 timers hækling). Så jeg smed 70kr efter den gule på billedet. Der er så bare 2 problemer (udover det indlysende problem at ham der har opfundet det her design aldrig har hæklet), at 1) det mørke område på nålen er ikke blødere end resten, hvilket jeg troede (og fik at vide af sælger) var meningen, og 2) længden gør, at efter blot 15 minutters hækling har jeg et stort rødt mærke i hånden, i modsætning til min billige hæklenål som er en del længere. Jeg fik bare lige lyst til at dele, så andre ikke gør samme fejl som mig.
Jeg kunne ikke fange mærket så godt i lyset. Mine andre hæklenåle er fra ebay, jeg tror faktisk ikke engang de kostede 2kroner stykket.


Jeg har købt nogle på ebay som er blødere i det, og som jeg ikke får ondt i tommelfingeren af, det problem havde jeg også. Og så koster de nærmest ingenting, her er et link, måske kan de findes endnu billigere:

http://www.ebay.co.uk/itm/311478353316? ... EBIDX%3AIT

De sendes fra England og kom på under en uge :)

Jeg er nybegynder i hækling, har pt kun hæklet en rangle som denne (billede fra bloggen opskriften var på, ikke billede af den jeg har lavet, det kan jeg få taget en af dagene)

elefant.png


Det var faktsik et ganske nemt første-hækle projekt :)

Er nu begyndt på en stjernbold for at øve mig i at starte, man skal hækle 12 spidser der tilsidst skal sys sammen, så får god øvelse i opstart som er det der driller mig. Men, har lige et spørgsmål, når man hækler rundt hvordan slutter man så pænt? Mener der hvor man ender er man jo et helt led længere ude end masken ved siden af hvor man slutter. Lige nu laver jeg bare en grim afslutning fordi den alligevel bliver syet sammen så man ikke se det, men hvis man f.eks. vil hkle en hue eller andet hvor afslutningen er synlig hvad gør man så? Har prøvet at youtube uden held.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Krapyl
Indlæg: 29
Tilmeldt: 30. sep 2015, 10:33
Kort karma: 15
Likede indlæg: 50

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Krapyl » 15. feb 2016, 07:56

godtnavn skrev:
Jailbird skrev:Jeg har lige købt en ny hæklenål. Mit mormortæppe har jeg hæklet med en 2 kroners hæklenål, men ønskede at købe en bedre, da jeg får ondt i tommelfingeren af presset (altså, efter +6 timers hækling). Så jeg smed 70kr efter den gule på billedet. Der er så bare 2 problemer (udover det indlysende problem at ham der har opfundet det her design aldrig har hæklet), at 1) det mørke område på nålen er ikke blødere end resten, hvilket jeg troede (og fik at vide af sælger) var meningen, og 2) længden gør, at efter blot 15 minutters hækling har jeg et stort rødt mærke i hånden, i modsætning til min billige hæklenål som er en del længere. Jeg fik bare lige lyst til at dele, så andre ikke gør samme fejl som mig.
Jeg kunne ikke fange mærket så godt i lyset. Mine andre hæklenåle er fra ebay, jeg tror faktisk ikke engang de kostede 2kroner stykket.


Jeg har købt nogle på ebay som er blødere i det, og som jeg ikke får ondt i tommelfingeren af, det problem havde jeg også. Og så koster de nærmest ingenting, her er et link, måske kan de findes endnu billigere:

http://www.ebay.co.uk/itm/311478353316? ... EBIDX%3AIT

De sendes fra England og kom på under en uge :)

Jeg er nybegynder i hækling, har pt kun hæklet en rangle som denne (billede fra bloggen opskriften var på, ikke billede af den jeg har lavet, det kan jeg få taget en af dagene)

elefant.png


Det var faktsik et ganske nemt første-hækle projekt :)

Er nu begyndt på en stjernbold for at øve mig i at starte, man skal hækle 12 spidser der tilsidst skal sys sammen, så får god øvelse i opstart som er det der driller mig. Men, har lige et spørgsmål, når man hækler rundt hvordan slutter man så pænt? Mener der hvor man ender er man jo et helt led længere ude end masken ved siden af hvor man slutter. Lige nu laver jeg bare en grim afslutning fordi den alligevel bliver syet sammen så man ikke se det, men hvis man f.eks. vil hkle en hue eller andet hvor afslutningen er synlig hvad gør man så? Har prøvet at youtube uden held.


Har du en opskrift på elefanten? Den er super fin :)

Når jeg afslutter noget, der skal være rundt, plejer jeg at hækle maskerne sammen til der er ca 6 tilbage på næste omgang. Derefter sætter jeg en nål på garnet, og stikker igennem hver af de sidste 6 masker og trækker til. Så bliver det trukket sammen. Giver det mening? For at hæfte tråden efterfølgende på fx en bamse, plejer jeg at stikke ind lige det sted, jeg har trukket sammen og ud af bamsen på den modsatte side. Ind igennem samme maske (så garnet ikke kan ses) og ud et nyt sted. Så kan du klippe garnet, og det bliver holdt fast af bamsefyldet.

Og nu læste jeg lige, at du måske mente i bunden af fx en hue :lol: Der plejer jeg at bruge det sidste stykke garn, når jeg har afsluttet, til at få pænt. Stikker ind i den næste maske, hiver til og krydser fingre for, at det er pænt :lol: Har dog set, at der ligger noget på pinterest om det :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf godtnavn » 15. feb 2016, 08:48

Det her er opskriften på ranglen :) Den er gratis men har desværre copyright så man må ikke sælge dem man hækler, det er sådan set lige meget for mig, men tænker at det ikke er for alle/måske ikke altid vil være for mig: http://trolleungen.blogspot.dk/2015/08/ ... angle.html

Og ja, mente bunden hvor man ikke lukker noget af, kan godt være jeg gør det til et større problem end det er, jeg prøver at stikke og hive :P
1
Krapyl
Indlæg: 29
Tilmeldt: 30. sep 2015, 10:33
Kort karma: 15
Likede indlæg: 50

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Krapyl » 15. feb 2016, 17:12

godtnavn skrev:Det her er opskriften på ranglen :) Den er gratis men har desværre copyright så man må ikke sælge dem man hækler, det er sådan set lige meget for mig, men tænker at det ikke er for alle/måske ikke altid vil være for mig: http://trolleungen.blogspot.dk/2015/08/ ... angle.html

Og ja, mente bunden hvor man ikke lukker noget af, kan godt være jeg gør det til et større problem end det er, jeg prøver at stikke og hive :P


Tak for opskriften - den vil jeg fluks gå i gang med :lol:

Ved heller ikke lige, hvorfor jeg fik det andet ind i hovedet :lol: Jeg har det samme problem, når jeg strikker babytøj, der strikker jeg som regel også rundt, og det giver også en skæv afslutning. Synes det bliver fint, når man hæfter tråden. :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf godtnavn » 15. feb 2016, 17:58

Jailbird skrev:Tak, jeg bestilte nogen magen til dem du linker til for ca. 3 uger siden, men har desværre ikke modtaget dem endnu.


Mon du har købt af en kinesisk sælger? Så tager det jo evigheder. Om ikke andet kan jeg sige at er det de samme så skal du glæde dig :) De er ikke bløde bløde, men blødere og min tommelfinger er glad :)
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 15. feb 2016, 21:15

Mani skrev:Jeg blev færdig med min trøje :banan:
Og har nu gang i en stribet cardigan af rester fra trøjen + en blå/grøn til at supplerer op :)

Bagefter har jeg planer om 'Funky Grandpa' cardiganen (i samme farver som originalen på fotoet) - er bare blevet ramt af seneskedehindebetændelse :(

Cardiganen blev til en vest til de kolde dage på konteret - og ud over Funky Grandpa har jeg en cardigan-variant af blomstertrøjen på pindene :)
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Hobby"